Gardell: Om Jesus
Hämtat ur Jonas Gardells bok Om Jesus, sid 147
Kain som odlade marken byggde ett altare och offrade ovanpå altaret säd. Gud från sin himmel såg förundrat på hans havanden och göranden, skakade på huvudet och stängde sedan himlen för Kain. Sädeskorn upphetsade honom föga.
Men så kände han en ny och märklig lukt kittla honom i näsan. Hans gudomliga näsborrar vidgades, instinktivt drog han in ett djupt andetag och kände hur det liksom darrade av välbehag i kroppen. Nyfiken öppnade han sin himmel igen och såg att det var Abel herden, som slaktat ett lamm och nu bränt det ovanpå altaret. Lukten som eggat honom förstod han nu var den av bränt kött. Genast visste Gud att det brända köttet från djuret först gjort honom hungrig men sedan på ett förunderligt sätt mättat honom, och eftersom han visste allt visste han också att att detta hädanefter skulle bli hans föda. ….Min föda är fett och blod! Jag vill bli mättad av slaktdjurens fett!
Och??

Det var väl inte svårt att förstå, Gud tycker att vi ska äta kött.

Nu spär vi på ryktet än mer att lchf är en sekt… 
Gud sa att vi ska äta så här.

var och en som tror på henne ska inte förgås utan hava evigt liv
#3 Tja, fast egentligen var det ju Jonas Gardell som sa det…. 
Nja han har ju inte hittat på själva grundhistorein. Bibeln heter den bok där han tog det ur 
1 Mos. 4:2-5
Kunde ej "sägas" tydligare… t.o.m. säd kontra fett och blod….
I Nya Testamentet sa Gud att vi faktiskt kan äta allting… kanske mest med tanke på de gamla lagarna om en massa förbud som Jesus löste oss ifrån…. 
#6 Njao, fast riktigt så står det ju inte i Bibeln… 

Men vänta nu… "Allt kött är hö…" Hur många kolhydrater innehåller hö? 
6# grundhiostorien jooo, Gud ratade Kains sädoffer men Abels köttoffer gillade han!
Men Jesus var inte renlärig inom lågkolhydratsområdet:
När människorna såg de under Jesus gjorde, förvandlade vatten till vin, hur han fick fem bröd och två fiskar räcka till tusentals människor.
Det kan väl inte varit nyttigt med så mycket bröd, men å andra sidan kanske inte dessa personer led av övervikt heller. De var ju ändå på bröllopsfest

#12 Fick tusentals människor dela på fem bröd så kan det inte ha blivit mycket kolhydrater. Dom åt sig nog mätta på de två fiskarna (förmodligen blåvalar).

Så världshistoriens första mördare föredrog kolhydrater framför fett och protein, intressant.
Fast man kan tolka det på annat sätt. Kain var smart nog att behålla djuren som föda till sig själv och gjorde sig istället av med värdelöst spannmål, medans Abel inte visste bättre utan gjorde sig av med den riktiga maten och åt skräp istället.
Blåvalen är ingen fisk.
Personligen tror jag inte att det finns några som helst fördelar med att dra in religion i diskussion om kost. Att Jonas Gardell skriver en bok om hur han ser på Jesus är intressant men knappast något som ger upplysningar om LCHF eller inte.
Haha, kul tråd Parsley! 

