Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3146 ggr
emmaostlind
0

Nere under 70!!!

Jag har inte vägt under 70 kg sen 2001. Och i morse fick jag äntligen äran att skriva vikten 69,7 i min matdatbok! Min viktresa började på 78,8 förra året och på hösten gick jag ner till cirka 72. Efter det gick det jättetrögt och motivationen försvann, tills jag upptäckte LCHF. Det har nu gått tre veckor in i den här dieten och ÄNTLIGEN har det börjat röra på sig! Jag har gått ner 11 hekto sen jag började för tre veckor sen och nu förväntar jag mig fortsatt rörelse i rätt riktning!

Tack alla på det här forumet. Ni har hjälpt och stöttat mycket och jag hoppas att ni vill fortsätta med det! Det uppskattas.

Mervi
0

Grattis. Måste kännas skönt.

Lycka till i fortsättningen.

finataender
0

Åh, Grattis! Skrattande

Mojjan73
0

Grattis till den nya vikten!! Glad

goldcamilla
0

Grattis till viktnedgången, du kommer att må mycket bättre.

kaisakavat
0

Åh, under 70 - Drömläge!

Jättegrattis!!!! Skrattande

mariasupernova
0

Grattis! Du är verkligen inspirerande. Själv hoppas jag att komma under 70 någon gång också =)

zabbi
0

Skrattande Ett  jätte grattis från mig ochså Glad

[godisboll]
0

Grattis =)!

Rosalita
0

Grattis!

Sheena
0

Grattis vad kul!! Blir allt lite avis på dig.. hihi.. då 70 är mitt första mål oxå..

Floydian
0

Stort grattis!

LindaLee
0

Glad

*GRATTIS!*

Glad

annatornberg
0

Grattis!

Gud vad kul! Det är mitt första delmål också. Väger nu runt 76 och ska totalt ner till ca 65 tänkte jag. Det går trögt, men inspirerande att se att någon lyckas!

PiteCarina
0

Grattis och lycka till i fortsättningen! Glad 

Minns själv hur glad jag blev då vågen äntligen visade någonting på sextio eftersom jag ett tag trodde det var omöjligt för mig att uppnå!

Floydian
0

#13 första delmål 75 väl? Flört

Zepp
0

Grattis!

Skriv gärna dina knep här i tråden.. anar att det är många som vill veta hur just du gjort för att lyckas!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

anki1
0

70 kg är mitt slutmål. Jag har lite över 10 kg dit. Har inte kommit under första delmål (80kg) än. Det är seeegt som en gammal skosula.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

annatornberg
0

#15 Ja så klart Glad

Men 70 känns som en magisk gräns för mig. Har tidigare lyckat gå ner till 71-72 och där tog det stopp. Nu slarvat mkt under sommaren och gått upp till 2 kg under startvikt igen. Så inspirerande att se att nån har lyckats! Nya tag under hösten. (Precis anmält mig till konferensen i sthlm 3/10!)

Skriv gärna vad du äter under en vanlig dag emmaostlind!

Tisdag
0

Här är en till som har 70 kg som nästa mål, senaste vägningen sa 71,4 kg så jag hoppas att det är på G nu.

Bra jobbat emmaosllind!

Jennix
0

GRattis!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

LenaE
0

Grattis

Jag kämpar också för att komma under 70 gränsen och är snart där sedan har jag 2kg till att bli av med men sedan är det klart hoppas jag,

Jag satte 72 kg som målvikt men när jag kom dit så tyckte jag att jag ville bli av med några kilon till .

cathrine70
0

grattisCool

emmaostlind
0

Tack alla för era kommentarer. Hemskt ledsen att mitt svar dröjer, men mitt liv har gått i snabbspolning ett tag.

Jag vet inte om jag helt förtjänar att framställas som en förebild. Jag har ju egentligen bara gått ner ett kilo drygt sen jag började. Eller egentligen vet jag inte längre, eftersom batterierna till vågen är slut. Hehe… Undrar vems fel det är Foten i munnen.

Hur som helst lät jag mig själv äta ordentligt de första dagarna, bara jag åt produkter med lågt kolhydratvärde (<5%). Det var för att se det goda som fanns att äta och hitta fördelarna. Det som sedan magiskt hände var att jag tappade suget efter sötsaker och klassisk monsterhunger. Jag gjorde alltså inte så mycket ansträngande utan det blev så helt automatiskt. Efter några dagar började jag skriva upp vad jag åt och första veckan låg medelvärdet på 33 kh/dag. Till vecka två sänkte jag ner det till drygt 20. Sen dess har jag hållit cirka 20 kh/dag, förutom nu… Jobbet har varit jättestressigt och min karriär som ståuppkomiker fick sig en hård käftsmäll igår. Men jag kommer igen! Eller hur?

kram och tack för ert stöd

Margareta
0

Klart du kommer igen! Käftsmällar brukar kännas men har den fördelen att de går över.

En del klarar sig utmärkt på att ligga kring 20g kh per dygn och du verkar tillhöra dem, var glad för det och lycka till i fortsättningen.

Numer pensionär i Nynäshamn

eva-
0

hej emma! såg att din sambo e pt o kostrådgivare. vad säger han om lchf?

Inkanyezi
0

Grattis. bra jobbat.

Strunta gärna i att sätta i nya batterier ett tag, men plocka ur de gamla om du vill att vågen ska funka lite längre fram i tiden.

