Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 11859 ggr
julia61
0

Rödbetor

Är fruktansvärt sugen på kalvsylta med rödbetor!! Hur mycket socker kommer med tro om man sköljer av betorna, eller är det redan inträngt i betorna redan och det gör det samma?

Vad finns det annars att äta till??? Tycker inte om kalvsylta endast!

kan man lägga in egna m stevia?

Snälla någon!!

PerH
0

Inlagda har sockerlag tillsatt, lite av dessa rödbetor till syltan ger inte sammantaget så högt Gi, ett lägre medelvärde blir det. Jag unnar mig lite av inlagda, det blir ju inte så ofta det inträffar.Försöker vara generös med sådant som inte spelar så stor roll i det stora hela tex. Färska nykokta. Det är inga större mängder jag äter till premiären, några stycken med smör på, det kan du också unna dig, tycker jag.Skrattande

Rotfrukt beta vulgaris

Rödbeta/Gulbeta/Polkagrisrödbeta                  Näringsvärde per 100g: Energi 40 kcal/169 kJ, Vatten 88 g, Protein 1,3 g, Fett 0,1 g, Kolhydrater 8,5 g varav Kostfiber 2,3 g, Kalium 290 mg, C-vitamin 10 mg.

MonicaHansen
0

Nykokta rödbetor är gott med en klick smör, men de inlagda smakar mest socker tycker jag.. och tänker på hur mycket rödbetor jag brukade ha till en vanlig pyttipanna med ägg.. säkert lika mycket rödebetor som pytt.. sockerpytt..

Fundera på om du är sockersugen eller sugen på rödbetor?

[Pennylane1]
0

Går nog att lägga in med stevia, det är ju inte som med sill att det kan bli giftigt om man inte har socker i.

hemul
0

Det går utmärkt att använda stevia alternativt stevia + lite socker. Förutsatt att man gillar stevia förstås!

Steviasmaken funkar fint med rötbetor. Sill med stevia tycker jag inte om. Om man använder en rätt stor sockermängd, typ hälften mot normalt, blir det acceptabelt. Men rödbetor funkar som sagt med enbart stevia. I alla fall med mina smaklökar.

Har även gjort t.ex. bostongurka med enbart stevia. Inte dumt.

julia61
0

Pennylane, giftigt utan socker i sill, hur?

hemul, ska få hem från USA nu Stevia, ska försöka lägga in lite rödbetor, har i o försig aldrig gjort det…men det ska va en första gång för allt!!

Kan nog ta några skivor rödbetor till kalvsyltan innanOskyldig

Fast jag vet inte om samvetet tillåter det!!

[Pennylane1]
0

jag vet inte riktigt men det betonas ofta att man inte bör ändra proportionerna till inlagd sill eftersom det kan bli giftigt då. Om man gör utan socker eller med sötningsmedel ska man inte spara den mer än någon vecka.

[Pennylane1]
0

kollade lite och det står på smittsinstitutets sida så här:

Vid inläggning av sill och gravning av fisk är det viktigt att recepten följs exakt. Salt får t.ex. inte bytas mot mineralsalt (typ Seltin). Styrkan på ättikslag får inte minskas. Mer fisk får inte läggas in än vad som angetts i receptet.

Står inget om sockret iofs! Men följa exakt står det ändå…

szwed
1

Men varför inte lägga in sillen i olja istället (som man gör i Polen)

Dvs. Varva inläggnings sill,skivad lök. kryddpeppar,peppar och ett par lagerblad. Täck alltihop med olja(rapsolja föredrar jag) täck med lock och efter ca 3-5 dagar är det bara att avnjuta sillen.