Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4378 ggr
Rynna
0

GP 4/9, Omega 3 bör undvikas

I GP idag:
"Forskare: Omega-3 bör undvikas

Kosttillskott med fettsyrorna omega-3 bör sannolikt undvikas under den pågående influensapandemin. Detta skriver forskaren Magnus Lindskog, medicine doktor vid enheten för klinisk farmakologi vid Uppsala universitet, i Läkartidningen.

Han hänvisar till studier gjorda på både försöksdjur och människor som pekar mot att kroppens försvar mot infektioner, i synnerhet virusinfektioner, tycks hämmas av omega-3-fettsyror.

"Även om kliniska studier ännu saknas bör försiktighetsprincipen tillämpas", skriver Lindskog och uppmanar läkarkåren att avråda sina patienter från tillskotten i nuläget."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=515185&ref=puff

Jag tycker att det känns konstigt, kan det ligga något i det? Någon som kan förklara lite?

frigge
0

Ni ska veta att det är mycket som händer just nu med tillskott av vitaminer och naturmedicin.

Målet är att det ska förbjudas i hela EU.

Botte
0

"ävan om kliniska studier saknas" säger han.

Så.. Han säger rätt ut att han inte har vare sig evidens eller beprövd erfarenhet bakom sig, sicken tomte…

Luccy
0

Tror vi på tomten Skrattande

frigge
0

EU planerar att förbjuda alternativmedicin och vitamin- och mineraltillskott från och med nästa år.

VIKTIGT UPPROP - rädda alternativa mediciner & jordbruk i EU

I januari lägger EU fram ett förslag som kommer att sätta stopp för att sälja och köpa alternativa tillskott och mediciner. Alla vitaminer och mineraler t.ex. får bara innehålla en liten verkningslös mängd för att få säljas fritt. När preparaten har en verkan ska de klassas som läkemedel och får bara säljas på apotek. Då måste de ha genomgått en vetenskaplig test för läkemedel, vilket bara de multinationella företagen har råd med. Slutkontentan är att de stora läkemedelsföretagen får kontrollen över allt som säljs och tjänar ännu mer pengar på vår ohälsa och våra valmöjligheter till att söka efter alternativ läkevård kommer att strypas.

Om de får ihop 1 miljon namnunderskrifter så är EU tvingade att ta upp förslaget till prövning en gång till. Eliant är den antroposofiska rörelsens upprop mot detta förslag. Sprid vidare till alla ni känner - det är ont om tid för att få behålla vår frihet att bestämma över vår egen hälsa.

Gå däför in på http://www.eliant.eu och skriv under.

mikaelj
0

Skilj på tillskott av omega-3 och att få i sig det naturligt genom kosten. Jag tror inte att ursprungsartikeln hävdar något annat heller.

marialan
0

Jag vill nog här skilja på naturmedicin och vitamintillskott. Antroprosoferna ger jag inte mycket för. Tala om sekt!

Antroposofin är en andlig filosofi som grundades i början av 1900-talet av österrikaren Rudolf Steiner. Den postulerar existensen av en objektiv, intellektuellt förståelig andlig värld, tillgänglig för direkt erfarenhet genom inre utveckling, genom medveten kultivering av en form av tänkande oberoende av sinnesintryck.[1][2]Steiner betecknade antroposofin som "andevetenskap" (Geisteswissenschaft; vetenskap om det andliga, humaniora),[3]

I sin utforskning av den andliga världen eftersträvar antroposofin samma precision och klarhet som naturvetenskapen vid utforskning av den fysiska världen.[1]Om det är en tillräcklig grund för att att betrakta antroposofin som en andevetenskap är omdiskuterat.[4][5] och den har ibland betecknats som ockult.[6]

frigge
0

som sagt, detta gäller även vitamintillskott!

och vad gäller sekter osv..

vem säger att vi ska lyssna på annika dahlqvist?

vem säger att det är rätt att vi följt Sigmund Freud?

vem säger att det är rätt av vi tror på Darwin?