Det är inte heller säkert att vågen är det rätta instrumentet. Jag har minskat kraftigt i omfång och fått mer muskler sen jag började med LCHF för ett och ett halvt år sedan, men på vågen är det ingen skillnad. På svångremmen är det minus 12 cm sedan jag började gå ner, och minus 8 cm sedan jag började med LCHF.

emmaostlind
0

#24 Hej Margareta! När du säger att "En del klarar sig utmärkt på att ligga på 20 g/dag", menar du då att de flesta vill ha mer än så? Jag har sett flera här som äter upp till 5g/dag.

#25 Hej Eva. Min pojkvän frågade mig när jag började om jag ville att han skulle vara PT eller stöttande pojkvän, under den här processen. Han kunde inte vara båda samtidigt, sa han. Det hade jag full förståelse för och valde därför den stöttande pojkvännen. Men han är oerhört stolt över mig och när jag sa åt honom att jag inte hade så mycket aptit längre och lätt kunde klara mig länge utan mat, sa han att den meningen låg på hans 3-i-topp-lista över meningar han aldrig trodde att Emma skulle säga. Jag gissar att "Hey, hunny, ska vi göra något fullkomligt crazy och impulsivt i helgen?" och "Sömn är för loosers. Jag klarar mig på 2-3 timmar." har 1:a och 2:a platsen på den listan Flört.

#26 Hej Inkaneyzi. Grattis till dina 12 cm. Det måste kännas underbart. Halva det är mitt mål! Jag vill ner under 90 cm runt buken. Jag vill inte bli pinnsmal, för det har jag aldrig varit, så jag skulle nog inte känna mig som jag. Vågen har hållit mig från onyttigheter rätt bra faktiskt, eftersom jag har vägt mig varje dag. Nu har jag, på grund av jobbet, "käftsmällen", bristen på våg och en något tidigarelagd PMS satt i mig för många kolhydrater ett par dagar i rad, men det ska bli ändring. Märkligt att man tänker "tröstätning" det första man gör när man får motgångar. Gamla vanor… suck.

gyllenetider
0

Ja du trådstartare… det var så längesen sist att jag inte ens kan minnas när jag vägde under 70. 71 minns jag att jag vägde 2004 dock i samband med maginfluensa hahaha. Konstigt… för redan då tyckte jag att jag var stor och tjock. Nu väger jag 80 pannor!! Obestämd Hur mkt och hur många mål äter du om dagen - om man får fråga alltså? Frågar mest av egen nyfikenhet och lite inspiration nämligen.

STORT GRATTIS till dig iaf!!!! Skitkul!! Keep it up! Skrattande

Evanorm
0

Jag började på 75 kg och satte under 70 dom mitt första delmål. Men så har det varit så fördömt svårt att komma under 72 att jag nu har DET som mitt första delmål.

Att våga in under 70 måste vara divine!

STORT GRATTIS & LYCKA TILL!!

emmaostlind
0

#28 När jag äter tillräckligt med fett räcker det gott och väl med tre mål om dagen, men nu har jag misskött mig och det leder till att jag vill äta mer i stället. Så då blir det minst fyra (fast ett mål kan då bestå av några skivor ost). Suget har varit borta i flera veckor, men har nu återvänt pga stress (gissningsvis). Hoppas på att kunna få bort det snart igen så att jag kan fortsätta i samma anda som innan. Jag har ett genomsnitt på 22 kolhydrater om dagen nu. Det som också har hänt är att jag inte är sugen på specifika saker, utan mer på en "kategori"; ex i stället för just glass kan jag bli sugen på "något kallt och friskt". Då kan ramlösa och några frusna hallon funka som substitut.

En dag kan se ut så här:

Frukost: 2 oopsies med ost och thé

Lunch: En kycklingfilé och sås (oftast jordnötssås, fy vad gott det är)

Kväll: En köttbit med svamp och sås eller en avocado med räkor och majonäs. Annars oopsie och mezeyoghurt om jag inte har någon matlåda.

Innan såg en dag ut mer så här:

Frukost: En stor portion havre- och råggröt med 5-6 matskedar äpplemos och 2 dl mellanmjölk

Förmiddag: 1 banan och 1 viktväktarnas drickyoghurt

Lunch: Halva tallriken med sallad/grönsaker, resten någon klassisk husmanskost, ex spaghetti och k-sås eller potatismos och korv

Eftermiddag: Samma som förmiddag

Kväll: Var inte så hungrig här, men tog oftast en smoothie bestående av bär, olika mjölkprodukter och hermesetas (sockerersättning).

Under dagen kunde jag också äta 1-2 äpplen av sorten "Fuji" *saknar* Skäms

Jag tycker det är underligt att jag inte rasar i vikt nu. Vad säger ni?

Evanorm
0

Det tycker inte jag. Om du åt ovannämda kolhydratrika och fettsnåla mat ett längre tag så kommer din kropp att behöva tid för att vänja sej (våga tro på) att det inte blir svält igen.

Håll ut bara!! Skrattande

emmaostlind
0

#31 Aha, smart sagt! Min kropp är rätt trög också när det gäller att gå ner (och faktiskt även upp) i vikt. Har en så kallad "endomorf" kroppstyp. Den funkar på det viset. Man får kämpa hårdare än andra. Men jag lider inte så mycket i den här dieten som jag har gjort vid andra tillfällen i livet då jag provat att gå ner i vikt, så jag har ro att vänta ett tag till… Men nu när jobbet är stressigt och ståuppkarriären fick sig en käftsmäll, känner jag att jag förtjänar ett kvitto på att i alla fall min diet funkar.