Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1672 ggr
gyllenetider
0

OT men inte Off Topic....

Utan fullständigt OFF TRACK!!!

Vet inte hur jag ska mig ur detta. För några dagar sen bara flög sötsuget på mig… eller vet inte om det var nåt SÖTsug utan bara ett sug efter vad som helst… jag stoppade i mig mackor, knäckebröd, ris, pasta och idag åt jag en potatis! Jag har ätit choklad, ostbågar och ja… en massa skit. Magen har kommit igång någorlunda så strunt i den men… nåt jag märkt är att jag känner mig gasig och plufsig. Gasig vet jag ju att man blir när man äter för mkt kolhydrater men jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta nu. Jag är sugen på allt känns det som. Nu kunde jag inte sova för jag låg och vred mig och kände mig hungrig (småhungrig) och gick upp och tittade i skafferiet, kylskåpet, ja till och med frysen. Och nu sitter jag här med fet yoghurt med lite grädde och pepparkakskrydda. Men egentligen ville jag ha knäckebröd.

Vad kan man äta om man blir akut sugen på nåt på natten?? Jag äter inte ost, oliver eller korv eller pastej (inälvsmat). Bleh! Ligger inte protein rätt tungt i magen om man sen går och lägger sig? Nu vet jag ju oxå om att om man äter som man ska så SKA man inte bli sugen på nåt men OM man blir det??

Vore tacksam för tips och hjälp.

MimLan
0

Jag åt rostbiff nyss. Som jag ser det är mat det som gäller, oavsett. Det är inte mycket som blir bättre om man underhåller ett jobbigt sötsug.

Och det ligger inte rungt i magen, det ligger rätt och bra. Det har bara varit tungt när jag gjort avsteg med bröd och dant.

gyllenetider
0

#1 Ja du har nog rätt. Så skulle jag va småhungrig/sugen på nåt mitt i natten eller innan jag lägger mig - så ska jag satsa på nåt proteinrikt?

MimLan
0

Jag skulle inte fundera så mycket på fördelningen. Jag skulle äta mat. Dvs, protein och/eller fett. Det mättar och underhåller inga sötsug som t.ex. yoghurt och nötter kan göra.

Solange
0

Jag tycker fläsksvålar är kanon i det läget. Jag blir sugen på den där knastriga känslan när man äter knäckebröd eller för all del chips o ostbågar. Ibland har jag nån dipp till oxå.

Mitt enda bekymmer är att de är lite svåra att få tag på ibland.

Sen vill det ju till att man gillar fläsksvålar också. Somliga kan inte med dem och jag kan hålla med om att de luktar rätt äckligt när man öppnar påsen, men jag tycker de smakar jäääättegott. :-)

Andina
0

Keso som du smaksätter själv - med eller utan tillbehör (gurkstavar e d).

Keso ger inte så mkt fett men däremot protein.
Jag blandar ibland ner mkt philadelphiaost (ofta "vitlök&örter"-sorten). Då får jag både fett, från osten, och mycket protein från Keson. Mättande o gott o enkelt när 'suget' sätter in.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Ballo
0

Jag derack 1 - 1,5 liter lättmjölk + åt 05 - 1 kg äpplen om dagen innan jag bötjade med LCHF för drygt 3 veckor sedan.

När sötsuget sätter in på kvällen i bland, vispar jag 1 dl grädde med 1/2 tsk vaniljsocker, (har inte hittat vaniljpulver) då försvinner sötsuget. Det blir ju lite kolisar men höjer inte det för mycket utslaget på dagen, för mig.

Det kanske inte är riktigt bra, men suget är borta för mig den kvällen.Skrattande

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida