Vattenkastanj!
Jag undrar om någon kan tala om hur nyttigt/onyttig vattenkastanj är?
När man läser på burken, så låter det inte så farligt, men…?
Knaprigt och gott är det!

20,9 gram kolhydrater/100 gram vattenkastanj, enligt Fineli.fi. Inte bra alls, ärligt talat.

Oj!
Vi köpte vattenkastanjer, skivor i vatten, (konserv) märke Eldorado.
Där står 4 kolhydrater/100g. Hur kan det skilja så otroligt mycket???

Tja, säg det. Otroligt märkligt. Stämmer det med 4 gram kh, så kommer ju saken i en helt annan dager.
Skillnaden utgörs för övrigt inte av fibrer, som det annars vore lätt att tro - de 20,9 grammen på Fineli syftar enbart på digererbara kolhydrater.
Står 4g/100g på min oxå.Vilket är rätt eg. och vad betyder Fineli.fi ?
Är supergott att linda bacon runt hela vattenkastanjer och lägga dom på grillen som en förrätt medan gästerna minglar.. hade förrut oxå doppat kastanjerna i sweet-chilisås innan lindningen men den går bort om man ska följa dieten strikt.

Vi brukar blanda det med stekt köttfärs och grädde, så blir det lite potatisgratängs känsla över det hela! Men nu är frågan om det är bra eller inte…
En snabb googling gav följande resultat:
Mrs Chengs vattenkastanjer innehåller 10,8 g kh, Blue Dragons innehåller 3,4 g men med tillägget: "På grund av produktförändringar kan angivet näringsvärde skilja sig från det näringsvärde som anges på produkten i butik. Om så är fallet är det näringsvärdet på förpackningen som är det riktiga för innehållet i just den produkten."
Kanske finns det olika "raser" av vattenkastanj, med olika kh-halt?

Fineli är en ganska användbar finsk livsmedelsdatabas, där det går att söka på olika livsmedel eller leta efter dem utifrån alfabetisk ordning. Allt hittar man dock inte där, men det är ju bara att testa.
OBS: på startsidan går att välja svenskspråkig version av sidan, man behöver alltså inte kunna finska… 
Vad som ligger bakom skillnaden i näringsvärdet har jag dessvärre ingen som helst aning om.

Skumt värre, och i vanlig ordning frustrerande att i brist på klara fakta behöva spekulera.

Kan det vara så att den stora skillnaden finns i färsk eller inlagd (konserv)?
Kan man äta vattenkastanj färsk? Har alltid köpt den på burk, och har då inte funderat så mycket på hur den ser ut egentligen…
Runt 10g kolhydrater, hittar jag på amerikanska sajter.

Tack så mycket för all fakta!
Lustigt att det skiljer så mycket mellan olika märken!