Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5312 ggr
cattabantar
0

Grädden?

Undrar bara var det är som gör att skånemejeriers grädde räcker så länge?

Vanliga (willys eller milko här) räcker i en vecka, skånes i 3-4 veckor.

Något konserveringsmedel, men vad? Är det ok för kroppen? För vikten?

Är totalny, har läst och läst och läst innan jag började, men detta stötte jag på idag på affären.

Tack på förhand.

MimLan
0

Om du tittar på förpackningen finns det en innehållsförteckning. Där står det om grädden innehåller bara grädde eller något annat också.

Generellt är det bättre med rena råvaror. En produkt som är en färskvara och som normalt håller någon vecka, har på ett eller annat sätt processats så att den kan hålla onaturligt länge. Det spelar nog ingen roll för vikten, men det är mer en fråga om vad för mathållning man vill ha.

JAUS
0

Högpastörisering, inget som jag kan rekommendera. Egentligen är opastöriserat bäst, men lycka till att hitta det om du inte känner en bonde.

MimLan
0

#2 Mja. Vanlig grädde som håller en vecka är högpastöriserad.

cattabantar
0

*springer och kollar*

Högpastöriserad karrogen stog det.

Ja, någon opastöriserad lär det inte bli.

Men vad är karrogen?

Wtn3
0

Grädde med lång hållbarhet är ESL-behandlad vanligen, en metod som gör att den ska hålla längre, sen tillsätts stabiliseringsmedel, vanligen E407, en tillsats som gett cancer i djurförsök men som hittills inte har visats ha någon skadlig effekt på människor. Om man inte använder så mycket grädde kan det väl ha sin poäng att köpa med lång hållbarhet, men om man ändå gör slut på den på några dagar/max någon vecka skulle jag köpa den utan tillsatser.

cattabantar
0

#5 Ja, det förstås. Det var väl så jag tänkte, men vi är två och det var kort datum på grädden. Man ska tydligen inte handla dagen innan maten kommer in.;-)

Då blev det akutlösningen långgrädde.

mazen
0

Jag tror ju inte att  någon grädde räcker längre en någon annan, sen att en del har längre hållbarhet än andra har säkert med pastöriseringen att göra

sepersl
0

att viss grädde har längre hållbarhet har dels med processen att göra och dels med förpackningen att göra. Jag arbetar inom förpackningsbranschen och olika förpackningar har olika täthet. Mindre tät - mer "mojs" kan komma in i förpackningen.

goldcamilla
0

Jag tycker att Skånemejeriernas vanliga grädde, den utan karrogen alltså, är mycket godare. Jag köpte först alltid den med lång hållbarhet men kunde inte förstå varför den smakade så utspätt på något vis, jag trodde ju att det var samma grädde. Jag förstod sedan här vad skillnaden bestod av så nu köper jag bar den vanliga.

storost
0

Det finns en skillnad mellan pastöriserad och högpastöriserad (UHT = ultra high temprature). Först är över 75°C för 15 till 30 sekunder, den andra över 130°C för 2 till 3 sekunder. Sen kyls mjölken eller produkten ganska snabbt ner. Den UHT håller längre. Framförallt i tillverkning av mjölk och grädde finns de två olika pastöriserings vis. I södra och meddel europa finns mycket UHT produkter som t.ex. mjölk och grädde, som håller i 3 månader.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

cattabantar
0

Ja, det är godare med vanlig grädde, det håller jag med om. Jag får en lätt "plastkänsla" när jag håller på med långgrädden. Det kan ju vara högpastöriseringen men lika gärna karrogenet.

Tack för informationen storost, det förklarar alla kontiga hållbarhetstider på kontinenten!

serpersl: Vanliga grädden här ligger i tetra, skånes är i tetra med skruvkork och lite plastigare förpackning, så det borde spela in med.

Jag måste kolla upp detta med karrogenet tror jag, om ingen här vet.

Tack!

nyborjare08
1

Karrogen vet jag inte vad det är men karragenan är ett slags förtjockningsmedel som man envisas med att tillsätta till grädde som har 36 % fetthalt eller mindre, så att den blir mer trögflytande. Då kan man ju lika gärna använda 40 %-ig grädde tycker jag Glad

sepersl
0

UHT-mjölk är väldigt ovanligt i Sverige, finns dock importerad på bl a Lidl. UHT med förpackning med aluminiumfolie innebär hållbarhet i ett år !

Tetra Pak (min arbetsplats) tillverkar många olika sorters förpackningar. Den som har skruvkork och en plasttop heter Tetra Top. Ofta så har den förpackningen sk ESL (extended shelf life) och är då hållbar i 3 veckor - detta eftersom den är mera tät (släpper in mindre syre) än tex Skånemejeriers Pure Pak (40% grädde) som bara håller i en vecka.

keja01
0

Utan karragen går UHT-grädde inte att vispa ens om den är 40%. Tillsatsen gör också mellangrädde typ 27% vispbar.

cattabantar
0

Jag har bergis stavat fel, sorry.

Ja, det kan hända att den bara är 36%, ja.

Då ska jag genast sluta köpa den. Tack så jättemycket alla!

[Pennylane1]
0

Fast hur karragenanet kan påverka hur länge den räcker är inte så lätt att begripa! Tungan ute

Wtn3
0

Det gör den inte heller, det är ESL-behandlingen som gör att den räcker längre, men processen gör grädden för lös så karragenan tillsätts för stabilisering.

[Pennylane1]
0

nej det gör att den håller sig längre, hur länge den räcker är väl en annan sak . Var lite lustig bara…Eller försökte… det gick ju så där Tungan ute

Wtn3
0

Aha. Läste lite fel där =P Fast för mig räcker den hållbara grädden längre. Är ingen storkonsument så jag tar mindre när jag inte har ett bäst före-datum som närmar sig med stormsteg som med vanlig grädde.

[Pennylane1]
0

jo det är ju sant!

cattabantar
0

Bild på Pennylane1

Pennylane1

09-09-05
16:21

Hantera inlägg

Fast hur karragenanet kan påverka hur länge den räcker är inte så lätt att begripa! Tungan ute

Tyst

*glad över att kunna använda denna ypperliga smajli*

Tyst