#10 "Allt kött är hö". Är det vår vän Dan Viktor som varit framme ni igen eller är det äldre än så? "...vad bryr jag mig om nöden, allt kött är hö, så det blir väl jag, och det är det folk kallar döden" Dan Viktor "Det ska bli en blomma utav dig" Jag gillar Dan Viktor, jag gillar Det ska bli en blomma utav dig. http://www.danviktor.com/musik_2009_ejl_03.php
#16 Jag ser inte frågan om kost som något religöst, utan i ett historiskt sammanhang.
Går vi tillbaka till tiden för första Mosebok så antar jag att det fanns bofast jordbruksbefolkning som odlade säd och spannmål och nomadiserande herdefolk. Det kan ha funnits konflikter mellan dessa folkgrupper. Bönderna ville ha mark att odla och nomaderna mark till bete. Bofasta kunde ta ut tullar och skatter, befästa farvägar osv.
Historien om Kain och Abel, om brodermordet och hur Gud väljer vissa och förskjuter andra är en av de första i Bibeln, kanske en av de äldsta historier människan känner. Bröderna lever på olika sätt. Gud föredrar det ena sättet att leva och förskjuter den broder som inte lever så. Utom sig av sorg och ilska dödar Kain Abel. Kain har gjort vad han har kunnat, men det är inte tillräckligt. Vi fokuserar på det oerhörda, det skrämmande, på brodermordet, att Gud, den allmäktige, förskjuter, förnekar, stänger sin himmel. Vi läser inte mellan raderna, föreställer oss inte det samhälle, som skapade denna text, denna historia.
Gardell tolkar fiskarna och brödet symboliskt. Att äta tillsammans är en intim handling. Man äter med sina närmaste, med sin familj, sina vänner. Samhället på Jesus tid var hierkiskt och familjebundet. Åt gjorde man tillsammans med sin familj och olika sorters människor höll sig åtskilda, man umgicks inte över klassgränser eller rasgränser. Kvinnor för sig. Män för sig. Jesus bryter dessa gränser, han umgås med syndare, med kvinnor, med tullindrivare. I samband med ett bröllop får han den knappa maten, brödet och fiskarna, att räcka till alla. Alla kan äta tillsammans. Gud är till för alla. Himlen är till för alla. Ett bröllop innebär en förening mellan man och kvinna. Det kan handla om kärlek, men lika gärna om girighet, makt eller förnuft. Släktet ska leva vidare. Det är en stor dag, en bröllopsdag. Människor förenas, i äktenskapet, över klassgränser, över könsgränser, i närhet till Gud och till varandra.
Jag har också tänkt på det där. Vare sig man tror på evulotionen eller skapelseberättelsen så är det tydligt……. människan ska äta kött. 
Detta borde mitt ex, den rabiata vegetarianen tillika kyrkomusikern läsa!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#20 Du får väl göra som Luther, spika upp dina teser på kyrkporten, om det inte räcker att skicka ett brev. 
Haha.. mycket "matnyttig" tråd detta!
Jag tyckte alltid synd om Kain när jag läste min barnbibel som liten! Jag tyckte Gud var orättvis.
Men jag har inbillat mig att djuroffer av den här sorten innebar att man faktiskt åt upp djuret efter ceremonin - det "slösades" alltså inte bort i onödan. Eller har jag missuppfattat?
Nej, jag tror inte dom åt upp det. Det offrades ju till Gud. Är det någon som vet?

Jag tror man var pragmatisk nog att äta upp det. Inte slösar man bort bra mat helt i onödan. Gud åt väl den "andliga" delen. 

#15 Dom visste inte det, då på Jesus tid…
#10 Allt kött är hö är från psalmen "En vänlig grönska" Men det syftar på ett citat från Nya Testamentet "Allt kött är såsom gräs" Då blir man ju lite osäker över vad man kan äta… Eller är det kanske ett felcitat, det kanske skulle vara "allt kött är såsom gris" att det var ok att äta grisköt..?

amen
Vänliga hälsningar Stephan
#25 - Det låter ju som de där två skottarna, som diskuterade döden:
- När jag har dött, vill jag att du tömmer ut en flaska whisky över min grav.
- Har du något emot om jag låter whiskyn passera mina njurar först?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#25-28 Jag tror att man offrade och inte åt upp det offrade. Ett och annat bagglamm kunde man säkert undvara.
#28 :)

