Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3062 ggr
guja
0

Ser det bra ut?

Hejsan,jag vill bara checka av med er vad ni tycker, är det ok? Det gäller för en dag.

Kram Susanne

Energi kcal: 2333,90 Energi kJ: 9770,70 Proteiner: 80,20 Fiber: 4,05 Kolhydrater: 14,10

Rebecka2009
0

Fett då?

Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!

sepersl
0

Det är helt i sin ordning! Bra jobbat!

Floydian
0

Som sagt, hur mycket fett?

…och utan att veta vad du väger är det svårt att bedöma om proteinmängden är ok. är dessa 80 gram ung 1-2 gram per kilo kroppsvikt för dig?

guja
0

Ops! 84%

guja
0

2% kolhydrater

14% protein

84% fetT

Nu kanske det det vettigare ut! Vet inte vad jag gör idag?

Gunnell
0

Enligt Fakirvarianten 80/80/20 blir det

Fett 64%

Protein 29 %

Kolhydrater 7 %

Men du känner väl själv om du mår bra på din variant?

guja
0

Förra gången jag prövande LCHF hade jag sådan enorm huvudvärk i ca fem veckor.

Den här gången minskade jag på kolhydraterna under en vecka för att landa där jag är nu. Har ingen huvudvärk denna gång. Min tanke här är att jag skall pröva att lägga till övriga produkter periodvis. Detta för att ha mer håll på att inte huvudvärken kommer igen.

Men jag är en  nybörjade,så jag behöver någon som "ser" att jag gör det ok-

Kramar Susanne

Mervi
0

#6 80/80/20 är ingen fakirvariant utan Annika D:s rekommendation för det som inte går ner med det vanliga 75/20/5 varianten.

Fakir = helt utan kolhydrater bara kött + fett.

guja: det ser bra ut. Lycka till!Skrattande

Gunnell
0

#8 Rätt av dig - jag hade blandat ihop begreppen! Tack för att du rättade mig!

nenna31
0

guja…..Välkommen hit …kul att du hittat hit…..Glad

Hur ser de ut i gram??? Jag för min del tycker det är bättre med siffrorna i gram…..det känns lättare och mer rätt då….men det är jag det…..Flört

guja
0

Tack!! Då är jag på rätt väg. Äntligen. Jag har minskat ca 5-6 cm runt midjan,jippiFlört

Jag väger mig inte!

AnnaLundgren
0

Lycka till!

guja
0

Som sakt så sitter min kilon ganska så fast, jag hade inte någon chans innan. Mina kollegor har rasat i vikt och jag stod så gott som stilla förra gången.

Hoppas och tackar varje dag. Äntligen.

Gunnell
0

#13 Jag hade också stått still ett bra tag så jag tog och räknade på hur mkt fett, protein och kolhyddrater jag fick i mig (har inte gjort det tidigare utan ätit på bara). Men jag upptäckte att jag åt för lite fett!! Nu har jag ökat på det och kroppen krymper helt plötsligt! I lagom takt…

Jag äter minst 75% fett numera och väldigt lite kolhydrater, det funkar bra.

Karinz
0

En fråga (nybörjare här), ska det alltså vara, om man tittar på en tallrik ca 75% fett eller räknas det per dag? Obestämd

Gunnell
0

#15 Det räknas totalt över en dag, kan man säja. Men du måste nödvändigtvis inte hålla dig till 75% - det får gärna bli mer. Och det handlar om viktprocent, inte volymprocent. Det finns en sida som heter minmat där många håller koll på hur mycket viktprocent man får i sig - man måste alltså räknat om volym till vikt kan man säja.

T ex 100 gr smör innehåller ju inte 100 gram fett utan 80% dvs 80 gram. 100 gr kött innehåller inte 100 gr protein heller… Hoppas du förstår. Men du kanske vet allt det här redan?

Karinz
0

#16 Hm, ja jo någorlunda. Men exempelvis om jag gör en omelett och till volymen är det lika mycket färs som omelett, men i färsen är det säkert 50 g smör, är det då någorlunda ok?

Sen undrar jag också, om man inte är jättehungrig och sen börjar äta och "upptäcker" att man är väldigt hungrig för att det är gott, är det då hunger eller mest sug?

Gunnell
0

#17 Alltså, för att veta exakt hur mkt fett och protein man får i sig måste man väga och räkna. Jag vet att många använder minmat och tycker att det är jättebra, prova du också. Själv avskyr jag att mäta och räkna, har gjort det endast en gång på hela tiden (1½ år), eftersom jag är liksom skadad av allt bantande Glad, blir genast nojjig om jag måste räkna och väga.

Det jag har upplevt med LCHF-kosten är att man blir verkligen mätt, inget sug som förut, så du kan vara helt lugnt. Men ät när du är hungrig, inte annars.

lc-solkatt
0

På min mat får jag i mig lite mer än 1850 kcal per dag och jag väger 50kg och är ca 163lång (vet inte exakt). Efter att ha kollat i min mat så kollade jag "uppladdningen" en kolhydratsuppladdningssida där man också kan kolla hur mycket man förbrukar och enligt den förbrukar jag bara 1950kcal per dag? Kan det stämma? Jag menar jag rör på mig ganska mycket och jag märker att min kropp kräver mer energi nu än innan - jag är rädd att jag fortsätter att gå ner i vikt om jag inte går och äter konstant. 1950kcal är egentligen inte så mycket - jag borde förbränna mer än 2000. Eller?

åånej - nu är jag rädd för att komma in i något kaloritänkt. Känns löjligt.

Gunnell
0

#19 Men hur äter du nu? LCHF?

lc-solkatt
0

#20 jadå, lchf fast lite mer grönsaker m.m.

Gunnell
0

#21 Men du vill inte gå ner mer i vikt alltså? Har du kollat på Annika Dahlkvists blogg om hur du ska göra isåfall?

lc-solkatt
0

#22 näe…faktiskt inte. Tack för tipset!

Gunnell
0

#23 Vassego! Har själv inte kommit så långt än att jag behöver råd om att hålla vikten Glad

lc-solkatt
0

#23 hmm…känner mig lite virrig. Jag hittade inget på Annica D.s blogg. Det jag just nu känner mig mest förvirrad över är att jag enligt "uppladdningen" bara förbränner 1950 kcal per dag!

Om du vill kan jag ge dig tips om viktminskning, har själv gått ner 17kg

Gunnell
0

#25 Tack tack, men jag är på god väg, bara att jag har ett antal kilon kvar tills det är dags att sätta stopp Glad.

Du kanske kan ställa en fråga hos Annika D? Har inte kollat själv om det finns info om hur man håller vikten, men jag vill minnas att jag har sett det nånstans på hennes blogg. Men som sagt, ställ en fråga.

[Pennylane1]
0

antar att hon anspelar på 80 (gram fett) 80(gram protein) 20 (gram kolisar) ? Men Annika har själv sagt efter diskussion om  lämligheten att det nog är vettigt att dra upp fettet lite (och ev. ner protein ( om man inte väger > 80) och kolhydrater)  Detta är också enbart siffror som passar en liten inaktiv kvinna.

nenna31
0

Jag tänker så här……

- 1-2 gr protein/perkilokroppsvikt idag/dag……

- 5-20 gr kolisar/dag……vid viktminskning….

- ca. 100 gr kolisar/dag …….när man vill hålla vikten……

- fett ska bli minst summan av kolisar+protein/dag….

Men man måste prova sig fram ….vi är ju alla olika….men en liten hjälp för att ha nåt att utgå ifrån…..

Men som sagt….hitta det som passar dig bäst…

Lycka till…..