Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6785 ggr
Deena
0

LCHF & Ramadan

ja, Islams heliga mànad började i lördags och varje àr sà fastar vi mellan soluppgàng och solnedgàng. Och när vi väl fàr äta sà e de oftast snabbt och en massa kolhydrater och socker (för att lagra till morgondagen). Detta har alltid fàtt mej att gà upp i vikt (fastän jag inte äter pà nästan hela dagen. Sà iàr dà fasiken bestämde jag mig att köra LCHF (som jag provade pà tidigare iàr. Och efter en vecka sà har jag bara goda nyheter.

Till frukost (innan soluppgàng) sà äter jag olika Ägg varianter med fet ost, majonnäs och kaffe.

och jag e banne mätt (mättare än när jag förr àt gröt). Jag känner mig i jättebra form (jag jobbar hela dagen).

Sen till middag kör jag protein, ovanjordgrönsaker stekt i fett.

Sedan dà och dà dessert : hallon och mascarpon eller nötter.

Men oftast e jag sà mätt att jag bara dricker en kopp kaffe.

Ren lycka!

Och jag blir pà sà vis av med mitt kolhydratsberoende & ja känner mej lättare!!

ville bara dela med mig LCHF ur ett annat perspektiv!

Kramar pà er!!!

Jennix
0

Jag kan absolut tänka mig att det är mycket lättare att fasta om man är van vid LCHF!

Har träffat vissa muslimer som är halvt döda just nu, för dom är vana vid snabba sockerkickar och jag tror dom lider av det.

Så, roligt för dig att du upptäckt LCHF! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

NillaNina
0

Grattis till din lchf-Ramadan! Hoppas att det blir en alltigenom god upplevelse!

gyllenetider
0

Super att du hittat nåt som funkar! =) Och med LCHF så är det som du säger inget att lida av. Man håller sig mätt MKT längre!

Medlem
0

Förra Ramadan ställde jag en fråga om lchf och fastan och experterna här lovade att det skulle bli min bästa Ramadan, och det gjorde det. Jag kände inte alls att jag var hungrig, det gick hur lätt som helst. Nu är jag med på ett forum där jag hjälper folk med lchf genom att svara på frågor och berätta om mina erfarenheter med lchf. På sistone har frågorna handlat om fastan, fler är överlyckliga över att fasta i många timmar utan problem.

Lycka till TS och Ramadan Mubarak!

Cheesus
0

Intressant aspekt på LCHF. Kul att höra att det underlättar fastan. Glad

Mervi
0

Lycka till! Det trodde jag skulle vara lättare med mat som håller en mätt hela dagen och fick rätt.

dufva
0

Ja, det är säkert mycket jobbigare med fasta idag än förr då kosten inte var så sockerstinn.

Den här ny-gamla upptäckten borde ju medföra att LCHF skulle kunna bli stort i den muslimska världenGlad

Mojjan73
0

Härligt att du hittade ett sätt som fungerar!! Glad

chapp
0

Skulle vara intressant att få veta vad som händer med vikten denna gång!

Tisdag
0

#0 Att du tidigare gick upp i vikt fast du fastade under dagen säger ju verkligen att svältkurer är dåligt för kroppen. Glöm inte att berätta hur din ramadan blev, upp eller ner i vikt och hur din ork var.

#4 Vad kul att du kan hjälpa till, jag tror lchf kosten skulle göra mycket för ungdommar som fastar också.

Mervi
0

Jag har en arbetskamrat som fastar nu. Hon äter ingen frukost för hon orkar inte gå upp så tidigt och äter alltså bara på kvällen. Inte klokt. Jag försökte prata med henne att laga något på kvällen och gå upp och äta och sova vidare sedan. Så gör hennes barn men inte hon själv.

Hon är väldigt trött och äter väldigt lite även på kvällen.

Medlem
0

#10 Friska människor får inga problem med att fasta så många timmar. Det är överviktiga som har det värst därför är LCHF den ultimata kosten för dem även för de som fastar.

#11 Kan du inte tipsa henne om LCHF?

cd82
0

Oh jag har funderat på det här! Min bror har nyligen gift sig med en muslimsk flicka och konverterat till Islam och har just nu sin första Ramadan! Han menar att det svåraste är att inte dricka och klarar sig tydligen rätt bra utan mat. Jag har ändå försökt sälja in lchf, det måste ju vara kanon under fastan, man står ju sig så länge! Tyvärr lyssnar han inte alls på sin syster, haha! Kul att höra att det fnkar fint för dig iaf, jag ska fortsätta att lååångsamt smyga in mina lchftips till dem ;P

Tilda-T
0

Jag vet ingenting om ramadan ska jag erkänna. Menar du att inte ens vatten är ok under dagtid?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

promenixan
0

Vad roligt att det går så bra.

