Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4318 ggr
raphanus
0

Svensk strid om smörförpackning

STOCKHOLM. Organisationen Svensk Mjölk stämmer Lindahls mejeriprodukter för att ha kopierat deras smörförpackning.

På förpackningen står "svenskt smör" med en logga och färger som liknar Svensk Mjölks eget smörvarumärke, enligt organisationen.

Varumärket Svenskt Smör ägs av Svensk Mjölk och produkten tillverkas av mejeribolagen Arla, Milko och Norrmejerier. ( TT)

Lena123
0

Jag köpte Lindahls smör förra veckan och märkte att den är lite mjukare än vanligt smör men kan inte hitta någon förklaring till det,någon här som vet??

http://www.winthers-skafferi.se/

thanes
0

Jag tycker också att Lindahls smör smaker sötare än Arlas smör.

Eller är det bara jag som inbillar mig? Obestämd

lizaohman
0

Hm, ja godare är den i alla fall!

fellfrosch
0

Tycker med det är godare Tungan ute Fast senaste gången luktade det och smakade det hemskt sen dess har jag inte velat köpa det igen..

Lena123
0

Jag gillar också Lindahls bättre,främst för att den är mjukare samt att den är billigare…bra med konkurrens.

http://www.winthers-skafferi.se/

lizaohman
0

fellfrosch:

kanske rötmånadsfenomen, särskilt om kylkedjan har brutits. Även om de säger att det tar flera veckor innan smör förändras nämnvärt i rumstemperatur…

Angelfish
0

Jag köper Valios smör för jag tycker det är mycket godare än Lindalhs och Arlas smör.

keja01
0

Om det står "svenskt smör" på förpackningen är det så klart ett bedrägeri eftersom det är importerat från flera olika länder söderut. Lindahls är inte mer ett mejeri än vad ICA och liknande är. Det är ett importföretag.

fellfrosch
0

#6  Detta var dock i våras så nja Flört

LindaLee
0

Det står inte "svenskt" smör utan bara "smör".

Och jo, visst, jag hade själv kunnat köpa det i tron att "Svenskt Smör" hade bytt omslag, så visst är de lika.

Det lär vara producerat i Holland.

AnnaLundgren
0

Ja, så länge det är smör och inget annat istoppat i det så… Men ett rätt fult tilltag kan man tycka.

LindaLee
0

Ja, omslagspapprets likhet med svenskt smör förlorar de bara själva på…..Lindahls holländska smör kan ju vara både gott o billigt (klimatdebatten med transporter etc. ger jag mig inte in i…) men visst reser man lite ragg inför de som åker snålskjuts!

Rynkar på näsan

Zepp
0

Jag köper bara ekologiskt smör!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mariapia
0

lidls smör e billigast och just nu kan man köpa det för 30kr kilot.

smaken är bra desutom  =).

Wtn3
0

Milbona Voi/Smör som de säljer på Lidl föredrar jag. Helt ekonomisk fråga dock eftersom jag inte känner någon större smakskillnad på något smör. 2 för 15 (250 gram styck, kilopris 30 kr) hade de denna vecka, annars tar de 10 styck, ändå billigare än arla smör.

Tvillingsyster
0

När jag köpt Lindahls smör har inte jag trott att det varit Arlas…. Lindahls smörpaket är dessutom avlång så jag tror inte någon kan ta en sådan paket av misstag. Arla tål inte lite konkurrens, det är allt!

AnnaLundgren
0

Det ligger nog något i det du säger.

Cowboy
0

Milda margarin har paket som är mer lika de svenska smörpaketen än Lindahls smör.

Att de har texten smör och bild på en ko kan ju inte vara fel.

storost
0

Efter tillverkning av smör knåda man smöret och dra ur vätskan. Möjliftvis gör det mejeriet Lindahls mer än de andra.

Du kan prova det enkelt själv. Köp två vispgrädde förpackningar från samma tillverkare med samma datum. Vispa bägge grädde för sig (med handvisp) och till det är grynig. Sen pressa ena smörgrynor tillsammans, häll bort vätskan och ställ smöret i kylskåpet och nu pressa och knåda den annan en lite stund, häll bort vätskan och ställ den också i kylskåpet. Dagen efter kan du direkt prova vilken skillnat det finns medan de två.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Zepp
0

Lindahls förlorade.. de blir tvunga att ändra sina förpackningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
0

Ett tecken på att SMÖR vinner marknad i alla fall!
För varför skulle Lindahls vilja "rida på" någon annans varumärke annars…

Fram för SMÖR!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Tvillingsyster
0

På det här sättet får Lindahls reklam alldeles gratis…… det är ju alltid bra! Heja Lindahls smör! th_loveshower