Kan inte göra en bearnaisesås!!!
Snälla hjälp mig :( Nu har jag försökt gjort om den fyra gånger men den blir inte bra :(
Vet inte vad jag gör fel, det jag gör är att jag kokar upp vitvinsvinäger, vatten, krossad vitpeppar, hackad schalottenlök och persilja tills cirka en tredjedel kvarstår, sedan så silar jag över det i en rostfribunke som jag ställer i ett vattenbad sedan, häller ner de 3 ägggulorna och sedan börjar jag vispa och vispa, har försökt både med elvisp och vanlig visp, det blir så "fluffigt", och de gånger de inte blir fluffigt så har jag försökt hällt i smöret, men det blir en så konstig konsistens, inte så att såsen har skurit sig, men det blir inte heller så där "lent" och den fasta konstisten, utan väldigt vattnig, och framför allt så blir "bean" ljus ljus gul/vit, inte den där riktigt gula färgen. EN gång fick jag till den färgen och perfekt konsistens, men det var en gång det.
Snälla! ge mig era bästa tips!

Hur ser ditt recept ut?
Agneta
Hällt i smöret?? Ska man inte klicka i rumsvarmt smör? Om du smällt smöret kanske det har skiktat sig och ger såsen en annan karaktär. Jag vet inte men jag brukar inte "hälla i" smöret…
När det gäller såsen så prova med att vispa upp en äggula i taget i vinägerblandningen. Vispa med ballonvisp som i en åtta.
Sedan så häll inte i allt smör på en enda gång. Börja med att droppa det smälta smöret i, sedan kan man hälla i lite i en tunn stråle vart efter. Vispa kraftigt hela tiden. Smöret bör vara avsvalnat.
Blir det för varmt och det ser ut som om såsen ska skära sig så lägg i en isbit. Det kyler ner såsen och oftast går den då att rädda.
Man kan jättefuska sig till en helt ok beasås också! Genom att använda matberedaren! Man mixar helt enkelt ihop vinäger-lagen med äggulorna och häller sen i det smälta smöret medan matberedaren är igång. Såsen blir perfekt i konsistensen! Men visst är det lite fusk när man slipper palta med vattenbad och dyligt 

#4 Håller med, det känns som fusk men det blir ju bra.
#4, 5 Fusk? Fusk är när man går iväg till affären och köper en sån där förpackning med pulver som ska vispas med vatten och lite smör…
Jag har bara gjort bearnässås en gång, och då följde jag Mona-Stinas recept, med tydliga bilder.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ja, fusk(!)…..det går snabbare och enklare att göra bean i matberedare än att gå till affären och köpa smörja.
#4 har du ett recept? 
hmm jag kan tyvärr inte hjälpa dig alls. Jag har aldrig misslyckats med en bea-sås och fårstår inte hur man kan… har gjort bea-sås massvis med gånger.
haha nu kommer jag verkligen inte lycket nästa gång bara för jag skrev så här !
Lycka till iaf med bea såsen.
Jag gör som #4 och har aldrig använt vattenbad.
Jag häller i det smälta smöret ganska snabbt medan jag vispar med mixerstav. Jag lärde mig nyligen att om det skär sig är det för varmt (max 70grader) och då slänger man i en isbit och fortsätter.
Jag har kastrullen (tjock rostfri) på platta med mkt svag värme hela tiden. Smöret skall vara svalare än 75 och inte hetta upp - värmen som får äggulan att tjockna skall komma från plattan. Den skall tjockna rejält innan man börjar hälla i smöret.
Numer pensionär i Nynäshamn

#10 Äggulan behöver inte vara koagulerad (tänk på majonäs) ….det viktiga är att smöret och äggulan har ungefär samma temp.
Precis Pasi och den magiska temperaturen är någonstans vid max 75 - håller man sig kring 70 som jag gör så går det utmärkt.