Sajtvärd för mitt eget liv

Medlem
0

#14 Du kan läsa om ramadan här

Mervi
0

#12 Det har jag gjort men hon vill nog inte. Jag har pratat om det flera gånger, hon behöver gå ner i vikt också och har bantat men inte LCHF.

Medlem
0

Det var ju synd Mervi. Hon borde kanske regga sig på forumet och läsa vad vi skriver om lchf och fastan. I det forumet jag skrev om finns minst 20 stycken som bevittnat fördelarna med lchf under ramadan och säkert hundratals andra som smygläser.

Tilda-T
0

Det står mycket om ramadan, och någon dryck är det inte frågan om under den tiden mellan soluppgång och solnedgång, men vilken månad syftar ramadan  på är det en speciell månad eller väljer man själv när man ska fasta?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

cd82
0

Ramadan är namnet på den nionde månaden =) Den brukar vara nu nångång, flyttar sig lite tror jag och jag vet inte extakt datum.
Som jag förstått det så är olika männiksor olika strikta nu under fastan. Barn och ungdomar brukar få välja själv när de vill börja fasta helt. Sjuka och de med hårt kroppsarbete kan göra undantag. Och för min bror som är ny på det här så kunde han valt att börja försiktigt, men han körde stenhårt från start! På jobbet finns en kille som är superstrikt nu i början, men han tänker inte hålla på hela månaden. Jag tror det är väldigt individuellt. Och se avslutas Ramadan med en stor fest..som julafton! Jag är avis, önskar att min svägerskas familj bodde lite närmre så jag kunde få vara med!

Rätta mig nu om jag har fel Deena! Hur strikt är du/ din familj och dina vänner?

5353
0

Jag har en kollega som just har inlett RAMADAN. I måndags vid 2-tiden frågade jag om hon var hungrig - ja jättehungrig. Jag sa till henne att äta JÄTTEMYCKET fett. Tisdag var hon inte hungrig men törstig. Grisfett kan hon ju inte äta - men vi kom fram till att lamm innehåller en massa fett. Jag tror hon klarar det bra - sen måste man ju förstå varför man firar RAMADANFörvånad.

I samma veva vill hon införa LCHF. Men det passar ju ypperligt.

Jag står mig bra i 6-7 tim på en ordentlig fettfrukost. (Jag har aldrig ätit frukost).

Medlem
0

Ramadan är den nioende månaden i den islamisk kalendern. Under ramadan är alla könsmogna, friska och bofasta muslimer skyldiga att, från gryning till skymning, avhålla sig från mat, dryck, rökning samt sexuella relationer. Barn behöver inte fasta. Om man blivit sjuk får man bryta sin fasta och ta igen den senare. Det gäller även den resande.

Deena
0

Hej Alla,

tack för alla intressanta inlägg.

Det riktigt bra; man bara för att jag vaknar varje morgon à äter ägg med majonnäs eller omelette (+ kaffe). och sà dricker jag en massa vatten!

Vikten gàr neràt; visst jag vet de e bara vatten; men jag känner mig lättare. Och jag e superpigg pà jobbet; folk tror knappt att jag fastar.

Bäst av allt e att jag blivit av med godisuget. Helt underbart. Inte en enda gàng har jag köpt ngr orientaliska kakor (förr köpte jag en eller tvà varje dag).

Igàr bakade jag 2 olika kakor; kärleksmums till min man och kokostoppas till mej (med fruktos socker som har lägre GI).
Men jag àt kanske en topp… helt otroligt.

Jag skall försöka gà ner pà mejeriprodukterna för att jämföra.

Jag kommer att updatera mina framsteg och framgàngar!

Ha de bra!

kram

Deena
0

Hej igen alla;

¨här kommer en liten uppdatering pà hur det gàr för mig.

Sockersuget e helt à hàllet borta!!!! underbart. Ibland kan jag iaf fà sug pà ngt gott (dà blir det hallon och grädde). Jag vàgar inte köpa Lindts 70% choklad för den e sà himla god att jag nog skulle äta upp hela tabletten.

Men jag har märkt att min appetit har minskat. Jag äter en LCHF màltid och kaffe and that's it.

Inte behov av ngr mellanmàl.

Vikten stor still (upp à ner 1kg; total har jag nog gàtt ner 2kg). Men som de flest säger sà skall jag se efter 3 mànader.

Kanske behöver jag mer fett?

Hursomels när Ramadan e över kommer de va sà lätt att äta LCHF.

Lycka till alla!

Deena
0

Goda nyheter i gàr vägde jag 77,8 kg!! (började pà 82).

Har inte varit där sedan 2007.

JippiSkrattande