Om man själv mår bra av något så kör på. Om jag är lycklig och mår bra av att äta "svamp" en gång om året så borde jag väl göra det.

Om någon annan mår bra av att äta zoloft får dom göra det

marialan
0

Både Annika, Sigmund och Darwin är mer eller mindre prövade av vetenskap.

Vill man prova homeopati eller annat och väljer det själv gör inte mig något. Men jag SJÄLV väljer att inte låta en "andevetenskap" som antroprosoferna leda uppropet för min del.

Då jag vet att en del handlar på Holistic (d-vitamin) så ville jag bara uppmärksamma vad de står för.

Ur sektfakta:

"Rörelsen lockar nya anhängare huvudsakligen via nyandligt intresse för alternativ medicin, naturligt och hälsosamt leverne. Rörelsen bygger på en auktoritetstro och ifrågasättande av ledare och rörelsens idéer tolereras inte."

Förlåt om jag blev lite OT, lämnar gärna min åsikt vid detta och hoppas var och en tänker lite själv….

frigge
0

men i indien har dom mycket vetanskap om homeopati.

där botas många via naturmedel.

kolla gärna följande dokumentär

http://video.google.com/videoplay?docid=4697724121661222905&ei=w-ygSsb-EaHQ2wLE7aTzBA&q=ayurveda&dur=3#

så kan vi prata sen

[vaargen]
0

Frigge: om du vill äta bly, kvicksilver och arsenik från Ayurveda "medicin" så gör det.

frigge
0

#10 vaargen

det står manufactored ayurvedic medecin..

om du ser dokumentären så hade du inte skrivit så där.

man äter växter och naturligt. Man kan inte göra om dom till kappslar och tabletter.

Vet att det är populärt i väst att göra det och kalla för ayurvedic medicn..

tyvärr. vill man ha riktig ayurvedic behandlig måste man åka till indien och få färska plockade växter

haneit
0

Jag har en väldigt begränsad tro på Freud måste jag säga… En mycket störd man har jag alltid tänkt!

[vaargen]
0

Frigge:

Nej, jag har inte sett 100 minuters "dokumentär" på 5 minuter, men tack ändå. Men du vet väl att kvicksilver används inom Ayurveda även i Indien? Fast dom tror tydligen att om man först tuggar i sig lite guld så tar inte kroppen skada av arseniken och kvicksilver…

Men ingen ide att försöka diskutera med dig har jag märkt så jag säger inget mer om det här.

frigge
0

då kan du inget om ayurveda.. jag har varit där på behandling o blev hjälp på en dag med något som dom försökt hjälpa mig i över 5 år här.

plus att jag har läst om den gamla medicinkonsten.

Växter och oljor som man massera mig. mer finns det inte

fiskenihavet
0

#5 Menar du (eller är det din tolkning av "undersökningen") att tillskott av omega 3 är sämre än fisk? Säkerligen är fisk bättre, men att omega i piller eller flytand inte skulle vara bra det ifrågasätter jag.

frigge
0

omega-3 piller av vissa märken kommer från rutten fisk. kanske därför det inte är så bra.. men det vet jag inte..

tror inte det finns ngn forskning på det. Men det är ju inte fina fiskar som går till handeln där dom utvinner omega-3 ifrån

mikaelj
0

#15 Nej. Utan att du inte riskerar att få i dig för mycket omega-3 om din källa till det är fisk, snarare än kapslar/olja.  Det är min uppfattning.

Lynxx
0

Tror att forskarna (köpta/betalda av industrin) e farligare än Omega-3. Foten i munnen

Cindy
0

Lustigt det där, själv har jag sluppit mina ständiga förkylningar sedan jag började ta Omega 3, så jag inbillar mig att det stärker mitt immunförsvar och således gör mig bättre rustad mot oinkflunsan. Jag tänker då iaf inte sluta ta mina fiskoljekapslar förren jag får vettiga vetenskapligt underbyggda argument. Tills dess lyssnar jag på kroppen.

Vänliga hälsningar
Cindy