Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 8925 ggr
kaisakavat
0

Kaisakavat nr Åtta

Dags igen - Ny kaisakavattråd! En tråd vi spinner tillsammans..

En vingeltråd.. kan handla om nästan vadsomhelt. Persoligen tycker jag vi får till det riktigt bra! Gemytligt, liksom!

Invägning: 71 kilon - envist det här!

LCHF-målsättning: Att äta! Och när jag har ätit tar jag lite till!

Aktuellt: Under augusti september och vidare kommer jag sättas på prov, det är meningen att jag ska in i en rehabprocess nu - långtidssjuk i utmattningshistoria sedan millennieskiftet - och kommer sedan mirakulöst uppgå i fullkomlig kanonhälsa inom ett år.

Spydig - nej inte ett dugg!  Flört

Men jag tänker satsa allt jag har - nästan. Må det bära!

Välkomna i tråden alla som vill!

Lena69
0

Det är ju fantastiskt att du ska vara helt frisk inom ett år…det är bra att myndigheterna talar om det för en, så behöver man inte bekymra sig för det! Ser fram emot en lika trevlig tråd som den gamla. Vi hörs!

kaisakavat
0

Lena69 - Jo, det är jättetur att de talar om för oss allt vi behöver veta..

* *

Har grytstek på spisen och är jättehungrig redan nu.. VILL HA KÖTT!!!!! men har inget färidgt så jag "tvingas" tuga på ägg.. igen.. så går det när man är lat. Rynkar på näsan

Men om en timme - DÅåååååååååååå!!

Har massor med disk att "roa" mig med under tiden.. höhö.. Suck!

parsley
0

Man ska se disken som ett tillfälle att meditera. Då blir det helt plötsligt positivt att diska. Det har jag läst i ICA-kuriren så det är säkert sant.

Det är ju tur att ****** myndigheter har kommit på hur man ska snabbrehabiltera folk numera. Om inte beställ en hämtpizza så kanske du får intressanta symptom, som biter sig tag i kroppen länge, länge.

Aniara4
0

Åtta är ju en jämn och bra siffra och dessutom evighetssymbolen - men vi behöver väl inte fundera över om man kan dra några slutsatser av det!

Visst är det fantastiskt när man får besked (från FK och inte sin läkare…) om att man kommer att vara frisk ett visst datum! I mitt fall erkänner de åtminstone att de inte VET om jag kommer att bli frisk eller inte, men eftersom jag KANSKE blir det kan de inte bevilja varaktig sjukersättning. Tja, vem vet, jag har visserligen varit sjuk i över 18 år, men undrens tid lär inte vara förbi sägs det, så jag kanske har tur endera dagen!

kaisakavat
0

Vi ska förstås TRO på turen - och på oss själva!! Har "mediterat" nu, till 2/3 av disken.. puh.. det är så jädra varmt!

Grytsteken ser fin ut - men är inte färdig ännu. Klämde i mig en dos rökt bog och ett ägg, allt uppfettat med saivacheeeeeeese..

* *

Min kära vän från USA - hon som är hotad med deportering och fråntagen sitt pass - har inte fått något besked ännu. Tortyrmyndighet!! Vi fortsätter att snickra på plan A, B och C för att hålla paniken borta från henne. Bra med alternativ.

Om hon blir deporterad kommer hon troligen att dra till Hawaii - för där har hon lite "kontakter" och möjligheter till bostad och jobb..

Hawaii!!!!!!!! Så j-a elakt!! Jag har om och om igen berättat för henne hur j-a dyrt det är att åka till Hawaii - hur långt borta (från mig) det är. Men hon bara ler och säger: "Du bara förnekar det, men egentligen vet du det redan. Du ska med! och det på ettårsvisum till att börja med.." Förvånad

Och tja - Varför inte??

Nu är det meningen, tänkte jag att ni ska bidra (om ni vill) med alla för- och nackdelar ni kan komma på, till varför/varför inte jag ska bo på Hawaii under obestämd tid.. Cool

parsley
0

På Hawaii livnär de sig på sk Hawaii-pizzor. Det säger sig självt.

Åk, sätt dig på någon sådan där amerikansk veranda och skriv den stora amerikanska romanen när du ändå är där (intrig = du och din vän). Beundra utsikten och de smärta surfande unga männen i blommiga badbyxor och fundera på vad du ska livnära dig på.

#4 18 år och FK har inte kunnat bestämma sig.

flikkan77
0

FK, tja, vad ska man säga? Jag har också ett år på mig att bli frisk. Har varit sjuk i 7 år och är väl inte dirket så mycket bättre. Ska bli spännande att se vad som kommer att hända…

Hawaii låter väl underbart! Om det är som jag tänker mig just nu så är det idel sol och vajande palmer. Glad Fast är det inte där det kan komma hemskans orkaner ibland? Inte sådana små fjuttiga som här utan riktiga monster! Kan ju blanda ihop det med nått annat land så jag vet inte säkert…

"You just have to belive…"

kaisakavat
0

Parsley - Det blir förstås "Den Stora Svenska Romanen.." jue, med delvis amerikansk intrig.. Bra idé, jag och min väninna ska nog lyckas krydda upp intrigen - vi är knasiga på exakt samma sätt, hon bara lite knasigare.. själv kämpar jag med ett stråk av svensk jante-uppfostran, men det ger sig alltmer… ;)

Hawaii-pizzor - hm - det blir till att köra ananasfritt utan botten. Vad blir det - jo - L C H F!! Hursomhelst - Det löser sig! Gott om fisk! Polarn vet redan allt om Low Carb och har kört det själv i omgångar. Puss på henne!!

Tack för den där imagen av vackra karlar på beach..

Flikkan - Nej orkanerna är inte så svåra där.. De är värre i karibien och kring Floridas kuster. Väderproblemet med Hawaii är nog mest värmen - över 40 grader konstant.Tungan ute Sjöluft dock!

Det finns dock ett antal mer eller mindre aktiva vulkaner där.. hrm….så det gäller att ha väldigt få grejjor, hyra sitt hus och ha en snabb bil… typ. :) Det är luuuuugnt!

* *
Grytsteken - mums! Den tillagades i en sky-sörja med diverse grönsaker, som nu fungerar som salsa. På det en stor klick fet färskost!! Det är supergott. Köttet mört. OJojoj…

flikkan77
0

Det var ju skönt att det inte var någon fara med orkaner. Då kan du flytta dit i lugn och ro! Flört Vulkaner kan visserligen också vara spännande… och kanske lite oberäkneliga. Får hitta ett hus som ligger längs en bra väg med, annars kanske den snabba bilen inte hjälper så mycket. Så… när går flyttlasset?Oskyldig

40 grader låter nästan som nått för mig. Jag har redan börjat använda mössa igen, bara 14 grader ute just nu. Tvi vale!

Sky-sörja låter gott! Köttet är jag väl lite mer skeptisk till, men det är ju jag det. Tungan ute

Magica1970
0

Varför är det negativt med en målsättning att kunna fungera i arbetslivet? *nyfiken*

kaisakavat
0

Ja… naturligtvis så är vi alla helt inställda på att ligga samhället till last det allra värsta vi bara kan.  Varför göra nytta när man kan slippa!

Eller?

Kanske du tolkade lite fel där.. kanske är det inte "målet att kunna fungera i arbetslivet" som är det negativa i det hela…

maudrenee
0

hej, jag bor pa en o, mallorca och har ar det nastan konstant varmt. iaf pa sommaren. jag tycker ( om man far tycka:) att om du itne har ngt speciellt som binder dig hemma, saker du maste gora elelr manniskor du inte kan vara utan. tycker jag att du absolut ska satsa pa att aka till hawaii om din van maste dit. det finns inga negativa saker, speciell tinte om du aker med ngn som redan vet att ud ska med;) om hon kan hjalpa till med att hitta jobb ar det ju underbart ocksa. prova pa ngt nytt osm tillslut blir en vardag. da far du lara dig ngt nytt om hur du varderar ditt hemland och dina "hemma" tankar.

sen ar det sakert inte bara paradiset, speciellt inte nar man maste jobba for att tjana pengar, men varfor inte kolla in det grona graset pa andra sidan? om det inte blir bra kan du ju alltid aka hem igen?

Magica1970
0

#0 Spydig - nej inte ett dugg! Flört

#11 Ja… naturligtvis så är vi alla helt inställda på att ligga samhället till last det allra värsta vi bara kan.  Varför göra nytta när man kan slippa!

Du håller spydighetsfanan högt Flört

Jag undrar och de bästa att fråga är de som är långtidssjukskrivna Glad

maudrenee
0

sorry for alla stavfel, har ett daligt tangentbord…

kaisakavat
0

#12 Vad roligt att du skriver! Försöker att leva efter den där livsfilosofin själv.

Är jättesugen att göra nåt nytt, men avvaktar liiiite, dels för att jag har varit väldigt sjuk och dels för att se att mina barn 22 och 24 år gamla har stabiliserat sig lite. Det går bra för dem, så här hemma blir man ju alltmer överflödig.. Flört

Om det blir Hawaii eller något annat är en öppen fråga.. men någonting måste det bli. Vägrar bli 100 och sitta och fundera på allt det där jag aldrig gjorde! Skrikandes Skrattande

kaisakavat
0

#13 Din ursprungliga fråga: "Varför är det negativt med en målsättning att kunna fungera i arbetslivet? *nyfiken*"

Har jag skrivit någonstans att jag tycker en sån målsättning är negativ? Obestämd Nej, min "spydighet" gäller hela den hotfulla "situationen" som jag befinner mig. Att ha med FK att göra får t ex tiden med totalt utflippad tonårsdotter i huset att framstå som utopiskt underbar. Skrattande

Resume: Jag har varit sjuk länge. Väldigt sjuk. är det fortfarande om än lite bättre numera.

Under den tiden har jag fått noll hjälp, FKs attityd och regler har varit ett hinder och skapat många problem. De hotar och pratar strunt och sätter käppar i hjul. Deras attityd - ja antingen låter de som om jag är ett förskolebarn eller också som om jag är den grövsta av brottslingar.. Ofta vet de inte alls vad de pratar om och man får som "klient" hjälpa dem att förstå varför de ringer.

Har inte heller fått hjälp av läkare, utan istället felbehandlats medicinskt under en treårsperiod på ett sätt som gjorde mig mycket sjukare.

I februari bedömdes jag vara fullständigt utan arbetskapacitet och utredarna skrev i rapporten att det var skandal att mitt sjukdomstillstånd aldrig utretts, att jag inte fått någon adekvat behandling, samt att innan rehabförsök inleds, så måste jag få just detta.

Min nya läkare har klart uttryckt att "det ser mörkt ut", med min sjukdomshistoria är det inte troligt att jag kommer att vara frisk om ett år, när jag är helt utförsäkrad. Trots detta säger FK: "Det finns gott om tid, om du bara vill så kommer det här att gå jättebra!"

Noll spänn att leva på per månad - hurra! Personligen tycker jag att jag är ganska lite spydig med tanke på omständigheterna… *fniss*

parsley
0

#10-13 mfl

Jag tar mig friheten att svara med mina teorier om varför "det anses negativt att kunna fungera i arbetslivet". Till att börja med så har flera som är aktiva i den här tråden har varit aktiva i Kaisas trådar länge och vi "känner" varandra. Därför kan det dyka upp en del interna skämt och andra larvigheter, som inte har med en seriös debatt om sjukskrivning och arbete att göra.

Många som är långtidssjukskrivna har varit långtidssjukskrivna länge, det kan handla om åtskilliga år, som man varit borta från arbetsmarknaden. Med en sådan sjukdomshistoria så är man inte attraktiv på arbetsmarknaden. En arbetsgivare vill ha unga friska anställda, inte gamla sjuka, eftersom det finns risk att dessa personer kan  medföra kostnader och problem för arbetsgivaren och vem vill ha problem om man kan slippa? Många långtidssjukskrivna har ingen anställning hos någon arbetsgivare att falla tillbaka på om man skulle bli frisk. Beviljar inte FK någon form av sjukersättning så är det inte heller säkert att man är berättigad till A-kassa, då återstår socialbidrag från kommunen.  De flesta människor vill ha en inkomst så de kan köpa mat och betala sin hyra.

Har man varit borta från arbetslivet längre har man tappat förmodligen kompetens, man kan inte lika mycket som när man slutade arbeta pga sjukdom och har missat kompetensutveckling. Arbetsgivarna vill inte ha anställda som inte har kunskaper om arbetsuppgifterna de ska utföra och den enskilde kan själv känna att man inte kan och vet tillräckligt mycket.

Någon fungerande arbetsintriktad rehabilitering i samband med insjuknandet har man förmodligen inte fått. Jag säger förmodligen, eftersom det säkert kan finnas undantag, som jag inte känner till.

Den enskildes faktiska hälsotillstånd överensstämmer kanske inte överens med det som FK anser.

Magica1970
0

#16 Jag tolkade den som negativ, men det var fel av mig. Glad

Jag kan dessutom glädja dig med att hälften av mina barn är tonårsdöttrar så jag får min beskärda del av "helvetet" Flört

kaisakavat
0

Tack parsley… till det ska ju läggas att soc. signalerar för fullt runtom i landet - att de tänker gå på FKs bedömningar. Får man ingen sjukersättning/sjukpenning, så får man inte socialbidrag heller..

Magica - Jag förtydligar lite - tycker inte att det är något negativt att fungera i arbetslivet, jag skulle väldigt gärna vilja fungera och därmed bli trygg och fri att göra egna val här i livet. Är det inte lite av en förolämning mot mig att tro något annat, t ex utifrån vd jag skrev i trådstarten? För jag skrev ju faktiskt också att jag kommer ge allt..

Därav mitt första svar.

Att bli detaljstyrd av folk på myndigheter, som ofta saknar insikt och kompetens, som förväntas tillämpa ett motsägelsefullt/inadekvat regelverk och som till detta har kollossal makt över mina levnadsvillkor - det kan ta ner vem som helst.

Mig tar de bara ner fläckvis - men jag håller dem och deras inflytande på så långt avstånd jag kan - t ex genom att ha en spydig attityd i ämnet! Skrattande Men även på andra sätt - tänker t ex utse mig själv som ordförande under det kommande rehabmötet! Det ni! Flört

kaisakavat
0

OK Magica - Där ser man - vi nådde varann till sist! Skrattande Flera tonårsdöttrar - hujedamej! Må du överleva!  Tungan ute

Magica1970
0

#20 Må du överleva!

Detsamma Cool

flikkan77
0

Jag hade blivit jätteglad om jag kunde orka med ett normalt liv igen. Inte katten ska man gå sjukskriven när man är 31 och inte ens orka göra saker hemma. Det jag är tveksam till är hur jag ska lyckas bli frisk på ett år när jag inte blivit särskilt mycket bättre på de 7 åren jag varit sjukskriven…

Min psykiatrisjuksköterska är inne på att jag nu håller på att utveckla en utmattningsdepression. Delvis på grund av pressen från försäkringskassan. Folk som har min diagnos blir nämligen inte sjukskrivna längre.

parsley
0

Kommer man utanför staketet till arbetsmarknaden så är gräset inte särskilt grönt, snarare torrt, förbränt, vattnat med ogräsätticka och allmänt obefintligt. Människor vill ha trygghet, man vill tillhöra en grupp, inte stå utanför samhället. Har man dessutom pengar till det nödvändigaste och helst lite mer än det, så är det ännu bättre.

De som blivit utbrända är i allmänhet människor som presterat 150 % under en följd av år. En dag går det inte längre och man förvandlas till ett hjälplöst kolli som knappt kan röra sig än mindre tänka en vettig tanke. Tänk dig att ha influensa dag efter dag, dag efter dag. Jag gör den jämförelsen eftersom de flesta människor haft influensa och vet hur det känns.

Ett kort och enkelt svar på frågan: Varför många är så negativa till att fungera i arbetslivet är helt enkelt att det inte finns någon fungerande rehabilitering som underlättar vägen tillbaka till arbetslivet, detta samtidigt som det finns luckor socialförsäkringsystemet, som gör det svårt för den enskilde att faktiskt få någon form av försörjning.

Isa56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej kaisakavat, jag hittade den här tråden också Flört Och för ovanligheten ganska snabbt med. Hehe

Om du åker till Hawai, lär du nog få halva gänget här med dig också. Det kommer att bli problem för jag har inte en så lååååååååång förlängningssladd Fast  jag kan ju köpa en bärbar dator, för internet finns där väl.

Skämt åsido. Jag känner en djup medkänsla med er som är sjuka, att sen samtidigt oroa sig för ekonomin gör verkligen inte saken bättre. FK måste vara en förkortning på "Faller krossad". Det verkar vara lite system i det, kör runt med folk tills dom tröttnar och slutar besvära FK. Jag avundas inte er. Själv är jag friställd, så gammal tant med "godartad värk" (jo det står så i ett läkarintyg) ska slåss med unga friska killar och tjejer på arbetsmarknaden. Vi klår dem med käppen och sätter turbo på rollatorn, Eller???????

Ha det så bra kramar Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

maudrenee
0

hoppas jag inte klev pa ngr tar nu i mitt forra inlagg, hade inte sa mkt info om er tappra langtidsjukskrivna…

men jag kan beratta nagot gladjande:) battre sent an aldrig…

min svarmor har varit sjukskriven i over 20 ar, kronisk Depression har et hetat… hon har alltid gatt pa mediciner antidepressiva och magmeiciner osv. allt detta hos den allmana varden har i spanien. hon har nder alla ar forsokt aterga till arbetslivet en gang vartannat ar men har alltid fallit ihop av stress od…

tills for ett och ett halvt ar sedan. hon hittade en ny lakare, fick betala lite pengar, men fick antligen en ny medicin utskrvien. detta var i feb-08. i juli samma ar fick hon igen ett job, tack vare att den nya medicinen gjorde henne sa gott, hon klarade verkligen av att arbeta hela dagar;) coh komma hem och skamta! elelr skratta lite da och da. hur underbart som helst! hennes melankoliska "vardag, alltsa humoret, alltid sur o tvar och ledsen foll ner i hal osv" var borta! klart maste hon kampa, det r sakert mkt svarare an jag kan forestalla mig. men, hon gjorde det. sen har pa mallis jobbar de flesta bara till slutet pa okt. sa hon slutade forra aret, och hor o hapna, efter 2 manader langtade hon tillbaka! nu jobbar hon igen under sommaren, och det gar bra. sa det gar, nar man val far den ratta diagnosen och den ratta behandlingen. coh hon ar 50 ar. sa ni tappra, dont give up! manvet aldrig vad som hander;)

kaisakavat
0

mauderenee -  Kolla i #15 - jag svarade dig - gillar det du skrev jättemycket! Och det du skriver nu! Roligt! Skrattande

Branneli
0

Wow, vad lång denna tråd blivit…redan !! Glad massor att läsa, för att hänga med…..

Själv har jag fått besked från  "sjuka-kassan" att from oktober 2009 ska jag jobba 50% (tidsbegränsad 18 månader). Jag har i 2år slitit med 75% &  sen januari har jag jobbat 37,5%…..

Det känns bra att få tid till vila+ träning +jobb & framför allt hoppas jag  att min ork räcker till familj & kompisar……som jag försakat i 2 1/2 år, pga brist av ork….

maudrenee
0

kaisakavat, jag forstod det;) men sag i nagon annans inlagg att det kasnke var ngt missforstand. men ,absolutely inga problem;)

kaisakavat
0

flikkan - ja sådär kan det vara - man blir sjukare av att vara sjuk, liksom.. Men vi e ju så duktiga - vi klarar det!!

Parlsey - huvudet på spiken - igen!

Isa56 - Ja, följ med till Hawaii.. har också hunnit tänka på det där med laptop.. måste ju gå fort att slänga in den i bilen när vulkanen böjrar bråka!

Branneli - Roligt att se dig - Ja, hoppas du får tid att "leva".. Bra att du jobbar det du kan. Önskar att jag kommer orka också!

kaisakavat
0

Hjääääääääääääääääääääääääääääääälp!! Flört

Ojojoj.. har ägnat timmar åt att diskutera kost och hälsa och "energikvalitet" med en sjukgymnast.. (gammal bekant, men f-n inte nulängre).. Eller diskutera.. hm… vederbörande avbröt mig oavbrutet genom att skrika i mitt öra (telefonledes).. Saxat ur svadan:

- Min hjärna kan inte fungera utan kolhydrater (senare efter mina  motargument; min hjärna är dummare än en sockerdriven hjärna..)

- Energin från kolhydrater är "högoktanig" och går inte att ersätta med annan energi. Proteiner fetter och kolhydrater är "olika" de kan inte ersätta varann.. (så hade jag inte sagt dock, men..)

