Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3525 ggr
Songhios
0

Törstig

Sen jag började med LCHF (inne på 3:e veckan) så har jag blivit törstigare tycker jag. Energin har kommit ivarjefall och jag mår hur bra som helst.

Min dotters sambo tycker ochså att törsten ökat så vi funderade på om vi fått diabetesOskyldig.

Vet att det finns JÄTTEDUKTIGA kunniga LCHF:are här. Ni imponerar på mig med Er kunskap!

vinteralvan
0

Nyblivna diabetiker får extrem törst, kan dricka 10 liter om dagen. Så om det inte är i såna mängder så är det säkert ingen fara.

Songhios
0

Nej, bara en typ känsla av törst hela tiden, men inte i såna mängder!

Jennix
0

Det är något som många upplever i början med LCHF. Kanske för att mycket kolhydrater innehåller vatten eller binder vatten i kroppen? De första kilon som försvinner brukar ju vara just vatten…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Andina
0

Det är nog troligare att ni blivit törstiga p g a att lchf-mat innehåller mindre vätska än "blandkost". D v s - äter ni mindre av grönsaker o frukt t ex - så får ni i er mindre mängd vätska med maten. Även potatis o annan kh-mat som kokas i vatten absorberar ju vatten - och har ni uteslutit sådan mat, så får ni också mindre mängd vätska i er.

Alltså - med lchf får man i sig mindre mängd vätska med maten än som blandkostare. Och därför måste man ofta komplettera med att dricka mer.

Dessutom kan det vara så, som det är för många, att kroppen gör sig av med mer vätska, särskilt i början när man börjat äta denna kost.

Många av oss upptäckte att vi blev törstigare av lchf. Så, om ni inte upplever extrem törst, som Vinteralvan skriver - så drick vatten (eller annat) och njut av maten!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

* Oj, ser att Jennix förklarat samma sak samtidigt - men mycket mer kort och koncist! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Jennix
0

Andina, ju fler svar desto bättre. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lillulla
0

Jag var fruktansvärt törstig i flera månader i början, men sen gick det över!

Songhios
0

TACK för alla utförliga svar!

Visste väl att min "nya duktiga LCHF" kompisar kunde ge mig ett svar! Man blir liksom lite fundersam, oj vad jag är törstig som inte brukar vara det! Men nu vet jag och förklaringen var som vanligt logiskFlört

annizan
0

Jag är också törstig! Har kört LCHF i en månad nu :) Men det känns rätt skönt ändå, jag brukade dricka ganska mycket söta drycker förr, och nu känns det alldeles fullgott med stora glas vatten :)

tamari
0

Vatten är gott! Jag har också märkt att jag måste dricka mycket mer än förut. Jag har ju ätit LCHF över två år nu så jag har vanan inne att jämt ta ett glas vatten.

Ballo
0

Jag upplever det som att en del av törsten beror på saknaden av kolhydrater, åt mycket äpplen tidigare. Men suget efter äpplen försvinner när jag dricker ett stort glas vatten.

Är suget riktigt stort klämmer jag i några droppar citron i glaset, så hjälper det.

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida