Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 3673 ggr
piri-piri
0

Hälsokontroll

Jag vill bara berätta, var på hälsokontroll nyligen och senast jag kollade mitt kolestrol var för 6 år sedan.

Jag är 47 år och normalviktig, tränar ganska mkt.

Jag äter inte helt strikt efter LCHF men har hittat en bra balans som passar mig.

Jag äter inga spannmålsprodukter och nästan inge frukt heller.

Äter en hel del grönsaker´och bär, lite nötter.

Mkt fett och lagom med protein.

Jag har framförallt tagit bort allt spannmål och frukten sen de första proverna togs.

Mina tidigare värden var:

Total kolestrol 7.13

HDL 2.31

LDL 4.46

TRG 0.76

Blodsocker 5.2

Blodtryck 125/80

Dagens värden:

Total kolestrol 7.3

HDL 2.6

LDL 4.5

TRG 0.47

Blodsocker 4.5

Blodtryck 110/60

Det enda är att mitt total kolestrol kanske är lite högt men balansen mellan HDL och LDL gör väl att det är ganska okej, eller, har jag fattat det rätt?

chilisalsa
0

Det viktigaste man kan se av detta är totalkolesterol/HDL som skall vara lågt <6… du har gått från bra till bättre. Dessutom så pekar ditt låga TG på att det inte bara är labvärden som blivit bättre utan med all sannolikhet en betydligt bättre LDL-profil ! Flört

Medarbeterare på Kost

piri-piri
0

#1 Tack, då ska jag alltså vara nöjd?

chilisalsa
0

Allt har gått åt rätt håll om du frågar mig ! Flört

HDL har ökat, Bra.

LDL oförändrat, men med all sannolikt av bättre typ än innan (stora fluffiga vilket TG skvallrar om), Bra

TG ner, Bra

Att totalkolesterol ökar är bara en följd av ovanstående bra förändringar… vilket är en anledning att totalkolesterol som ensamt mått är totalt värdelöst.

Totalkolesterol är framräknat som en summa av ovanstående enligt:

Totalkolesterol = LDL + HDL + 0.45* TRG

Medarbeterare på Kost

piri-piri
0

Vad bra, som jag misstänkte då, tack

Pasi
0

Dumt att säga att kolesterolet är lite högt (vilket egentligen betyder "lite för högt")….för högt för vem eller vad???
Din kropp producerar så mycket kolesterol som är optimalt för din kropp under rådande omständigheter, så det kan knappast vara för högt för kroppen.Flört

Du har utmärkta värden, även om kolesterolvärdena knappast säger ett dyft för en frisk.

HerrKaos
0

Ang. kolesterolet:KOLESTEROL-BECEL-STATINER

frukaos
0

Efter att ha läst Uffe Ravnskovs bok om kolestorolmyten så är jag faktiskt ganska ointresserad av hur mitt kolestrol ser ut. Fast om du känner dig tryggare av hur dina värden har förändrats är det förståss bra!

piri-piri
0

Ja, jag har förstått att jag inte ska bry mig om kolestrolvärderna men måste medge att det känns bra att de har förändrats och gått ner lite.