Candida
Jag tror jag har candida, klåda och obehag. Köpte medel mot det på apoteket i våras och det hjälpte bra. Men nu undrar jag om man kan bli av med den genom att utesluta viss mat. Då är väl Lchf den rätta nyckeln?? Hittade en tråd omCandida men den var så lång att jag inte orkade läsa allt.

Strikt LCHF-kost gör dig ofta helt symptomfri men fuskar man kommer besvären tyvärr tillbaka.
Ok
! Jag märkte en tydlig skillnad förra gången jag år Lchf att hela kroppen lugnad ner sej, det kändes jättebra. Nu har det kommit igång igen. Värst blir det om man äter nåt med socker i o mycket kolisar. Man blir ju knäpp av klådan, den ger sig ju aldrig!! Och så snurrig man kan bli ibland. Känns som att man vore full!!
Strikt Lchf kost, innebär det att mjölkprodukterna måste uteslutas elr. kan man äta typ turkiskg yoghurt med grädde o hallon elr. måste det bort?? Annars, är det kött/fisk/fågel med gräddsås som gäller?
Ariaam!
Det bästa är att gå till en näringsterapeut eller naturläkare som sedan kan hjälpa dig att på bästa sätt bli av med candidan. En del är att begränsa sig till så kallad anti-candida-diet, en annan är stödjande örter och tillskott som du kan få hjälp med.
Anti-candida-diet är ganska strikt - men ganska likt LCHF - så för oss är det lättare att anamma den och lyckas hålla sig till den.
För min del innebär det att jag kan äta:
- kött, fisk, fågel
- ovanjordgrönsaker
- smör, oljor, kokosfett
- örter och kryddor
- kokosmjölk
- nötter och frön (men inte jordnötter)
Men jag ska inte äta det som innehåller:
Socker i någon form, dvs inte heller frukt och helst inte bär (några hallon ibland kan gå bra)
Honung, Melass eller andra sötningsmedel förutom Stevia som är ok
Potatis och andra rotfrukter
Gluten (mjöl, gryn och säd)
Ost
Mjölk, grädde eller mjölkprodukter (Laktos)
Ättika, vinäger, soja eller annat som är fermenterat (jäst)
Jäst
Frukt
Svamp
Bönor/linser
Alkohol
Dra ner på kolhydraterna till ett minimum.
Om du går till en duktig näringsterapeut eller naturläkare så får du hjälp med vad som är bäst för dig. Du kan också få mer 'akut' hjälp på naturlig väg.
Hoppas du får hjälp och lycka till!
Tack så jättemycket för ditt svar 
Ja, jag får leta upp nån som kan hjälpa mej med detta problem!