Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 2392 ggr
Dorella
0

Min mat - är det OK?

Hej!

Kan någon här på sajten berätta för mig om detta intag är OK? Det är ungefär som jag äter just nu. (Men jag går inte ner i vikt.)

Energi kcal:

1690,96

Energi kJ:

7069,35

Proteiner:

58,23

Fiber:

3,42

Kolhydrater:

8,06

Vatten:

449,35

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

159,87

Kolesterol:

1373,71

E-mättade:

41,20

Mättade:

91,58

F-mättade:

16,16

Vitaminer:

A:

1205,77

B1:

0,83

B2:

1,39

B3:

5,25

B6:

1,11

B9:

203,73

B12:

4,53

C:

143,03

D:

4,76

E:

12,22

Mineraler:

Fosfor:

842,64

Järn:

6,78

Kalcium:

196,48

Kalium:

1218,85

Magnesium:

98,21

Natrium:

4336,41

Selen:

67,66

Zink:

5,71

Dorella
0

Glömde säga vad jag äter:

Frukost: 2 kokta ägg med smör. Te med äggmjölk.

Lunch: 2 skivor kassler, smör, majonäs, blomkål, paprika, spenat.

Te/kaffe med äggmjölk

Middag: Omelett på 2 ägg. ½ tomat, lite vitkål.

Te med äggmjölk.

Skowne
0

Möjligtvis lite mer protein, 1g - 1,5g per kilo kroppsvikt är lagom.

Annars tycker jag det ser riktigt bra ut :)

Andina
0

Det kan vara för lite kalorier totalt och proteinet, motsvarar det ca 1-1,5 g/kroppsvikt (vilket är rekommendationen om du inte tränar väldigt mkt)?

Jag tror du får "redigare" svar om du skriver lite mer om hur lång du är och hur mkt du väger, om du är rörlig, tränar hårt eller stillasittande för det mesta.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

nilu
0

Tycker spontant att du äter alldeles för lite mat. Blir du verkligen mätt på det där?

Dorella
0

Har läst någonstans att man bör sikta på samma gram protein som man vill väga. Och jag väger nu 65 kg, men vill väga 58 helst. Då trivs jag mest. Är 163 lång, stillasittande arbete, konditionstränar en gång i veckan och stavgår 30 min de flesta andra dagarna.

Och jag går inte ner. Ska jag verkligen äta mer? Jag känner mig mätt för det mesta. Jag har en tanke om att jag numera (efter snart 1 år på LCHF) är känslig för kolhydrater och behöver dra ner på intaget. Är jag fel ute då? Räcker inte 1700 kalorier om man är stillasittande?

Skowne
0

Det viktigaste är att du äter så att du känner dig nöjd efter en måltid. Man ska inte tvinga i sig mat om man inte är hungrig.

Och man behöver framförallt INTE äta sig propp mätt.

Jennix
0

#5  Är man normalviktig kan det vara svårt att gå ner i vikt till den vikten man vill ha. LCHF är mer viktnormaliserande än en "rasa-i-vikt-diet".

#6  Det håller jag inte med om. Ibland känner man inte hungerskänslor, speciellt vid omställning, och då måste man äta regelbundet ändå. Att svälta sig leder knappast till något bra.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skowne
0

#7  Visst kan hungern svikta vid omställningsbesvär, men hon har ju kört LCHF i ett år så det kan vi väl utesluta. Sen tycker jag 1600 kcal inte är att svälta sig.

Jennix
0

#8 Jag sa inget om 1600 kcal. Jag sa bara att man ska nog äta regelbundet även om man inte är hungrig. Det finns de som gått hela dagar utan att äta, för att dom inte känner hungern ordentligt och sen så svimmar de nästan och mår illa.

Hungerskänslor kan man ha problem med även utanför omställningen. Jag ser ingen vits med att INTE äta regelbundet.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!