- Kolhydratkällorna innehåller så väldigt mycket annat nyttigt än bara sockret.

- Jag kränkte vederbörande genom att säga emot

- Jag är en vedervärdig människa som kan påstå att Rössner har hål i sin kunskapsmassa och argumentation

- Att jag kränker hela vederbörandes yrkesgärning med det jag säger..

- Allt han själv säger är ju sanningar och fakta

- Det jag säger är bara fritt tyckande och anekdotiska bevis

- Att man inte ska hålla på med sånt som är extremt utan hålla sig till det som är normalt (definiera normalt sa jag - problem uppstod först för att v inte fattade vad jag menade och sen för att v inte kunde definiera normalt riktigt, men det slutade med - jo ni vet - Tallriksmodellen *LOL*)

e t c   e t c

Varje "argument" upprepades oräkneligt antal gånger.

Herregud - och de säger att LCHFare är hispiga!!! Förvånad Det här är det värsta jag har varit med om någonsin "i ämnet". Och vi som bara skulle surra en stund.. Råkade skratta lite ett par gånger, inte alls för att vara dum utan för att jag tycker det är roligt att diskutera. Då tyckte v att jag var hånfull! Ojojojoj… GIV MIG STYRKA!

När jag efter en lång stunds gap från andra änden höjde rösten - och tro mig - jag kan höja rösten (sånglektioner bl a) då "skrek jag" plötsligt "hela tiden"..

Slutade med att jag dumpade luren i örat på vederbörande efter att jag förkunnat att jag var trött på att bli skiken åt och förringad av densamma. Och med hälsningen att det kanske vore bra att ha en lite mer ödmjuk inställning sin sin egen "kunskap och proffession".

Snälla underbara vänner - hjälp mig - säg att LCHF är jättebra, att jag är jätteduktig och att "min gamla bekanta" borde få käka en hel skottkärra med hallonbåtar som straff.. Tungan ute Skrattande

Det roliga är att vederbörande kommer att börja fundera nu - såpass väl känner jag personen. Kommer antingen bli upplyst, eller åxå har jag provocerat igång den värsta motståndare vi någonsin har haft.. Förlåt i såfall… Skäms

flikkan77
0

LCHF är jättebra! Glad

Nu när jag trixat lite med min mat väger jag idag det minsta jag gjort på 1½ månad. Sen finns det ju sådana som få hälsoförbättringar av kosten med.

Tycker du är duktig som kan argumentera. Min hjärna klarar inte sånt längre. Och visst ska din gamla bekanta äta en skottkärra med hallonbåtar nu. Det är ju självklart! Glad

parsley
0

#30 Sjukgymnaster brukar ofta vara mycket kunniga, väl pålästa och anse sig ha god vetenskaplig förankring i allt det säger. Just utbildningen till sjukgymnast verkar vara överlägsen andra utbildningar när det gäller att förmedla kunskap och vetenskapligt förhållningsätt.

Du vet hur du mår och du vet hur du mått.  Räcker det som tröst och uppmuntran? Eller är krisen djupare än så? Vad gäller Rössner så har han väl skrivit att antipasto är det samma som pasta, vilket det inte är. Påståendet tyder på att det kan finnas vissa hål i den gode Rössners kunskapsmassa, ja.

kaisakavat
0

Tack vänner! Skrattande

Sjukgymnaster jag träffat på sistone har INTE varit särskilt pålästa, men det finns säkert alla sorter.. Denne utbildade sig för rätt länge sen och har varit aktiv inom friidrottsrörelsen som tränare.. Jag är gammal skolkompis med hans syster (som jag inte hittar för hon hade gift sig och flyttat - därav kontakten med honom..) Känner honom inte egentligen. Men eftersom vi kommer från samma håla umgicks på medeltiden kom vi oss för att fortsätta prata.. och när vederbörande började tala sig varm om hälsa, mat och träning så hängde jag ju på.. Ojoj!

Nu i efterhand undrar jag på allvar hur det är ställt med människan.. Hispig, tog allt fullständigt personligt trots att jag verkligen inte attackerade "honom".. (förutom på slutet) ..utan pratade fakta, ställde frågor och försökte rucka på "de etablerade sanningarna".  Rössner.. Hur kan det bli så känsligt??

Egentligen var det hela alldeles löjligt - som han gapade i mitt öra oavbrutet och inte lät mig prata alls.. Vilket tålamod jag har ändå!! Fick trots allt träna lite på att argumentera och förklara - även om nada gick fram.

Ideliga jämförelser mellan bilmotor och flygplansmotor och vilka bränslen de går på. Spelade ingen roll hur många gånger jag kontrade med: "Tror du att människokroppen fungerar som en explotionsmotor?" Enligt honom gör den nog det.. "Man kan inte bara byta bränsle utan att det får allvaliga följder..".

Ni kan tänka er när jag då sa: "Du har ju rätt, det är fel att byta till ett såpass dåligt bränsle som kolhydrater när människan inte i första hand är byggd för det"..

Argumentet för den motorjämförelsen var: "Den har gjorts i många år.." Jag hade lust att säga "jorden är platt", men han skulle nog kommit hit för att yxmörda mig…

nenna31
0

Hoppsan …..vad lång tråden redan blivit….Glad…mycket intressant att läsa….känner igen mig i mycket …..men jag verkar haft tur i oturen ……är oxå långtidssjukskriven efter två misslyckade diskbråcksoperationer….det har medfört att jag idag har kronisk nervvärk i båda benen…har oxå fått troligtvis någon form av reumatism…..mina händer blir bara sämre o sämre….äter många väldigt starka mediciner som gör att jag blir stresskänslig och mycket trött….

Alla som jag idag har kontakt med förutom FK känner jag att jag har ett stort stöd från både när det gäller mitt kostval och min arbetsträning….alla stöddar mig……Har även råkat ut för elaka läkare mm …men idag har jag bytt till en läkare som jag tycker det fungerar bra med….Arbetstränar idag 10-15 tim/ve…..och hoppas på att det ska bli en fortsättning där jag är…..för enligt FK så får jag bara vara sjukskriven året ut…..sen måste det vara klart med allt ….hur mycket jag kan jobba ???…hur och om jag får delpension…???eller inte ….pressan känns jätte jobbig….att inte veta…

Ville bara säga att det finns stöd för oss långtidssjukskrivna….men har förstått att det beror på var i landet man bor….

Önskar er alla lycka till med allt……

ps. håll tummarna för att jag får vara kvar..d.sFlört

kaisakavat
0

nenna31 - Vet att du har mycket att tampas med och jag tycker du gör det så himla bra!! Kyss

Gillar också alla goda exempel som du/ni andra delar med sig av. De finns helt klart, även om jag själv inte hittills stött på dem.

Min nya doktor verkar vara en dam med skinn på näsan som pratar klarspråk. Bara det är en lättnad, en enorm förbättring mot tidigare. Hon verkar inte heller negativ mot LCHF, kanske snarare neutral, vilket jag tycker är OK. Ska träffa henne för första gången den 20:e. Spännande! Cool

nenna31
0

kaisakavat…..Tack….Glad

Vet hur de kan jäklas ….har haft det oxå…men just nu är de jag har kontakt med riktigt bra …..

En läkare jag hade tidigare ….sa att jag var narkoman….och att det var där problemet låg….hon hade ej läst mina journaler från min operatör och smärtkliniken jag varit hos…(det var smärtkliniken som ställde in mig på medicinerna)…hon vägrade mig först blodprover …jag ville hålla lite koll på mina njurar bla eftersom jag har så många mediciner….hon sa - det begriper du väl att de inte mår bra när du är narkoman….det är ingen idé att ta några prover om du inte tänker sluta med medicinerna….!!!…svar från mig…..- jag kan inte sluta med dm …då kommer jag inte att ta mig ur sängen…då bara muttrade hon och sa jaja jag skriver väl en remiss då….Det var sååå nära att jag anmälde henne….men iom att jag fick byta läkare på en gång så gjorde jag inte det….tur för henne…Obestämd

Håller tummarna för att din nya läkare är bra och att du känner förtroende för henne…..Lycka till kaisa……Glad

kaisakavat
0

Tack!

Narkoman… jaha.. mycket ska man höra…

Var inte medicinerna utskrivna av läkare kanske? Kanske inte läge att kalla dig narkoman innan man då utrett dessa läkares hållning/beslut i frågan.. för är något fel, så är det ju begånget av dem! Som jag ser det alltså!  Tur du har bättre folk omkring dig nu!

* *

Jag dras med stel nacke och lätt huvudvärk, detta sedan en tid. Det är inte så farligt.. men jag börjar vara rätt trött på det.. Vad kan man göra förutom gå till nån kotknackare och låta dem "snäppa av mig ryggraden"..?

kaisakavat
0

Kom på en grejj.. Den där diskussionen med sjukgymnasten..

Ofta när jag är med om sånt där, så brukar jag fås att känna mig som en total alien, en udda konstig prick på kartan.. utom hopp att någonsin bli accepterad som fullvärdig medlem av samhället.. *fniss*

Detta inträffade INTE den här gången. Istället kände jag HELA TIDEN att det var den andre som var "rymdis".. att vederbörande och folk med liknande hållning tillhör en parentes i historien, en klick av bokstavstrogna doktrinanhängare som egentligen har noll koll. På mycket god väg att bli akterseglade…

Paradigmskiften… Cool

På det sättet var det verkligen bra att jag lät det pågå ett tag, att jag lät personen orera på och själv blotta alla sina kunskapsluckor och inkonsekvens och istadighet.

Yeeaa!

Och nu till poängen! Hur skulle det ha kännts utan alla er här på KIF..? Jo, just det!!

Gruppkram!!!!  Skrattande

parsley
0

Friidrottstränare är ett intressant kapitel, som jag brukar studera eftersom sonen går på friidrott. Gillar friidrott. Förra året var det en gammal kastare som tyckte jag skulle köra lite kula. :)

Det hjälper inte med något så enkelt som lite stretchövningar som du säkert kan googla fram, tigerbalsam eller Algesal, för din nacke?

Ska jag gå musikfestival ikväll?  Är min favoritartist full och dum (sonen: du får skylla dig själv eftersom du lyssnar på dålig musik)? Är min push-up BH från tiden före LCHF? Är den isåfall oanvändbar? Är jag självupptagen?

Ang läkare: har jag halsfluss så kan jag gå till vilken idiot som helst, men om man är allvarligt sjuk eller har en anhörig som är sjuk…

subcalva
0

#37 En riktigt bra strechövning för nacken och övre delen av ryggen fick jag lära mig av en sjukgymnast jag gick till för ryggont.

Ställ dig rakt och sen drar du in hakan något neråt utan att luta huvudet framåt. Sikta med hakan åt halsgropen till - det ger åtminstone på mig en rejäl dubbelhaka Flört. På mig brukar det här dessutom kännas rejält i nackmusklerna och då har man hamnat rätt. Utan att röra på huvudet så drar du sakta upp axlarna mot öronen så högt du kan komma. När det tar stopp börjar du nu dra ihop skulderbladen men försök hålla axlarna uppe så gott det går. När det tar stopp med skulderbladen börjar du långsamt dra ner axlarna samtidigt som du fortfarande håller ihop skuldrorna. När du kommit ner slappnar du av och kör ett par omgångar till. När jag är som mest spänd i musklerna brukar det riktigt pulsera i musklerna efter att jag har kört den övningen och det känns verkligen som om blodflödet kommer igång igen.

Just halsmusklerna var en av de första och viktigaste övningarna jag skulle göra och som hon bad mig försöka hålla kvar så länge som möjligt när jag slutade gå hos henne. De är viktiga muskler när man balanserar upp huvudet, vilket man ju alltid gör om man inte ligger ner. Om musklerna fram är underutvecklade så får musklerna bak ta en större last. Lättast är att träna i sängen morgon och kväll. Ligg på rygg med huvudet på en kudde. Lyft nu huvudet långsamt nån centimeter från kudden genom att dra hakan mot halsgropen. Det är alltså musklerna på framsidan av halsen som ska jobba. Håll cirka 3 sek och så långsamt tillbaka. Upprepa 3 gånger.

kaisakavat
0

Oj, så bra.. Vilka bra tips.. Provar för fullt era stretchingtips och det känns som om det lättar.. Hoppas!!

parsley - Om dina festivalfrågor.. Tror jag svarar JA på de flesta. Klart du ska gå, du verkar ju vilja det. Varför inte!? Du kommer se underbar ut i för stor puschup, Tretorn Sarek, t-shirt med passande tryck och grädddunken i högsta hugg!

Love ya! Glad

subcalva - Supertack! Just nu känns det "skumt", men som du skriver - som om blodcirkulationen ökar.. Tror jag har en tendens att sitta med lite uppdragna axlar när jag läser, skriver, e t c.. inte smart, men..

Tänk om man hade haft tillgång till en trevlig massör dessutom.. Skäms *drömmer* haha..

nenna31
0

subcalva…….var tvungen att testa den första övningen……Glad…kändes riktigt bra ….kan behövas när man sitter här vid datorn timme in o timme ut….fniss…Flört

kaisakavat…visst är det en skön känsla när man märker att de inte kan trycka ner en lägre (iallafall inte lika mycket)…med sina predikningar….när man tänker ….- du kommer att förstå en dag du med….Glad

parsley….hoppas du får trevligt och att push-up-bh:n passar…..Glad

Inte gör det väl nåt om artisten är "full o dum"….värre vore det väl om det var du som blev det ….fniss…Flört

kaisakavat
0

Garvade nyss för mig själv när jag mindes ett par påstående yttrat av "sjukgymnasten"..

"Kolhydrater gör dig smartare för att de är snabba. Snabba kolhydrater gör att man tänker snabbare, alltså just för att de är snabba"..

*LOL*  *haha.. viker mig dubbel*

Vidare:

"Det är kolhydraterna som gör att du får ett lågt och jämnt blodsocker!"

"Utan kolhydrater får man ett FÖR LÅGT blodsocker."

*LOL igen!!!* Ojojojoj..

flikkan77
0

Attans vad snabbt jag borde tänkt för någon timme sen då. Grannen bjöd på ostsmörgås och eftersom jag inte kan säga nej åt jag en. Blev lite halvt utslagen och fick vila på soffan en halvtimme senare… Kan säga att jag tänkt inte ett duggt snabbt. Tvärtom. Tungan ute

kaisakavat
0

flikkan - ja, det är ju min erfarenhet åxå när det gäller de där kolhydratrackarna!

subcalva - Är det normalt att huvudvärken ökar till det tredubbla när man gjort de däringa stretchövningarna några gånger..? Kanske.. Obestämd

subcalva
0

#45 tredubbel huvudvärk låter ju inget vidare, men jag har aldrig märkt av nåt sånt. Kanske du ska ta det lite försiktigt i början. Om musklerna är lite ovana i början kanske det kan utlösa spänningshuvudvärk? *funderar*Obestämd

kaisakavat
0

# 46 Ja, kanske.. Men jag har inte direkt hårdstretchat… Glad Tror det hjälper, för jag känner att det "händer saker". Det knastrar t ex inte längre så mkt i nacken när jag vickar på skallen - Framsteg! Förvånad

Tog två alvedon och nu är värken på väg bort. Känner mig snurrig i huvet dock.. Lite mer än vanligt, alltså! hihi..

parsley
0

Om jag är (eller har varit) full och dum låter jag vara osagt, musikfestivalen igår, ni vet, men att man behöver snabba kolhydrater för att tänka snabbt är tamejfan det dummaste jag hört.

flikkan77
0

Har också stretchat nacken nu, attans vad det krasade och smällde. Stackars nacken! Flört Dock fick jag en begynnande huvudvärk att släppa så på mig fungerade det!

kaisakavat
0

Oj, ni är så söta.. jag får skratta gott.. Tack!

* *

Jag är fullständig genomsvettig. Har sedan 7 (!) i morse ägnat mig åt att storstäda min lägga. Det behövdes!!Nu är här rätt fint faktiskt, om än liksom ännu provisoriskt.. tror inte "jag " och "jag" är riktigt överens, tror den ena av jag inte vill bo här.

Kommer folk ikväll.

parsley - odygdig flicka - VAR du full och dum?? Förvånad Flört

flikkan - krasade och smällde.. hm.. och nu är ett par nackkotor separerade från resten.. eller..?Förvånad

flikkan77
0

Fråga mig inte hur jag läser men jag fick det till att du har storstädat med slägga! Fick läsa meningen tre gånger innan jag såg att det stod lägga. Oskyldig

Jag har lite problem med rygg och nacke så det är ofta kras och smällar där. Brukar kännas bättre när det smällt klart… utom ibland då det jag "fastnar" istället. Skulle egentligen behöva gå till en kiropraktor snart men vi har inte riktigt råd. Än känns det bra i nacken i alla fall! Glad Har en höft som säger "kadunk" om jag lyfter vänsterbenet för högt och sen sätter ner det, men det ska visst inte vara nått farligt… gör bara lite ont ibland. Flört

Magica1970
0

Har ni testat medicinskt svavel? Det hjälper mig när det knakar i nacken.

kaisakavat
0

Magica - Nej, har aldrig hört..? Piller eller nåt man kletar på?

Magica1970
0

Det är ett pulver som du blandar ut med lite vatten och dricker. Smakar tändsticka :) Finns i hälsokosten och heter MSM (Metylsulfonylmetan). Hjälper till att fixa brosket som saknas. Alternativet är att knapra brosk, men det tycker jag personligen inte är en 'hit' :P

Emea67
0

Har just läst ikapp mig i din gamla tråd! Har varit sommarledig så tiden vid datorn har inte varit så aktiv.

Skriver för att hitta igen denna så jag kan läsa ikappmig även här!      Måste iväg till jobbet nuRynkar på näsan

Ha det så bra Kaisa och alla ni andra som gör denna tråden/arna underbara!

kaisakavat
0

Hej emea67 - saknat dig! Skrattande

* *

Vaknade hyfsat utvilad, men med huvudvärk IGEN… jobbigt!! Nacken känns bättre, men inte huvudet..

"Something is wrong in da head…" Undrar vilken diagnos Freud hade gett mig..? Eller nej, det undrar jag nog inte.. vill inte veta..

Näe, nu blir det f-n FRUKOST!!! Mums!!

parsley
0

#50 inte dum, Skäms

Förresten om det här med motorer, man kan ju faktiskt konvertera och bygga om en motor så den fungerar med annat bränsle. Vissa motorer, typ Citroën 2CV, kan köras på lite av varje. Alltså håller inte teorin om att människokroppen måste ha kolhydrater som bränsle och att människan är skapt för att äta kolhydrater. Ev måste flygplansmotorer ha flygbränsle, men isåfall så får man jämföra flygplan med elitidrottare. Vanliga människor vare sig flyger omkring i luften eller tränar på elitnivå. Det är inte konstigt att LCHF:are anses vara aggressiva. Våra argument är så bra att de inte går att bemöta. Att påstå att vi är aggressiva och inte går att diskutera med är en form av sk härskarteknik, som går ut på att förminska sin motståndare.

kaisakavat
0

parsley - Tysan så du är smart. Skrattande Hur blev du sån? Skulle kunna få för mig att jag har fostrat dig.. hih.. Det där med härskarteknik när man inte har argument, det stämmer helt! Sjukgymnastdåren använde flera olika..

- Föreläste med "experttonläge"

- Avbröt mig ALLTID!

- Vrålade åt mig!  *LOL*

- Nedlåtande "lilla vännen-tonfall"..

- Martyrvarianten/känslomässig manipulation.. typ - att jag kränkte honom genom mina sakargument.. "hur kan du bara avfärda alla mina kunskaper på detta viset"

- Gumman, lägg ner för ditt eget bästa-varianten (förtäckt hot typ)

e t c..

parsley
0

#58 Hur jag blitt så smart (slickar i mig berömmet som sås), man blir som man umgås, tillbringar man för mycket tid på KiF så blir man rätt bildad. En liten teori bara. Har skrattat gott åt dina analys av sjukgymnastens härskartekniker.

kaisakavat
0

parsley -  Har inte kommit mig för att fråga förut, trots att jag undrat då och då.. Är du statsvetare/samhällsvetare el dylik nörd du åxå??

kaisakavat
0

Och vad kan kaisakavat ägna sig åt en dag som denna då??

Jo!

Hon sprättar isär jeans och syr in. Nähä!! För bara femtitusonde gången!!!

Och ni vet hur jeans kan vara - jädrigt många sömmar sydda med flerdubbel tråd. Och vikta i 4-6 lager.. Både sid- och grensömmar är dubbla och det blir inte fint att sy in dubbelsömmar (gren- och sidsömmar hade varit enklast att attackera annars) så jag syr in midjelinningen för sig i sidan och "oket" under linningen på ett annat ställe. Lägger åxå ett veck per sida i tyget som fortsätter under oket. Tre stycken tyg på höjden alltså, insydda alla på olika ställen.

