Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4737 ggr
Roarkish
0

Atkins

Jag ar lite nyfiken pa varfor efter att ha last hundratals inlagg pa denna sida, att inte Atkins namns en enda gang. Vi ar flera decennier efter Atkins, sa nagra saker ar annorlunda (mer kunskap och erfarenhet), men i grunden bygger ju LCHF pa Atkins framsteg i mycket stora drag.

Jag har sjalv bott i USA o England tills alldeles nyligen, sa min erfarenhet kommer fran Atkins, och ar ny i LCHF sammanhang.

Sa, finns det Atkins motstand bland LCHFare? Jag har personligen lite svart for nar Skaldeman kallar det for "sin diet" nar det bygger i stort sett enbart pa kunskap fran andra, vilka i stort sett byggs enbart pa kunskap fran Atkins.

nobban7
0

Här finns en tråd om det

Roarkish
0

Tack for lanken. Laste den.

Sa som jag ser det sa finns det inget motsatsforhallande mellan Atkins och LCHF. Atkins var forst, LCHF ar forsvenskat men ar Atkins med erfarenhet och mer kunskap beroende pa att den kom senare.

Jag ar bara lite forvanad over att Atkins inte namns mer. Han var trots allt den person som forst kom ut med budskapet om att ata lite kolhydrater och mycket fett till allmanheten, och han kampade i flera decennier mot mer motstand an LCHF foretradarna gor idag. Utan honom ar det tveksamt om vi ens hade haft detta forumet idag och valdigt fa av oss hade atit den kosten vi idag ater utan fortfarande satt fast i kolhydratstrasket.

En sadan som Skaldeman, som gor ett bra obb pa att sprida kunskapen, tycker jag borde ge mer credit dar den hor hemma.

Calmare
0

Roarkish, Atkins var långt ifrån först med detta budskap, den första person som jag känner till vilken förespråkade en kolhydratsreducerad kost var läkaren William Harvey(Han som var William Bantings läkare - mitten av 1800-talet), så det är inga nyheter att stort intag av kolhydrater ger övervikt/sjukdomar. Det var bara mer eller mindre bortglömtFlört

frukaos
0

Har jag fel eller är inte Atkins mer intriktat på LCHP? Alltså lite kolhydrater och mycket proteiner? Eller är det fett även för en 2Atkinsonare"?

Jennix
0

Jag personligen är väldigt mycket PRO-Atkins, eftersom han börjar med en fas då det nästan är garanterat att man går ner i vikt. Han är också medveten om vilka livsmedel som kan hindra viktnedgång och ge mer sug, vilket jag tycker är bra.

Däremot ogillar jag alla Atkins-produkter eftersom dom har sötningsmedel i och består av en massa kemiskt skit… Och jag tror heller inte det är en bra idé att öka på kolhydraterna hur mycket som helst efter ett tag, utan man måste tänka att man byter kostriktning helt, inte bara äter en diet i några månader.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Roarkish
0

Bah… mitt langa inlagg forsvann.

I kort skrev jag att Atkins inte var forst med att veta att var kost ar halsosam, men han var den som lyckades sprida den nagorlunda till allmanheten. Och han kampade i decennier i en miljo som var mycket mer fientlig an den vi stoter pa idag. Han hade inget forum att komma till och klaga nar arbetskompisen sa nagot dumt. :)

I sin bok ger Atkins ocksa credit till foregangare. Han tillagnar de forsta 100 sidorna eller sa till att redovisa forskning och ge credit dar den hor hemma.

Sa, min poang ar den att jag ser Atkins som gudfadern till det vi haller pa med och vi ska vara evigt tacksamma for hans slit och hangivenhet.

Roarkish
0

#5 Trevligt med nagon som ger Atkins lite berom. :) Och ja Atkins var liberal med sotningsmedel, mest beroende pa att det fanns mindre kunskap om manga sotningsmedel pa hans tid. Men han skiljde pa olika sotningsmedel, och rekommenderade inte aspartam t ex.

Atkins betonade valdigt mycket att detta inte ar en 3 manaders diet, utan en evig kostforandring. Han delade som bekant in tiden tills det man nar sin idealvikt i olika faser. Jag tror bade att folja faserna och att inte gora det funkar.

Jennix
0

#7  Ja, jag ser det helt enkelt som att många har bra idéer och till slut får man klura ut själv vad som funkar. Atkins fokuserade inte heller på sockerberoende, utan har man såna problem får man ta med det i beräkningen.

Däremot tycker jag han har fattat detta med mjölkprodukternas problematik, vilket jag tycker är ett stort problem i LCHF - att man fokuserar mer på att äta grädde, Creme Fraiche och yogurt än att äta kött eller fisk.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Roarkish
0

Jennix: Atkins tillagnar en stor del av sin huvudbok at sockerberoende, diabetes, insulinets roll etc.

Just molkprodukternas roll ar jag tveksam over sjalv. Jag ater inga mjolkprodukter forutom fet gradde (vilket jag anvander mig ganska mycket av) sjalv. Kan inte fa mig sjalv att prova yoghurt, fil etc efter att ha last Atkins. Speciellt eftersom jag behover minska min vikt, sa ar det inte nagot jag vill experimentera med just nu.

[Pennylane1]
0

fokuserar MER på Grädde Creme fraiche och yoghurt? Än kött och fisk (och ägg förmodar jag finner nåd?) VAR gör man det? Inte härinne iallafall, då har man verkligen  läst skevt tycker jag!?

Jennix
0

#9  Njae, jag tänker främst på de produkter han har som är väldigt söta - det motarbetar sockerberoendet.

#10  Jaså, jag ser det dagligen härinne. Du får väl tycka att jag läser skevt, det är din bedömning inte min. Flört

lc-solkatt
0

Själv har jag följt Atkins och inte lchf men de är ändå så lika. Har böckerna hemma. Men om någon frågar brukar jag svara lchf eftersom det är mer känt i sverige

PatrikHagglund
0

Atkins-dieten har väl aldrig fått något riktigt genombrott i Sverige. Annika Dahlqvist, Sten-Sture Skaldeman och Lars-Erik Litsfeldt upptäckte högfettsdieten (som sedan kom att kallas LCHF av Annika) oberoende av varandra och oberoende av Atkins, om jag har förstått det rätt.

LCHF är alltså ingen modiferad variant av Atkins, utan en parallell lågkolhydratskost. Nu var Atkins ute långt tidigare, men de direkta influenserna på LCHF har nog varit ganska små.

Sedan är det många som nog (felaktigt?) förknippar Atkins med högproteinkost snarare än högfettskost.

Jag har inte läst Atkins böcker, men hittar följande citat på Wikipedia:

Another common misconception arises from confusion between the Induction Phase and rest of the diet. The first two weeks of the Atkins Diet are strict, with only 20g of carbohydrates permitted per day. Atkins states that a dieter can safely stay at the Induction Phase for several months if the person has a lot of weight to lose.[40] Induction, however, is merely a stage to get the body used to fat, and cure cravings for unacceptable foods. Gradually, carbohydrate levels are raised to slow weight loss and add more acceptable foods (berries, more dairy, nuts, etc.), though carbs are still significantly below USDA norms. Once the weight-loss goal is reached, carbohydrate levels are raised again to a state of equilibrium where no weight is lost or gained, which may or may not be below USDA norms, depending on the individual's metabolism, age, and their exercise level.

Att gradvis öka kolhydratsintaget förespråkas ju inte alls enligt LCHF, eftersom tex typ 2-diabetes och liknande problem betonas minst lika mycket som viktminskning av LCHF.

Roarkish
0

Verkar konstigt att de upptackte det oberoende. Om man hade ett intresse i lag kolhydratskost och forskar i det, sa borde man ju oundvikligen har hort talas om Atkins. Men men… Fick mina svar, och ar glad att det finns nagra Atkins anhangare har ocksa.

Atkins foresprakar hogt fett intag, men han behandlade inte amnet om att man kan ata for mycket protein. Han hade ingen begransning pa hur mycket protein man borde/behover ata.

Citatet fran Wikipedia stammer i stort. Det jag vill tillagga ar att okningarna ar sma och alltid att betrakta som lag kolhydrats kost, och Atkins sager att man kan stanna pa induction sa lange man vill. Nivaerna for hur mycket carbs man kan ata utan att ga upp i vikt skiljer sig mycket, men han pratade om att i de flesta fall sa gar man ner om man ater <20g och de flesta hade ett equilibrium mellan 40-70g om jag inte missminner mig.

szwed
0

Vill även nämna Jan Kwasniewski som har hållt på sedan 60-talet

och påstår sig ha ca: 2milj "anhängare" runt om i världen. främst i Polen, USA och i Australien.

Hans "Dieta Optimalna" Går i princip ut på att äta  i förhållandet 1del Protein, 3 delar Fett och ½ del kolhydrater

Zepp
0

All heder år Dr Atkins.. men han var inte på långa vägar först, före honom var Wiliam Banting med Letter of corpulen och före honom den allra viktigaste och den med störst inflytande ända fram till 70-talet då lågfettkosten slog igenom.. BrilliantSavarin!!

