vatten-kefir
Är det nÅgon som har hört talas om vatten kefir
Det är små genomskinliga gryn.
Jag fick med mig några av en bekannt när jag senast var och hälsade på i Tyskland
Man skall lägga den i 1 liter vatten + 1 msk socker +en bit torkad frukt och en bit citron. Detta börjar jäsa ganska snabbt och skall drickas efter 12-24 timmar senare.
Då innehåller drycken mellan 0,5-2% alkohol.
Vad tror ni det hela innehåller för Kh? 1 msk socker är ju ca 15 Kh, men vad händer när det hela förvandlas till alkohol
skall vara bra för olika saker .
Är det något för oss eller ??
Känns lite synd att ta dö på dessa flitiga små gryn,det är häftigt att se dem jobba på att "förvandla vatten till vin"
googlade lite, men det recept jag hittade hade 3 msk socker till 1 liter vatten… det är alltså kefirkultur… tja… hur mycket kolisar är frågan…
Jag hade kefir en gång i tiden men då blandade jag det med mjölk, blev som youghurt ungefär.
kefir finns färdig att köpa också ju, är en sorts fil/yoghurt från kaukasus. Detta måste var nåt sorts torrsubstans från den. Verkar lättare att köpa färdig å affären
man kna ju blanda med vatten och slänga i lite socker och citron så voila! Eller är det inte så enkelt?
åh nu blev jag helt nostalgisk:) är uppvuxen med detta då min mamma var från tyskland.
käkade det till frukost nästan varje dag som barn o det skulle vara väldigt nyttigt enligt modern. särskilt bra bakterier gissar jag. men vi använde nog bara mjölk o hällde på kefiren som man sköljt i vatten innan. sen dröjde det ngn dag eller två o så hade man färdig kefir.
har dock aldrig hört om receptet du beskrev.
Nej denna "Kefir" har nog inget med mjölkprodukter att göra.
Det är som sagt små gryn 2-10mm stora som växer till efter hand man "matar dem" med socker.
Drickan som blir klar efter ca 12 timmar smakar friskt och lite bubbligt.
jo det har det nog… läs här
Jästet omvandlar allt socker till alkohol. Lite hembränning alltså. Det är väl rätt oprövat hur det fungerar tillsammans med lchf? Skillnaden mellan filmjölk (a-fil) och kefir ser ut att vara den extra jästen i kefir. Bakterien är densamma.
Laktosintoleranta kan tydligen äta kefir!
# 4 lite förvånad över kopplingen: jag är uppväxt med detta dä min mamma var från Tyskland? Kaukasus ligger väl inte i Tyskland vad jag vet 
#6 Jaha du det visste jag inte tänk vad man lär sig.