Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3836 ggr
Tajeb
0

På jobbet?

Hej alla visa och sunda

Jag har ett problem.

Min flickvän har börjat intressera sig för min kosthållning och vill börja pröva den själv. Dock är hon en smula morgontrött (och kanske en smula lat ;) ) Hon säger sig inte orka göra bacon & ägg på morgonen och jag har sagt till henne att byta ut morgonfilen mot turkisk yougurt och så långt allt väl, men hennes stora bekymmer är sedan på jobbet.

Hon är lite känslig för folks tyckanden och vill inte behöva försvara/förklara för andra vad hon äter/inte äter. Hon är van vid en gratisfrukt som hon får via jobbet, men vill försöka sluta med den. Men hon frågar mig vad hon ska ersätta den med?

Jag har inget svar….

Vad kan man ha med sig till jobbet, som mättar men inte drar till sig så mkt uppmärksamhet?

Avakado (0m hon nu gillar det?)

Men vad kan det mer finnas för lösningar tro? Smoothies kanske…..men klart, då behöver man en lågkolhydrat variant……ngt tips på recept?

Baconmuffins verka ju bra, dock undra jag om det inte är ett för stort projekt för henne. Hon tycker inte om att laga mat. Och eftersom vi inte bor ihop så kan jag ju inte göra det till henne.

Keso bruka ju folk acceptera att man äter som mellanmål. Dock tror jag inte hon kan få ner naturell keso (hon är inte van vid naturliga smaker). Ngt tips på hur man kan få keso att smaka gott utan kolhydrater?

Ja, detta är vad jag lyckats spåna fram här och nu

Väldigt tacksam för tips…

sarag
0

Vilken snäll och omtänksam pojkvän du verkar vara.

Några tips har jag kanske

Hård fet ost, skuren i skivor

Kalla köttfärsbiffar

Kalla stekta ägg, med något gott på

Själv brukar jag göra linfröbröd som jag brer smör och lägger ost på.

Men allt kräver dock att man gör en lite ansträngnin.

MatsL
0

Jag tycker hon kan börja mycket enkelt; hon kan äta den lunch hon brukar, men:

- ta bort (eller minska på) potatis, pasta eller ris

- lägga på mer grönsaker och eventuell dressing

- undvika bröd

copia
0

kanske min dotters blogg kan ge lite inspiration. Hon lagar lätt men god mat som inte ser det minsta konstig ut i andras ögon!

http://smakligspis.blogg.se/index.html

Rosalita
0

Jag brukor ofta ha en köttbit och någon typ av grönsaksgratäng (t.ex. broccoli eller zuchini) i min matlåda. Tacogratäng och kycklinggratäng tycker jag också är bra matlådor. Jag tycker också det är jobbigt att få frågor om min mat, men dessa rätter ser inte så annorlunda ut mot sådant som jag åt tidigare. Sen att jag använt mycket grädde och ost i gratängerna är ju inte något som alla måste veta om. Flört

Jag orkar sällan laga mat på morgonen, så jag brukar koka ägg kvällen innan istället. Dessa (hårdkokta ägg) mosar jag och blandar med majonäs och äter tilll frukost. Jättegott!

Tajeb
0

Hej igen

och tack för alla tips. Problemet är ju inte riktigt de stora måltiderna, de tror jag hon kan korrigera någerlunda. Men hon upplever att hon inte håller sig mätt och är beroende av frukt och fika som mellanmål. Än så länge så har hon ju inte riktigt tagit steget fullt ut och jag har förklarat för henne att hon måste ha mer fett för att LCHF ska funka…..Kolhydraterna måste ju ersättas med ngt. (En annan känner ju sig ju nästan aldrig sugen på kolhydrat rik föda nuförtiden.)

I varje fall så behöver hon liksom mat hon kan "smussla" med mellan måltiderna istället för frukten och fikan på jobbet. Och då helst kunna gå "under radarn" sas.

