äggallergisk!
Hej, jag är lite intresserad av denna lchf kost, men undrar hur man gör om man är äggallergisk? Tycker att det är mkt ägg i alla recept.
Sen undrar jag om det är så bra att äta rökt kött mm för mkt ,eller man kan äta annat kött förstås.
Lite funderingar :-)
Kram Jile
Du behöver inte äta ägg, de flesta äter det bara för att det är protein och fett, det vi ska äta. Titta på recepten till vänster här så hittar du många utan ägg.
Okey, men jag glömde att skriva att när man har astma ska man undvika mjölkprodukter, nu blir det ju mkt mjölkprodukter. Hur är det med solhavre och mjölproteinfria produkter , går de bra att äta?
Jile

Reagerar du dåligt på mjölkprodukter då? Annars behöver du ju inte låta bli dom.. :)
Nej det är min dotter som har lite mjölkproteinallergi, men hon kan fuska ibland utan att det blir för stor reaktion. Fast hon är ju van vid sin solhavremjölk som är gjord på havre.
Mjölkprodukter ska man ju undvika vid astma för det är extra slembildande.
Både jag och min mor har astma, morsan svår dessutom, min klarar sig utan behandling nästan jämt.
Men ingen av oss undviker mjölkprodukter och blir heller inte sämre av dem. Visst, överdriver man så kan jag känna av ökad slemproduktion men det gäller ffa mjölk.
#5 Ni blir sämre eller bättre av ffa mjölken?
Havre är ju ett sädesslag så det bör du undvika. Är det hon som är äggallergisk också annars kan du ju göra äggmjölk till henne. Min man har astma men han märker ingen skillnad av mjölkprodukter. Hur är det med smör, klarar hon det? Annars är kokosfett är bra fett istället för smör.
#7 Ja min dotter är äggallergisk också, så äggmjölk går ju inte då. Är det vanligt kokosfett som man köper i vanliga livsmedelsaffärer , brukar min sambo ge fåglarna på vintern :-) nu får vi norpa av det istället.
Tack ,
Jile

Grädde i maten, smör och liknande borde väl gå bra gällande mjölkprodukter? Du får testa å se var din gräns går. :)
Köp Cocosa kokosfett på hälsokosten, det är bättre än silverpaketen på ICA.
tycker inte jag… om man inte är ute efter kokossmaken. Det är högst obevisat att det svindyra cocosa är bättre, de påstår det själva men jag har inte sett en enda neutral undersökning som visar det!

Min astma försvann så fort jag började med LCHF (tror det beror på uteslutandet av spannmål och baljväxter, precis det som finns i havremjölk och sojamjölk) trots ökat intag av grädde.
Javisst är spannmål ajaj, men visst är det så att just havremjölk förlorat fytiner och tillför en del nyttigheter? Att vete är värst i alla former kommer jag i alla fall ihåg.

#13 Det är nog snarare lektinerna (ihop med proteinerna i säd) som ställer till det med astma o dyl. Om de lyckats ta bort det ur havremjölken vet jag ju inte…men tror inte det.
Tack för alla förslag tar till mig alla goda råd :-)
Kram Jile
Tar du bort gluten (finns i spannmål etc,kolla på en side for celiaki) så kommer mjölken inte vara problematisk misstänker jag.Gluten i kombination med mjölk är slimdannande (gluten är som lim i kroppen)Kan ta lite tid innan det är ute av kroppen, men lchf är naturlig lite gluten i-om du uteslutar spannmålet.
Har också egg allergi, det går mycket bra utan.men rekomanderar mjölk produkter -praktisk och nyttig och gott.(har astma också men inte alvarligt-anvender ingen medisin.Springer inte maraton heller.)Lycka till!

jag är allregisk mot ägg men märker nu på våren att det går bättre när grannens höns äter ute och mest gräs och sina maskar. jag är ju glutenallergiker med så jag tror det har ett samband.
Jag har också astma. Tidigare när det kom sämre turer flunsa och så då fick jag minska på mjölken. Där emellan vet jag inte av något.
Nu 2mån med lchf vet jag inte så mycket av astman, kan vistas ute. Det är ännu så kort tid att man kan ju inte säga säkert vad det beror på men när hälsan i övrigt blivit mycket bättre så tror jag nog Astman också förjer samma linje.
Min astma försvann med LCHF.
Ja det är intressant att höra, väldigt tacksam att ni vill dela med er av era erfarenheter av lchf och allergier med astma. Kan ju vara av intresse för alla :-)
Tar tacksamt emot flera ..
Kram Jile mamma till 14- årig tjej med astma -och allergier.
För första gången i mitt 44-åriga liv som astmatiker hör jag talas om att man skall undvika mjölkprodukter? Varför har ingen läkare eller astmasköterska påtalat detta förut?????
För mig är det bara vanlig mjölk som gör att det blir mycket slem.
Som fd mjölkbonde så använde vi mycket mjölk också.
#21 Hej, ja läkarna kanske inte berättar det, jag har hört det av alternativmedicinare. Sedan har jag hört det av astmatiker att de blir sämre av mjölk för det är slembildande.

Huvudsakliga orsaken till astma är inflammation i luftrörens slemhinnor. Tar man bort inflammationen (orsaken, t ex spannmål) så spelar mjölkprodukter knappast någon negativ roll (så länge de inte är orsak, vilket säkert kan vara fallet i vissa fall).
Man lär så länge man lever. 
Hej, jag undrar lite över det här med ägg. Jag tål inte ägg längre efter en tarminflammation och en bortopererad gallblåsa. Men - ägg har ju två olika beståndsdelar, vitan och gulan. Är det någon som vet om det är lättare att tåla den ena än den andra?
#26 Äggtesten de gör står det äggvita på. Fast de sitter ju ihop så att säga :-) så det är nog svårt att dela.

#26 De flesta äggallergiker är allergiska mot något av proteinerna i vitan, vad jag hört.
Ägguleallergi skall vara mer ovanligt, men jag har för mig att det var någons son här på Kif som var det (nåt år sen eller så).