Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6343 ggr
MarlaS
0

Flytande smör?

Finns det något godtjänt flytande matfett? Tycker det är opraktiskt när man måste värma för att få det flytande ibland. Vad är bäst?

[vaargen]
0

Kokosfett?

Bra att steka i och är flytade i rumstemperatur.

Wtn3
0

Beror på vad du ska ha det till, kokosolja är bra i matlagning, ska du inte steka med det eller på annat sätt utsätta det för hög värme så är macadamia, oliv, raps, linfrö, valnöt eller avocado något som en del använder, men de är mest omättade allihop och oxiderar därför lätt vid upphettning.

nyborjare08
0

Linfröolja är rätt omega 6-rik har jag för mig och därför inte så nyttig.

Wtn3
0

15% ungefär, det mesta av det fleromättade fettet är omega 3, även om det är sånt omega 3 som människor inte kan använda, men omega 6-mängden är relativt liten jämfört med en del andra fleromättade oljor men det gäller ju såklart att använda med måtta.

MarlaS
0

Kokosolja låter bra - vad finns det för produkter? Hittar man de i vanliga affären och var står de? *möjligtvis lite blind* :P

Skall användas vid matlagning.

Wtn3
0

Finns bland mejerierna i de flesta affärer, ett silverpaket som heter cocos, har man det ståendes i en bytta i rumstemperatur är det såpass mjukt att det smälter direkt i stekpannan, mycket snabbare än kylskåpskallt smör. Finare varianter av kokosfett och -olja finns i hälsokostaffärer, men ska du mest steka i det är det ganska overkill för de är väldigt mycket dyrare än "silverpaketet".

magma
0

Vad behöver du ha flytande matfett till? Olja kan jag förstå behövs ibland, till t.ex vinegretter, men annars?

LatMask
0

Vill passa på att varna för Arlas Smör- och rapsolja, det låter ju jättebra för oss som gillar smör, men den innehåller 70 % rapsolja och 8 % smörolja - RUSKIGT vilseledande!

Wtn3
0

Ska man ha smör och raps med bättre fördelning ska man hålla sig till bregott =)

MarlaS
0

Bredgott är väl ändå smör och olivolja?

Men jag får testa kokos som står framme.Vill att fettet skall sprida sig bra i pannan och då är flytande bäst tycker jag…

Wtn3
0

Olivolja smakar oliver, det gör inte bregott, är rätt säker på att det är rapsolja det är utdrygat med för bredbarheten.

[Pennylane1]
0

Bredgott kanske är smör och olivolja, jag känner inte till det Tungan ute men Bregott är smör och rapsolja…

JAUS
0

Macadamiaolja har lägst halt av omega-6 bland de flytande oljorna.

Zepp
0

Ghee.. är flytande smörolja!

"Ghee, klarat smör, ibland ghi, mejeriprodukt som används framför allt indisk matlagning. Ghee framställs genom att råvaran smälts och vätskan kokas bort, varefter den proteinrika smörmassan skummas av. En massa av mjölkskum blir därvid en slaggprodukt.

Färdig ghee förpackas lufttätt och kan då lagras lång tid utan kylning. Att varan håller sig beror på att enzymer kokats bort. Ghee förstörs genom oxidation om den lagras öppet.

Ghee har en nötaktig bismak.

Vid matlagning lämpar sig ghee mycket väl för frityr. Ghee smälter utan att få bränd bismak.

Fetterna i ghee är nästan uteslutande mättat fett. Hjärtkärlsjukdomarna har ökat i Indien sedan de slutat med ghee och börjat med billiga vegetabilska oljor, varför man kan ifrågasätta den traditionella bilden av att mättat fett skulle vara hälsovådligt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghee

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mazen
0

Macadamiaoljan torde vara det bästa av allt för stekning. Har högre oxidationspunkt än smör kokosfett ister, men sen är det ju en prisfråga

JAUS
0

Macadamiaoljan ligger väl i samma prisklass som olivolja.

mazen
0

Tar gärna mot tips var man kan köpa den till ett vettigt pris. Crearome tar 287 kr för en liter

JAUS
0

Chalice macademiaolja går att köpa hos ICA, vet dock inte vad den kostar.

fellfrosch
0

*borttaget*

MarlaS
0

tack för tips!

har inte råd med 300kr litern men skall kolla kokosfett och macademicaoljan :)

Wtn3
0

Med tanke på att man (i alla fall jag) konsumerar omkring ett hekto fett i form av smör, ister och kokosfett dagligen skulle man nog behöva vara miljonär för att ha råd att ersätta det med macadamiaolja, även om den har ännu svårare att oxidera vid stekning, haha.

BenDover
0

Klarat smör är jättelätt att fixa själv. Smält 500 gr smör och det måste vara riktigt smält allting.Sedan är det bara att ställa i kylen tills det stelnar.( gärna med en sked i )När allt har stelnat ( kan ta någon timme) Så ligger vattnet längst ner i behållaren. Dra då ur skeden och häll bort vattnet genom hålet som skeden gjorde. Nu är det bara kvar klarat smör som dock är stenhårt, men men vattnet är borta och ni har Ghee kvar.

nyborjare08
0

Men äkta ghee ska väl koka länge (timmar?)? Eller är det bara för att vattnet ska koka bort?

JAUS
0

Jag använder macadamiaoljan endast när jag verklgen behöver flytande olja t.ex. när jag gör vinegrätt. Annars så använder jag smör och kokosfett.

keja01
0

Jag läste nu i detta diskussionsforum.

http://www.indiamike.com/india/health-and-well-being-in-india-f2/lactose-intolerance-in-india-t14711/

Det ser ut som om befolkningen i norra Indien oftast är laktostoleranta medans de i södra delen inte är det. Det är förväntat därför att Indien invaderades av ett ariskt folkslag med ljusare hud från nordväst 1500 f.kr. De tog med sig tama hästar och kor som inte funnits i Indien tidigare.