Efter att ha kollat fjällvandringstråden så fick jag ju tips om sådana…vad heter de? Babe ngnting ostar (De små röda) De är ju perfekta…….De kan man ju äta utan att arbetskamraterna behöver se…….Torkat kött verka vara en bra grej också……..Även om man förmodligen kommer avslöjas på andedräkten ;)

Mojjan73
0

Man kan steka ägg kvällen innan och ha med till jobbet. Man använder kalla stekta ägg som smörgåsar alltså. Brer på smör, har på ost, skinka gurka osv och så håller man dom som en smörgås. Smdigt då pålägget är så stort att "ägget" inte syns under så ingen behöver undra. Ett tips kanske.

Tisdag
0

Hon kan pudra lite kanel över en burk keso. Keso är säkert ok i hennes kollegors ögon då det är "bantar mat"… Med kanel så blir det lite mer spännande, lite risgrynsgröt feeling.

Mervi
0

Keson kan blandas med olika saker. Lite vispgrädde i den och kanel blir bra och vispgrädden höjer fetthalten då keso är väldigt magert. Några hallon i keso/vispgräddeblandningen är också gott.

Jag brukar ibland blanda keso med olivolja och krydda med örtsalt, jättegott till kött.

Ost och smörullar. Ta en skiva ost och lite smör på det och ät till kaffe. Jättegott. Eller ost och skinkrullar.

Siggebus
0

Jag brukar köra "sallad".

Dvs det kan vara rester av gårdagens middag t ex bacon, sidfläsk, kyckling, lax, tonfisk, köttfärsbiffar, kotlettbitar etc etc etc …..

Till detta lägger jag till lite "ovanjordgrönsaker som t ex tomat och några gröna blad samt kanske lite rödlök.

Feta-ost är också supergott att ha i denna sallad.

Det räcker med bara lite grönt i så är det ingen som ifrågasätter - sallad vet ju ALLA att det är "nyttigt", eller hur? Flört

Till maten dricker jag som vanligt vatten och det är ju inte heller något konstigt.

Fast visst skulle där sticka fram en näsvis och nyfiken kollega som en gång sa: "äter du sallad varje dag? Tröttnar du inte på det?"

Men då svarade jag bara: "tröttnar inte du på samma ost/korv-mackor och fil varje dag?"

Tilda-T
0

Det finns en hel del portionsförpackad ost i ostdisken som kanske kan funka, bla den skrattande kon i små kuber eller trekanter, ölkorv är inte heller dumt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Andina
0

Keso kan man krydda med kryddor som man tycker om. Jag gillar även färdigt smaksatta Keson - särskilt "Feta Oliv".

Har inte gjort ännu men planerar att göra min egen Fetaost-Oliv-Keso också. Blir säkert ännu godare än den färdigblandade i butikshyllan! :)

Keson är ju en bra proteinkälla och kolhydratfattig (och, tyvärr, inte så fet heller - men det kan man kompensera med annat, ost t ex..).

Det kan vara gott med lite gurkstavar till Keso också.

Makrillburk kanske kan vara nå't också? Bra fetter, omega3, och lätt och gott att ta med sig och äta.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Siggebus
0

Mmmmm, ja absolut! Tungan ute

Jag tycker inte keso är någon direkt höjdare i sin ursprungliga smak men att krydda själv med diverse kryddor etc är supergott.

En favorit jag har är att hacka ner lite rödlok samt smula ner lite mögelost i den. MUMS! Glad

Mervi
0

Äggmuffins tycker jag är bra och lätta att ta med till mellanmål. De är mättande och kan ätas kalla eller värmas lite i mikron.

Jag brukar göra  dem med bara ost, ägg + smör och vispa ihop smeten lite med el-vispen. Då blir muffinsen luftiga. Ugnen 175-200 20-30 minuter beroende på storleken på formarna. Jag brukar ta stora formar och fylla bara till hälften, det höjer sig rejält när jag vispat smeten.

Tajeb
0

*Tackar allesammans*

Blev definitivt en hel del matnyttiga och användbara tips.

Tack än en gång :)

Tvillingsyster
0

Tyska korvar med lite kolhydrater i, vissa nötter t ex paranötter kan vara goda att ha till mellanmål.