#29 - Jag googlade lite och med reservation för att Internet inte alltid är världens bästa källa, verkar det som om det var olika för olika typer av offer. Brännoffer brändes som namnet antyder, där blev det knappast några ätbara rester kvar. Men det fanns även andra former av offer (gemenskapsoffer/tackoffer), där man tydligen skulle äta köttet efteråt. (Det finns styckningsföreskrifter och förhållningsorder om att man inte ska äta fettet och blodet.)
Kain odlade marken och offrade säd. Abel slaktade ett lamm och offrade det (och antagligen var det lammet inte det enda djur som Abel dödade i sitt liv). En hängiven vegetarian och djurvän skulle kanske då se Kain som en bättre förebild än Abel. Ändå är det ju som mördare Kain gjort sig mest känd. Vad säger teologerna om detta?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#31 Och vad säger du själv? Ditt resomang är ytterst intressant.
Vissa syndoffer brändes upp hela i det gamla Israel, de flesta offer var gemenskapsoffer där fettet och någon köttdel brändes upp, vissa delar av djuret fick prästen och resten åts upp av de som offrade.
Gud, enligt bibeln ratade kains offer därför att det offrades av fel hjärteinställning- Dessuton sägs det där att livet finns i blodet…
Faktum är att Jesus var det fullkomliga och slutgiltiga offret. I och med korfästelsen ville inte Gud ha flera blodsoffer. De offer Gud efter detta och nu vill ha är att människan ser till den som behöver en "utsträckt hand" och att man "offrar sig själv" genom att bara bekänna sin tro på det hela. No more.
Jesus förklarade all tidigare oren mat för ren.
Så det är bar å ät!
#32 - Jag är väldigt partisk i den här frågan, och känner inte att jag har något matnyttigt att tillföra. Tyvärr är jag miljöskadad efter ett förhållande med en rabiat vegetarian. Efter detta förknippar jag vegetarianism med trångsynthet och oförmåga till självständigt tänkande, så jag placerar gladeligen vegetarianer i samma fack som såna som Kain, som mördade sin bror. Avskum! (Mitt rationellt tänkande jag vet emellertid att det finns trevliga vegetarianer som det går att diskutera med också. Inte bara fanatiker.)
#34 - Puh! Vad gott det ska bli!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Eller hur - bra mat är gott! #34 och# 35
Raphanus - #35 - så ledsen jag blir… 
/Vegetarian och avskum
* Hoppas ditt "förknippsystem" hinner ikapp ditt "rationella tänk" så småningom… *
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#37 - Jag förstår det. Jag blev själv väldigt ledsen över att behöva konstatera att den kvinna som påstod att hon älskade mig, betedde sig så illa mot mig och sig själv. Jag hoppas för allt i världen att hon är en mycket sällsynt sorts vegetarian.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#38 Det bästa sättet att umgås med vegetarianer är att diskutera livsmedelsindustrin med dem. Men det måste vara betydligt svårare att leva med dem. Konflikterna hamnar sas direkt på matbordet.
#34 Det var på Jesus tid det. Sedan några årtionden så finns det oren mat igen, sådan mat som innehåller smakämnen, konsistensgivare, naturidentisk arom, stärkelse och palmolja t ex.

#26: Citatet att "allt kött är såsom gräs" verkar inte ha med mat att göra alls. Det syftar nog mer på människan och hennes förgänglighet (om hon inte tror och blir född på nytt, för då får hon evigt liv). Eller något liknande.
1 Petr. 1:23-25:
23. I som ären födda på nytt, icke av någon förgänglig säd, utan av en oförgänglig: genom Guds levande ord, som förbliver.
24. Ty "allt kött är såsom gräs och all dess härlighet såsom gräsets blomster; gräset torkar bort, och blomstret faller av,
25. men Herrens ord förbliver evinnerligen". Och det är detta ord som har blivit förkunnat för eder såsom ett glatt budskap.
"Every point of view is a view from a point."
#34 - Jo. Vem är vår nye Messias? Mats-Eric?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#40 Det är nog som du säger, allt kött är hö, det har med förgänglighet och kretslopp att göra. Dan Viktor " Det ska bli en blomma utav dig" som är min utgångspunkt i det här resonemanget, handlar om livet, döden och förgängligheten. Min son har en mer bokstavlig tolkning: Dan Viktor har fel. Grisar äter inte hö och grisar består av kött, som vi kan äta.
#40 Jo, det tror jag med..
(Har vistats mycket i kyrkan tidigare i livet - som körsångare - och lysst till många prästers utgjutelser, samt kan rabbla psalmtexter, körmusiktexter i sömnen..)
Som jag har förstått det så handlar det om "kretslopp".. Att människan ska sträva efter att ingå i/omfamnas av "tron", Guds ord.. inte [bara] naturens kretslopp.. Men uttryckt i natur-metafor..
(Oj vad jag uttrycker mig flummigt.. sorry.. för många Julottor utan föregående sömn, tror jag.. med efterföljande kyrkkaffe med SAFFRANSBRÖD, ojojoj..)
Jag har alltid uppfattat det mer som att människans "blomstringstid" är så kort. Precis som gräset på ängen så har människan bara en kort tid att "blomstra" sedan "vissnar" och dör hon. Bibeln betonar gång på gång hur kort ett människoliv är…
#44 Ja, det ingår också.. och att vi därför måste ta vara på det och leva på rätt sätt.. e t c..

