Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1333 ggr
zebrarandig
0

Alla är olika?

Funderade på detta då jag inte rasade i vikt på LCHF, som vissa personer tydligen gör, (i alla fall enligt pressen).

Märker nu att man måste hitta sin egen formel på denna diet.

Efter 5 veckor så hade ingenting hänt förutom 2,5 vattenkilon som försvann efter ett par dagar.

Gjorde en omläggning och strök alla mejeriprodukter, (förutom smör och tyvärr ost).

Efter 7 veckor kom miraklet: Jag kunde helt plötsligt promenera i ett högt tempo utan någon som helst ansträngning, (mina dåliga knän, mina kassa underben med benhinnor som tålde absolut ingenting, förutom snigelfart var … Läkta!)

Har nu gått ned 10 kg på 3 månader och har aldrig mått bättre. Kanske kan gå ned 8kg till, men man får se vart det hamnar.

Kanske också ska säga att jag har Asperger syndrom, men har aldrig mått bättre i mitt vuxna liv, än så här.

Känner mig faktiskt lite "hög" för jämnan. Är det normalt, eller är ketogen kost till fördel för en Aspie?

Zepp
0

Grattis först o främst!!

Ketonkroppar används i hjärnan som ersättning för glukos.. det lär bildas någon naturlig motsvarighet till GHB då.. helt naturligt altså och det kan vara en förklaring.. fast mest tror jag på att du känner dig friskare!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

babybel
0

Välkommen, zebrarandig! Vad trevligt att du mår bra på LCHF.

Min styvson är också Aspie, och vi tror att han skulle må mycket bättre av ketogen kost. Tyvärr är det svårt att få det att fungera, eftersom han mestadels bor hos sin mamma (som inte är intresserad av LCHF och mest äter vegetariskt) och dessutom lever han nästan bara på pasta och yoghurt…

Det är väldigt positivt för oss att höra att du känner dig bättre på LCHF-kost! Det ger mig inspiration att försöka lite extra att få min styvson att äta den här kosten.

Hoppas att du skriver mer om dina framgångar i fortsättnigen, så vi får veta hur det går!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Endtyme
0

Jag genomgår just nu en utredning (eller häh, det har tagit 1½ år av mestadels köande so far, så jag känner mig inte "mitt uppe i det" direkt) för just neuropsykologisk problematik. Så jag vet ju inte säkert om jag har någon autismspektrumstörning, även om det verkar luta åt det, men jag har i alla fall ätit LCHF i drygt ett år nu och blivit enormt mycket stabilare i mitt psyke! Tror att det finns några trådar om det ämnet här inne, men har ingen aning om var förstås…

Puhlo
0

Jag mår extremt mkt bättre psykiskt på LCHF än vad jag gjorde på vanlig kost. Jag har AS och ADHD. Dessutom har jag läst en massa om ketogen kost för autister och andra npf'are.

zebrarandig
0

Hejsan Puhlo #4!

Har du några bra länkar?

MarlaS
0

Man kan ju använda gluten kasein fri diet mot autism spektrat och många blir bättre pga. de har leaky-gut syndrome.

http://www.autismweb.com/diet.htm

Vet inte om denna sidan är bra men den verkar ju handla om ämnet, sök på google på gluten casein free diet autism annars så hittar ni.

emmaostlind
0

Wow, jag är nog mitt i det där du var befann dig i till en början: ett vattenkilo har försvunnit. Jag har nu kört i en månad och inte gått ner något alls i centimeter (mäter buken). Okej, en centimeter kanske. Men du ger mig hopp om att det kanske kan hända något snart om jag bara fortsätter att kämpa.  Däremot har jag, precis som du, märkt av andra positiva effekter av LCHF än bara viktminskning.

Mitt stora problem är PMS:en. Då försvinner allt logiskt tänkande, allt jag egentligen vill och det enda som existerar är att mata monstret. Jag gillar nämligen inte att vara sur och därför har jag låtit mig själv äta choklad så fort jag har PMS. Detta har resulterat i att PMS:en har förlängts från att vara i 1 dag till att vara en hel vecka. Men nu bemästrar jag det där så gott jag kan genom att berätta för sambon att jag är skitsur på allt - inklusive min egen skugga. Och han låter mig vara det, för han vet varför jag är det och att det är för en "god" sak. Jag ska fortsätta kämpa. Dina ord har stärkt mig!

Puhlo
0

Det var från http://www.gfcfdiet.com/ som jag började klura på om jag skulle testa LCHF, och på den vägen är det.

Många av deras success-stories går i princip ut på att barnen äter mer protein och lågt GI, inget gluten och inget kasein, och naturliga fetter som oljor och liknande.

Det kändes inte helt rätt för mig, så jag kollade lite mer, och insåg att ketogen kost var nåt för mig, då jag har pco-s också  (polycystiskt ovariesyndrom), vilket är rätt jobbigt.

Jag läste också nånstans (gah, jag har inte sparat alla länkar) att en kille med epilepsi och autism blivit mkt bättre och de trodde då att det hade med kosten att göra.