Svettningar! Tungan ute Attans vilket geni man är! Cool

Just nu ser jeansen inte kul ut alls, liksom en massa slamsor bara, men jag bedömer dem värda besväret  - de äro skitsnygga, sitter väldans fint runt min ända och ändan börjar se rätt fin ut den.. I alla fall i jämförelse med förut. Hehe..

När jag inte svär över jeanssömmar, så förbereder ja ättestupan genom att baka tårtbottnar, olika sorter. Ätbara och inte ätbara. Fyller 44 bast imorgon tisdag!!  Förvånad

Branneli
0

Hipp hipp HURRA Skrattande…Grattis i förskott på DIN DAG !!

Hoppas att den blir trivsam & njutningsfull för DEJ Flört

Emea67
0

GRATTIS!  Glad

Hoppas att du får en bra dag!!!!

Och att du får många bra presenter Flört

Isa56
0

på din högtidsdag.

Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva uti hundrade år ……

Vad ska vi hitta på då?

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

nenna31
0

th_balloonsGRATTIS…….!!!!……………Ha en kanonbra dag Kaisa……

08423C11-1.gif image by Fiidelia122.gif image by Fiideli

Önskar dig nenna31

kaisakavat
0

Ååååhh! Jättemycket tack, snälla söta ni! Skrattande Skrattande Skrattande

Vilka fina roliga hälsningar ni skrivit/gjort! Och mysigt att hitta dem här när man loggar in, sömnig och halvdöd!

Ni e jättesnälla!

Vad jag ska hitta på: Tja först göra tårtbottnar a la mascarponerulltårta och en maräng och en chokladkaka LCHF-variant. Iddes inte baka igår, såg bara till att handla.

Kl 4 ska jag ner til min frissa och klippa mig (enda tiden hitom…)

Sen blir det väl lite folk här på aftonen.. inte nåt märkvärdigt.

Presenter: Tja jag önskar mig en Lambourgini, rökgrå eller röd. Och ett elpiano/keybord osm jag spanat in.. Men jag tror det är osannolikt att just det "händer".. hihi..

JÄTTEKRAM! till er alla!!

Och skulle ni nu ha vägarna förbi, så finns kaffe the och ja, ni vet..

FlörtKyss

Aniara4
0

Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva uti hundrade år! *sjunger*

kaisakavat
0

Tack Aniara!!

Jag har börjat köra lite Facebook och just nu spelar jag värsta disco-verisonen av Ja må hon leva, länkad dit av komis från Youtube..

Och - Haha - Jag KOMMER att leva tills jag blir hundra! Ser fram emot skottkärrerajden!!

Aniara4
0

Jaså har du äntligen hittat dit?! Vill du bli min tvåhundrade kompis? Skrattande

flikkan77
0

Grattis på födelsedagen! Hoppas det blir en bra dag!

kaisakavat
0

Aniara - Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

Flikkan - Tack sötnos! Det är redan en bra dag på många sätt..

KÄRLEK till er alla!!! Kyss

Aniara4
0

Skrattande Hej kompis!

kaisakavat
0

# 72 Hej själv!

Facebook introducerades i mitt liv under en kväll med the american friend och EN HEL DEL Vodka! Jodå, vi hade väldans kul!

* *

Det här med att baka trad. fika nu när man LCHFar.. Jag har mycket större problem med mjölet än med sockret. När jag här i mjöl får jag typ kväljningar.. provsmakade en tsk, bläääääääääk för konsistens.. äckel.

Och socker.. himmel, i marängtårtan jag gör ska de va TRE dl socker bara i marängen!! Fast det blir ju stor, en hel plåt.. men ändå! Förvånad

Puh! Som tur är blir det två mjöl- och sockerfria sorter åxå - till förståndigt folk!!

Jobbigt att ha på ugnen i värmen - flämt!

PiteCarina
0

Grattis på födelsedagen! Glad Hoppas du får en riktigt fin dag!

kaisakavat
0

Carina! Tack! Om du har tid/lust så kan du knata över i afton på lite mascarponerulle.. Lite annat folk här åxå.

Annars kan vi ses nån annan dag..

Branneli
0

Du, födelsedagsbarnet, skicka hit lite värme & ett par solstrålar till mej…..här är det endast moln…..iochförsig…kan jag sätta på ugnen….nää jag tar en filt om mej istället !!

Eller så hänger jag ut tvätten istället för att svamla här Oskyldig…..

Kommer snart att se botten på våra 3 tvättkorgar….bara det är värt att fira ……iallafall i vårt hus…Tungan ute

Ner till tvättstugan var det Cool

PiteCarina
0

Tack, jag kommer gärna förbi! Glad

Har du typ "Öppet Hus" någon viss tid?

kaisakavat
0

Branneli - Ja, grattis till tvätthögsbotten!!

Carina - Jag måste iväg en stund på e.m. men framåt halv7-7-tiden är det läge att dyka upp! Det blev bara 1 sort LCHF.. värmeslag flämt!

Ni andra är också välkomna! Flört

maudrenee
0

ha en underbar dag!!! vem vetr vart du ar om ett ar:) kansek smuttandes pa en sockerfri coctail vid boljande hav o palmer? *blink* jag tror pa dig!

kaisakavat
0

maudrenee - Tack! Och - vem vet? Flört

kaisakavat
0

Onsdag nu, och dagen efter..

Hade en fantastisk dag igår, vänner på besök och många hörde av sig per tel och per internet.. Stundtals alldeles rörd..

En förståndig typ - PiteCarina - tittade över och hjälpte mig "nöta" på LCHF-rulltårtan och kaffet.. medan de andra nötte på det sockerhaltiga. Kaffet tog slut och jag skulle ju göra mer, men virrade till det.. Sorry Carina! Glad

Det var väldigt roligt att du kom och hoppas jag och mina andra galningar till polare skrämde dig. Inte för att det verkade så, du smälte in bra! Flört Kram!

kaisakavat
0

Jo, jag "fick jobb" igår. I skåne strax utanför Malmö. En av mina vänner som hörde av sig per tel berättade att de köper en gård och ska starta en "musik- dans- alltmöjligt-business" där.. med café och grejjs. En multikulturell smedja typ. Snabbt nådd från Malmö centrum, men ändå i total landsbygdsmiljö.

Hon vill ha ner mig och blanda in mig i projektet - flämt, vi snackar om driftiga människor här. Det ska renoveras och grejjas och tja, det har man ju gjort förr, så.. Fick uppgiften att stå för caféverksamheten och att charma alla besökare så att de aldrig åker hem!

Haha - Oj vad Lätt!! Tungan ute

Börjar efter jul, tydligen.. hihi..

Skämt åsido - det lät jättehärligt och det ska bli kul att se hur det går.

flikkan77
0

Fick du din önskade Lambourgini? Jag har önskat mig en gul Ferrari i en herrans massa år men ännu inte fått någon. Hoppas det gick bättre för dig. Flört

Jobb utanför Malmö är kanske lite långt bort… särskilt om du flyttar till Hawaii.

PiteCarina
0

Mascarponerulltårtan var jättegod! Tungan ute 

Ingen fara det där med kaffet, fick ju ändå mig en halv kopp till + vispgrädde, så jag tänkte inte på det!Glad

Jag hade det jättetrevligt med dig och dina polare! Glad Är de med i bokcirkelgänget? Det var länge sedan jag skrattade så mycket! Blev alldeles varm och magmusklerna fick jobba! Skrattande  

Så du har fått jobb i Skåne? Jag är jätteglad för din skull, men kommer förstås att sakna dig om det blir att du flyttar ned!

Kram på dig också och tack för att jag fick komma! Glad

kaisakavat
0

flikkan - Attans - jag fick ingen Lambourgini!!! Det värsta är att jag ju hade glömt att jag ville ha en… Oj, måste vara ett bevis på min höga ålder!! Tack för att du påminde mig - ska vidarebefordra till släkt och vänner!!

Carina - Åh, så roligt att du tyckte det var roligt! Jo, vi e rätt galna när vi kommer igång och du hade den tveksamma förmånen att träffa de tre absolut galnaste. Saknades några från bokcirkeln (bortresta och upptagna) och Brenda är inte med där.. svenska-skräck än så länge…

Nu skvallrar jag till alla andra: Ni skulle bara veta så fin Carina är - smal som en vidja. Hur var det? 15 kg sedan jul/nyår! Jag blir avunds!

flikkan77
0

Ja, nu har de ju exakt ett år på sig att spara ihop till en bil till dig. Perfekt ju! Också fyller du ju nästan jämt nästa gång. Tycker att årtal som slutar med 5 också är lite jämna. Flört

Hade så gärna bott närmare dig så jag kunde hälsa på! Bokcirkel hade varit roligt.

kaisakavat
0

Glömde..

Erbjudandet om framtida jobb utanför Malmö är säkert på allvar, annars skulle hon inte säga så. Däremot är det ju inte säkert att det är läge för mig att flytta just dit.. vet ju inte heller nåt om min ev. kapacitet för nånting i jobbväg..

Fast det skulle säkert vara jätteroligt, de är härliga människor, med kreativitet så det sprutar om det. Inte nog med det så har vi många liknande intressen och uppfattningar om saker och ting här i världen.

Men än ett tag blir det Piteå.

PiteCarina
0

Tack för komplimangen! Glad Men smal som en vidja vet jag inte riktigt? Obestämd Har alltid varit smal över höfterna, så det mesta av övervikten har suttit på magen. Det finns fortfarande en del kvar att plocka där, men jag är nöjd med den vikt jag har nu. Viktnedgången pendlar mellan 14-15 kg och det är sedan 29 december -08, då jag började på allvar med LCHF.

Jag tyckte att Brenda var jätteduktig på svenska, med tanke på hur kort tid som hon varit i Sverige!

Nej, det är förstås svårt att veta hur läget är då, men jag tror att du skulle passa perfekt som ansvarig för caféverksamheten! Glad

kaisakavat
0

Hm.. Eller kanske inte, med tanke på att jag glömde göra mer kaffe igår kväll.. HAHA! Skrattande Men tack för det! I och för sig skulle det vara roligt att ha ett servicejobb bland folk.. för ett tag i alla fall. På menyn: LCHF, haha!

B har precis börjat "prata", till för bara ett par veckor sedan i princip blåvägrade hon. Förstått har hon gjort rätt länge, vilket visar på en viss begåvning, tycker jag åxå.

parsley
0

När det gäller bil så är ni totalt fel ute, tjejer. Citroên 2CV, ska det det vara. Boven i Jens Lapidus "Snabba cash" kör en gul Ferrari. Det kostar 40.000 kr att byta tändstift på en Ferrari, har min pappa sagt. På en 2CV kan man själv byta tändstift. Bland Citröenfolk finns en historia om en 2CV och en Ferrari som startade i Rom och skulle köra till Hamburg. Gissa vem som kom först fram? De kom faktiskt fram samtidigt. 2CV:n kunde köras längre dagsetapper. Får man in en man i en 2CV så är det osäkert om han kan ta sig ur den. Enda nackdelen är att de män som kör 2CV ser ut som jultomten. Men jultomten är ju snäll han.

Är bara hemma och vänder, nästa vecka slipper ni mig totalt.

Malmö låter som en trevlig stad (om man slipper kollektivtrafiken och vet exakt var man kan köpa grädde). Vänlig lokalbefolkning. Skånskt kulturkafé. Boka in någon om mina favoritartister så kommer jag som ett skott.

flikkan77
0

parsley: Vill ändå ha en gul Ferrari! Det liksom bara är så. Tungan ute Men det närmaste jag har kommit är en katt vid namn Ferrari som fick ett gult halsband. Oskyldig

kaisakavat
0

Å ja VILL ha en rökgrå Lamborgini!!!!!!!!!!!!!!Skrikandes

Parsley - Men ååå vi saknar ju du!

* *

Sedan igår har jag en djup kris. Min symaskin vill inte sy, binder inte tråden… Jag har haft demonterat den flera gånger och kollat och rengjort och pillat och gullat och sjungit små sånger och pussat på den. Då började den fungera delvis, men sen inte mer..

Buuuuhuuuuuhuuuu.. Det värsta är att jag ju håller på och syr om de där jättesnygga jeansen som av någon mysko anledning blivit alldeles för stora.. Jag vill få dem färdiga så jag kan ha dem på mig!!! Skrikandes

Branneli
0

SkrattandeHar den inte lämnat en semesteransökan?? Obestämd

Fast papper försvinner ju så lätt!? Eller kör ni det "pappersfria" samhället = mail…då både avsändaren & mottagaren tar en kopia OM mailet försvinner i cyber-rymden ….

Det sys ju både nu & då i erat hem ( ditt & symaskinens)…så leta efter en semesteransökan….eller så kanske ni skulle göra något annat ihop Oskyldig….maskinen kanse tycker att ni ska bredda erat förhållande. Det kan bli lite långrandigt att göra samma sömmar varje gång ni träffas Skäms……..

Ja, ni får väl diskutera saken…..fniss…..Skrattande

flikkan77
0

Tycker Brannelis idéer låter helt rimliga! Skrattande

Sen finns det ju familjerådgivning också, i fall du och symaskinen behöver prata ut. Den är dessutom helt gratis… tror jag.. Flört

Efva
0

Oj oj oj. Här har det hänt saker medan jag varit på semester och borta från datorvärlden. Flytt till Hawaii eller Skåne? Och massor av annat. Alltid lika kul att följa din tråd.

Ett stort GRATTIS i efterskott kaisakavat! Skrattande

kaisakavat
0

Efva - Tack snälla! Skrattande Välkommen tillbaka till KIF.. Saknat.. Glad

Branneli o flikkan - Tack för allt stöd.. Det är verkligen en krissituation och vi kommer att behöva alla goda råd vi kan få.. Obestämd

Symaskinen lugnade ner sig efter att vi "pratat" ett tag och gick med på att tillsvidare sy raksöm och sicksack när nålen står i mittenposition. Men inga utsvävningar till höger eller vänster, då låser den sig alldeles, igen. Min värsta ångest har släppt men jag inser verkligen att jag måste ta detta på allvar. Tungan ute

Jeansen är numera färdigt ihopmonterade, pust, många vikningar, många tyglager, många sömmar. Resultatet: Tja, vissa sömmar kunde ha blivit snyggare (perfektionist), tråden har inte exakt rätt färg, men de sitter Skitsnyggt! Jag är ett geni!!! Kyss till mig själv!

Har på sistone fixat till tre par byxor med gott resultat - slipper handla nytt!!

Låtom mig tillägga: Har förlorat ett halvkilo under de senaste dagarna, trots fys aktivitet (eller tack vare.. fast det har ju inte hjälpt förut) och återinförande av ngt större mängd grönsaker på menyn..  Böjrar tro att mejeri är min "bromsande" grejj, inte grönsaker..

Haha.. Hoppas det här fortsätter..

flikkan77
0

Symaskiner ska krångla… det bara är så. En gång lyckades jag få en symaskin att äta upp en halv trådrulle. All tråd var intrasslad inne i den. Hoppsan liksom! Oskyldig

Kul att dina jeans är klara! Synd att jag inte får se hur de blev. Flört Och att du är ett geni det vet vi redan.

Extra kul att du förlorat ett halvkilo med. Jag tror att mejeri är min bromsande grej med men tills jag fått proteinpulver i en annan smak så får jag dras med 100 gram c.f. om dagen. … eller så får jag låtabli att äta proteinpulver men det är rätt många gram protein jag går miste om då så det vet jag inte om jag vill.

kaisakavat
0

flikkan - Gjorde ni slut - du och den symaskinen? Det verkar ha varit en tilltrasslad relation det..

Kanske kan jag be en kompis ta en bild på mig i mina jeans.. Flört ..två snygga grejjer på samma bild - haha!

flikkan77
0

Jag gjorde slut med alla symaskiner efter det. De är inte värda besväret. Flört

Ser framemot en snygging med snygga jeans på bild då! Kyss

kaisakavat
0

Haha.. Inga bilder än - nej..

Symaskinerna ÄR värda besväret - du ser - sparade flera hunkor på att sy om de där jeansen..

flikkan77
0

Jo, jeans är ju dyyyyra! Hade gärna velat kunna sy men helt sant så går maskinerna sönder när jag använder dem. Utan att någon förstår varför…

(Ska jag vara helt ärlig så har jag inte riktigt tålamod för att lära mig heller. Kan jag det inte från början så får det liksom va… Helknäppt! Oskyldig … eller så är det för att jag aldrig haft någon bra lärare. Hade dock en 4:a i syslöjd på högstadiet trots att jag vägrade sy på symaskin. Om jag hade gjort det hade jag fått en 5:a. )

parsley
0

Imponerad av din förmåga att umgås med jeans, Kaisa.  Ska tänka på det hela tiden när jag är borta.

Husmark-Persson (?) lovar att det ska ordna sig med någon form av försörjning och arbetsträning för de som blir utförsäkrade från FK vid årsskiftet. Hörde det på radion förut idag. Visst har vi begåvade politiker i det här landet. Eller som den elake statsvetaren sa: Svenska politiker fattar beslut, i den mening att de förstår vad de har bestämt. Nej, jag är inte smart, bara statsvetare. Förlåt om jag lurat någon.

Aniara4
0

Arbetsträning? Jag har ett jobb, där jag tackar nej till pass stup i kvarten för att jag är sjuk och inte kan jobba mer än 50%. Om jag magiskt fick mer ork skulle jag vara där mer och tjäna mer pengar. Inte fan skulle jag lägga den extra orken på nån fjantig "åtgärd" om jag kunde göra nåt jag får riktig lön för!

parsley
0

På tal om Ferrari. Sonen älskar att fota och bilar tillhör ett av favoritmotiven. Vid ett tillfälle höll han på och fotografera en Ferrari. En man, attraktiv, av typen som är van att bli åtlydd, kommer fram och säger:

-Ge mig kameran.

Den stackars mamman som faktiskt köpt kameran blir rädd och undrar vad som är på gång. Har sonen fotograferat något som absolut inte får fotograferas? Mannen tar kameran och säger:

-Sätt dig i bilen.

Sonen sätter sig bakom ratten i Ferrarin och ägaren plåtar. Snacka om lyckligt barn sen.

Carina -15 kg sedan i julas. Grattis. Bra jobbat.Skrattande

Kaisa, grattis i efterskott. Foten i munnen

parsley
0

På tal om Ferrari. Sonen älskar att fota och bilar tillhör ett av favoritmotiven. Vid ett tillfälle höll han på och fotografera en Ferrari. En man, attraktiv, av typen som är van att bli åtlydd, kommer fram och säger:

-Ge mig kameran.

Den stackars mamman som faktiskt köpt kameran blir rädd och undrar vad som är på gång. Har sonen fotograferat något som absolut inte får fotograferas? Mannen tar kameran och säger:

-Sätt dig i bilen.

Sonen sätter sig bakom ratten i Ferrarin och ägaren plåtar. Snacka om lyckligt barn sen.

Carina -15 kg sedan i julas. Grattis. Bra jobbat.Skrattande

Kaisa, grattis i efterskott. Foten i munnen

kaisakavat
0

parsley - En statsvetare till - ha! I knew it!!!! Skrattande Fast du verkar ju vara fullfjädrat, till skillnad från mig som inte har examen riktigt klar och inte heller ett jobb.

Fast jag undrar om den där statsvetaren har rätt - den du refererar till som sa: "Svenska politiker fattar beslut, i den mening att de förstår vad de har bestämt."  (du själv?)

De tar ju beslut, men verkar inte fatta vad det är de beslutar och verkar inte fatta konsekvenserna av besluten heller.. Bara till en liten del..

Vilket föranleder mig att tänka: Vem utreder frågor innan de blir politiska förslag? Någon komplett oduglig statsvetare - eller Himlarna förbjude - nån ekonom?? Tungan ute

kaisakavat
0

#103 Håller helt med - Jag vill bli frisk och ha ett RIKTIGT jobb, inte nåt j-a schwammel!! Cool

* *

Vet inte om alla fattar det kuliga i denna historia (men jag tycker den är skitkul):

En man gav sig ut att flyga luftballong, men flög vilse.. Efter en stund bestämde han sig för att helt enkelt gå ner på låg höjd och leta efter ledtrådar.. Plötsligt såg han två män stå nere på marken under ballongen och han ropade till dem:

"Hallå! Vet ni var jag är?"

"Rakt ovanför oss" svarade en av männen på marken.

Mannen i ballongen betraktade honom..

"Du är ekonom vaa?" frågade han sen.

