Lite socker i livsmedel.
Jag undrar vad ni har för erfarenhet av t.ex. majonnäs med tillsatt socker. 3g kolhydrater per 100g tycker jag är okej, men har ni märkt någon skillnad när det är just tillsatt socker jämfört med andra sorters kolhydrater?
I min ICA-butik finns tyvärr bara med socker. Får gå till en annan butik… :)

Godaste majonäsen får man när man gör den själv, tycker jag. Helt utan socker och inga andra tillsatser heller. Jättelätt dessutom!
hittar jag något livsmedel med under 5 gr kolh tycker jag det är jättebra, själv drar jag gränsen helst inte över 20 gr/100 - undantaget förstås mörk choklad, men det äter jag bara nån bit i gången, så det beror ju på mängderna man äter också
en regel är ju att under 5g/100 per livsmedel och 5-10 gr/totalt per dag.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Helheten är ju det viktiga. Om du får i dig 3 gram kolhydrater av socker eller broccoli ger ändå samma mängd glukos i kroppen.
En viktigare fråga tycker jag är VARFÖR de tillsätter socker till en produkt som inte ens är avsedd smaka sött. Samma sak med pålägg, och vissa nedfrysta kötttyper (kyckling). Kan ju vara ett tecken på kassa råvaror.
Köpe-majonnäs är för övrigt gjord på dåliga oljor med mycket omega-6. Det är lätt att göra egen - använd macadamiaolja (mycket bra) eller i värsta fall olivolja (billigare men en viss del omega-6, dock bättre än många andra oljor (inklusive de i de kommersiella majonästyperna)).
Grundreceptet är att hårdvispa äggulor, och därefter sakta röra (mycket rörande!) ner olja tills man får önskad konsistens. kryddning och ev. citronsaft kan tillsättas efter tycke.

#3 När jag gör majonäs så rör jag ihop 2 äggulor med 1 tsk senap, 1 ms citronsaft (eller vinäger) och lite salt, sen hårdvispar jag det medan jag droppar ner matolja tills äggröran börjar tjockna. Då kan man öka på mängden olja, låta den rinna i en smal stråle och fortsätta vispa rejält (jag har elvisp på högsta fart) tills majonäsen har en lagom konsistens. Håller några veckor i kyl.
Jag använder kallpressad rapsolja (idag tog jag även lite flytande kokosfett) som jag tycker har en god smak och är en bra olja. Och jag gör alltid två satser (fyra äggulor alltså).
VIKTIGT är att ingredienserna har rumstemperatur och att man tar det lugnt med oljan tills gulorna börjar tjockna.
#4,
Senap och salt faller IMO under kryddning. De ingår dock inte i alla recept.
Vad gäller oljorna är åsikterna delade. Mängden omega-6 kan man dock lätt kolla upp på de flesta livsmedelsdatabaser för olika oljor.

I vilket fall som helst blir ju hemgjord majonäs nästan (eller förmodligen helt) fri från kolhydrater. Omega3 får man ju via äggulorna speciellt om man väljer ekologiska ägg enligt uppgift. Rapsolja säjs ju vara en bra matolja, särskilt den kallpressade (som inte ska värmas). Men jag får väl se om det funkar med kokosolja eller om majonäsen blir alltför hård. Annars är ju den absolut det ultimata alternativet.
Kryddning kan man ju låta bli om man vill, helt klart.
Kan tillägga att jag använder Dijonsenap utan socker.
Jag räknar inte rapsolja som bra i alla fall, den framställs av en giftig växt. Macadamia eller olivolja är de enda flytande oljorna som är ok enligt mig.