#44: Det låter som samma sak, tycker jag. Människolivet är förgängligt = människolivet är kort (men Guds Ord är bestående och evigt).
(I vers 23 står det annars just förgänglig och inte kort. (För att vara petig..
)
"Every point of view is a view from a point."
#44 Någonstans i NT står att detta jordelivet bara ska vara som en "suck" jämfört med evigheten. Minns int evart det står, men i något av breven tror jag.
Man ska inte läsa andras brev!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
# 48 *LOL*
#48 Visst sjutton det glömde jag……….

#48 och Maxiq är lika underbar som vanligt. Förställer mig någon att någon av apostlarna skrivit ett brev till en församling. Givetvis vill han sprida sitt budskap. Församlingen sitter samlade, av någon anledning, så sitter de runt en öppen eld, och den läskunnige mannen som håller i brevet säger:
- Man ska inte läsa andras brev.
#51 - Vad är en läskunnig man? Är det en man som unnar sig en läsk då och då?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

#52 LOL
Hahaha 
I Tage Danielssons "Bok" kan man faktiskt läsa efesiernas brev till Paulus. Skickat sommaren 46.
De uppmanar honom lite försynt att inte skriva så långa och svåra brev till församlingen, utan kanske bara nöja sig med ett julkort istället.
Konstigt nog publicerades aldrig detta brevsvar i Nya Testamentet. 

…åååh Tage! Man kan verkligen sakna honom ibland!
#55-56 - Han skriver också i sin postilla under Fastesöndagen:
Kära fetknoppar! Låt oss idag se sanningen i vitögat: vi äro för tjocka! Vi kunna icke längre sticka under stol med vår enorma fetma! Kolhydraterna överfalla oss i svärmar likt Egyptens gräshoppor!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Vad har trosuppfattning med LCHF att göra? Jag är själv djupt troende, och har ibland för för LCHF fanatikernas vurm för fläsk och skaldjur. Jag menar tvärtemot #8 att det har vi inte lösts ifrån. Men jag avböjer att gå in i det samtalet här.
Så ut med Gardell från detta forum.
Det jag distinkt kommer ihåg från bibeln…
något som…
det är inte vad som går IN i våra munnar - som är synd - utan det som ev. kommer UT från munnen…
Ok?? Låter ju intressant….hmmm, men det enda jag hört tveksamhet om är blod.
Kanske olika tolkning i olika samfund…. nu vill jag ju veta….
:-)

Kefa, den här tråden är ju inte allvarligt menad. Jag tycker man måste få skämta även om religion, så länge man gör det med respekt i botten.
Har inte så mycket att tillföra i kött- och hödebatten, men bidrar gärna med mitt favoritbibelställe:
"Den som välsignar sin nästa med hög röst tidigt om morgonen, honom kan det tillräknas som en förbannelse." (Ordspråksboken 27:14)
(Det står lite annorlunda i den nya översättningen, men så här lärde jag mig det!)
Visst får man skämta om religion. Men jag undrade vad det samtalet gjorde här. Kanske på grund av at detta är ett av mina favoritämnen som jag kan gå igång på. Sedan är natten räddad 
Det började ju med Gardells beskrivning av hur Gud föredrog Abels offer framför Kains - fett framför spannmål. Det hör väl hit? 
#63 Adur - det hör absolut hit. Tänk vad vi är på "villovägar"…
#63 Sett från den bogen JA