"Hur visste du det?"  *förvånad*

"Enkelt. Svaret kom efter viss tvekan, var ytterst exakt formulerat och totalt oanvändbart i praktiken."

flikkan77
0

Parsley: Vilken snäll Ferrariägare! Kan tänka mig att sonen var glad ett bra tag efter den händelsen. Glad

Efva
0

Tack kaisakavat! Och ännu ett grattis! Till de tappade hektona! Tyvärr så tror jag att jag har plockat upp dom…. Ska väga mig i morgon, men jag märker på midjan att semestern varit alltför "tillåtande". Fasar för att jeanssäsongen snart är tillbaka igen. Jag gillar lösa sommarkläder! Och golfbyxor.

Tänk om man bodde lite närmare Piteå, då kunde jag kanske anlita dig som sömmerska!? Jag har total symaskinsdyslexi! Vet inte hur många jeans som har hamnat i "passar inte bra"-högen, för att sen hamna i Röda korset eller Hela människans conteinrar på Returen. Totalt slöseri med pengar. Är född till pojkflicka, så lägga golv, tapetsera, snickra och sånt är det inga problem med. Men att sy, och laga och sy i knappar och sånt… *ryser*  Har haft pojkvänner som varit bättre på sånt än jag…

Tänk så olika vi är, och det är väl rätt bra det också. I och för sig. Flört

PiteCarina
0

Hoppas att symaskinen är mer medgörlig nu! Flört

Har ju sålt på loppis i lördags och det gick riktigt bra! Var där redan halv sex och kom mig hem först vid fyra tiden. Stod vänd mot solen så gott som hela tiden och är rätt så röd i ansiktet och i urringningen. Brukar i vanliga fall mestadels hålla mig i skuggan och speciellt de delarna. Fick dra hem ungefär hälften av sakerna, så jag funderar på att sälja ytterligare en gång i sommar, ev. nu till helgen beroende på väder.

#104 Tack Parsley för grattiset! Glad Jag tror att kroppen nu hittat sin idealvikt? 62-63 kg till min längd på 162 cm. Om jag skulle gå ned ytterligare något kilo så får jag se det som en bonus, men jag vill inte hamna under 57 kg, för då blir jag för mager.

kaisakavat
0

Hej brudar!!

Efva - Ja, visst kunde jag ha hjälpt dig.. Just jeans är ju ett litet h-vette att sy om, men vissa av dem hade säkert gått att rädda… ett tag tills du krymper mer.. hihi..

Och du - jag är inte bara tjej - jag är kille åxå, haha.. för det där med att snickra och måla och klättra på stegar och byta däck på bilen och smörja upp maskiner och klippa gräs och skotta snö och grejja, det gillar jag åxå att göra.. Fast ja, inte allt hela tiden..

Var själv med ungarna i många år och hade hus och höll på.. roligt.. och pust, jobbigt.. men bra att kunna en massa olika saker.

Carina - Grattis till affärsframgångarna och solbrännan! Glad

* *

Jag VILL HA och behöver en ny bikini.. Den jag har… för stor nu, byxorna håller inte in, så de hasar uppåt när jag går och neråt när jag badar.. INTE KUL.. *fniss*

Det blir inte nåt nyinköp nu i sommar…. MEN TÄNK - det kanske blir ett nyinköp i vinter - PÅ HAWAII!!! Höhöhöhöhöö.. Flört

kaisakavat
0

Och nu har jag plockat ut två färdiggrillade hela kycklingar ur ugnen.. woooooooooooooooooooooooowwww!! Tungan ute

kaisakavat
0

Igår gick jag ner på stan - kris i underklädesförrådet. Sånt här gör jag alltid med viss bävan, för jag har svårt att hitta såna som passar.

Men jag lyckades bra. Skrattande

På en affär (kedja vars namn börjar på L och slutar på x) finns just nu trosor i bomullsblandning i hipstersmodell, som sitter jättebra. Det fanns också andra som såg ut väldigt bra, men jag stannade vid en modell. Och det var 3 för priset av 2.

På en annan affär (vars namn börar på K och slutar på ahl) hittade jag en jättebra slät vit bh - UTAN PUSH-UP OCH SPETSAR OCH VADDERING OCH SKIT. En helt perfekt snyggt sittande bygel-bh. Otroligt. Har letat efter en sån i evigheter..

Det blev inte särskilt dyrt heller..

Efva
0

kaisakavat: Lyckliga du som är allroundhändig!

Och tack för tipset om K-ahls bh! Ska bege mig dit på lunchen och kolla om det finns samma sortiment här också. Det är ursvårt att hitta släta och normala bh-ar! Vägrar push-up och vadderingar! Vem var det som uppfann det eländet? Och lika svårt är det ju att hitta en bra bikini-bh. Där kan man iofs ofta plocka ur vadderingarna, men varför ska man ha vadderingar överhuvudtaget? Men du hittar säkert nån tjusig på Arlanda inför din Hawaiitripp.. Flört

kaisakavat
0

Efva - BH-märket heter "Creem - Close to you" och har rosa etikett. Kostade 159 kr, tycker jag den var värd. Materialet känns "fint" fast den är slät.

Har den på mig nu och den sitter jättebra på mig. Sur på mig själv för att jag itne kollade om den finns i svart åxå..

Lycka till! Glad

Efva
0

Åh tack för infot! Billigt!!!! Är van med att en bra bh som sitter skönt och är "vanlig" brukar gå på minst 299:-…

Jag ska kolla om den finns i svart här, dom håller ju sig snygga längre än vita. Skrattande

cattan
0

113

Tack för tipset om behå, mina börjar ta slut och det är den där förbaskade bygeln som tittar ut genom små hål, aj, de sticks!

kaisakavat
0

Ja jädrar, vilket teamwork!! Berätta sen ifall du fann den i svart! Glad

* *
Såg just - tråden är redan uppe i 117 kommentarer.. Haha! Snart kommer iFokus börja ta betalt av mig.. Guld i mun *fniss*

flikkan77
0

kaisakavat: Underkläder är besvärligt att köpa! Kul att du hittade sådana som var bra. Tycker det ofta är för mycket spets och annat konstigt på både trosor och bh.

Efva
0

kaisakavat: Lunchen är över, bh-ar i mängder är provade. Men tyvärr så hittade jag ingen storlek som var riktigt bra. På 75D satt kupan OK, men omfånget kändes stort, och på 80C var kupan alldeles för liten men omfånget var OK. (Ligger på 80D eller 75E i vanliga fall.) Märkligt. Måste ha varit felmärkt. Sen var det ganska urplockat i storlekar, så det verkar vara fler än du som hittat detta "fynd". Jag får väl hålla ögonen öppna och vara med när det kommer hem fler. Den kändes ju himla skön annars, mjuk o så.

Svarta fanns det inte hos oss, däremot i hudfärg. Och vem som har sån hudfärg kan man undra… Obestämd

Kan annars tipsa om Triumph som också har sköna bh-ar, tror att sorten jag använder heter Soft Sense eller liknande. Bygel och inget tjafs. Finns i hudfärgad (en helt annan hudfärg än K-Ahls…) och svart.

Och du, inte kommer KiF att ta betalt av dig inte! Med så många besökare som din tråd har så kan dom ju tjäna massor på reklamen istället! Guld i mun Du borde alltså ta betalt av KiF! Flört

kaisakavat
0

Flikkan - Märkligt hur många av oss som "hatar" push-up-vaddering-spets-vassadekorationer-dålig passform-etc-underkläder. Ändå hänger det nästan uteslutande sånt i affärerna.. Suck!

Men då - plötsligt händer det.. som igår. Man får vara glad.. Trosorna jag köpte fungerar jättebra. Nu gäller det bara att de inte blir konstiga i tvätten.. och håller ett tag.

Efva - Ja, så är det förstås - KIF måste betala mig.. Bra tänkt av dig!

(Skulle behövas lite stålar här - mina nästan sista kronor - matpengar egentligen - åkte sin kos i och med underkläderinköpet.. Man får liksom välja: Mat ELLER kläder..Tungan ute.)

flikkan77
0

Kaisakavat: Jag vill dessutom ha bh:ar med ganska breda axelband annars får jag ont i axlarna. Kan bara ha på mig bh ett par timmar i sträck ändå men med de där megasmala axelbanden som finns kan jag knappt ha på mig dem alls. Ändå så skulle jag vilja slippa gå på mammaavdelningen och leta…

Ibland är det knappt man vågar tvätta kläderna, man vet ju inte, de kan bli konstiga… Har särskilt problem med vanliga byxor eftersom jag har rätt långa ben. Byxor som passar perfekt innan tvätt blir sen två centimeter för korta efter tvätt. Högst retligt!

nenna31
0

Angående Bh:ar……På Li…x….har jag hittat min favvo…Glad

Breda axelband….släta med bygel….finns i svart o vitt….kostar 179 kr…..de går under deras eget märke Generous…har köpt dessa i flera år och trivs jätte bra med dom….

Lycka till….

flikkan77
0

Nenna: Ska kolla där nästa gång jag behöver bh. Använder mina så sällan så det är inte direkt så att de slits ut. Glad (Eller så kollar jag där bara för att jag vill köpa nått nytt ändå. Flört)

kaisakavat
0

Jaa, brudar… inte utan att jag kan bli lite avunds.. För mig gäller INTE Generous när det handlar om tuttar!

Har storlek 80B… inbland 75A.. Skrikandes Cool

Efva - Det är stor skillnad på olika BH i samma storlek.. som med andra kläder..

Köpte en jättesnygg svart BH i vintras på rea.. Axelbanden var så smala och skarpa så jag fick sår-märken på axlarna..

Men - nu råkar jag ju kunna sy.. klippte av tortyrutrustningen och satte dit mkt bekväma snygga ngt bredare svarta dekorband med resåreffekt.. Den är jättebra nu, men mer en festBH med spetstyg - inget vardags..

nenna31
0

kaisakavat…..de kan ha lite mindre storlekar oxå…..kan hända att de har ett annat varunamn då….det är iallafall deras eget märke….du kan ju alltid tiitta om du är på stan nån dag……

Efva
0

kaisakavat: Ja visst är det stor skillnad på storlekar, men det här var ju samma BH:n fast i olika storlekar, den rosa. Men så olika ändå, åt fel håll liksom. Obestämd

Tycker inte att du ska vara avundsjuk på dom som har stora bröst. Bara jobbigt och tungt och svettigt att släpa omkring på (jag har haft betydligt större än jag har nu efter viktnedgången). Svårt att hitta toppar som sitter snyggt också (om man nu inte gärna vill visa upp sina bröst i superurringat förstås). Det är ju mycket snyggare med små nätta bröst som är i proportion till kroppen. Och lättare att hitta bra BH:ar också.

Och va händig du är som kan sy om såna också! Skulle nog behöva gå en sykurs…. Glad

kaisakavat
0

nenna31 - Jag kollade på L-x efter bh-ar.. den enda braiga jag hittade fanns inte i rätt stortlek.. Den var helt ok annars. Jag provade en 80B men den var för stor.Skrikandes Mindre fanns inte..

Efva - Ursäkta jag missförstod.. Det måste ha varit felmärkt som du säger, vilket ju händer.

Tack för trösteord om mina icke-tuttar.. Nog är det helt OK ändå, men vill ju gärna ha kvar lite sån "utrustning".. Tungan ute ..de har ju blivit mindre på sistone.. Fast egentligen är de ju bara tillbaka till samma storlek som innan jag började gå upp i vikt.

* *

Fick ett ryck igår kväll och ritade mönster till en ärmlös top/linne med knäppslå framtill. De blir nog i två olika utföranden.. vit viskos och gult linne. Om jag ids.. Obestämd

Det här med att sy. Ofta blir "tillbehören" dyrare än tyget.. t ex är knappar svindyrt, inte ovanligt med 10 kr st eller mycket mer. Kom på att man kan gå på t ex Röda korset och köpa gamla skjortor/blusar med snygga knappar för 20-30 spänn och sno knapparna från dem. Klar vinst.

nenna31
0

kaisakavat……tänkte just samma sak när det gäller knappar mm….ibland kan man hitta mägder med sytillbehör på loppisar till kanonpriser…man liksom glömmer bort att titta efter de småå detaljerna ……Flörtmen de finns där……och kan ju göra hela plagget till något helt annat…..Jag gillar oxå att sy …men just nu behöver min symaskin in på service…när ekonomin tillåter…Obestämd

Aniara4
0

Jag har lite motsatt problem med bh:ar - jag VILL ofta ha lite söta blommiga piffiga saker, men det finns sällan tillräckligt stora! I storlek 85E är det mestadels dyra hudfärgade kärringbh:ar som gäller. Och tro inte att man slipper vass spets för det, den är bara vass och FUL!

Överhuvudtaget är det svårt att hitta större storlekar på rea, de är oftast slutsålda långt innan, så det enda som finns på reaställen är söta klänningar i stl 34 och fula gröna trekantsbehåar i 75A, typ. På K-affären hittade jag iofs ett helt gäng jeans i stl 54, och sen några i 40, men däremellan fanns det ingenting!

Efva
0

kaisakavat: Samma med mina tuttar också, dom är tillbaka på ruta 1 igen, fast mindre fasta nuförtiden…. Synd bara att man inte har sparat BH-arna från förr. Fast det var ju många år sen…. (20?)

Kan hälsa och tacka från ett par nyblivna LCHF:are i min närhet för ditt glassrecept! Dom blev helt sålda… Tungan ute

kaisakavat
0

nenna31 - Borde gå oftare på loppmarknad.. Risker är dock att man kommer hem med nåt fullkomligt onödigt..

Aniara4 - Jag vet! Ibland får man känslan av att man antingen ska vara jätteung nätt späd varelse med önskan att vara "söt", eller "tant" utan önskan att ens vara snygg…

eller generaliserar jag för mycket nu?? Obestämd

I vintras investerade jag i "vackrare" bhar.. en svart och en cremevit.. De lär funka länge.. TIll vardags gillar jag den mer sportiga looken.

Efva - Ja, det märks ju på tuttarna att de har varit större i och med övervikten. Ändå är jag inte helt missnöjd, man kan jue inte gå runt och tro att man måste se ut som man vore 17 hela livet.

Roligt med glassreceptet!! Skrattande (påminner mig själv om att det var länge sen… )

Aniara4
0

Jag håller med om din iakttagelse av de två underklädestyperna! Små sockersöta och pluttenuttiga, eller stora, rejäla och tantfula.

Har tänkt länge att jag ska investera i en skräddarsydd bh från Gustaf Mellbin, men det känns onödigt att lägga ut så mycket pengar när jag inte vet hur länge jag har de här måtten.

kaisakavat
0

Du kan ju vänta lite.. tills måtten stabiliserar sig.. Glad

Är ändå avunds på er med tuttar.. hihi.. Eller bara ibland.. jag är lite "split personlity" när det gäller hur jag känner det inför min fysik. Tycker nog egentligen att jag är helt ok för att vara en 44 årig tant med två vuxna ungar.. Flört

Bifogar bildbevis.. haha! "Vadderingen"  nertill syns inte här.. bra vaa?? Från min födelsedag..

flikkan77
0

Tycker du ser superfin ut, Kaisakavat!

Maja2
0

Hej å hallå Kaisakavat Skrattande .. ja alla ni andra åxå.

Jag har varit sjukskriven sen okt. -00, utmattningsproblematik plus meniéres sjukdom. Efter många resor hit och dit i fk:s djungel av vanvett och vansinne så jobbar jag nu halvtid på ica-butiken i byn, och kommer att få en anställning i september. Få se om jag till och med klarar 75 %. Jag är hur glad som helst, och arbetsgivaren är införstådd med mina bekymmer, jag kommer att söka högkostnadsskydd som jag kommer att få beviljat vet jag. I dagens läge har jag inte ett enda bekymmer tror jag….. LCHF fungerar fortfarande superbt och jag mår GREAT Skrattande

kaisakavat
0

Hej maja2!

SÅ roligt att höra av dig!! Och så roligt att det går bra för dig! Såna där historier behöver jag ju höra, är ju egentligen hyffsat livrädd just nu, vet inte alls hur det ska gå.

Tack för det!

Vad är "högkostnadsskydd"?

flikkan77 - Taaaack sötnos! Glad

Maja2
0

Det är när man får sjukpenning från första dagen man blir sjuk, fk betalar så arbetsgivaren slipper. Av den anledningen kan ju arbetsgivare faktiskt våga anställa någon som kan tänkas ha ett större antal sjukdagar under ett år, än normalt.

Jag förstår att du känner dig livrädd. HOppas verkligen att det ordnar sig för dig. Jag har själv blivit mycket hjälpt av att vara inskriven i samverkan mellan fk och af. Min handläggare på af har varit kanon Skrattande

PiteCarina
0

Det börjar vara dags att köpa nya BH:ar för mig. De jag har är så sladdriga och är lite för stora, så det märks knappt någon skillnad om jag använder dem eller inte. Men att prova sådana är bland det värsta jag vet. Brukar aldrig hitta någon BH som jag blir riktigt nöjd med.

Jag och min dotter kommer att sälja på loppis även denna lördag eftersom det verkar bli fint väder och det blev mycket kvar efter förra helgens säljande.

#135 flikkan, jag kan intyga att kaisakavat är lika fin i verkligheten som på bilden! Glad

#136 Maja2, vad roligt att läsa, förstår att du är glad! Glad Själv så vet jag inte alls hur det blir för mig och just nu så förtränger jag det.

kaisakavat
0

Maja2 - Ok.. förstår att det dämpar a-givarens risktagande och kan få dem att våga. Bra!!

Carina - Åh, lycka till på loppisen! Tänk om jag skulle kunna komma mig för att gå dit, åtminstone denna lördag, som enda gång denna sommar.. Det kniviga för mig, är att jag oftast inte vet - förrän vid 3-snåret på e.m. vilken veckodag det är..

* *

Apropå det här med att vara förvirrad och rädd för vad som händer och som komma skall.. Jag såg en helt underbar film på TV - kanske såg ni den åxå - för någon vecka sedan. Heter: Why I wore lipstick to my mastectomy.. eller nåt sånt. Om en ung tjej som fick diagnosen bröstcancer..

Hon lärde sig att tänka (ungefär såhär): Jag är himlen. Inget kan försöra mig. Moln och flygplan kan flyga genom mig, men jag är ändå himlen..

Gud vad jag lipade under den filmen.. Gråter Gråter Gråter

forts. i nästa #..

kaisakavat
0

Utvikning för den som orkar:

Under det senaste halvåret, särskilt sedan i vår-vintras när jag kom på att jag skulle börja äta mer, så har jag mått mycket bättre på flera sätt. Ibland mår jag t o m riktigt bra, som om jag vore snudd på frisk. Men så kommer svackorna förstås..tydliga såna.

Hursomhelst - och nu kommer ni kanske tycka jag är lite skum Cool - det faktum att jag numera ibland mår så jä**a bra, gör faktiskt att svackorna blir tydligare, mer ledsamma på något sätt. Nu har jag nåt att jämföra med, liksom. Låter det vrickat?? Så är det ialla fall.. Kontrasten blir stor och när jag mår sämre känner jag mig så jäkla ensam och udda och sårbar.. TROTS ATT JAG VET att  jag är mycket stark på många sätt.

Jag VILL INTE ha det såhär någe mer. Nu vill jag ta mig tusan bli frisk och ha ett liv.. d v s ett vettigt jobb och makt över mitt eget liv via den inkomst och därmed trygghet som det ger.. Valmöjligheter istället för att vara utelämnad åt några fk-muppars despotiska svammel. Marginaler..

Alltså: Det känns som om det inte finns några alternativ, jag MÅSTE klara rehabgrejjen som kommer. Vilket i sin tur kräver att den rehabgrejjen är välidgt bra upplagd, skräddarsydd för just mig. Vilket i sin tur kräver att alla de som ska hjälpa mig fattar läget. Vilket i sin tur kräver att jag håller mig klarsynt och cool och ser till att vara "on-top-of-the-situation" - pedagogisk och metodisk i mitt agerande gentemot dem alla. Rita upp min linje och hålla mig till den - stenhårt!

Hur lyckas man med det?? Tungan ute

Går ju på samtal hos en KBT-människa. Det är bra. Äntligen någon som fattar mitt sorts tänkande och mitt sätt att kommunicera!! Och som kan ge mig matnyttigt att bita i! Att träffa henne är som att bli befriad från ett straff - icke-kommunikations-bubblan a la j-a FK..

