Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4301 ggr
fiskenihavet
0

Salt

Någon som kan nämna ett märke på salt med jod men utan antiklumpmedel. Skaffade havssalt, men det var antiklump i det med.

fiskenihavet
0

…och jod innehöll den heller inte…

[Pennylane1]
0

havssalt innehåller väl alltid jod? Trodde jag. Det är väl bara jodfattigt salt som de behöver tillsätta jod i?

fiskenihavet
0

#2 trodde ja me.

fiskenihavet
0

På hälsokosten tipsade de om nån alg med jod, men är inte alger inte så bra att äta? Det var ju inte så länge sen historian om spirulina gick.

Wtn3
0

Seltin innehåller väl jod, dessutom kalium och magnesium, vill man inte ha klumpförebyggande (dock är det som finns i vanlig seltin inte förenat med några hälsorisker) kan man köpa det i form av kvarnsalt.

fiskenihavet
0

#5 vad heter det kvarnsaltet som du hänvisar till? Och hur vet du att det antiklumpmedel som finns i Seltin är ofarligt? Glad

[Pennylane1]
0

vad jag menade med det jag skrev var att om det finns jod naturligt så kanske det inte står på förpackningen? Fast det kanske inte är så…

fiskenihavet
0

#7 Frågade de som producerat saltet och de sa att det inte innehöll jod.

Andina
0

Betr klumpförebyggande medel i salt:
Här en tråd om klumpförebyggare o salt Salt o klumpförebyggare

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Wtn3
0

Det är Seltin det med, bara att det är kvarnsalt och inte vanligt salt. Och jag kollar listan i hemlige kocken, där står det om det hittills verkar finnas risker eller ej, man ska inte förkasta vartenda E-nummer som existerar, då blir det lätt galet, för många är helt ofarliga, t ex i Seltin så är en av huvudingredienserna Kaliumklorid, något som gör produkten bättre än vanligt salt, men kaliumklorid är i sig ett E-nummer, E508 tror jag bestämt.

Det klumpförebyggande i Seltin är kiseldioxid, E551, och till skillnad från 535 och 536 är det inte syntetiskt framställt utan naturligt förekommande.

fiskenihavet
0

#10 i tråden som #9 hänvisat rill så blev någon sjuk av Seltin (har bara skummat igenom ännu). Nu blir det snurrigt värre…

mazen
0

Det här använder jag och det finns i våran lilla konsumbutik

http://www.jozosalt.se/maldon-saltflingor-250-g/

Wtn3
0

Den artikeln där en gammal kvinna berättar att Seltin gav henne kramp är rätt gammal, det var på tiden som Seltin använde E535 och E536, det gör de inte längre, nu är det E551, kiseldioxid, något som är naturligt förekommande, till skillnad från 535 och 536 som är syntetiskt framställda. Men är du osäker så kör med Seltins kvarnsalt istället, det är fritt från klumpförebyggande. Men jag kör med deras vanliga strösalt utan problem.

fiskenihavet
0

#12 o #13 TACK

Andina
0

Wtn3 - #13- jag tackar jag med! Det var bra att veta!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JAUS
0

Jag har använt Seltin kvarnsalt i månader och har inte fått några problem. Dessutom är Seltin fluorfritt enligt tillverkaren.

hemul
0

http://www.jozosalt.se/medelgrovt-havssalt-500-g/

Finns på både ICA och COOP.

[TILLÄGG]
Oops! Nu ser jag att nån redan sagt det! SkämsFoten i munnen