Puck i Borås!
Hej, alla!
Har förstått att den där mjukosten Puck ska vara något alldeles speciellt och har nu, efter många veckors sökande, hittat den på Jannis livs på Norrby i Borås. 54,90 för 910 gram. Han hade även 500-grammare och 250-grammare. Har inte smakat än men kommer att göra det i kväll.
Finns det någon annan boråsare som vet om den finns på något annat ställe också? ICA, Coop, Willys m fl har den inte, vad jag kunnat se.
Är ny LCHF:are sedan 5 veckor och än går det superbra! Mår toppen och har minskat 4 kg…
Eva
Grattis till viktnedgången Eva. Hoppas du inte blir lika besviken på Puck som jag. Vanlig, smaklös smältost. Totalt ointressant.
Puck ska du med fördel använda i matlagning och bakning. Att äta den som den är ur burken är ingen större höjdare även om den iof. är något lite bättre än tex. Kavlis mjukostar. Men ingendera är ju något att hurra för om man äter den som den är, direkt ur burk eller tub.
Men Puck är excellent (bättre än Philadelfia tycker jag) till tex. cheesecake och cheescake-glass. Mjukare och krämigare och med en rundare, godare lite mindre syrlig smak enligt mina smaklökar iaf. Dessutom är den billigare vilket inte heller är en nackdel.
Till min stora sorg kan jag själv inte längre få tag på den på min ort. COOP säger att den tagits bort ur deras sortiment, ledsamt nog.
VH!/Kricko.

Hej Tigermatte! Jag är också boråsare och jag har hittat Puck på Frukt och grönt på Hässleholmens torg, butiken tvärsöver Netto. Vet ej vad den kostar tyvärr. Var inte intresserad av att köpa den just då.

Tack för alla svar och tips!
Jag ska testa Pucken i några köttfärsbiffar idag. Får se hur det blir…

Testa i äggröra också. Himmelskt gott! Köttfärsbiffar med Puck låter mums 

Njaaa, det smakade inte så mycket av osten som jag hade räknat med men jag testar gärna i äggröra, omelett etc. Den kanske är bra att reda såser med också? Ska i alla fall testa.

#6 återkomm gärna o säg hur det va i äggröran! =))

Har inte gjort äggröra än men däremot haft Puck i omelett. Jättegott och krämigt, tycker jag. Använde den också till en fisksås idag som blev super. Tänkte faktiskt lägga ut det receptet men orkar inte i kväll
. Får se om jag hinner i morgon…..
Hoho, kul med flera Boråsare!!
Tack för tipset om att "Madame" (vi kallar honom så eftersom han alltid hälsa Bonjour Madame) på Jiannis livs har denna ost, perfekt eftersom jag bor nära…

#9 HAHA trodde det bara va mig o mamma han sa "Bonjour Madame"… Ja verkligen skitkul med fler Boråsare!! Jag köpte PUCK idag på Frukt o Grönt på hässleholmen! De hade även nån mjölk 3,5 % från österrike, men ja vet inte va den kostade. Nån som vet? Tänkte den mjölken kanske e typ som ekologisk eftersom kossorna där nere betar bara gräs i bergen typ?…
Puck va förresten skitgod!!! hade den i äggröran. =)
Det finns en annan invandrarbutik på Billdalsgatan i Norrby som brukar sälja billigare än Jannis.

#11 jasså? kanske skulle dra dit o kolla. är det den i höghuset?

#11 jasså? kanske skulle dra dit o kolla. är det den i höghuset?
Här är en f.d boråsare (född&uppvuxen)
Men mamma är LCHF:ande boråsare - hennes "fel" att jag började med det. Ska tipsa henne om Puck. Undrar om det finns i Finland??
#13 Ja. De har även libanesiska ostar och kalamata oliver och ghee till mycket bra priser.

#15 Nähe? gud va kul, måste dit o kolla. Är de ostarna utan tillsatser? Vad e de för typ av ostar? måste kolla in oliverna o Ghee också! men ghee kan man ju göra själv…..
Ja man kan göra ghee om man vill ja. Ostarna är utan tillsatser. De arabiska ostarna som ekkawi och Madjduli är lite dyra men mycket goda medan de turkiska som ibland innehåller 60% fett brukar vara billiga, men de måste man lägga in i vatten så får man bort saltet.