Idag träffade jag min KBT-dam igen. Hon lärde mig en annan - jmf "jag är himlen-tänket" - mycket användbar - metafor..:

När jag blir orolig, rädd, förvirrad och huvet börjar snurra.. det blir som en kamp i skallen, man försöker att bekämpa rädslan, hitta lugnet igen, genom kamp/tankearbete.. Då kan jag istället tänka att allt det där förvirrade, konstiga jobbiga.. det är schackpjäser som far omkring på ett bräde och krigar mot varann.. Pjäserna är delar av mig, de vita är det som jag gillar med mig själv, det starka, det som är konstruktivt/kreativt/självständigt/vackert. De svarta, de är alla de där svagheterna man har/tror att man har.. som man skäms över och som man försöker överlista och bekämpa.

Istället för att försöka styra pjäserna, vilket ju inte går och det är inte särskilt konstruktivt att bedriva krig mot sig själv.. så ska jag tänka att jag är brädet. Låt dem hålla på däruppe, de är mina pjäser och de är OK, jag gör som jag har tänkt ändå.. jag håller fast vid min linje, jag är stabil.. Och så vidare..

Vad tror ni? För mig small det till direkt.. tror det är användbart. Ett sätt att sortera upp saker i skallen. Ett sätt att hålla sig cool. DET är vad jag behöver när jag i höst ger mig in i det "armageddonliknande" scenario som väntar längre fram i höst..

Haha!! F-n - jag behöver träna!

Andra strategier:

- Klargöra för min läkare och för FK+AF att jag kräver proffessionalitet, de ska tamme tysan HJÄLPA mig, gör de nåt annat så kommer jag be dem fara åt fanders! Ja, tro mig - det kommer jag!!

Känner mig primitivt äkta rent förbannad på dem alla. Men inte på ett hetsigt sätt, mer som en vulkan som mullrar hotfullt… eller en lejonhona som spänner ögonen i fienden..

- Strategin: Äta, äta äta… Flört

Jaha, det var "dagens" avsnitt av "kaisakavat och hennes demoner", trilogi i sjutton delar av XXXXX.. Tungan ute

Maja2
0

Trots att ämnet är allvarligt så är det omöjligt att inte le med hela munnen när man läser det du skriver Kaisa…. Du skriver så fantastiskt bra.

flikkan77
0

Du är så otroligt stark, kaisakavat! Helt underbart stark! Kyss

Du är inte det minsta skum, för vem katten vill ha de där svackorna? Just nu kan jag sova 15 timmar per dygn och jag hatar det. Min sjuksköterska säger däremot att jag ska låta mig vara så här trött men det är svårt när det finns saker jag vill göra men inte orkar.

Jag vet lite hur du har det, samtidigt som jag inte vet alls. Tycker schackliknelserna var bra. Tror att jag ska bli ett schackbräde ibland jag med… Glad … om jag kommer ihåg det.

Branneli
0

Jaaa du …det är bara att bryta ihop & gå vidare…Bra hjälp med att få ihop "hjärnan"..Det ökar på möjligheterna i livet !!!

Tänk att "man" ska behöva till denna älder för att "lära känna sig själv" & inse ens eget behov….Obestämd…men bättre nu än aldrig Flört.

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter !!!

kaisakavat
0

Åååååå vad ni är söööööööööta!! Skriver så snälla saker - och så roliga..

Nu lipar jag och skrattar samtidigt!

Maja2 - Skäms oj.. näe så bra e de nte..

Flikkan - Tack gumman.. du är så fin! Och ja, träna på det där schack-bräde tänket.. så stämmer vi av sen hur det går!

Branneli - Haha.. Jag stjäl den: "Det är bara att bryta ihop & gå vidare." och håller med dig i övrigt!

kaisakavat
0

"Jag är himlen. Inget kan förstöra mig. Moln och flygplan kan färdas genom mig, men jag är ändå himlen"..

Visst är det vackert!? Och SANT?!

Nu lipar jag igen!

kaisakavat
0

Kom på en sak. Jag måste köpa en sån där "agenda" - almanacka med gott om plats för anteckningar. Behöver ju föra bok om dagsform, övervunna svårigheter, utvärderanden, strategitänk m m.. Samlat på ett ställe..

Och det kommer ju braka loss med möten och skit.. tider att passa. Med mitt s k huvud fullt med pannkakssmet, så krävs det en almanacka.. Nästa vecka är två tider inbokade redan.. Provtagning och läkare.. Undrar vilka prover??.. och haha.. kanske jag utifrån erfarenheten också borde undra vilken j-a läkare… *LOL*

Tänker på en sån där i A5 size, med datumen på höger sida och hel linjerad/rutad anteckningssida till vänster… Brukar vara i svart eller röd plast, inte så snygga kanske, men bra för ändamålet..

Kommer lägga ner det bytet imorgon… morrrr…

Branneli
0

"Mår jag bra, så mår min omgivning bra"…lever jag efter just nu Glad. (Med andra ord måste jag ta hand om mej !!)

"Idag är en ny dag med nya möjligheter " sitter hos mej sen några år tillbaka….

När ungarna var små…början av -90talet " Det finns två måsten

1; jag måste dö  2; jag måste välja"   (För att lägga energi på väl valda saker i livet.)

Och så slutligen "Har man ingen karaktär, får man skaffa sig levnadsregler"

Dessa fyra är stöttepelare i mitt liv !! Cool

Maja2
0

Jo Kaisa, precis så bra är det Skrattande

Emea67
0

Jo Kaisa du skriver och förklarar så bra som Maja skriver!

Jag förstår precis hur du känner med både svakor nu och förr, härligt att du har hittat en KBT-are som du fungerar med. Har varit i en djup deprission för många år sedan och gick då  hos en psykolog som hjälpte mig och de hon och jag pratade om då och hur jag skulle komma ur ångest attacker mm hjälper mig än idag. En lära för livet.

Hdoppas allt går väl i höst med j-a f-k och läkar kontakter.

Följer som vanligt denna trevliga tåd! Du får nog starta en ny var 14:e dag om det forsätter skrivas och vara så trevligt Flört och det kommer det ju vi är en hel bunt trevliga människor som följer denna trådSkäms

Ha en bra dag allihopa!

nenna31
0

Känner igen det där med ….som jag säger "hjärnspöken"……Jag fick ett tips som faktiskt fungerar…-när jag börjar tänka "för mycket"…när hjärnspökena sätter igång…..då kan man tänka..

- kasta bort den här tanken…kasta den över axeln….bildligt ….ta tanken som stör dig …kasta den över axeln…..upprepas tills tanken bleknar…… har provat många gånger…..den fungerar…

Låter kanske knasigt o mysko…..Förvånadmen pröva nån gång så får ni se om det funkar för er…..

kaisakavat
0

Blev just uppringd av kompis och bjuden på fest i Malmö - en fest som börjar imorgon vid lunch och avser att fortsätta resten av helgen, men Malmöfestivalen som en del i programmet..

Musik och dans, mångkulturell mix.. bl a hade jag fått lära mig grunderna i salsa och tango om jag hade infunnit mig. Precis det jag VILL!!

Men jag bor ju i Norrbotten. Viken miss!!  Skrikandes Skrikandes Skrikandes och Skrikandes

PiteCarina
0

Tack, men jag tror inte att det kommer upp i samma belopp den här loppisomgången! Ville bara "smida en gång till medan järnet var varmt". Vore kul om du tittade förbi där i morgon! Om du hinner komma ihåg i tid att det är lördag? Flört Kommer mest troligt att stå i den breda gången.

Skrev ju i mitt förra meddelande här inne att jag förtränger tankarna på hur det ska bli i framtiden. Men idag så tog jag tag i det och räknade ut hur länge mina stämpeldagar skulle räcka. Jag tog även kontakt med min handledare på FK om att jag snart vill delta i AF:s och FK:s samarbetsprojekt och komma igång med arbetsträningen. Hellre det än ovissheten om vad AF kan hitta på om jag hinner gå in i "Jobb- och utvecklingsgarantin". Så nu ska jag till veckan ta mod till mig och åter kontakta företaget som jag helst vill hamna hos!

Maja2
0

PiteCarina, jag har varit inskriven i samberkan mellan fk och af, och haft väldigt mycket hjälp av det. MEN det beror mycket på vilken handläggare man får tyvärr. Jag hade en annan förut, och av henne fick jag ingen hjälp what so ever. Tack och lov slutade hon… och tjejen efter henne… och killen efter henne… men han jag har nu är kanon. Fattar inte hur det kan vara lagligt att man ska måsta byta handläggare så ofantligt ofta. Det är så himla jobbigt att dra allt från början med en ny… men till slut blev allt ok

Samla mod och kontakta företaget och Lycka Till Skrattande

kaisakavat
0

Carina - Så tufft av dig att ta tag i saken. Mycket bra. Samverkansprojekten har gott rykte och min egen erfarenhet hittills, är att jag fått mer hjälp av af-representanter än av fk-representanter. Hoppas du får ena riktiga bra ena till din hjälp.

Vet inte hur det blir med loppis imorrn. Troligen inte, ska till Kallax och hämta upp polare som kommer hem från Frankrike-semester och tänkte låta dem dumpa av mig i Luleå city, ta bussen hem sen på e.m. Har ett viktigt ärende där.

Maja2 - Tack igen för dina positiva konstruktiva pepp-inslag i tråden!

Håller med dig om handläggarbytena.. Handläggar"mängden" är rätt spec den också. Jag har ju tre fk-are samtidigt och ingen av dem är något ljus precis.

Så jag HOPPAS på ytterligare ett byte, i alla fall när det gäller hon rehab-tanten.. Skrattande

parsley
0

Jag är tillbaka i hyfsat god form. Har tillbringat ett par dagar i Bohuslän i mina föräldrars stuga, hyfsat väder, men lite höst i luften. Vart har sommaren tagit vägen, jo, jag vet. Den har regnat bort. Rössner besökte min gamla hemstad för att hålla ett föredrag. Missade det eftersom jag prioriterade Bohuslän. Annars kanske jag kunde tagit med mig en hallonbåt och fått den signerad av Rössner?

kaisakavat
0

parsley - Nice to have you back! Låter som en skön semester det där.

Jo, lite halvhöst är det i luften.. eller sensommar i alla fall. Ikväll FRÖS jag, konstigt, jag fryser aldrig nuförtiden. Känns lite som om jag är på väg att bli lite förkyld.. kanske därför.

Klart du skulle ha haft en signerad hallonbåt att trycka upp i nyllet på nämnda Rössner!

Jag har ätit ost ikväll.. Kompis har varit i frankrike och hade med sig en ryggsäck som handbagage som höll samtiliga medpassagerare chokade hela vägen. F-n vad den stank. Full av goda ostar, doftandes en blandning av långt gången gammal fotsvett och jäst. Fy fasiken!!! Men goa va de. Glad

kaisakavat
0

Jisses så sugen jag blev på Rulltårta a la LCHF - Mascarponerulle…Tungan ute

Det blir en tur till mataffär - inhandla en massa grädde och göra saiva-cheese, åxå handla ägg, spana efter kött, kött och kött…

Ja, jag gillar kött!  Cool

kaisakavat
0

Läser i omgångar:

http://www.cybernaut.com.au/optimal_nutrition/information/library/eat_fat.pdf

Gör det ni åxå!!!

(om ni inte redan har gjort det alltså)

parsley
0

Den där BH:n Creem - close to you för 159 kr som nämndes tidigare i tråden var finns den att köpa?

Ang det här med BH som blivit för stora:

-Vad är det där för strumpor? Var kommer de ifrån?

-Ähum…….Det är bara jag som har så frusna fötter.

Föredrar Kapp-Ahls bomullstrosor i boxermodell, avskyr allt som har med spets och gulligull att göra, sådant är opraktiskt. Skulle känna mig som en idiot om jag klädde mig i sk sexiga underkläder. Känner mig totalt fjärran från sådant.

kaisakavat
0

parsley - "Cream - Close to you" hittade jag i den affärskedja vars namn börjar på K och slutar på ahl.. (man får inte göra reklam på iFokus..) Oskyldig

Sexiga underkläder.. det beror kanske på vem man frågar, vad som är sexigt.. och kanske beroende på bärarens kroppsform också..  Kanske skulle vi starta en tråd och fråga killarna på forumet?? Glad *fniss*

Det är förstås viktigt att man själv känner sig bekväm i dem, håller med dig om att mycket skulle kännas pinsamt.

kaisakavat
0

Nu har jag nedlagt några byten:

-en massa grädde

-köpte mascarpone fast det sved.. dyrt

- stor laddning ägg

- älgskav… som också var dyrt, men det kändes ändå bättre, det är ju KÖTT och "frigående/ekologiskt/naturbetes" dessutom, hehe..

Ligger back som tysan ekonomiskt denna månad, tär på en sparad gnutta pengar; underklädesinköp, födelsedag samt lite bensin till lånebil spräckte budgeten.

Det här med att "leva" - elendes elende. Sånt ska man inte hålla på med, tycker den som bestämmer min "lön". (jag har för hög pension för att få fullt bostadsbidrag.. ojojoj så rik jag är!!)

PiteCarina
0

Tack Maija2 och kaisakavat för peppningen angående samverkansprojektet! Glad Ja, jag hoppas verkligen att jag får bra handläggare på en gång och att jag får behålla dem!

Vad tråkigt att du spräckt budgeten! Loppispengarna var räddningen här, annars hade vi också haft det knapert.

Loppisförsäljningen igår gav inte lika stor förtjänst som helgen innan, men tillräckligt för att jag ska vara nöjd. Min sambo hade räknat med knappt hälften av vad det blev, så han var jättenöjd! Men nu är det färdigsålt för i sommar. De två sista gångerna kommer jag bara att vara där som kund!

Måste få avreagera mig lite! Det blev att fara till MAX och inhandla lunchen. Då jag beställde en LowCarb-burgare så sa den som tog emot beställningen: "Det kommer att ta lång tid eftersom de är så besvärliga att göra!". Indirekt att jag var en besvärlig kund? Jag sa iallafall att det spelar ingen roll så länge skrovmålet till min dotter blir klart samtidigt.

Sedan i kassan så räknade jag upp det vi beställt och betalade. Då vi väntade så ropade den i kassan till mig: "Visst var det cola som du skulle ha?". Jag svarade: "Jag har inte beställt någon dricka och cola är absolut inte lowcarb". Det visade sig att han även slagit in att jag skulle ha strips! Fick iallafall tillbaka 20:-. Sedan höll han på att glömma smältosten som min dotter skulle ha. Då jag kom hem och började äta, så rann det en massa vatten från salladen!

kaisakavat
0

Carina - Hm MAX - jag har jämt tyckt de har varit bra, men när man käkar low-carben brukar de skicka med så mkt sallad så det nästan blir löjligt. Och nej, de fattar inte riktigt konceptet.

* *

Jag gjorde ju sån där rulltårta igår kväll. Gräddade botten för länge - satt i telefon - så den t o m smakar urk. Skrikandes Skrapar av hallon och mascarpone-grädde till kaffet..

Idag ska jag köpa en sparbössa - bokcirkelgänget ska börja spara ihop till nästa spa-resa! Cool

Efva
0

Kul med spa-resa! Jag är också så himla sugen efter att en kollega berättat lyriskt om ett besök i Estland på spa. Tydligen både "billigt" och kanonbra.

Och apropå sexiga underkläder i ett inlägg här ovan: idag har jag hål på mina trosor (upptäckte jag vid senaste toabesöket). Hur sexigt är inte det? Flört Bara tur att jag inte fick återbudstiden hos sjukgymnasten idag, utan först i morgon. Ska syna underkläderna  med lupp innan de åker på imorgon bitti!

kaisakavat
0

SPA-resan på G - bössan är invigd! Flört

Har just varit på Vårdcentralen och låtit dem stjäla blod från mig.. Tysan så giriga de är, flera rör.

Trots att flera läkare under min sjukdomstid undrat huruvida jag kan ha blitt fästingbiten (Borrelia) nån gång, så är det först nu som de tar provet. Slöfockar!!!

Samt lite andra prover/värden.. oklart vilka, bl a kalcium.. De tänker nog kolla mitt LCHF-ande - huvva, man kan ju få bristsjukdomar av det.. visst.. eller hur det nu var.. Obestämd

Elelr också får jag bristsjukdomar av att de knycker mitt blod..

* *

Hade ju den tvivelaktiga förmånen att få låna kompis bil i två veckor. Resulterade i mindre cyklade, alltså mindre "träning".. Märktes ju tydligt när nu bilskrället är återlämnat och jag cyklar igen. Segt första och andra dan. Sen - förvånansvärt snabbt återhämtat.

PiteCarina
0

Ja, hälften av salladen hade räckt för LowCarb-burgaren!

Vad tråkigt med mascarponerulltårtan!Rynkar på näsan

Jag borde komma mig iväg till Vårdcentralen och kolla blodtrycket. Misstänker att blodtrycksmedicindosen borde halveras eftersom jag är nära att svimma flera gånger nästan varje dag.

Idag tog jag mod till mig och var förbi det där företaget. Jag fick prata med den jag pratat med tidigare i telefon och via mail. Han sa att det var lite rörigt just nu efter semesten, men vi bokade in en tid 18 september för att se hur läget är då.

Min handläggare på FK har ringt och det var tydligen kö att få vara med i samverkansprojektet. Jag är nu satt i kön, men det kan kanske bli praktik 50% till att börja med istället för arbetsträning direkt.

parsley
0

#167 Vad är skillnaden mellan praktik och arbetsträning?

kaisakavat
0

Bra fråga - det undrar jag också.. Obestämd Upplys oss, snälla Carina..

* *

Häre sitter jag med en tallrik älgskav.. Suck, så gott.

Carina - Jag hittade nötstek på Coop idag, halvbilligt.. Det fanns också köttfärs i massor, 39.50 kg tror jag.

PiteCarina
0

Det är klart att jag ska upplysa er! Flört

Praktiken är genom AF och jag får Aktivitetsstöd, samma som stämplingen. Tyvärr så dras det stämpeldagar under praktiken.

Arbetsträningen är genom FK och jag får rehabiliteringsersättning  baserat på min sjukpenningsgrundande inkomst, SGI (blir att jag får ungefär samma som stämplingen).

Hade hoppats få komma med i samverkansprojektet mellan FK och AF så fort som möjligt eftersom jag då kommer att träffa handläggare från bägge myndigheterna på samma gång.

Tack för tipset om nötstek och köttfärs! Var på väg dit idag, efter min dotters tandhygenistbesök, men det började då åska och regna, så vi skyndade oss hem.

kaisakavat
0

Aha! Jag hajjar! Tack för förklaringen..

* *

Var förbi på coop nyss.. köttfärsen var slut men nötsteken fanns det mycket av. Sista datum en bra bit in i sept. Bredvid dessa fanns det en binge med "nedsatt pris"-kött. Antar att det är kort datum eller nåt, jag blippade för mig flera låddor fläsk. Nötkött har jag ett litet lager av.. Risken är stor att de försvinner fort, allt såg fräscht ut.

* *

Var till min nya läkare idag. Tysan vilken bra läkare! Konkret, inget svammel, hon ser både "mig" och "framåt". Helt otroligt. Hon har läst min utredning - lusläst, har kollat tusen saker.. Vet exakt vad som glappar när det gäller FK.s resonemang, stenkoll!!

Jag får svar på ALLA mina frågor, visserligen inte alltid "de mest önskvärda" svaren (här är mirakelkuren, imorgon är du frisk, fniss), men hon svarar ordentligt och kompetent på det jag frågar om, så att jag kan känna förtroende. Hon slarvar inte utan är aktiv och framåtsträvande.. Stämmer av varje liten grejj. Ändå har hon överblick.. Jag kunde bocka av flera "större" grejjer från min lista med obesvarade undringar, nu kan jag lämna dem bakom mig.

Jag är mycket nöjd. Innan jag gick drog hon: Vad kommer hon göra härnäst, i vilken ordning, när och om vad kommer hon höra av sig till mig, är vi överens om upplägget?, e t c..

Dessutom kunde vi avhandla en hälsofråga som var helt utanför det andra, under samma tid. (hon hade bokat 1 h och 15 min för mig). Trots att det krävde undersökning och provtagning - inga problem, fixat på nolltid, inga protester eller gnäll om att jag måste boka annan tid. Suveränt..

Jaja.. Det var en mycket positiv kontakt. Hon kommer göra vad hon kan för mig!

Nu är det FK som står på tur.. Fy fanken! Men jag ska f-n ta dem på volley - de kommer aldrig att hinna ta mark ens - Smack, rätt i krysset! (urs fotbollsmetaforen)

Branneli
0

Cool Grattis till denna positiva känsla, angående läkarbesöket !! Känn in samma känsla innan nästa fk-kontakt….så kanske det också blir bra !!

kaisakavat
0

Jodå.. "Jag är himlen…"

PiteCarina
0

Jag var förbi Coop igår, men såg varken köttfärsen eller skinksteken, men jag var rätt så trött och tjorvig då.

