Nu är jag övertygad!
Ja, det är jag och efter två veckor LCHF-kost så känner jag mig trygg. Ni som även kikar in på Viktminskning i Fokus ibland vet att jag varit förvirrad. Jag har varit skeptisk och även fördomsfull mot LCHF. Men läst på, funderat och undersökt.
Det känns obeskrivligt skönt att jag äntligen kommit fram till ett beslut om hur jag ska bli av med min övervikt och samtidigt må bra.
Jag äter god mat varje dag, blir mätt och känner mig nöjd. Tyvärr har jag inte besegrat mitt socerberoende ännu och fallit dit på helgen särskilt.. men det får jag nog jobba en del på.. Jag har kännt mig ganska matt, men det kan vad jag förstår vara ett övergångsbesvär som kommer med kostomläggningen.
Jag har inte vågat skriva något om mitt beslut tidigare eftersom jag har en tendens att vela hit och dit och inte vara särskilt tålmodig.. men nu är jag på rätt väg. Känns självklart trots motgångarna med sockermonstret.
Jag har inte gått ner mer än ett kilo tror jag.. MEN jag går inte upp längre och det är huvudsaken.

Vad kul! Grattis till utebliven viktuppgång 
Grattis!
Grattis och välkommen hit. Önskar dig lycka till i ditt kloka beslut.
Hej! Lycka till fortsatt! 

Välkommen ….
Lycka till och kul att du oxå hittat rätt…..

Grattis! Jag kan bara säga att ju längre tid du anammar LCHF, ju bättre mår du! Välkommen till gänget ;-)

Grattis till ett bra beslut!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vad kul att du börjat med lchf fast du varit kritisk innan, så man kan lära gamla hundar att sitta!?
Välkommen och lycka till!
Haha! Ja, man kan definitivt lära gamla hundar sitta! Om dom vill själva vill säga..
Jag känner mig lycklig av all god mat!
Tack för all uppmuntran!
Viktminskningen står alltså still.. vilket ju faktiskt är lite tråkigt. Så ikväll har jag fört in vad jag ätit under dagen i Minmat. Och då visade det 35 g kolhydrater som utgjorde 8% av mitt energiintag.
17% protein och 68% fett och 7 % alkohol. Kunde då lätt se att fetfilen till frukost och mjölken till kaffet drog massor med kolisar. Hmm, ska nog prova på kokosfett eller smör i kaffet hädanefter. Och ägg eller nåt till frukost.
Min Mat är bra - man ser sanningen i vitögat.
När man väl sett sina fällor behöver man inte registrera mer.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vad kul, lasttime! Grattis och välkommen i gänget av övertygade LCHFare…
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Det är som attan på helgen alltså. Stoppade i mig godis igår igen.. och har haft ont imagen hela förmiddan. Men nu har jag ätit bra mat och mår genast bättre.
Är det någon fler än jag som blivit "allergisk" mot vin på denna kost? Det verkar jag ha blivit iaf..
Upplever inte alls samma njutning plus att huvudvärken kommer som på beställning! Två glas sen mår jag piss. Blir nog mineralvatten hädanefter. 
Alltså, jag ska snart och hälsa på en väninna som fått barn,
och jag antar att hon kommer att bjuda på fika. Alltså, jag gruvar mig nästan för att säga nej tack! Jag skäms för att jag inte äter som alla andra, känner mig besvärlig. Mest pinsamt är det att jag måste erkänna att jag försöker gå ner i vikt.. igen.. Varför ska det vara så?
Lasttime
Jag reagerar med på vin sen jag började med LCHF i mars 09.
Om jag tar vin så blir det max ett glas under hela lvällen . Man vill ju må bra så vatten är bäst

Anledningen till att du får besvär av några glas vin är antagligen att du fortfarande är i en omställning så småningom är du helt omställd och det enda ett glas vin innebär då är att fettförbräningen upphör några timmar!
Jag tycker inte det är så besvärligt att säga Nä Tack.. jag bantar och ta något litet!
Man behöver ju inte krångla o förklara hur LCHF fungerar!
Ladda upp innan du går med att äta något som du står dig på.. häll grädde i kaffet.. o ta en klick smör om det finns!!
Zepp
Hur lång tid tar det för att då bli omställd?

Jag umgås med ett gäng som träffas en gång i månaden o äter mackor o kaffebröd. När jag börja med lchf i maj så berätta jag direkt o har med antingen lembas eller nötbröd när vi träffas, pålägg brukar inte vara nåt problem.
Dom andra är bara nyfikna, så när vi var hemma hos mig hade jag bakat en massa lembas. När jag plocka undan efteråt så såg jag att det bara fanns 2 skivor lembas kvar men nästan allt vanligt bröd.
pema
vist är det härligt att se att de föredrar våra bröd mm

Äter du någotsnär konsekvent LCHF bör de flesta vara omställda på några månader max!
Sen så antar jag det även beror på ett antal faktorer.. diabetiker o andra med insulinresistens av något slag kan vara känsligare.. ändå!
Zepp
mars 09 började jag och äter enligt UFO men fakirade i aug 10 dagar

