Kan någon hjälpa mig?
Har inte hunnit köpa en köksvåg så jag tänkte óm någon kunde hjälpa mig att räkna ut lite grejer.
Hur mycke kolisar innehåller:
1 dl kokt ris?
1 banan?
1dl tomatbaserad chilisås tex från heinz?
Försöker undvika så mycke kolhydrater som möjligt men ibland när jag gör thaimat så skulle det vara gott med lite ris till. Vart även sugen på flygande jakob och där är det ju banan och chilisås i.
Snabbt svar = för mycket!

#1 Haha…
#0 Kolla på minmat.net eller fineli.fi, kolhydraterna i heinz tomatsåsen borde stå på förpackningen.
# 1 är det inte upp till mig att bestämma om jag vill vara lite liberal någongång?? Klart jag förstår att det inte är enligt LCHF men det betyder väll inte att det är förbjudet för det!
Jag bad inte om en åsikt jag bad om hjälp med att räkna!
# 2 fast för att räkna ut på minmat behöver man väll en våg för att säga hur mycke det är?

#4 Aha, då vill jag rekomendera nätet…
Vanlig banan ca 100g = 21 kollisar
1 dl ris = ca 24 kollisar

Det är inte lätt "Skrutt" om man inte har våg. Då får man uppskatta vikten, en skalad banan väger kanske 100 ram beroende på storlek. 100 gram banan = 22 gram kolisar.
Mitt råd är att kopa en våg där dom är billiga, jag köpte min (balansvåg) på ÖB 79kr.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Det enklaste sättet är inte att använda våg. Det är att utesluta det som man vet innehåller socker eller stärkelse. Banan t ex innehåller dubbelt så mycket socker som ett äpple. Och inte ens äpple är lämpligt att äta för om du vill gå ner i vikt så stoppar äpplet viktnedgång.
Skrutt, jag kan rekommendera receptet Flygande Johannika, som jag just puttade upp - minst lika gott som Jacob!
# 5 tack för hjälpen 
# 6 Ne jag vet men jag skall köpa en har bara inte hunnit det. Tack för ditt svar 
# 7 Har jag bett om åsikter om vad jag skall äta!!? Jag undrade endast hur mycke kolhydrater det innehöll. Har inte nämt något om viktminskning i denna tråd vad jag vet.
Varför kan folk inte låta bli att skriva onödiga kommentarer i trådar!! Klart jag fattar att ris osv inte är enligt LCHF men ibland väljer ( i alla fall jag) att äta lite grann av vissa kolhydrater tex ris som jag inte upplever att jag får ont i magen av tillskillnad från bröd. Tycker väldigt mycke om ris och tror inte det skadar mig att äta det nångång ibland. Ville dock bara veta hur mycke kolisar det blir per gång.
# 8 Tack det skall jag kolla 
Jag tycker inte att det var en onödig kommentar som #7 kom med, det är ju trots allt en diskussionsforum så då får man räkna med alla möjliga kommentarer. Visst får du äta ris hur mycket du vill, dom som har kommenterat det vill ju bara hjälpa till. 
Jag håller med #11.
Visst förstår jag att det kanske är frustrerande att inte få det svar man letar efter, men samtidigt är det inte så trevligt att snäsa åt folk som försöker hjälpa till…
Om du får råd som du inte vill ha är det väl bara att strunta i dom, och var tacksam att folk här på forumet är så snabba att vilja hjälpa dig.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
# 11,12
Absolut är jag tacksam för att folk vill hjälpa till
men ibland tycker jag folk faktiskt kommer med onödiga kommentarer. Jag fattar ju själv att ris har högt kolisvärde.
Lika otrevligt som ni kanske uplever att jag säger till folk att dom inte behöver skriva sådana kommentarer tycker jag att deras kommentarer är. Dock var det inte menat att jag skulle värka snäsig, sa bara vad jag tyckte i min tråd och det får man ju också räkna med om man är här och väljer att svara på saker man ändå inte svarar ordentligt på.
Nu har jag inte kollat skrivreglerna här men jag vet att på vissa andra forum så rekomenderar dom att man skall tänka sig för innan man svarar i trådar om man inte har något att tillföra. Dock har jag inget emot "onödiga" kommentarer i vänlig anda. Upplevde inte dom åsikter jag fått här angående vad jag inte bör äta så vänliga.
Men somsagt är inte meningen att låta som en surkärrning bara säger vad jag tycker 
på minmat kan du se vad de flesta livsmedel innehåller!
Deet stod visst här ovan men du har länken här iaf…