förkylningar ?
Jag tycker detär så intressant det där med att lchf-are inte blir sjuka
själv har jag ätit mestadels lchf i snart ett år faller ur ibland som när jag mår dåligt av tex pms , men kommer hela tiden tillbaka dock har jag inte märkt att jag skulle blivit mer sällan eller mindre sjuk/förkyld än innan.
Sen tycker jag det e konstigt de fosterbarn vi har haft blir väldigt sällan/nästan aldrig förkylda och de vill helst äta MYCKET socker frossar o "tjuvar" åt sig så fort de kan trots våra försök att hålla en kost med så lite socker som möjligt, och MYCKET äkta smör på mat o bröd
denna filosofi ( lite / helst inget socker)har vi alltid haft

Som så mycket annat så är det väl de som är sjukast som märker mest av förändringen som kan inträffa med en bättre kost!
Är man kraftigt överviktig med högt blodsocker tex så är bara det en påfrestning för kroppen och får man då ett virus eller bakterier så kan själva sjukdomsförloppet bli svårare!
Jag blir oxå förkyld.. fast inte så allvarligt.. däremot försvann min kroniska astma!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ok
men kan nån förklara varför dessa sockerälskande barn inte blir förkylda trots att resten av vår familj blir det , så förblir oftast de helt symptomfria.
om man skall tro vad som berättas här så mår man ju dåligt av mycket o dessutom snabba kolisar.
borde inte de bli mer sjuka o oftare istället?

#2 Jag var i princip aldrig sjuk som barn (var jag sjuk så var det rejält som jag sov bort över en natt och en gång hade jag influensa, men jag fick gå i skolan eftersom jag verkade för pigg).
Ett år innan jag började med LCHF så blev jag sjuk ca var tredje vecka (snorig, hängig, huvudvärk). Livsstilen var då "hälsosam" mat och yoga 2-3 gånger/vecka.
Man blir ju inte automatiskt sjuk av kolhydrater, särskilt inte som liten. Men för många är det definitivt en bidragande faktor.
Jag var en sån som var ständigt småsjuk förr. Förkylningarna avlöste varandra hela vintrarna och jag trodde det var normalt.
Förra vintern klarade jag dock utan EN enda förkylning. Jag kan inte minnas att det någonsin har hänt förut. Sen fick jag en liten vårförkylning istället!
Men den gick över på ett par dagar. Förr hängde ju förkylningarna kvar i veckor.
Hela sommaren har jag också varit kärnfrisk. Tidigare brukade jag ofta bli sjuk till semestern.
Så visst märker jag en stor skillnad. Men jag tror förstås inte att man blir immun mot olika sjukdomar med LCHF, bara att man stärker immunförsvaret och därmet förbättrar oddsen rejält.
Jag märker också stor skillnad på mina förkylningar. Jag har inte varit ordentligt sjuk en enda gång sedan jag började med LCHF 2005. Jag kan känna att det är något på gång men det försvinner ofta till nästa dag.
Jag fick ofta förkylningar, virus och infektioner när jag åt mycket kolhydrater. Det är helt otroligt hur bra jag mår nuförtiden och blir ju nästan aldrig sjuk. Vet inte om det är brist på socker eller spannmål som gör skillnaden, skulle vara intressant att veta exakt vad det är…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#2 Det du frågar om är varför vissa specifika individer funkar på ett visst sätt. Vänd frågan till något generellt och du har ett svar.
Det är ju inte så att storrökare dör i lungcancer stup i kvarten, det finns de som utan problem lever länge. Varför då? Och tvärtom? Oavsett utfall kommer det aldrig att vara en vettig idé att storröka.