Vad undviker ni?
Finns det någon mer produkt som är framstäld som margarin som man ska undvika?
Ser upp efter transfettar och E 600 serien.
Läser hemliga kocken men vill ha mera info. Har aldrig ätit margarin men såg till min fasa att de serveras barnen i dagis/skola. Har sagt att de inte tål de och ska äta utan margarin och bara med ost/skinka som pålägg. De får destå mer smör hemma.

Vegetabiliska fleromättade oljor!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Smakförstärkare, både för att de troligen är farliga, och för att hade de haft bra råvaror i produkten hade inga smakförstärkare behövts. Undviker alla oljor med hög omega 6-halt (de fleromättade såsom majs-, solros- och sojaolja)

Det mesta som innehåller karragenan, guarkärnmjöl och även ofta "fruktpektin" då det oftast är guarkärnmjöl.
Det innebär att det aldrig kommer hem Coop-grädde, och lättcf , då jag blir ruskigt dålig i magen av det.
Dock var det här ett rätt bra sätt att slippa alla äckliga margariner och sånt när jag låg inne. Jag fick egen smörask i avdelningskylen, haha.
#2 Smakförstärkare ingår i E600-serien Sandidra nämner. Det kan vara bra att ha koll på dessa då det inte alltid står utsatt just "smakförstärkare".

Jag vet precis vilka E-nummer eller övriga benämningar som smakförstärkare har. På nästan alla produkter står det dock Smakförstärkare E621, fast vissa skriver bara smakförstärkare, E621 eller möjligen mononatriumglutamat.
Unviker alla vegetabiliska oljor förutom kokosolja, olivolja och macadamiaolja; onödiga och skadliga tillsatser speciellt glutamat; transfetter samt kolhydrater givetvis.
Jag försöker undvika det mesta av kemiska tillsatser, då jag föredrar ren mat som ajg tillagar själv. Bättre kvalitet och smak blir det.
Jag undviker också sötningsmedel så mycket jag kan, speciellt sucralos och aspartam.
Spannmål går bort också eftersom jag inte tror det är artriktig kost för människor.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Alltför billigt kött, Tror inte det är bra i längden för mig eller grisen om den ska ge förtjänst och dess filé ska kosta 49 kr / kg!!!
Jag köper billigt kött (det går åt ganska mycket) men bara svenskt, för så vitt jag vet är det här i Sverige inte tillåtet att ge djuren antibiotika annat än när de är sjuka, och inte en viss tid före slakt.
När jag har hittat gräsbeteskött ska jag köpa mer sådant.
Undviker andra ägg än ekologiska dels p.g.a att hönorna ska ha det bättre o för att det inflammationsframkallande omega6 skall vara mycket mindre i ekologiska ägg.
jag undviker nitrit e250 som tyvärr finns i charkprodukter. hade det inte varit nitrit i bacon hade jag käkat det oftare;)

Jag har helt slutat med vegetabiliska oljor, och har i samband med det sluppit dom 8-10 förkylningar jag dragits med varje år. Riset är helt avskaffat, det gjorde jag förresten långt innan LCHF, när jag flyttade hemifrån. Pasta är också avskaffat, däremot ingår forfarande potatis lite ibland. Aspartam är ett förbjudet ämne i vårt hushåll
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#7:
Det är bara den med skruvkork som innehåller märkliga saker. Skånemejeriets 40% är inga konstigheter.
Kolhydrater i stort, tillsatsämnen, smakförstärkare, light produkter också de med konstgjord sötning, om det nu ngn gång per år behövs sött då blir det lite honung eller socker. Man kanske inte har kvar sockerberoende men sockeralkoholberoende känns inte så roligt heller.

När gäller grädde är det procenten inte korken som avgör. 40 % är ren grädde, 36 % innehåller karragen och går inte att vispa ordentligt. Ev finns det 38 % grädde också men jag vet inte om den är med eller utan alger (karragen är en slags alg). Falköpings mejeri har t ex 40 % grädde med skruvkork. 38 % grädde har väl extra lång hållbarhet också?
Glutamat, natriummonoglutamat mfl kallas även jästextrakt, E621 och närliggande E-nummer.
Jag föredrar de ekologiska äggen eftersom de smakar bättre.
Fisk har jag svårt att köpa pga utfiskningen, men det är en känslomässig historia, inte hälsorelaterad.
Norrmejeriers grädde innehåller endast grädde och har 38 % fetthalt. Jag har kollat i mail till dem. Deras långtidsgrädde har dock karragen så den hoppar jag alltid över.
Låter inte en gnutta lättmargarin smita över min tunga. Har ibland varit på resa där det inte har serverats äkta smör, grädde mm. Då brukar jag smita ut och köpa en burk cf el likn och äta upp som om det var en yoghurt - av rädsla för att få i mig för litet fett.
Hoppar också andra tillsatser som glutamat och många andra E-nummer.

Jag undviker det mesta som finns i en vanlig svensk livsmedelaffär.
#18 LOL 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
# Ja, tänk vad små affärerna skulle vara om alla åt LCHF.
Fast det skulle inte vara så tokigt om de fyllde ut med ett 50-tal olika smörmärken istället. 
Eftersom listan blir för lång om jag skriver ner allt jag undviker skriver jag vad jag förtär:
Kött, smör, ägg, ost, grädde, ibland en grönsak samt vin, kvinnor och sång ;)
Ja, ett liv utan musik är inte värt att leva. 

#21-22 Smörsång?

#16: Nej! Karragen är inte en alg, däremot finns det mycket karragen i rödalg som man använder för att framställa karragen
Nu var jag besserwisser igen 

#24 Vad glad jag blir. Jag älskar att lära mig nya saker. 

Vad säger ni om Lidls grädde……milbona…40 %…innehåller grädde , stabiliseringsmedel(karragenan)….Jag köper även CF 30% av samma märke….
Hoppas de är ok…..handlar det mesta på Lidl….av ekonomiska själ och att det ligger närmast…..

Karragenan (E407) är sammanlänkat med cancer i vissa djurförsök, hittills ingen konstaterad risk för människor men fler studier på det ska göras.

#27: Det finns även forskningsresultat som pekar på att karragenan motverkar vissa infektioner bl. a. HIV så det kan vara hugget som stucket

#27 Man får cancer men inte HIV av karragen om man är en labratoriemus. Det gäller att veta vad man ska prioritera här i livet. 
# 26 Har du inte råd med någon annan grädde än LIDL:s så använd den. En del LIDL-butiker har Arlas grädde, men jag tror inte alla har den. Hör om de kan ta hem den annars.

parsley….
oki….visst kan jag kosta på mig lite dyrare och jag tror de har den ibland….får variera lite ….

tilsatser som inte behövs i matlagning.
Vänliga hälsningar Stephan
Vill bara lägga till fluor. Fluor är giftigare än bly och nästan lika giftigt som arsenik. Fluor är inget nödvändigt ämne för kroppen utan gör endast skada på den.
Jag försöker undvik karragenan och guarkärnmjöl när det är möjligt. Behöver dock köpa laktosfri vispgrädde och har inte hittat någon utan karragenan, någon som vet?
Sedan ratar jag E621, samt E450 och E451. De senare används för att dryga ut charkvaror med vatten. Det är oetiskt!
Lättmargarin och margarin använder jag aldrig.