#9 och #10: Javisst kallar han även mig "Madame"! Skitkul. Jag ska också testa den där anda affären på Norrby.
Verkligen kul med andra boråsare!!!
Jag var förresten på Ellagården i Viared igår - på konferens. Bad om riktigt smör, som de tog fram i en liten separat skål till mig.
På kvällen när vi åt trerätters fick jag mer smör, i stället för risotton till köttet och som efterrätt frågade jag om de hade några goda ostar i stället för chokladmoussen. "Självklart" sa de och så jag det. Service, alltså!

jaa det behövs verkligen fler boråsare här!! ; )
Nähe du skojar? Gud va bra service!!! Smart o be om ostar till efterrrätt, fick du många olika? : ) Då kan man ju faktiskt åka dit på brunch snart utan att sukta efter våfflorna som alla andra äter, bara beställa in ostar eller massa grädde o bär istället kanske??!
Det e sååå god mat där.

Jag fick tre sorters ostar! En lagrad Brie som var gudomlig, en grönmögel, typ ädelost och en tredje som jag inte minns namnet på, men det var säkert någon italiensk hårdost av något slag.
Jag håller med om att de har jättegod mat.
Ha det gott, Emmish! Kanske ses vi på stan
?! Du känner igen mig genom att jag spänstar fram med lätta steg, tack vare kosten, fniss…!

Menade ju självklart att kommentera # 19 i mitt förra inlägg!
Vi syns på Jiannis, ser man någon som tömmer hyllan med Puck så vet man.. ;)
Åh, då kanske man ska ta sig dit, gick ju förbi där idag. Bor uppe på Byttorp men har inte hittat den någonstans. Däremot blev jag glatt överraskad när City hade fiberhusk!
Kul med flera LCHF-boråsare!
www.machmo.se

#20 åååh det låter ju jättegott!!! Ost e godaste ever. kan tipsa om en superdupergod getost som finns på Willys. Den är en hård ost som man kan hyvla som vanlig. Och det är 0gram kolhydrater och den är SÅÅ GOD. kostade bara 68kr/kg. inga tillsatser (enda va konserveringsmedel som kom ifrån äggvitan på hönsägg)
Godaste osten någonsin typ haha. Den låg på första kortsidan av ostdisken, in mot väggen där korv m.m. ligger.

Ska självklart testa denna - tack för tipset!
Jag har alltid älskat ost! Redan som liten ville jag ha det till dessert i stället för allt sött och sliskigt - när vi gick på restaurang, alltså
.
Bor själv egentligen lite långt från både Willys och och Jannis (På Hulta) men jag åker gärna en bit om det krävs. Tänkte ändå kolla in butiken på Skillingsgatan, och kanske även Rondo?
Ha det gott, alla trevliga Boråsare!

Oj, det var länge sen jag skrev att jag skulle kolla upp lite andra affärer…
Butiken på Skillingsgatan var inget att ha! De hade bara den allra minsta burken, 250 g, för ca 38 kronor, om jag minns rätt. Svindyrt i alla fall!
Rondo hade också Puck, men dyrare än Jannis, och inte den allra största burken.
Måste bara berätta att jag var inne hos Jannis häromdan för att köpa en ny burk. Då fanns bara 500-grammarna. Jag höll upp en sån och frågade Jannis om han inte hade den största. "Nej, men det är samma pris att köpa den mindre", säger han då. "Jasså", säger jag. Om jag minns rätt tog du 53 kronor för den största och den här kostar 38". Då påstår människan att 38 gånger 2 blir 60 spänn. Jag vet inte om han inte kan räkna men jag tackade i alla fall för mig och åkte vidare till Chadis på Billdalsgatan, där jag köpte min stora burk för 55 spänn.
Jag gillar inte handlare som försöker lura sina kunder!
haha, Jannis är ju världens lurigaste!
#27 Håller med! Jag brukade inte handla från honom. De i den andra affären på Billdalsgatan brukar vara ärliga.