MissMullig
Dom sa efteråt att det var ett bra bröd för man behövde inte äta så mycket för att bli mätt.
Nu är det ett par tjejer på jobber som har fått receptet o ska baka själva, dom äter inte lchf men när jag kommer med nåt nytt som t ex nåt recept på bröd brukar dom be om en smakbit.
pema
jätte kul.
Jag bjöd på tacogratäng med Broccoli i botten och flera vänner är helt sålda på den
#15 Tack för förklaringen om vinet. Kommer att dröja flera veckor innan jag provar ett glas igen.. vill inte må sådär dåligt av bara två glas igen.
Och, ja, egentligen är det ju himla enkelt att bara säga nej tack. Jag har svårt för att stå på mig bara. Har nog ganska låg självkänsla överhuvudtaget, tyvärr. Tänker på hur alla andra ska reagera osv, hela tiden..
#17 Jag önskar jag kunde berätta direkt, men tyvärr så har jag "misslyckats" med så många dieter och bantningskurer att jag helt ärligt skäms över min dåliga disciplin.. tänk om jag ger upp denna gång också?! Då står man där som en misslyckad tjockis igen..
Hmm, ja.. jag har endel att jobba med!
Grattis till ditt beslut! Bara att du har bestämt gör dig till en vinnare, att du ska gå iland med detta kräver ju ett sånt beslut av DIG!
Lycka till ! 
#23 Fokusera inte så mycket på vikten om det är ett hinder för dig i ditt umgängesliv. Poängtera hälsan istället.
Du är INTE en misslyckad tjockis!
Du är en smal person med lite för stor kostym och den hindrar självkänslan från att blomma och då kan man ju känna sig misslyckad, men det är heeeelt fel!
Lycka till!

skogs-tolvan….jag kunde inte sagt det bättre själv…..
så rätt så tätt du har ……vi är vinnare allihop…..

Lasttime: ge inte upp! Om du mår bra av LCHF-kosten så fortsätt - det kommer att löna sig i längden. Du kommer att tappa suget för sötsaker och det kommer att bli naturligt för dig att äta bra mat istället för sötslisk, men det kan ta lite tid för kroppen att ställa om sig till "fettdrift" som man säjer.
Ät och må bra, fokusera inte på vikten är mitt tips!! LCHF är ju egentligen inte främst en bantningsmetod, men man tappar vikt på kuppen, så att säja.

Du har ingen anning hur många gånger jag har misslyckats, men jag har alltid berättat vad jag håller på med för folk runt omkring märker ju ända att det är något på gång.
Dom sista gångerna har jag inte sagt att det kommer att gå bra utan att jag ska ge det en chans, dom runt mig har iaf alltid stötat mig varje gång jag testat en ny version av bantning.
Lycka till!
Åh vad bra ni är som peppar mig! Jaaa vad glad jag blir! 
Har precis provat kaffe med kokosfett i och det blev en ljuvlig smak av kokos på kaffet! Mums!
Ja, jag ska försöka tänka på hälsan i första hand. Men, grejen är att jag vill försöka få mitt andra barn snart och jag undrar hur farligt det kan vara att väga 96 kg till 165 cm och bli gravid… Hmm.. Vägde 80 kg med första och det kändes ok.
Jag har gjort det. Vägt hundra och blivit gravid.Och jag säger: Det känns! Tungt.
Ta på dig en 20-kilos ryggsäck (eller skräckscenariot: en 30-kilos) och traska runt i den en hel dag så får du en inblick.. Lev dig sen in i att du ska bära runt på samma säck under många dagar och dessutom ha den med dig dygnet runt.
Jag är ledsen, men dess värre är det precis så det känns.
Jag tycker du är en kämpe. Jag hejar på dig! Och jag vill verkligen att du ska lyckas med din viktnedgång. Därför hoppas jag att du kan ta en sak i taget. Jag hoppas att du ska fokusera på hälsa och viktnedgång och "spara" graviditeten tills senare. Att blanda ihop två så viktiga saker brukar sluta med att viktnedgången blir totalsaboterad. Och du är ju på G! Om det är möjligt för dig att skjuta upp en graviditet så vill jag verkligen råda dig till detta.
Ja, pappe, det är faktiskt det jag tänker på, att det vore jättetungt! Gick upp 25 med första och det kändes som om höfterna skulle hoppa ur led ibland.. men det var acceptabelt ändå.
Jag kan bli så arg på att övervikten ska få hindra en graviditet oxå.. Fast kanske jag förlorat en del kilon till våren om jag håller fast vid LCHF? ..
Och, ja, innan nån skriver det.. jag VET att det finns snabba vägar att gå ner i vikt, men jag pallar inte att gå hungrig och få dåligt humör. Jag vill vara glad och belåten!
Det är bara att köra vidare.
YES YES YES!

#32 Precis - man ska vara mätt och nöjd och glad när man ska gå ner i vikt! Genvägar är ofta senvägar…