Heter läkaren möjligtvis Maria? Min senaste läkare heter så och jag tycker att hon stämmer in på din beskrivning.

maudrenee
0

kaisakavat, jag blir sa glad for din skull! massa kramar!

kaisakavat
0

Tack!

Jo läkaren heter Maria. Tjysigt namn.. hehe.. Cool

PiteCarina
0

Glömde skriva att jag är glad att du hittat en läkare som lyssnar och hjälper dig! Glad Håller tummarna för att även kontakten med FK ska gå bra!

PiteCarina
0

Ok, ja då har vi nog samma läkare! Ja, det är ett jättefint namn! Cool

parsley
0

Vad gött att ni verkar ha träffat en vettig läkare. GladGladGlad

Emea67
0

Härligt att höra att du träffat en bra läkare! Glad

Efva
0

Skönt att du har fått en bra läkare! Sånt är ju jätteviktigt. Framför allt att man känner förtroende, och blir professionellt bemött. Tyvärr är det inte alla som beter sig så….

kaisakavat
0

Tack till er sötnöss, jo, det är roligt, upplyftande, trösterikt, inspirerande, e t c att träffa de goda exemplen!

* *
Idag är jag jättetrött, men avslappnat trött så att det är nästan skönt. Fast jag vet att jag kommer få spunk framåt kvällen, för då kommer jag ha hunnit bli jätteleds på att inte orka göra nåt vettigt.

Tröttheten tror jag har att göra med läkarbesöket. Även om det var positivt, så är jag alltid spänd innan, i dagar, och själva träffen innebär ju intensiv dialog och frågor-svar om rätt krångliga saker.. Min trötthet idag säger endel.. kanske är jag inte HELT frisk riktigt än.

Men det är bra ändå!

För Jag är himlen.. Glad

* *

Egentligen har jag lust att göra nåt kreativt; Kanske sy färdigt senaste alstret… jo, det blir det nog - skitlite kvar.

Om huvudet vaknar kanske jag gör lite tankearbete.. lägger upp matchstragegin i detalj - den jag ska ha i den berömda matchen mot FK. Nu vet jag att jag har läkaren MED mig, Min KBT-människa är också i högsta grad MED mig. AF-människor jag mött brukar vara vettiga (jmf med FK-människorna), men man vet aldrig..

Har några rktigt bra medspelare alltså, som kommer bidra med snygga djupledspassningar och inlägg.

Själv är jag Zlatan - och himlen! *fniss*

parsley
0

Det kan ju vara så att man fungerar hyfsat hemma i sin vardag, men om det kommer till något påfrestande, t ex läkarbesök eller myndighetskontakt, så orkar man inte riktigt längre och har en återhämtningstid som är betydligt längre än för "friska" människor. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Man kan undvika stressmoment när man är hemma och har möjlighet att vila vid behov. Även om man känner sig kroppsligt bättre och lite klarare i skallen så kan kroppen fortfarande bära på minnen av hur det känns att gå i väggen.  Att man klarar sin vardag någorlunda behöver inte betyda att man faktiskt är arbetsför, som en läkare sagt till mig. Visserligen var det några år sedan och synen hos FK kanske har ändrats sen dess?

kaisakavat
0

Kloka tankar parsley!

Nog finns "minnena" i kroppen. Min kropps "minne" är inlärt: när en ansträngande sak händer, då kör jag av vägen på ett och samma ställe varje gång. Som om det finns en "felkoppling" inuti en, ett hål i vägräcket i kombination med fel på styranordningen. Det där hålet i vägräcket, samt felet på styranordningen måste lagas innan det här går vägen. Så att säga…

Men hålet är ju inte bara "minnen", det är också själva sjukdomen som ännu finns kvar. Fel på kemin i hjärnan, vilket åstadkommer felkopplingar.

Jag tänker: Numera klarar jag sånt jag inte klarat förut, t ex mycket högre grad av sinnesintryck.. Jag behöver inte gå i ide i två veckor efter en tilldragelse, jag återhäntar mig på mycket kortare tid. Är mer fysiskt aktiv, mer social, kan ta in mer (har återinfört musiken i mitt liv - jag orkar - helt fantastiskt!)

Det verkar som om jag orkar med sånt som jag "är van vid". Det skulle kunna betyda att jag stegvis och mycket försiktigt kan återinföra inslag i livet och "bli van med" dem också - i tur och ordning, en sak i taget.

Probelmet är att det inte finns tid för en försiktig, stegvis tillvänjning. FK säger från 0 till 100% på ett år. Det kommer med allra största sannolikhet inte att gå. Tror inte att jag är negativ när jag säger det - jag är optimistisk men realistisk - målet är för högt satt.

flikkan77
0

Supergrattis till att du hittat en bra läkare!

kaisakavat
0

Hej flikkan! Och tack! Skrattande

* *

Nu ska jag skriva om en sån där grejj som kan uppfattas som lite mysko… Cool

Jag har ett förflutet där musik har varit rätt centralt. Har sjungit en hel del.. spelar lite piano. Tyvärr har jag inte orkat med musik under många år, men som jag skrev ovan nånstans så funkar det igen! Hurra!

Sedan ett antal år tillbaka har jag inte fått rösten att fungera.. Det har känts som om halsmuskulatur och stämband inte vill utföra order och som att "skarvarna" mellan olika röstregister (ja, vi har olika "röster i rösten", beroende på höga eller låga toner) har varit väldigt skarpa, d v s ingen fungerande "finmekanik" i stämbanden typ. Inte vackert, inte rent och "arbetssamt".

Nåväl - Det fungerar igen!! Inte jättebra alltid och de riktigt höga tonerna jag brukade svänga mig med förut, de ger jag mig inte på än. Men nu låter det bra igen, jag sjunger lättare, renare och mjukare.. ändlöst j-a störtkul! Skrattande

Eftersom mitt piano inte längre bor med mig, så har jag gett mig f-n på att lära mig hantera min gitarr hjälpligt. Går sådär..

Hursomhelst..

Ifall ni inte visste det sedan tidigare - utmattningssjukdom slår sig även på stämband/halsmuskulatur och kan uppenbarligen avhjälpas med hjälp av LCHF - eller "fett fläsk och lite vodka" som en bekant uttryckte det hela för en tid sen.

flikkan77
0

Hade ett tråkigt samtal med min sjuksköterska igår. Enligt henne så är det helt fel att äta enligt lchf (fast hon har inte helt fattat vad det går ut på), att jag inte vill äta kolhydrater är en tvångstanke och ska botas.

Nästan så hon vill ha mig inlagd och få mig att äta normalt.

Synapserna, (det är väl så de heter?), kan inte kommunicera utan kolhydrater och jag kommer aldrig bli frisk om jag ska fortsätta så här.

Hon blandar dessutom ihop kolhydrater och kalorier när hon pratar och det var så otroligt frustrerande att höra att hon inte fattat ett ord av vad jag vill äta och inte.

Suck!

kaisakavat
0

Ojoj! Ge na på plytet! Eller kanske inte.. Men det är för tröttsamt med alla dessa som VET fast det inte vet ett enda dugg.

Håller med dig - Suck!!

Men strunta i henne om du kan. Total-strunta!

parsley
0

#187 Inlagd kan hon ju inte få dig. De lagar som är tillämpliga för tvångsvård är LPT och LVM, alltså lag om psykisk tvångsvård och lagen om vård av missbrukare. För att bli inlagd så krävs det att du utsätter antingen dig själv eller andra för livsfara och att du saknar sjukdomsinsikt. Beslut om LVM fattas av länsrätten efter ansökan antingen från läkare på LPT eller socialnämnden, LVM. En sjuksköterska som tycker kan inte få någon tvångsvårdad eller inlagd. LVU, lagen om vård av unga, finns också, men den är vi väl för gamla för?

flikkan77
0

parsely: Ja, har man fyllt 31 så är man väl inte ung längre. I lagens mening i alla fall. Flört

Risken är väl att hon tycker att jag utsätter mig själv för fara i och med att jag inte äter "normalt" och har en bakgrund av anorexia. Har ingen aning om hur läkaren som hon har kontakt med tycker heller… läkaren hör ju dessutom bara sjuksköterskans version av det hela.

Tror väl dock inte på att hon skulle lyckas få mig inlagd utan att hon mer hotade.

flikkan77
0

Just det, det var ett himla liv på avdelningen jag var frivilligt inlagd på i somras med… om att jag inte åt kolhydrater. Så jar har ingen inom sjukvården här med mig. Tvärtom! Skulle vara hemskt att hamna på den avdelningen igen. De kunde inte fixa fram mat jag åt utan satt istället och vakta mig så att jag verkligen åt maten de serverade. Annars var det hot om tvångsmatning och sånt…

Förlåt, kaisakavat, för kapningen av tråden!!

kaisakavat
0

Nej, det gör ingenting.. Du får gärna berätta och fundera. Vill ju veta vad som händer dig och du hör ju till trådspinnarna/strådspinnerskorna.

Puss på dig! Kyss

* *

Jag måste äta mer.. Trött senaste dagarna har gjort att jag ligger efter. Inte bra. Äta, äta och äta!!

Tog fram kycklinglever ur frysen nyss. Blir pastej. På spisen värmer sista dosen av en nötstek i skivor. Lite leds på den nu..

Saivaosten blir inte helt bra med laktosfria valios grädde. Rinnigare/segare konsistens..

Minns jag rätt eller fel om jag tror att endel laktos försvinner ur vanlig/riktig grädde när man har syrat och silat av vasslen?? Nån som vet??

parsley
0

Är det inte så att laktosen är vattenlöslig? Isåfall borde ju den försvinna till viss del åtminstone om man syrar en produkt så vassle försvinner.

flikkan77
0

Tack, kaisakavat! Puss på dig med! Kyss

Idag har jag förresten smakat på en leverpastej som var god. Nu var den dock urplockad ur förpackningen så jag vet inte vilket märke det var eller var den innehöll. Men det är första gången i mitt liv som leverpastej var gott. Kan tänka mig testa andra varianter med.

kaisakavat
0

parsley - Har för mig nåt sånt.. kanske är det kvar laktos ändå, men i mindre dos.. Hoppas det, för hädanefter gör jag på normalgrädde.

flikkan - Bravo. Lever är extremnyttigt.

Branneli
0

Alltid lika tivsamt att besöka denna tråd Flört.

Idag snurrar jag mest omkring…lite på datorn..inne…i trädgården… Min kropp har slog bakut i fredags…vill inte fungera….som tur är får jag besök imörrn av trivsamma människor !!

Nu ska jag snurra vidare i livet Obestämd   

Tjing Cool

kaisakavat
0

Funderar lite över svensk "förvaltning" och "domstolsväsende"..

Om min USAiska polare:

1. Hennes make (jubelidioten) ansökte om skilsmässa i januari -09. Hon själv skrev på och skickade in pappren i mars, utan anspråk på s k "betänketid"..

Fortfarande inget beslut från tinget… Obestämd

2. I mitten av juli kallades hon och dottern till Migrationsverket som tog deras pass och hotade med deportering. Skrämde nästan ihjäl dem och nu har de inte ens möjlighet att legitimera sig..

Efter det inte ett ljud.. Obestämd

?????????????????

Kommentar:

1. I brist på "betänketid" - "plågotid"…?

2. Va??

PiteCarina
0

flikkan, hoppas att den där sjuksköterskan snart lägger av med sitt kolhydratsnack och förstår att du mår bra av att äta LCHF!

Igår var jag till min syster på inflyttningsfest. Hade inte druckit någon alkohol under de snart åtta månader som jag ätit LCHF. Tänkte inte heller dricka något sådant igår kväll, men min syster hade en flaska rödvin och frågade om jag ville ha och jag tackade ja.

Smuttade på rödvinet och varvade med vatten för jag var rädd för att bli för berusad. Har ju läst att man tål mindre alkohol då man äter LCHF. Min syster tyckte nog att jag svamlade och att det knappt minskade något i glaset!Flört Men 1,5 vinglas var alldeles lagom för mig den kvällen. Däremot åt jag desto mer cashew- och pistagenötter! Skäms 

Så idag har jag haft ett sådant sug i magen och jag har aldrig känt mig riktigt mätt och belåten. Men i morgon är det förhoppningsvis som vanligt igen!

kaisakavat
0

Carina - Det där känner man ju igen.. Nån sorts obalans dagen efter.. Botas snabbast med ordentliga doser ordentlig LCHF-mat! Skrattande

parsley
0

Flikkan säg till sjuksköterskan att du vill veta vilken lag hon grundar sitt hot om att du ska bli inlagd på. Stick åt henne någon LCHF-folder och säg att så här äter jag och det mår jag bra av.

Nu har jag mött Lassie: Jag har suttit i samma bil som Bruce Springsteen. Inte samtidigt, men vadå…

kaisakavat
0

parsley - Wow! Nästan så man borde be om din autograf!!!

Bra jobbat!

PiteCarina
0

Nu var det jag som missade att du skrivit igen, strax innan mitt förra meddelande! Ja, vad jättejobbigt det måste vara för henne och dottern med ovissheten!Rynkar på näsan Då känns min ovisshet angående jobb som en droppe i havet!

Idag mår jag lika bra som jag brukar med LCHF! Glad

I morgon ska jag träffa ett företag klockan ett och det leder förhoppningsvis till praktik och/eller arbetsträning!

kaisakavat
0

Carina - Håller tummarna!!!

Emea67
0

Håller också tummarna för dig Carina!!

Parsley jag har varit på samma bar some Bruce, hans favvo ställe på 80 talet, jo jag var också där på 80 talet men inte samtidigt som honom tyvärr Obestämd

PiteCarina
0

Tack kaisakavat och Emea67, vad gulliga ni är! Glad

PiteCarina
0

Träffade den som startat upp företaget och hon berättade om verksamheten. Hon berättade också om vad praktiken innebar. Det kunde bli en hel del pappersarbeten i början, men att det senare skulle bli mer systemutveckling.

Praktiktiden är minst 2 månader. Hon ville anlita mig och det kändes även rätt för mig! Glad Så jag har nu försökt få tag i både min karriärcoach och min handläggare på AF för att göra upp om när jag ska komma dit och skriva på papperna. Blir väl att jag antingen börjar praktiken i slutet av denna vecka eller någon gång under nästa vecka?

parsley
0

#206 Det var väl det jag trodde

#204 Kände du vibbarna? Det gjorde jag.

Ang min autograf, ni ska få mina signerade memoarer när de kommer ut. Glad

kaisakavat
0

Carina - Yippiiiiiii!!! Det var ju väldigt bra nyheter!! Skrattande

parsley - Oj, det ser vi fram emot!! Skrattande

* *

Nu har jag snört ihop kycklingleverpastej. Denna gång med "kryddning" lingon. Tog en liten slurk lingonsylt.. men nja.. lite väl sött. Nästa gång får det bli hela lingon utan socker, ner i mixern med det andra.

Fast GOTT är det ju ändå! Slurp!

Glömde ju skriva tidigare: Min besök på Vårdcentral.. Doktorn gick igenom alla femttielva prover som tagits på mig och konstaterade att jag har kanon-värden! Haha..

Mitt blodvärde var 138. Innan jag blev sjuk så hade jag ofta över 140.. Sen tvärdök det och under några år låg jag tydligt under hundra, ibland nere på 80-nånting. Nu är jag tillbaka tydligen, hehe..

Kött + smör => Framgångsrecept!!

Men det visste ni ju redan…. Skrattande

Emea67
0

Carina- Grattis kul att höra hoppas att du fårtag på dina handledare fort!

parsley- nog kände jag vibbarna allt Flört det gjorde jag även när jag åkte omkring i hans gamla hemstad Freehold i NJ men det är ju så länge sedan, det glada 80 - talet, oj oj man börjar visst bli äldre Skäms

Kajsa - kul att höra att dina värden ligger på topp trots din kost Flört

Har nu blivit egen så nu är det dags att dra iväg och jobba!

Ha en bra dag allihopa!

Kramisar

PiteCarina
0

#207 parsley, det kändes innan som om jag skulle få den här praktikplatsen. Men jag ville inte hoppas för mycket eftersom jag för någon månad sedan trodde att det var klart med en annan praktik.

#208 kaisakavat, ja jag är verkligen glad. Har alltid velat jobba med systemutveckling, men det har tidigare fallit på att jag haft för lite arbetslivserfarenhet och/eller ingen spetskompetens. Det spelade ingen roll hur mycket jag lärt mig via studierna. 

Vad roligt att dina värden är så bra! Glad Jag borde väl också kolla upp mina värden och se om de förändrats sedan Monica-projektet, då allt var bra utom sockerlösningstesten. Fast just denna test gör jag inte så gärna om igen!

#209 Emea67, tack så mycket! Glad Jag fick tag i karriärcoachen och hon bokade in ett möte idag klockan tre då jag ska skriva på papperna och även få träffa min handledare. Det lät som om det kunde bli 3 månader till att börja med?

cattan
0

Kött+smör ger framgång, visst, jag har gått ner 5,5 kilo (sex egentligen men idag har jag jeans) på just det konceptet och så grädde förstås :-)

parsley
0

#211 Begåvad slutsats. Jag har gått ner 5,5 kilo, 6 egentligen, men idag har jag jeans på mig. Ett argument som väger tungt.

Har bara slafsjeans som inte sitter tillräckligt bra. Suck, var hittar man välsittande jeans? Knappast på second-hand, eller…? Jeansleggings känns blaha på nåt sät, men det kanske är smart. Lagade mina gamla Levis igår. Hur många gånger kan man laga ett par Levis?

Sonen fick nya jeans igår Cheap Monday, så nu knallar han omkring i Converse, tajta jeans och nitbälte och känner sig så stolt över sig själv. Om det är bekvämt, nä. Både byxor och skor var bekämare när mamma fick bestämma. Mamma älskar sitt rara lilla barn, lillpojken har tänkt att bli EMO och allmänt djupsinnig nu när han håller på och bli tonåring.

Igår var jag på fladdermussafari. En hängiven man från länsstyrelsen berättade om fladdermöss och spelade in deras läten med en ultraljudsdetektor så de blev hörbara.  Nere i Tabergsgruvan söder om Jönköping hänger mängder av fladdermöss i dvala på vintern. En del hanar vaknar upp något ur sitt dvalliknande tillstånd och krälar över till någon hona och parar sig innan de försjunker i dvala igen.

kaisakavat
0

#212 Hm.. höll på att skriva ner de associationer som min hjärna genast producerade efter att ha läst din sista mening… Men det ska jag INTE göra - detta är ett anständigt forum!!!

Ser din son framför mig för min inre syn. De är för härliga, monstren! Kyss

Hur många gånger man kan lappa ett par Lewis..? Ojojoj, det är många det. Hade ett par för sisådär en 15 år sen som till slut bara bestod av lappar över ändan, knäna och grenen. Originaltyget hade liksom försvunnit.. bara enstaka trådar kvar. Tog nya fickor från ett annat jeanspar som jag dumpade, e t c.. Snygga var de, men till slut var jag tvungen att låta dem gå i graven.

#211 Bravo! Skrattande

kaisakavat
0

Mina damer (och herrar, om det ramlar in nån i tråden), vi har en bottennotering: Idag 70.0 kg Skrattande

Det handlar bara om ett tappat halvkilo kanske, men ändå det ser fint ut när det stannar sådär precis på strecket.

Har ju vägt mellan ca 70,5 och 71,5 nu ett tag - skillnaden beror på hur mkt grönsaker jag äter.

Äter inte ens särskilt strikt just nu.. Åt mandelbröd i veckan för första ggn på länge. Tyvärr en aning mer mejeri på sistone. Makrill med ägg, cr-fr och majonnäs på kvällarna. Gott!! Kött, marinerat och stekt. Mindre smör faktiskt… hm.. Obestämd

Om det här håller i sig, skulle man kunna säga att jag är j*t nära delmål "under 70 kg", hihi.. Om det går upp igen - då går jag i sjön! Skrikandes

Branneli
0

Kyss       Hipp hipp hurra…..bara & gratulera !!

Konservaera denna känsla, för att ta fram den när det känns tyngre…….

Men NU njuuuut & ta en glädjedans !!!!Skrattande

parsley
0

Går du upp i vikt efter att ha gått i sjön så är det bara vatten. :)

kaisakavat
0

*LOL* Ni e underbara!!!! Kyss Och glädjedans, jovisst!! Skuttade runt här ett tag..

Men..

Sen ringde my american friend - Nu har Migrationsverket beslutat att utvisa henne och dottern. Hon är livrädd, dokumentet säger inget om NÄR!! J*vla idioter!!!!!!!!!!!!!!! Ny ovisshet..

Slänger mig på cykeln och trampar över till henne!

See ya, älsklingar!!

Branneli
0

Pyssla om dem så gott du kan Glad.