# 7 Ja oljan väljer man ju själv vad man vill ha.
Men vilka belägg har du för att rapsoljan är giftig?
Att raps är giftigt är väl ganska utbredd kunskap. se http://www.shenet.se/vaxter/raps.html tex
Hurvida oljan är bra eller inte, anser jag till störst del beror på omega-6 innehållet.
Äggen är inte på långa vägar tillräckliga för att balansera. Tyvärr. Det som avgör om rapsolja är OK är väl hur bra förhållande mellan omega6 och omega3 man vill komma. Men med nästan vilken växtolja som helst sticker kvoten åt fanders om man inte äter ett kilo lax samtidigt.

Sen beror det även på hur mycket man äter av en viss matvara.. jag har en tub majo i flera månader!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#9 Nja inte kan jag tolka det som att den raps som odlas idag är giftig, annat än den som andvänds till tvättmedel och plast. Enl Shenet fick man på 70talet fram en raps som inte innehöll den giftiga fettsyran.
Om man i övrigt äter mat som inte innehåller en massa Omega 6 lär det knappat ha nån betydelse att man äter majonäs gjord på rapsolja. Men som sagt, var och en väljer själv sin olja.
Jag hoppas på att kokosfettet ska funka, då blir det en riktigt hälsosam majonäs!

#12 Hur kan rapsen vara giftig om man odlar en sort som inte innehåller den giftiga fettsyran? Speciellt om man använder kallpressad rapsolja…
Men ska man vara strikt med sånt då är det ju absolut en bra idé att undvika köpt majonäs, som ändå innehåller tillsatser jämfört med hemgjord.
Därför att giftet inte är helt borta, de har endast reducerat mängden. Har du andra uppgifter som visar på annat, så kan du väl ge en länk till din källa som säger att den är helt giftfri.

#14 Ja enl Shenet så odlade man ju fram ett giftfritt raps på 70talet. Har du andra uppgifter?
Jag hittade det här meningen hos shenet så då säger de ju emot sig själva: "Den enkelomättade erukasyran är giftig och måste tas bort ur rapsolja som ska ätas."
det är inte giftigt i sig längre vad man kan utläsa på shenet, på sidan där råvarorna behandlas står att rapsen inte längre innehåller den giftiga erukasyran. Problemet är framställningen, eftersom den besprutas (detta står under växter) så kraftigt så anser inte margarintillverkarna att man bör kallpressa den. Varmpressar man den däremot så används en massa otäckheter för att få ut oljan. Detta kan man läsa om på Shenet också… under råvaror-raps

Men samtidigt så står det på sidan om raps att man använder raps med erukasyra till tvättmedel och plast numera. Matoljan tas fram ur raps som inte innehåller den giftiga fettsyran, den raps som man odlade fram på 70-talet.
så besprutning och extraheringsmedel bekymrar dig inte alls?

#19 Jag använder enbart kallpressad rapsolja och enbart till majonäs.
Enligt engelska wikpedia är giftet endast reducerat inte bortaget. Sen om man anser att det är tillräckligt lågt får var och en avgöra men giftfritt är det ej.
den bör inte kallpressas på grund av den kraftiga besprutningen som jag skrev…
enligt margarintillverkarna , men det verkar ju rätt trovärdigt ändå…

Det är väl som så, att besprutningsrester finns i mycket av det vi äter, inte minst frukt! Och även annan matolja än raps.
jo det är klart! Har jag inte sagt nåt om! Men om de anser att den har alltförmycket besprutningsgifter för att kallpressa så blir åtminstone jag lite mindre benägen att sätta i mig den, men var och en gör förstås som den vill!
Jag använder olivolja, inbillar mig att den är bättre, och frukt har jag slutat med…

#25 Ja jag har också slutat med frukt mycket pga alla besprutningsrester. Det lilla jag möjligen får i mig via rapsoljan i min majonäs är nog rätt försumbar. Tror inte alls att olivoljan är bättre - bekämpningsmedel används förmodligen även i olivodlingar om de inte är KRAV-odlingar. Dessutom transporteras olivolja från andra länder vilket är skadligt för miljön - rapsolja produceras åtminstone i Sverige.
Sen behöver inte det ena utesluta det andra - jag använder också olivolja emellanåt, för smakens skull. Men överlag använder jag smör och ekologiskt deoderiserat kokosfett.
Nötter besprutas i varje fall inte.
Anledningen att alla "ätliga" växter måste besprutats så mycket är att människan genom generationer avlat bort alla gifter (vilket är växternas naturliga försvar).
Köp macadamiaolja. Stora ica-butiker har det i grundsortimentet. Dyrt, men det lär kallpressad xxxolja också vara. Och om du nu använder så lite som du påstår kan man väl lika gärna använda det bästa. Testa i varje fall. Gott är det också!
OT - men nu är vi inne på besprutning o gifter.
visst, frukt besprutas, men nuförtiden finns ju ingen "ren" mat. även köttet som vi köper - behandlat med hormonpreparat o antibiotika o vilket foder får djuren egentligen? säkert bättre om man köper eko, men det finns inte på min skruttiga hemköp.
man får väl försöka komma fram till det minst skadliga o det som har större fördelar än nackdelar. (t.e.x. tycker jag fortfarande att frukt o grönsaker har nyttigheter som har större betydelse än de eventuella gifter de innehåller)
mja… vad frukt beträffar så bstår "nyttigheterna" mest av socker… det är bara att titta i en näringstabell (tex fineli) och jämföra med olika grönsaker och kött så ser man själv vad de har. C-vitamin tex är löjligt lågt i apelsin jämfört med röd paprika.
#28:
"hormonpreparat o antibiotika" kommer inte ut i ditt kött.
Fall inte för veganpropagandan.
Ev. hormoner som för övrigt är ko-hormoner och ej verksamma i en människa slutas användas långt före slakt. detsamma med antibiotika. Dessutom tror jag inte användningen av dessa är långt så utbredd som vissa försöker påstå.
nej jag tror faktiskt inte att det bara mest är socker i frukt.
("Apelsiner och citrusfrukter förebygger cancer, stroke, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar. Apelsiner verkar antiinflammatoriskt och stärker blodkärlen." - ex ur boken Superfoods)
men jag ska inte bråka;) många här tycks må utmärkt utan frukt, själv saknar jag den mkt.

#31 Men om man vill äta frukt så är det ju bara att göra det. Däremot behöver vi inte frukt för att få i oss vitaminer - det finns även i grönsaker, kött, fisk, fågel och andra livsmedel. Frukt är överskattat när det gäller den biten, men man kan ju vilja äta frukt för att man tycker om det och då är det ju bara att äta. Även med LCHF-kost kan man äta frukt till viss del (tror att man rekommenderar max en frukt om dan).
Personligen har jag slopat frukt mest för att jag inte är speciellt förtjust i frukt, försöker hålla nere alla varianter av socker och därför att jag vet hur mkt frukt besprutas med bekämpningmedel. Tror inte man skulle kunna odla frukt i nån större utsträckning utan bekämpningsmedel, åtminstone inte i de mängder som behövs för att exportera/importera alla frukter som finns i butikerna idag. Vi skulle ju inte kunna hitta frukt i diskarna under vintern antagligen… Alla svampangrepp som fruktträd utsätts för är svåra att få bukt med utan bekämpningsmedel och skulle innebära väldigt dåliga skördar antagligen. Alternativet vore att försöka få fram restistenta sorter, men jag tror att frukten skulle bli extremt dyr då. Men som sagt, var och en som vill äta frukt gör ju det.
jo när man nått den vikt man vill kan man äta en om dan är det nog man säger. Men inte när man försöker gå ner. Men det där är ju säkert individuellt det med.

Ät ekologiska produkter så behöver ni inte oroa er över besprutning!
Jag köpte macadamiaolja från Crearome - den kostade 184:- för en halvliter! Så det kommer att bli rapsolja till majonäsen även i fortsättningen, så mycket som det går åt här, eftersom jag inte tål smör.
Nog för att jag vill ha bra varor, men det finns gränser.