OT Dottern allergisk
Nu har vi (maken) äntligen varit med dottern för att se om hon är allergisk. (de senaste fyra veckorna har varit jobbiga för henne). Pricktestet visade att hon är allergisk mot gräs. De tog dock aldrig några tester på födoämnen. Hade jag varit med hade jag frågat om det, men ja, nu är det som det är. Av någon anledning uteslöt de väl födoämnena.
Maken glömde berätta att hon är lös i magen i slutet av nummer två-sessionen.
Undrar hur stor risken är att det är något födoämne också.
Ska vi på dem igen eller vänta och se? *förvirrad*
Hon fick någon liten liten förändring på hund också (vi har hund) men de sa inte att hon var direkt allergisk. Hur ska man tänka?

Om man har hund är det inte helt omöjligt att man har antikroppar mot hund.. det var väl så de menade??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
aha, okej. Jag var inte med så det är så svårt att veta hur något sägs osv. Är inte så duktig på allergier, men får läsa på.
Undrar om det finns belägg för att be dem kolla födoämnen också?
Hur vet man att det inte är det typ?
Nu vet vi varför hon varit så trött. Stackaren orkar inte springa på jympan osv. Även humörsvängningarna bör väl kunna förklaras av detta?
Jag funderar på detta med margarin. Har läst lite, men fattar inte riktigt. Vad jag förstår så finns det samband mellan margarinkonsumtion och allergier?
Har legat lågt på dagis/skola ang. detta. Har inte vetat hur jag ska ta upp det (måste läsa på mer känner jag, för att kunna argumentera)
Nu vågar jag iaf. ha min LCHF-pin i jackan när jag är i skolan. Det tar sig 
Kan man få detta flyttat till Docs frågelåda? *ler sött*
På vårdcentralen så sparar de blodet ett tag så ring dit och be dem komplettera med födoämnestester. Ibland kan de behöva mer blod om det är många tester, men ring och kolla.
Tänk på att du kan få positivt på testerna pga lågt immunförsvar så det som visar positivt ska du kolla upp innan våren kommer (innan gräspollen finns i luften).
Mjölkproteinallergi kan ge de mest konstiga symptom. Eksem, lös/hård i magen, trötthet, ångest!, humörsvängningar etc.
Jag råder dig till att kolla: mjölkprotein, gluten, ägg, fisk som är de vanligaste födoämnesallergier.
Om jag har missat något kan ni väl komplettera!
Lycka till!
Kram
Tack vännen! *kram*
De tog inga blodprover, utan endast pricktest.
När Andy och Thea var inne på jouläkarcentralen första gången för några veckor sedan kollade de immunförsvaret via blodprov och det var helt ok.
Det är bara så skumt, för alla säger att det är mest under våren och delar av sommaren som gräspollenallergiker har det som svårast. Theas problem blev mycket större efter första veckan i aug. Det var då vi propsade på att få kolla im det fanns allergi med i bilden.
Nu hittar jag det inte, men jag läste (tror det var på Wikipedia - sanningshalten?) att man inte gärna testar gräsallergiker för glutenintolerans då man ofast får utslag utan att vara allergisk på riktigt (eller hur det nu stod) och att man då tar bort viktiga näringsämnen helt i onödan. SUCK!
Hoppas att detta inte stämmer och att de är villiga att kolla.
Nu när jag funderar tillbaka på hennes mages kondition den senaste tiden kommer jag fram till följande:
Innan sommaren var det mest små pluttar och sen löst, kladdigt på slutet.
När vi var lediga (fyra veckor) i somras var hon helt utan sädesslag. Jag minns hur jag tittade ner i toaletten när hon var färdig och kunde konstatera att det ENDAST kom finfina långa korvar i fin färg.

Nu, efter några veckors skolgång är det kladdigt igen. Inte så att det rinner, men definitivt en förändring till det sämre. Visst, det kan vara mycket…men jag funderar speciellt på detta med gluten.
Jag läser så mycket jag bara orkar och kan ta in, men har svårt med koncentrationen.
Skulle behöva lite egentid med maken så vi kan sätta oss ner och läsa/diskutera.
Har jag förstått det hela rätt när jag uppfattat det som att mycket kolisar och omega 6 (inflammationsframkallande) har effekt på allergin? Läste också något om näringsupptaget när man är allergisk. Att man inte tar upp vitaminerna lika lätt? Då borde man ju verkligen få till en bättre kostsituation för henne i skolan?
Jag inser att jag måste ge henne medicinerna med kortison osv nu i detta läge, men det känns inte som om jag kan acceptera att det är enda lösningen. Jag "orkar inte" se min dotter trött efter skolan (där säger de att hon håller igång - men de har inte bara ett barn att ha koll på som jag har) Hon kanske orkar någrlunda där, men sen när hon kommer hem så är krafterna slut?
Jag har länge känt på mig att något ät vajsing och gräsallergin känns som toppen av ett isberg. Nu börjar jag få med mig maken i tankegångarna. Innan har läkarna mest förklarat det med "ja, men det är vanligt med förkylningar var tredje vecka"
Oj, vad mycket det blev. Många tankar nu.