#12 Det jag menar är att det finns en missuppfatning att äggen måste börja stelna, men det funkar lika bra vid t ex 30 grader, och då är risken för att äggulan blir överkokt helt borta.
Ok - jag har testat båda och tycker såsen tjocknar betydligt bättre och blir krämigare och godare om gulan börjar tjockna av värmen innan man tillsätter smöret, men det är nog en smaksak och jag tänker inte säga emot dig Pasi
.

Jag gjorde egen bea efter recept härifrån en gång, men den smakade rå äggula och var inte god, då sa folk att jag nog inte värmt tillräkligt (fast den blev tjock och fin) så att köra helt utan värme i matberedare verkar läskigt :P

Den stora skillnaden mot majonäs är fett-typen…..aldrig hört någon nämna nåt om rå äggula då de ätit min bea….det jag brukar höra är - Mmmmmmmmmmmmmm!
Värmer man bean för mycket så att äggulan koagulerar för mycket så får man annan smak…inte så angenäm (omelettsmak typ).

Kanske var det som hände då Pasi, kanske blev FÖR varmt istället. Jag får prova igen, lite olika varianter hetl enkelt :)
Jag gjorde egen hollandaise med värme och det gick jättebra, smakade inte alls rå äggula eller vad man ska säga. Riktigt mumsigt.
#8 det är samma recept som för "vanlig" bearnaisesås. Borde finnas recept i de flest kokböcker. Men istället för vattenbad så mixar man alltså ihop allt i matberedaren. Enligt min sambos svägerska så ska smöret vara varmt (nysmält) när man mixar i det. Det var ett tag sen jag gjorde bean nu så jag minns inte hur jag gjorde med smöret, men bra blev det i alla fall! 
Helt klart nysmält smör - bara så pass avsvalnat att det inte skär sig. Det är när smöret blir för hett - eller plattan för varm - som såsen skär sig. I med en isbit och kör vidare har jag lärt mig.
Jag kör inte i matberedare utan med stav i kastrullen som står på spisen på 1:an

Ytterligare en fördel med matberedare/mixerstav måste ju vara att jag slipper få så himla ont i armarna. Vispade för hand förra gången och det tog rejält på mina stackars fibroarmar. Varför har jag inte provat att använda maskinerna tidigare?! Får ta tag i det där :)
Är det ngn som kan dela med sig vad man har i bea sås.. har aldrig prövat göra det själv.
läs första inlägget, där har du ju ingredienserna?

Det står inte mängden smör eller antal äggulor, den riktiga smaken kommer ju från dragon. Margareta skrev i en annan tråd ett enkelt recept på beasås, trodde jag skulle komma ihåg det men tyvärr, minnet kort. Hoppas någon har bättre minne än jag och kan skriva upp det.
nä men hon frågade vad som var i inte receptet! tror du ska leta bland artiklarna efter beasåsen

Jag har försökt,men inte lyckas eller orkat gå igenom allt.

Sök på ; "Pappas bea" så får du upp ett bra recept.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Hej jag jobbar som kock o vispar ca 40 liter bea i veckan.
Låt smöret svalna helt, o skickta sej, använd bara det klara smöret ej gujset på botten.
Jag använder iofs såsbas med de blir samma smak o konsistens när jag gör hemma o då tar jag smör.
Man behöver inte ens koka lag.
Man kan ta vinäger i äggulan o vispa, sen på med smör/såsbas sen när man e klar så har jag i dragonblad (såna som ligger i vinäger,salt o cayenne.
Om du kokar lag, se till att den e kall.
Lycka till
# 25 receptet står ju på första sidan om man trycker på artiklar där uppe!
okej ber omursäkt om jag var otydlig, men när jag skriver att jag aldrig gjort det så tog jag förgivet att det inräknande mängden oxå. verkar som att man får bättre svar på google….
missförstod dig då, men i # 28 så talar jag om var man hittar "pappas bearnaissås" Tryck på artiklar och på första sidan som kommer upp finns det!