Tänk vad snabbt våra känslor ändras i livet……Obestämd

PiteCarina
0

Nej, vad ledsen jag blir över utvisningsbeslutet! Gråter Förstår att hon är rädd och vad jobbigt med ovissheten! Hoppas att det går att överklaga!

kaisakavat
0

Pust! Hemma igen..

Har pratat med en massa folk, bl a Kvinnojour och Tingsrätten, de senare två gånger. Har sagt åt en domare att ta och skärpa sig och lyssna på mig, hehe.. Ibland är det mycket bra att ha myndighetssvenska bland sina "tillgångar", avsaknad av överdriven respekt för auktoriteter, samt erfarenhet..

Just nu är allt kaos ändå, ingenting går att få veta förräns till veckan, men jag har i alla fall lyckats få bruden skild idag. Beslut i den frågan skrevs under medan jag pratade med domaren i telefonen. Nu går det vidare till bodelningsförrättare och det kommer bli en otrevlig och utdragen historia. Usch!

Vi kommer fira skilsmässan i helgen i alla fall. Gäller att vara glad för allt som är "åt rätt håll".

Och jag trivs som fisken i vattnet när jag har nåt intressant att tampas med - jag är inte så borta som jag själv tror uppenbarligen, tillräckligt med i matchen för att kunna snacka detaljer och procedurer med en jurist, trots att jag inte är jurist själv. Men min hjärna är ju för "rolig". Märkte när jag lyssnade, argumenterade i telefonen att jag hade svårt att greppa pennan och skriva samtidigt. Motorikproblem. Hm.. skumt.

Trött nu.. rentav sömnig. Blir en halvtimmes horisontalläge tror jag.

kaisakavat
0

Idag väger jag faktiskt under 70! Men jag säger inget än, det måste få va så ett par dar innan det "gills".. Så säg inget till nån… Tyst Oskyldig

flikkan77
0

Lovar, jag ska vara tyst! Flört

Branneli
0

Vaddå Förvånad…vem har hört nåt ?? Oskyldig Flört

Emea67
0

Va var det någon som sa något????!!!!????  Förvånad

kaisakavat
0

Skrattande Cool *LOL*

* *

Jag och polarna festade till lite igår kväll.. Firade Bs skilsmässa och att vi är så himla bra kompisar och att tja.. allt möjligt. Framåt efter midnatt nån gång fick rökande dam slut på cigg, varpå vi knatade ner till nattöppen mack.. Råkade på en minst sagt överförfriskad Bengt, som hade ett intimt kärleksförhållande med marken. Vi hjälpte Bengt hem och han gav mig en femma som tack! Inte illa! Idag - under eftersnacket - kunde jag inte låta bli att härma Bengts viloställning där han låg.. Kan inte beskrivas - måste ses! Tyvärr.. Men ses vi på nån LCHF-konferens nån gång, så utlovar jag härmed ännu ett försök!

Med mera. Och plötsligt kom polisen glidandes, studerade oss uppifrån och ner med bistra miner innan de rullade vidare.. Haha!!

Borde man skämmas?? Alltså vi gjorde inte nåt dumt, vi hjälpte faktiskt folk och vi var bara glada hm.. Vi stod upp på benen och kunde fortfarande gångertabellen!!

* *

I alla fall - har inte vågat väga mig idag.. Det blev endel felsteg i form av säkert 10 extra hallon och björnbär och limejuice.. Huvva så olydig jag är! Flört

Imorgon tänker jag väga mig i alla fall - då får vi se!

Branneli
0

Men du har haft kul & sprudlar av glädje när du berättar för oss…detta kan ej vägas !!!! Glädje & minnet av upplevelser Oskyldig….

…..visst är det kul !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tungan ute

parsley
0

#225 Kan ingen fota dig när du härmar en överförfriskad Bengt? Oskyldig

Förresten, överförfriskad vid din ålder? Är det inte åldersgräns på sådant? :) Ska en person som åker på musikfestival och sover i bilen, som jag gjorde förra helgen,  prata om åldersgränser?

Frustrerande att inte komma på någon smart lösning för din kompis. Shit säger jag.

kaisakavat
0

Branneli - Ja, så är det!  Skrattande Roligt, men det får ju sina följder.. Nu blir det mycket lugnt med drickat ett bra tag! *fniss*

Första delen av mitt vuxna liv har till väldigt stor del bestått av ansvar, hårt arbete, ungar, hem.. mycket att göra.. Sen sjuk. Nu är jag friare. Men vill ju inte bli en fjortis-tant som tar igen förlorad ungdom nu.. Ojojoj så patetiskt. Så det handlar bara om att ha roligt och trivas. Och ÄNDÅ vara vuxen, samtidigt.

Tror jag får ihop det. Än har jag aldrig blitt äcklig eller slocknat nånstans.. p g a överdriven alkoholkonsumtion. Cool

parsley - Mig görandes "en Bengt" får icke fotograferas.. Rädd för konsekvenserna. Men jag förstår din poäng..

Och - jag är bara 44!! Igår gissade en person på 38 (undrar varför, hm misstänksam). Min kompis brukar säga att vore hon man skulle hon inte tveka en sekund - fria direkt! Och hon är 33. Haha.. sött!

Tack för visad sympati för kompis o problem.. Vi nystar vidare idag, med ett besök på Kvinnojouren.. Har 4 "punkter" för dem att bita tag i - hoppas de vill.. Bl a behöver vi få kontakt med en advokat, utan att det kostar nåt.. Vet inte om rättshjälpen gäller för henne, vi får lite motstridiga uppgifter där.

* *

Vägning: 70 spik - igen..

Det är helt OK, för jag har ätit en massa grönsaker (och lite bär), förutom det vanliga. En hel del färskost Saiva.. smaksatte den sist med hackad purjo, salt, paprika, chilli.. mums.. Den bara försvann.

Så det bör betyda att jag HAR tappat typ ett helt kilo de senaste veckorna.. Cyklar och går, så inte är det förlorade muskler heller.

* *

Idag är jag himlen! Ett och annat moln, men jag är ändå himlen!

parsley
0

Ang din kompis. Det är åtminstone skönt att veta vilka trådar man kan dra i och ha något konkret att försöka göra.

Om det här med ålder, min alltså, så drog jag till med följande replik inför imponerad (?) åhörare förra helgen efter att ha hört Mikael Wiehe:

- Mikael Wiehe var för gammal för mig redan på 1980-talet.

- 80-talet. Då kan du ju inte varit mer än 5 år.

Den mannens fantasier gjorde mig minst 7 år yngre på en gång. För den som känner sig lite osäker; jag har en hälsosam distans till mig själv.

kaisakavat
0

parsley - Jo, komplimanger är fint.. Även om man vet att man är ok, så känns det braaaa..

Tankar på 80-talet… framkallar tvärrandiga mardrömmar i pastellfärg. Och spretluggar med hallonröd karamellfärgsfärgning..

Fast jag fick mina två ungar under 80-talet.. Härligt!

* *

Funderar på en grejj.. Kanske är jag jättekorkad och inte ser den uppenbara logiken, men nej.. Icke.  Tungan ute

I vintras vägde jag under ett bra tag 71 kg. Mina dåvarande mått är uppskrivna, har en tabell liksom. De var mina hittills smalaste mått under LCHF-resan. Nu har jag samma mått igen, (6 olika ställen på kroppen) men väger ett kilo mindre, d v s 70.

Vi brukar ju säga att man ska strunta i vikten och kolla på måtten istället. För att man får MER MUSKLER istället för fett.

Nu är det lite TVÄRTOM? Alltså: Samma "volym" med mindre vikt borde då betyda vaddå - ökat fettmängd…?

.. fattar ingenting..för jag VET att jag har betydligt starkare muskler nu än i vintras, äter mycket mer mat, e t c..

Kan inte nån ställa upp en fleragradsekvation och tala om för mig hur detta hänger ihop.. Har jag samlat på mig luftbubblor som tar plats men inget väger..?

Andra kreativa förslag?

???

parsley
0

Något dolt fett i buken som försvunnit? Några ledsamma tankar som inte tynger dig längre? Kan man leta rätt på Pasi eller nåt annat LCHF-geni?

nenna31
0

Kaisakavat…..tror inte det är fettbuk….tror mer på muskelbuk…..du gör väl hundra sittupps varje dag….????!!!!!Flört

parsley
0

#230 Du måste sett bedårande ut med hallonfärgad spretlugg. :)

kaisakavat
0

Naturligtvis gör jag 100 situps per dag!! Hur visste du det nenna31??

Jag gör också armhävningar - tjejarmhävningar.. I morse tog jag 9 st utan större plåga, en utökning sedan i lördas med 4 st.. ;)

Parsley - det där med tyngande problem som försvinner låter som en mycket kvalificerad teori.. Problem har ju den udda förmågan att bli bortglömda när de lösts. Som om man aldrig har haft dem..

* *

Min kompis är inte längre fånge i Sverige. En vän har lovat att låna henne pengar till biljetter, som hon får betala tillbaka i framtiden. Just nu "sover de på saken" båda parter. Troligen en fantastisk möjlighet, men måste tänkas igenom noga.

Tänk att välgörenhet ska vara lösningen.. Ingen särskilt fri eller jämlik värld det här inte.. Skrikandes

Vi vände oss ju till kvinnojouren tidigare, och fick hjälp. De började styra upp myndigheternas arbete och kräva svar. All post skulle gå till dem, för de skulle sköta allt. Började jättebra, alltså.

Sen har de inte gjort ett skvatt och de är aldrig anträffbara.. aldrig på plats, hm.. så alla kompisens superviktiga papper som vi behöver väldigt mkt nu, är utom räckhåll för oss. Inlåsta på ett stängt kvinnojourkontor! Helprilligt!

nenna31
0

kaisakavat…det där med kvinnojouren verkar ju hel galet …..det måste väl gå att få kontakt med dem på något sett…..Finns det inte något större kontor i grannkommunen ni kan kontakta….GladFruktansväet dåligt skött av dem….

Hoppas det löser sig för din vän…..ge henne peppkramar från mig…

parsley
0

Att ha med idella organisationer att göra kan vara problematiskt, eftersom deras arbete bygger på frivillighet. Någon glad entreprenör kan kasta sig över ett nytt ärende med full entusiasm och ge ett positivt intryck, men vara  sämre som adminstratör när ärendet sedan ska drivas. Människor kan tröttna och lämna organisationen och de uppdrag de tagit på sig inom organisationen. En ideell organisation saknar vanligtvis den styrning som en myndighet eller ett företag har och kontrolleras inte på samma sätt.

Jag tror att kvinnojourerna kan en del om sådana här fall och mycket av den kompentensen och de kunskaperna som finns om sådana här ärenden finns hos just kvinnojourerna. Går det att kontakta någon riksorganisation och få råd av dem? Kan någon annan än den lokala kvinnojouren hjälpa er att driva ärendet? Behöver din vän ha ut sina handlingar? Kolla vilka som står för föreningen och sök upp dem i dennes bostad om så behövs för att få ut handlingarna.

kaisakavat
0

Tack nenna31!

parsley - Sant det du skriver om att det handlar om frivilligt arbetet. Stor förståelse.. och de är duktiga.. Men det hjälps inte just nu - pappren är ändå inlåsta i deras kontor.

Jag är nog rätt kapabel att driva detta nu, nu när vi har ett spår att följa, nu när vi äntligen kan agera. SÅ det är lite frustrerande just nu.. Men det löser sig..förhoppningsvis till veckan.

Migrationsverket har ju deras pass, som vi MÅSTE få tag på. Och de är minsann inte lätta att få tag på heller.. Bara tel.tid tis-ons under ett par timmar varje dag. Och det går inte maila dem/besöka dem heller. Som en fästning…

Hon har just hittat biljetter.. funkar allt så reser de om två veckor..

Buuuuuuuhuuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuuuuuu! Gråter

PiteCarina
0

Jag såg i dagens PT en annons: "Nybörjarkurs i argentinsk tango" och tänkte direkt på dig.

"Fyra onsdagar start 16 sept. Mer info och anmälning:

info@tangopitea.se eller Håkan, 073-041 81 99

Arr: Tango Piteå

Välkommen!"

Jag trivs jättebra på praktiken! GladMen det är förstås en omställning att börja jobba igen efter drygt ett års arbetslöshet, fast det "bara" är på halvtid. Jag måste tänka på att inte ha för höga krav på mig själv när det gäller kunskap och effektivitet. Vill inte gå i väggen igen!

kaisakavat
0

Carina - Ja, det gäller att vara lite försiktig.. Andas mellan rusharna och så.. Jättebra att du trivs!

Och - tack för tangotipset.. Jag kommer med största sannolikhet att ringa ohc kolla upp det.. Undrar vicken Håkan det är, hm..

parsley
0

#239 Synd att det inte är Richard Wolf som är kursledare - han lär vara en jäkel på argentinsk tango.

kaisakavat
0

Gäääääääsp!!

Idag bär det av till Boden och Migrationsverket för att hämta de beslagtagna passen.. Hoppas det går bra, för mitt tålamod är inte sådär jättestort just nu..

Måste hälla i mig kaffe och högdosera med kött + saivacheese..

#240 Ja, då hade jag inte tvekat.. Just nu känns det som om jag inte pallar riktigt.. och jag har brist på pengar, men det vore för himla kul..

Mailade för info, men det funkade inte.

* *

Jag har mått risigt några dagar.. flera sjukdomssymptom är tillbaka och spökar.. Min kompis har plan A B C och D klar för mig. Om A (arbetsträning och fk) inte funkar så träder B C och D in.. men inte samtidigt.. Alla dessa går ut på att jag ska till Hawaii, and we will take it from there..  Haha!

Inga problem med LCHF där.. Den hawaiianska maten ÄR low carb.. Massor av kött och grönsaker. Salt och kryddor är grejjen, inte socker.. Det slisksöta gojset är ett sorts påfund som man inte alls behöver befatta sig med.. Många restauranger serverar buffeer med olika sorters kött och tillbehör. Jag dreglar när jag ser filmerna…

Och det är inte alls över 40 grader där - nånsin.. Det håller sig kring 30 grader och havsluft..

nenna31
0

kisakavat….lycka till idag…..det fixar sig säkert……Hawai låter underbart på alla sett o vis…..kanske vore nåt…..???Flört

parsley…..känner igen mig……har arbetstränat sedan i Maj efter tre års sjukskrivning….så jag vet ….det kan ta tid…..men det är såååå skönt att vara igång igen…..GladJag vilar i stort sett varje dag före eller efter jobbet ca. 30-60 min….det är ett måste för mig …jag började med tre dagar x 3 tim….nu är jag uppe i 4 dagar x 4-5 tim…..mitt mål är 20 tim/veckan…..men AF:s o FK:s. är 40tim/veckan……vi får se vem som får rätt….Glad…Lycka till …var rädd om dig….

PiteCarina
0

Ja, hoppas att det går bra hos Migrationsverket!

Tänker på Brenda och hennes flicka och jag hoppas verkligen att allting ska lösa sig till det bästa för dem!

Nu ska jag cykla iväg till praktiken!

nenna31
0

Det var ju till PiteCarina……jag skulle skriva…….om praktiken….så tokigt det kan bli ibland…Skäms

(parsley)PiteCarina…..känner igen mig……har arbetstränat sedan i Maj efter tre års sjukskrivning….så jag vet ….det kan ta tid…..men det är såååå skönt att vara igång igen…..GladJag vilar i stort sett varje dag före eller efter jobbet ca. 30-60 min….det är ett måste för mig …jag började med tre dagar x 3 tim….nu är jag uppe i 4 dagar x 4-5 tim…..mitt mål är 20 tim/veckan…..men AF:s o FK:s. är 40tim/veckan……vi får se vem som får rätt….Glad…Lycka till …var rädd om dig…..

kaisakavat
0

Hej alla! Kul att ni skriver! Skrattande

*

Det gick bra på Migrationsverket.. Passen är härmed där de bör vara - i ägarnas händer.. Men vilka KÖER (lägg märke till pluralformen!!) Först köade vi i en reception, för att genast bli hänvisade till en annan med mer än dubbelt så många som väntade. Barnfamiljer, nyanlända.. Små väntrum med bara en toalett. Inte ens muggar där så man kunde dricka vatten. Kvavt. Och personalen bakom skottsäkert glas.. typ.. Fy tysan så ovärdigt, så omänskligt.

De är skitdåliga på information. Verkligen. Tur jag var med, för som de dillade.. ofullständigt. Ifrågasatte också varför han skulle prata engelska med henne (han KUNDE inte, hackade sig fram med ett par ord, inga meningar)! OCH JOBBAR PÅ MIGRATIONSVERKET!!!?? Hon fick lov att förklara att det är jätteviktigt att hon verkligen förstår allting rätt..

Scaaary,  liknande FK-kontakterna fast än mer urj*vligt för dessa människor (inte handläggarna) är verkligen verkligen utsatta.. De allra flesta har inte heller en infödd blond statsvetare i bekantskapskretsen, som kan följa med och fylla i hålen i den s k kommunikationen.

Hursomhelst - nu är allt klart. Bra och hemskt på samma gång.. De åker på tisdag morgon. 48 h tills de landar på Hawaii.. Kommer att bli alldeles paralyserad av sorg just när det händer, som tur är blire jag som rattar bilen till Kallax (luleå ariport), då har jag nåt att göra..

* *

Jag har stresshuvudvärk och ont i kroppen. Det här ser inte så bra ut.. det är meningen att jag ska orka mer och mer, inte mindre och mindre.. Har känt det komma under de senaste veckorna. Men än så länge fungerar sömnen någelunda och jag har inte hjärtklappning. Tack för det!

parsley
0

Fy f-n säger jag om migrationsverket. Det känns vidrigt att det handlar om utsatta människor som inte får någon vettig - service, får man väl kalla det. Jag skulle kunna hålla en lång utläggning om hur förbannad jag blir över sådant.

Klart att du mår dåligt just nu. Din kompis är stressad och pressad, du är engagerad i henne, hon är på väg att resa till USA.

Ser man det positiva i det hela så är det bra att du får veta hur din kropp reagerar på stress, just nu. Kan det finnas något positivt i att må dåligt och succesivt känna att man mår sämre och sämre?

Maja2
0

Va kul att du trivs på praktiken Carina, och som du säger själv, ha inte för höga krav på dig själv så du hamnar i väggen igen.

Jag trivs finfint på icabutiken, trots att jag enligt många "borde" ha nåt "bättre" eftersom jag är högskoleutbildad. Jo tjena. Det var med den högskoleutbildningen jag gick i väggen. Jag trivs med att dola på bland hyllorna :) och det är viktigast.

kaisakavat
0

Min down har inte med kompisens avresa att göra, mer än möjligen lite grann.. Sjukdomens effekt varierar i styrka, och efter en lång aktiv period som sommaren ju har varit, så brukar käftsmällen komma. Tyvärr.

Min bra period har varit ovanligt lång. Det är bra det, ett bra tecken. Men jag är inte frisk och ju mer jag anstränger mig, desto j*vligare kommer det bli. Känner mig inte alls sugen på att bli ännu sämre.

Åjo det finns positiva saker med detta.. Alltså att veta hur man reagerar på stress. Jo, för då vet man ju hur man reagerar på stress och det är ju bra att veta.. Fast jag visste redan hur jag reagerar på stress - och det vet alla andra inblandade också….

Om jag börjar må riktigt sk*t - blir ett vrak igen - då kanske jag får permaenet pension… hurra! *OBS ironi* Eller inte.. Kanske.. Eller inte.. Kanske.. eller inte..

Grejjen e den - Jag har inte en aning om vad som kommer "hända mig".. Otryggt - ja nåt fruktansvärt. DET gör mig sjukare. De flesta i min omgivning tror att jag överdriver hotet.. De säger att: "Nej det där KAN bara inte hända i Sverige.." Ändå händer det.. hm..

Maja2
0

jadu Kaisa… håller med dig om att otrygghet kring vad som ska hända är bland det värsta, och påverkar hälsan bra mycket mer än vad myndighetspersoner verkar ha förmåga om att begripa.

Vad många inte hajar är att Sverige inte är något magiskt ord där inget ont kan hända ….

kaisakavat
0

Maja2 - Ja du verkar ju definitivt förstå.. tack för det! Skrattande Det är superbra att du trivs och fungerar på det jobb du har.

Man får ett annat perspektiv när man har varit väldigt sjuk. Och ändå längtar jag tillbaka till det där "akademiska livet".. Väldigt mycket!

Väldigt stimulerande, men kanske just för att det är så himla stimulerande, så orkar jag inte med det - än. Det blir kaos i huvudet! Tungan ute

Så kanske är ett s k okvalificerat jobb det bästa, bara det inte är stressigt. Jag gillar ju servicejobb, att fixa saker.. men har tendensen att vilja göra för mycket och dessutom perfekt.. ojojoj.. och blir väldigt splittrad ifall det är många olika typer av uppgifter.

Sedan ett par veckor är det typ slow-motion som gäller.. En liten grej, vila två timmar, nästa lilla grej, vila till nästa dag.. e t c.. Ligger precis på gränsen där stor trötthet kan kompletteras med att hamna i stress-spinn.. Om båda grejjorna kommer samtidigt - Katastrof!

PiteCarina
0

nenna31: Jag missade att du hade skrivit någon minut innan mig, så jag hann inte börja fundera om det kunde ha varit till mig. Ja, det känns så skönt att ha en arbetsplats att gå till! Glad Att få rutiner. Tack, ja jag ska försöka vara rädd om mig! Glad

Maja2: Ja, faran är att jag ställer höga krav på mig, speciellt kunskapsmässigt. Jag borde ju kunna så mycket efter mina högskolestudier, men ibland känns det som om jag inte lärt mig någonting. Nu håller jag på att repetera saker som jag kan ha nytta av under praktiken, men jag får inte låta det ta för mycket av min fritid.

kaisakavat: Skrämmande det där du berättar om Migrationsverket! Tur att du var där och hjälpte henne!

Vad tråkigt att du mår sämre! Ja, jag tror också att du har påverkats av utvisningsbeslutet, men ovissheten ligger där och gnager förstås. Ta nu och sköt om dig ordentligt!

Jag har också mått dåligt av ovissheten om min framtid. Då min dotter hade sommarlov, så var jag i en "bubbla" och förträngde min oro. Men sedan kom hösten och allvaret. 

Framtiden är fortfarande osäker, men nu har jag något att klamra mig fast i, praktiken, som förhoppningsvis ska leda till en anställning. Det gör att jag har någonting konkret att kämpa för och på så sätt kunna känna att jag kan påverka min situation.

Arbetsuppgifterna har hittills inte varit så avancerade, men det har bara känts bra. Som en mjukstart.

parsley
0

Reflektion: Man kan bli riktigt smart av att läsa på högskola. Att vara smart är alltid trevligt, så sett är en högskoleutbildning inte bortkastad. Är då ett arbete som kräver högskoleutbildning nödvändigtvis bättre? I var och varannan livsstilstidning kan man läsa om människor som hoppat av sina karriärer och välbetalda arbeten för att istället ägna sig åt att driva café på Österlen. För att driva café på Österlen behövs ingen högskoleutbildning…Däremot kan det vara bra att ha startkapitalet som man gnagt ihop under sina karriärår, men det står det inget om i sådana tidningar.

Maja2
0

Jag har i alla mina tidigare arbeten haft en känsla av att jag inte riktigt KUNNAT mina arbetsuppgifter. Att jag lixom inte fattat fullt ut vad det går ut på det jag gjort. NU fattar jag …. och det är så himla befriande att gå till ett jobb där jag både gillar arbetskamraterna, chefen OCH jag känner att jag behärskar det jag gör :)

kaisakavat
0

Alltså huvva så himla förståndiga ni är!!! *sa hon och gluffsade i sig stooor tugga kyckling med ungsgratinerad ost-fraisch-ratatouille*

Himla gott det här!

parsley - Sant att de liksom bara berättar halva historien!  *letar desperat efter pengarna*

Maja2 - Ur din kommentar ovan: "att gå till ett jobb där jag både gillar arbetskamraterna, chefen OCH jag känner att jag behärskar det jag gör"

Tack för "receptet" - Ett sånt jobb ska jag skaffa mig när jag piggnat till lite! Skrattande

Emea67
0

Kaisa - vad skönt att din kompis pass och andra papper har kommit till rätta och vad härligt att hon har en vän som dig som hjälper henne! Migartionsverket är en skam fläck för Sverige kan inte engelska!!! När man ska jobba med människor som kommer från ett annat land som söker hjälp, men fira att man utvisat någon det kan man Foten i munnen

Maja2 - kul att du hittat ett jobb som passar dig och att du trivs!

Ja vilka jobb är viktigast? Finns inte sopgubbaran skulle det se för j**ligt ut och stinka, utan lokalvårdare skulle det inte vara trevligt att vistas i lokaler och går jag och handlar så är det mycket trevligare att handla där personalen och peronen som servar en trivs. Alla jobb är lika viktiga har alltid tyckt och kommer alltid att tycka det. Har jobbat på olika ställen inom olika gebit och det finn de som klarar sina jobb bra och andra mindre bra handlar lite om man har läggning för det man utför och om man trivs och mår bra i grunden.

kaisakavat
0

Emea67 - Ja, håller med dig.. tack för det du skriver!

* *

Jag är arg! Skrikandes Ringde återbud till min KBT-människa, eftersom jag mår sk*t idag och bedömer att det vore väldans oklokt av mig att ge mig iväg. Överkörd av stridsvagn, ont överallt, tung i huvudet, fruktansvärt trött, stel, e t c - läge att VILA för att inte riskera total genomklappning i månader.

Har varit uppe sen 8 men vaknar inte. Kroppen skriker av konstigheter.. Och eftersom jag "vet" att jag "borde" iväg, så skriker den även av stress.. När det gäller mig och stress, så ligger jag antingen på låååååg nivå eller på skyhög. Inget mellanting.

Så jag ringde. Hon försökte övertala mig med påståendet: "Det kan ofta vara väldigt bra att ändå ta sig iväg, just när det är sådär".

Hon tror nog att allt sitter i mitt huvud. Trots att jag mycket pedagogiskt och tålmodigt berättat - flera gånger - att min "utmattnings-trötthets-sjukdom", inte sitter "i mitt huvud (psykosomatisk)" utan i hela min kropp. Och att jag inte blir friskare, utan sjukare av ansträngningar. Men - folk tror mig inte…

Jag kontrade med att "Just när det är såhär, kan är det i mitt fall vara väldigt dumt att göra just det, för då riskerar jag en ordentlig ytterligare försämring".

"Jaha, ja, du känner ju själv".. Sen frågade hon om jag blir väldigt deppig när det blir såhär.. Jag svarade "Nej, deppig blir jag först efter ett tag om det inte släpper, eller om nedgången fortsätter".

Jag fick en ny tid, först om två veckor..

Undrar om det är detta Aniara4 menade när hon varnade för vissa former av KBT, när man har ME (Kroniskt trötthetssyndrom)?? Obestämd

flikkan77
0

#256 Ja, bara för att det är en terapeut behöver det inte betyda att de är förstående. Tyvärr…

Har också fått höra det där att det är bra att göra saker ändå, fastän man är trött. I förrgår svimmade jag nästan i köket när jag stod upp lite för länge. Vill absolut inte sätta mig i en bil och köra då. Fick ligga på golvet med fötterna på en stol för återfå färg i ansiktet. Ändå tror folk att det är i huvudet det sitter…

Hoppas du mår bättre snart.

kaisakavat
0

Tack gulliga du! Detsamma..

Kan såna där svimningsattacker ha med medicinerna att göra, i ditt fall? Huvva, det är ju farligt, du kan ju råka illa ut om du far omkring med det där, så yr plötsligt.

Och, du har ju rätt om terapeuter, du har dessutom träffat många fler än jag..

Det är ju förstås INTE så att huvudet INTE är med i bilden.. nog är det ju det på vissa sätt. Men att utgå från att hela problematiken alltid kan trollas bort bara för att man lär sig tänka lite annorlunda..

Jag blev besviken på min KBT-människa. Om jag tar till min ökända spydighet så kan man ju undra om benbrott också går att cykla bort??

Pasi
0

#256 De flesta tror att allt är psykologiskt….inser sällan att hormonproblem (rent fysiska grejer) kan ställa till det med både fysik och huvud.
Detta förvånar mig ganska mycket med tanke på alla utbrändhetsfall som ploppat upp i SWE de senaste 10-15 åren (de har haft träningstillfällen). Av någon anledning så har man valt linjen att det ÄR psykologiskt och vägrar frångå den, oavsett hur mycket forskning som kommer fram runt stress, kortisol etc.

parsley
0

KBT handlar om uppfostring. Du ska lära dig ett visst beteende. I det här fallet ska du lära dig att ta dig samman och gå till din lilla, rara terapeut fast du mår alldeles för dåligt för att klara av det. Hade du varit en väluppfostrad Kajsa hade du gått dit och din terapeut hade berömt både en och flera gånger. "Du kunde komma hit, fast du inte trodde att du orkade. Hur kändes det? Visst kändes det positivt? Floskligare än den värsta självhjälpsartikel i en veckotidning.

En utbränd person har tagit sig samman så många gånger i livet. Hela livet har handlat om att ta sig samman, prestera, skärpa sig. Till slut säger kroppen och huvudet  ifrån.  Man kan inte lära en utbränd person att ta sig samman, skärpa sig, prestera. Kroppen klarar det inte. Huvudet klarar det inte. "Du dör om du gör det".

kaisakavat
0

#259 Jo, precis.. Det förvånar mig hela tiden, men konstaterar om och om igen att de har fastnat..

De har inget att komma med för att "säga emot mig" när jag beskriver läget, förutom att det jag säger inte är "erkänt".. att jag kan få problem med FK om jag inte accepterar det etablerade.. och deras diagnoser och behandlingar..

Men när i helskotta ska de börja intressera sig för alternativa förklaringar?? Alla väntar på att "någon annan" ska göra allt och sedan servera "den slutgiltiga mallen" till dem.

flikkan77
0

#258 Svårt att veta vad som har med mediciner att göra och inte faktiskt. Har alltid varit lite "lättsvimmad", utan att ha lågt Blodtryck för det. Men så fort jag har mycket att göra och blir stressad så blir det värre.

Kan ävan få svimmningskänslor när något är tråkigt och det är lite pinsamt. Blir helt likblek och kallsvettig och sen måste jag ligga ner ett tag. Vi håller på att måla skåpsluckorna och det är sånt som jag kan svimma lite av för att det blir så tråkigt till slut. Helknäppt!

parsley
0

Hittar man någon alternativ förklaring så överensstämmer den inte med vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket gör den inte kan användas i allafall.

kaisakavat
0

parsley - Jag tycker att KBT har sina förtjänster i vissa delar..

Men inte det här.. Du beskriver det jättebra.. Det är ju de där oräkneliga "uppskärpningarna" och "våldshandlingarna" mot sig själv som har gjort en sjuk.

Det "roliga" är att vi har snackat en hel del om "hur jag ska kunna känns igen och stoppa mig själv, när mina ansträngningar går för långt, när jag hamnar i riskzoonen.. Konstigt!

flikkan - Jo, helknäppt.. Men nog har det sin förklaring någonstans i din kropps kemi/fysik nånting.. Kans när det inte går att avhjälpa.

kaisakavat
0

parsley - Det finns en hel del erfarenhet och forskning internationellt.. Det är bara det att ingen "ids" titta efter..

Aniara4
0

KBT är jättebra, men grundregel 1A är att man ska ha klart för sig vad problemet är innan man sätter igång och behandlar. Har man nån med ME framför sig och tror det är en aktivitetsfobi, så kommer man garanterat att göra människa sämre om h*n följer ens peppande råd. Det hände bl.a. Pernilla Zethraeus, som fortfarande kunde arbeta som riksdagsledamot (om än med stor möda) tills hon lydde terapeutens råd, ignorerade kroppens signaler och tränade med feber, och sen kraschade helt.

KBT kan däremot användas för att lära sig leva med sin sjukdom. Man kan jobba med beteendet för att inte överanstränga sig och hamna i push-crash-cykler, och man kan vid behov arbeta med sina tankar om att man är mindre värdefull om man inte kan arbeta och prestera sjuttielva andra saker. Här är en mycket bra text om Pacing, ge den till din terapeut och säg att det är så du vill jobba!

Aniara4
0

Här är mer material om Pacing.

kaisakavat
0

Aniara4 - Jättebra.. Tack! Tänkte prata med henne om det.

Problemet är typ att jag ju har ordinerats KBT inte i första hand för att jag ska må bra (ironiskt nog) utan syftet är att jag ska fås att orka/kunna arbeta, vara motiverad att tänja på gränserna så jag kan "komma igång"… Så KBT-människan är vldigt inställd på att "fixa" mig..

Det hela ser inte alls lovande ut, ifall jag nu har ME. Och inte bara alla mina symptom och min sjukdomshistoria, utan nu också vissa reaktioner på terapin, tyder ju på ME.. Isåfall kommer jag ju drivas in i väggen igen.. vill inte!!

Aniara4
0

Usch. Var rödd om dig, är allt jag kan säga. Visserligen kan det vara bra att göra som de säger, bli riktigt dödssjuk, för att sen kunna säga "vad var det jag sa" och förhoppningsvis bli lämnad i fred sen, men det är ju ett ganska högt personligt pris man får betala.

kaisakavat
0

Ja, jag tänker också så… men hur är man "rädd om sig" i det här läget..

Tror det är lite "oundvikligt" att jag liksom är tvingad att ställa upp på att bli sämre, det räcker inte med rapporten från Alfta i februari, som säger att jag har noll i arbetskapacitet. De måste liksom få se det själva eller nåt.. stadium; fullkomligt apatisk..

När jag var på utredning i februari, då nådde jag det apatiska stadiet efter två dagars tester, fyra intervjuer och ett "fystest" på Alfta. Två dagar… Tisdag vid lunchtid var jag hos sjukgymnasten och gjorde tester, började gråta på slutet av trötthet och på aftonkvisten låg jag under filtar, skakade och stirrade. Slut på gråt, bara noll i skallen, i princip oförmögen att ens röra mig.

Vad kommer hända nu? Är jag negativ, eller realistisk? Nåt annat?

Det är ett högt pris, ja..

flikkan77
0

Usch, det låter inte roligt att bli tvingad till att rasa. Undra vad de säger om/när du gör det? Att du ska rycka upp dig eller kommer de att kanske förstå?

Om raset medför något positivt, att de kanske låter dig vara ifred sen är det kanske en sak. Men skulle de fortsätta pressa dig efteråt är det ju hemskt!

kaisakavat
0

Även om man mot förmodan skulle givas den mer permanenta versionen av förtidspension, så omprövas den vart tredje år..

Så inte får man vara ifred på riktigt..

Jag tycker det är rimligt/bra att det omprövas, men vart tredje år är ju typ hysteriskt ofta. Fast det beror förstås på vilken krämpa man har. I vissa fall är tre år "lagom" i andra fall knas.

kaisakavat
0

Smaskens… Har just klämt i mig en hög med fläskstek toppad med smörklick och Ugnsgratinerad Ratatouille..

Maja2
0

Ja kaisa… det är så jävla besynnerligt att det inte ska kunna begripas uppåt, att stressen av att hela tiden bli kontrollerad, kan ställa till det så inni h-vete.

Själv har jag faktiskt haft tur kan jag väl säga. Idag fick jag beslut om att jag har fortsatt sjukersättning på halvtid (har ju en halvtidsanställning på ica-butiken from tisdag :) )

Dessutom var jag till läkaren idag, och nu är det bestämt att jag ska få gentamicinbehandling för min meniéres. Det är vad som finns kvar att göra och jag ser verkligen fram emot att slippa min yrsel.

idag är jag glad :)

jag önskar att du åxå kaisa fick träffa någon som FATTAR och som tar dig på allvar.

kaisakavat
0

Åååh, tack för det Maja2..

Det är så roligt att höra om allt det braiga som händer dig!  Skrattande

Igår chattade jag med mitt ex, han finns numera i centralamerika (är från Colombia).. Han berättade om en kompis till honom - en svensk man som också jobbar där borta - som käkar stenålders och har blitt av med massor av krämpor.. mår osm en prins, har en otrolig kondition..

Visst är det härligt med alla dessa positiva exempel!! Skrattande

flikkan77
0

#272 Oj! Det visste jag inte. Ja, vart tredje år känns rätt ofta för mig i alla fall. Skulle gärna vilja vara ifred helt så jag kan bli frisk någon gång! Det går inte när alla jagar mig med blåslampa hela tiden.

Min make har varit förtidspensionär i flera år och han är inte omprövad än. Undra när turen kommer till honom. Usch, nu fick jag ju en till att oroa mig över…

kaisakavat
0

Flikkan, neeeeeeeeeeeeej, förlååååååt Det var INTE meningen! Rynkar på näsan

flikkan77
0

Äsch, det är inte ditt fel alls, kaisakavat. Jag skyller all oro på f-kassan! Glad

flikkan77
0

Ha! Du skulle se äggen vi köpte hos grannen nyss. Gigantiska! Vet inte riktigt hur jag ska lägga in dem i MinMat för de har dubbel gula.

Vägde äggen när jag gjorde äggmjölk alldeles nu. Det vanliga från affären vägde 51 gram och det från grannen 89 gram! Kommer at bli mätt tror jag. Flört

kaisakavat
0

Oj! Är det dinosaurieägg?? Förvånad

flikkan77
0

Näst intill faktiskt! Fick i mig tre gulor av bara två ägg. Känns nyttigt! Hade velat titta in till deras höns och se hur de ser ut. De är helt frigående i alla fall och jag tror de har det rätt bra.

kaisakavat
0

Neej, de är inte höns, de är dinosaurier!! *nickar* Cool

Jennix
0

KaisaKavat, jag känner med dig när jag läser det du skriver…

Hoppas verkligen att du kan få det stöd och kraft du behöver! En terapeut ska ju lyssna, inte tvinga någon att gå en viss väg.

Förstår inte detta alls…men det är väl så i Sverige. Allt ska handla om pengar och att man ska tvingas till att vara duktig även om det betyder att man tar död på sig själv. Gråter

*stora kramar*

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

Jennix - Så gullig du är! Tack för dina fina uppmuntrande, stödjande ord!

Och för kramarna, kram tillbaka!  Glad

flikkan77
0

Just det, frågade maken om det där med hans förtidspension och jag behöver inte oroa mig! F-kassan tittar på om något nytt har hänt bara, han slipper skicka in några papper eller nått. Det passerar tydligen helt obemärkt förbi. Glad

Ja, eftersom man inte får se några höns så kan de ju faktiskt vara dinosaurier.. *nickar* … man vet ju aldrig helt säkert nu för tiden. Förvånad

Emea67
0

Ni är för härliga Dinosaurier Skrattande *skakar* lite på huvve och tänk de är int rikti klok

Men avis är jag också vill också ha granne med dinosaurie ägg Skäms

flikkan77
0

Fast tydligen är äggen bara så här stora när hönan är ung… sen blir de mindre ett tag för att bli stora fast med enkel gula när de är äldre. Knasigt med andra ord!

… eller så är det så det är med dinosaurier… *funderar*

PiteCarina
0

Tänker på dig och hoppas att du mår bättre snart!

Var rädd om dig!

Jag var lite uppstressad och trött i början av veckan, men nu mår jag bättre igen. Trivs så bra på praktiken och önskar verkligen att det ska leda till en anställning i framtiden!

kaisakavat
0

Carina - Var rädd om dig.. Glöm inte att andas mellan varven!

* *

Fick nyss ett nygammalt mycket angenämnt "problem" på halsen.. Johnny Depp på femman! *flämt*

kaisakavat
0

Tysan va lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång trååååååååååååååååååååååååååååååd. Och trööööööööööööög!

Får la starta ny.. fast orkar nog inte ikväll. Välkomna dit sen, ni som vill, ni lär känna igen rubrikkonceptet…

Emea67
0

Ja ha då får jag väl sitta vid datorn hela dagen så att jag hittar din nya tråd för den vill man ju inte missa Flört

Länkar du till den nya eller behöver du hjälp med det?

Hjälper dig gärna om du vill!

parsley
0

Unga hönor som inte riktigt fått koll på det här med värperiet värper ofta ägg med två gulor. Sak samma gäller kanske även dinosar.

Intressant läsning, Andina.

Jag uttrycker mig som jag har förstånd till

Om man är utbränd, på väg att dö

är man inte trött och slö

Den som inte klarar vardagen

Kan inte ta sig i kragen

och blir knappast frisk av de

Som kallas KBT

en form av terapi

som enligt FK botar aktivitetsfobi

kaisakavat
0

Haha!!! Skrattande

(Har inte startat ny tråd än, är inte ens vaken..)

kaisakavat
0

Nu är jag mer vaken, efter ett lass kött med smör och gratinerad Ratatouille och en hink kaffe med grädde.

Har startat nytt! Kaisakavat nr 9

…nån snäll får gärna länka… Skäms

PiteCarina
0

Kaisakavat nr 9

Jag har ätit älgkött till lunch. Från förra året. Fick från en som ville göra plats för årets jakt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer