Sojabönor
Blev så sugen på Chile con carne, men bönor har väl högt kolhydratinnehåll? Sojabönor undrar jag över, går de att använda någon enstaka gång? Fast de är väl inte det bästa heller?
Vad tycker ni?
Chili con carne står med i minmat och det har 7.9 kolisar/100 gram, det är bara du själv som kan avgöra hur mycket du tillåter dig! Sojabönor tror jag är sämre. Även om de har mindre kolisar, men det kommer säkert någon annan att berätta varför, ifall det är så alls…

Jag skulle nog strunta i sojabönorna, funkar utmärkt utan, bara man kryddar med "chili con carne kryddor" så smakar det som det ska. Några haricots vert istället kanske?
I och för sig så fattar jag inte hur det kan vara så pass lågt i chili con carne för vita bönor (kokta) har över 18 gram/100 så det måste vara väldigt liten andel bönor i det hela då! Är väl kolisar i tomatsåsen också så det blir ju inte mycket över till bönorna… 

Ja, men är det hemmagjort chile con carne i Min mat, lär det vara kanske….Jag vet inte om jag ska toras använda någon böna i? Har inte ätit varken bönor, potatis, ris, pasta eller bröd sedan januari i år…
Ska kolla kidneybönornas kolhydrat värde, kan ju peta bort dem och äta det andra om familjen vill ha bönor förstås!
Tack Pennylane

Håller med dig, det är nog bäst att göra egen, har hittat ett som jag tror jag kör fast utan bönor och med lite ost till!
Vad tror ni om det här:
250 g fläskfärs, 250g köttfärs.
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
½ paprika
3 - 5 msk tomatpure (lägsta jag hittade var 16kolh.p.100g)
2 dl vispgrädde
chilipulver
1 tsk sambal olek
salt, smör
Finhacka löken, smörstek. Tillsätt färs bryn den utan att smula den för mycket. Tillsätt puren, kryddorna och grädden. Låt puttre på svag värme ca 10 - 15 min.
Det är ju många portioner så det blir väl lagom middagskolhydrat mängd!!
Den ser väl helt ok ut!

Spiskummin också… Mmmm 
då blir det tacofärs… inte chili con carne! 

Kör utan bönor du, i riktig chili är det inte bönor, dessutom är det inte gjort på köttfärs utan helt kött som får "koka sönder".
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Uhmm, kött som får koka sönder, har du recept? Det skulle vara kul att göra ett "riktigt" uppkok av chile con carne, Halvdansk

Googla på "äkta chili con carne" så vimlar det av recept.
Jag hittade denna tex.

#8 Nja det är väl åt samma håll… Två goda mexikanska/texmex rätter. 
Ser att #11 recept på äkta chili också innehåller spiskummin.

Okey Halvdansk, kommer nog inte att hitta så många olika pepparsorter här i härnösand…..Vad är masa harina?
Kan man ersätta pepparsorterna mot några mer vanliga?
Spännade recept, tackar!!

Man kan säkert köra bara en sorts chili eller liknande. Ingen aning om vad masa harina är. Googla.

jepp!