"Historiskt sett kan vi tala om två kosttrender - kolhydratsnålt och fettsnålt - där Annika Dahlqvist lustigt nog representerar den som har flest år på nacken. År 1826 utgav Anthelme Brillat-Savarin »Smakens fysiologi«, en av de mest inflytelserika böckerna om såväl kokkonst som kostrelaterad ohälsa. Han var inte akademiskt skolad, men hans kunskap och auktoritet var stor, och lärda män i hans samtid ska ha respekterat honom högeligen. Så här skriver han om bukfetma: »Det finns ett slags korpulens som inskränker sig till buken. Detta har jag aldrig iakttagit hos kvinnor …« Själv är han också drabbad: »… men fastän bärare av en ganska utstående mage, har jag ännu en vad och en Achillessena lika skarpt avtecknade som på en arabisk springare.«

Efter att han hade funderat länge (boken gavs ut samma år som han avled vid 71 års ålder) »… letade jag mig fram till en teori, vars grunder jag funnit genom undersökningar utanför människosläktet, nämligen att korpulensen alltid i främsta rummet förorsakas av en med mjöl och stärkelseämnen överladdad diet …«. Brillat-Savarin kan ses som en av de viktigaste upphovsmännen till den långa tradition av skepsis inför kolhydrater som förelegat fram till etablerandet av den fettsnåla kosten på 1970-talet."

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8713

"Förkortningen LCHF består egentligen av två koncept: LC (low-carb) och HF (high-fat). LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost, men inte på GI-metoden"

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

Varje generation aktualiserar olika kostmodeller på nytt och ofta influeras dessa av andra strömningar i tiden.. Lindebergs Paleodiet är en stark influens i Svergie och numera även Mats-Erik Nilsson med "Äkta vara"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

# 11fokuserar man mer på ( = äter mer?) mjölkprodukter än kött och fisk och ägg är det ju inte LCHF… då kan det ju inte vara ett problem inom LCH

[Columba]
0

Alla som är födda på 40- och 50-talet har hört om Atkins om man har varit intresserad av viktnedgång. Jag har följt Atkins-dieten i korta omgångar på 70-,80-,90- och 2000-talet.

Jag tycker att Atkins och LCHF egentligen är samma sak. I båda undviker man kolhydrater, åtminstone dom värsta ss. potatis,pasta,ris och bröd.

Båda "dieterna" säger man ska pröva sej fram hur mycket kolhydrater man tål, speciellt om man ska gå ner i vikt. Endel äter inga kolhydrater  andra äter mer eller mindre. Likadant med fettet och proteinerna.

Sen tycker jag LCHF mera går in för ren och obehandlad mat. Atkins snacks och dylikt är påhitt från senare tider.

LCHF är  en  svensk  Annika Dahlqvist version av lågkolhydratkost , Atkins  om man så vill kalla den,som någon sa här tidigare.

frigge
0

Och alla atkins chocklad och tillskott osv som finns idag har inget Med Dr atkins att göra.

Efter hans död ligger företag bakom namnet atkins och vill tjäna pengar på folk som vill gå ned i vikt.

Och enligt mig finns det ingen skillnad mellan atkins och LCHF.

Dr annika dahlqvist har inte kommit på detta.

PatrikHagglund
0

#14 Det är skillnad på att bara ha hört talas om och å andra sidan bli inspererad av. Atkins tillhör nog inte det allmänna medvetandet i Sverige som jag antar det gör i USA. Om det hade gjort det så hade kanske LCHF aldrig hade vuxit fram - med sina små men i mitt tycke viktiga skillnader mot Atkins (tex att man betonar andra välfärdssjukdomar än övervikt).

Sten-Sture Skaldeman skulle "äta sig till döds" (efter än en gång ha misslyckats med att gå ned i vikt på lågfettskost) och upptäckte att han istället gick ned i vikt. (Så han har nog rätt att kalla sin helt egna diet, just "sin diet".)

Lars-Erik Litsfeldt drabbades av typ 2-diabetes och surfade runt och hittade bla sidor av Jan Engvald (hans sida är fungerar inte längre) och Johan Hedbrant (om jag minns rätt).

När Annika Dahlqvists dotter, som gick läkarlinjen, berättade att hon deltagit i ett skolprojekt och provat lågkolhydratskost i en vecka med framgång, så provade även Annika. Först en kost med både lite kolhydrater och fett, men efter en kontakt med Uffe Ravnskov så ändrade hon sig till en högfettsdiet.

lc-solkatt
0

#13 Atkins menar att man kan när man nått sin målvikt kan höja kh-intaget tillsviktnedgången upphör vilket alla kan göra mer eller mindre och på så vis blir det ocks enklare i vardagen

Zepp
0

Det är lika lite skillnad mellan LCHF och Atkins, som mellan Skaldeman och Litsfeldt.. dvs det handlar om olika personligheter som skrivit böcker utifrån samma teorier och med lite olika erfarenheter!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

#13 Fast man MÅSTE inte höja mängden kolhydrater, och det finns de som äter efter LCHF som också höjer sin mängd kolhydrater när dom gått ner i vikt så…

För mig är det lågkolhydratkost alltihop ändå, och man anpassar efter individ så… Flört