Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1488 ggr
julia61
0

Så synd!

Idag på jobbet så blev jag tyst motarbetad.

Det var inte jag som handlade idag, men jag hade beställt smör och bregott till bakning och fika.

De som handlade kom med margarin och Lätta, sade att allt smör och bregott var slut, med ett slugt leende.

Jag äter inte margarin eller Lätta, så det var väl ok, men de som sedan äter det jag bakat och fikar här får ju då i sig de äckliga produkterna.

Det var i all välmening jag börjat använda smör o bregott på arbetet. Men vad gör man, men det tar emot……

Ledsen

[akaron]
0

En del förstår inte, helt enkelt för att de är okunniga, eller bara trögskallar. De skulle gå på studiebesök på en margarinfabrik och få känna lukten av den äckliga oljan de härdar, innan den är smaksatt, färgad och fått rätt konsistens är det verkligen PYTON. Jag har varit i Karlshamn ett par gånger, och fabriken där stinker över halva stan. Då tappar man direkt aptiten för allt som har med margarin att göra. Kanske skulle fungera som antimargarinreklam.

TjockaBerta
0

Fy så elakt gjort. Jag förstår att du blev ledsen.

Kanske du kan vända det till din fördel om det händer igen.

Poängtera att anledningen till att smöret och bregottet är slut är för att folk väljer de bästa varorna först och skräpet blir kvar till sist, eller nåt annat i den stilen.

>>>Malum domesticum<<<

Roarkish
0

Vet inte vad det finns att vara ledsen over i detta fallet. Vet inte om deras avsikter ar mer elak an din goda avsikt att introducera smor och Bregott pa jobbet. De har bara samre kunskap, vilket man inte ska bli ledsen for. Sprid din kunskap pa ett positivt satt. Det vinner i langden, vilket bevisats manga ganger (Berlinmuren foll still slut).

KattaMo
0

Usch vad taskigt!!! Skrikandes

frukaos
0

Idag satt mina (överviktiga) kollegor och ondgjorde sig över hur jag kunde äta nå't så ohälsosamt som ägg och baconmuffins till fikat. Själva åt dom ju nyttiga fiberbröd men sallad och åt frukt. Sa inget men det är konstigt att dom inte själva funderar på hur det kan komma sig att jag går ner i vikt medans dom går upp trots min "fett-diet".

Det är bara att acceptera att det kommer att ta tid innan fetträdslan försvinner för gemene man.

Jennix
0

Oavsett kost så är det inte respektfullt att ignorerar någons önskemål, som i detta fall då du bett om vissa saker för att baka och personen handlad annat med flit - för det är väl rätt uppenbart att det är.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

frukaos
0

#6 Håller med men skulle du resonera likadant om det varit det omvända? Om mina arbetskamrater vill baka med margarin och jag köper smör?

Jennix
0

#7 Ja, det skulle jag. Det är respektlöst att tvinga någon till nåt dom inte gått med på.

Min syster är vegetarian och äter massor av socker. Hon vet vad jag äter, och vi diskuterar inte - det är en fråga om respekt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jennix
0

#7  Det skulle aldrig falla mig in att lura någon att äta nåt dom inte ville ha, om dom bett om margarin får dom stå för det - jag skulle däremot inte äta det, men det är mitt val.

frukaos
0

#8 Respekt! Jag försöker också att inte tvinga mig på fast jag tror många gör det av missriktad välvilja.

Jennix
0

#10  Visst finns det många som gör det, och var och en bör ställa sig frågan om man verkligen ska tvinga på folk sina egna val - även om man vet att man har rätt. För det handlar till slut inte om vad som är rätt och fel, enligt mig, utan om vägen dit. Skrattande

Därför ogillar jag de som äter LCHF utan att egentligen tänka efter vad dom gör. Funkar det inte för dom så kommer dom att skylla på någon annan, Dr. Dahlvist eller Skaldeman eller KIF.

Provar man LCHF med öppna ögon och ser vad som funkar för en själv, då kan man inte skylla på någon annan heller och jag tror att de människorna som väljer själva - de brukar inte skylla på nån annan heller. Flört

Pussgurkan
0

#9 håller med dig att det handlar om respekt att följa någons vilja som man gör en tjänst - tex handlar. Vad som oxå är viktigt att komma ihåg (som du skriver) är att ALLA har vi möjligheten att VÄLJA! Vi kan välja att äta eller inte, fuska eller inte, röka eller inte. Tyvärr så är det många som ser sig som offer och menar att det inte har något val -> DET är att ge bort makten i sitt liv till "Någon/Något" annat. Ta bara alla de som röker "fast det är inte deras fel egentligen…" osv osv.

Jag har haft ett tuft liv, jag har mått väldigt dåligt och jag hamnade i en cirkel där jag liksom gjorde mig själv ont "för att jag inte var värd" bättre MEN den dagen jag bestämde mig för att NU ÄR DET JAG SOM ÄR KUNG I MITT LIV, JAG BESTÄMMER, JAG VÄLJER DET JAG VILL, NÄR JAG VILL OCH OM JAG VILL. Efter den dagen sakta och säkert så vände livet. Jag rensade bland "vänner" och jag rensade ut allt jag egentligen inte vill ha - kort sagt jag VALDE! (nu spårde grundtråden in på ett litet sidospår - sorry - men jag tycker ändå att det är relevant då jag tycker att RESPEKT och VAL hör ihop).

Jennix
0

#12 Ja, ja och åter ja. Har upplevt precis detsamma, jag har mått fruktansvärt dåligt större delen av mitt liv och varit ett offer som inte förtjänat bättre. Nu har jag börjat älska mig själv och vet att JAG vet vad som är bäst för mig och även om jag inte vet det så ska jag ändå välja själv. Flört

julia61
0

Varför jag önskar att de jag bakar och gör fika åt får bregott o smör är att jag mår dåligt åt att de äter margarin och Lätta när jag vet hur det tillverkas och hur det påverkar dem….Det var därför jag ville känna att jag gör rätt, att de kanske får lite bra fett i sitt fika…Men jag kanske bestämmer åt dem, fel men jag har berättat varför jag ville göra så och hur jag känner när de äter Lätta tex…Rynkar på näsanObestämd

Jag kanske ska lägga ned det, men jag skriver nog smör och bregott på nästa matlista igen..vi får se..Flört

parsley
0

Se det positivt: Tänk om det verkligen var så att Bregottet var slut, eftersom så många köper det nu för tiden.

Skämt åtsido. Du har blivit illa och respektlöst behandlad. Det är inte OK att köpa Lätta åt någon som bett att få Bregott.

Den som är fettskrämd kan ta en mindre mängd Bregott, dricka mindre mängd helmjölk eller späda ut mjölken med vatten. En person som vill undvika lightprodukter och kemiskt sammansatta livsmedel kan inte göra det valet. Lätta är kemiskt oavsett mängd.

Mojjan73
0

Jag var hos en kompis i helgen som fyllde år. Dom hade gjort en marängtårta med mycket grädde och jordgubbar. Jag blev bjuden på grädde och jordgubbar, mycket tacksam över det. Men i nästa stund satt dom och beklagade sig över att dom gått upp i vikt och nu minsann skulle ta tag i detta och bara ägna sig åt sallad och light. Dom funderade inte ens över att jag åt grädde och är smal medans dom går upp och ska äta light osv. Flört Dom vet hur och vad jag äter och dom frågar ibland men jag skulle aldrig pracka på dom ngt dom själva inte valt.

julia61
0

Nej, det var därför jag frågade om det var ok,  och det var det…..

Har varit utsatt för liknande påhopp av,vem vet, snälla människor som bryr sig om min övervikt. Eller retar sig på den, de får gärna lyfta av den om det gick.

Men det var så här det brukade gå till, de kom hade med sig kakor o bullar och ville ha kaffe. Sedan så sade de att det var så synd att jag o min man var så feta!!

Till slut så brast det och jag bad dem att sluta komma med gott o sedan förfasa sig över vikten!! De slutade med det och att komma så ofta med. Men det gjorde inget alls!!

frukaos
0

Pussgurkan: Du missförsod mig. Jag menade att Jennix var värd respekt för att hon var så vidsynt men jag håller med dig i ditt inlägg i alla fall :)

Mojjan73: Håller med men ibland är gränsen mellan att upplysa och "pracka på" hårfin.

Julia61: Om det är du som bakar är det väl du som bestämmer ingredienterna oxå? Det kan jag tycka i alla fall.

lc-solkatt
0

Säg sanningen! Berätta för de hur dåligt margarin är och säg det till dem för deras bästa

frukaos
0

Finns det en sanning :)

Jennix
0

#14  Jag tycker inte du har gjort fel, hoppas du inte tolkade mina kommentarer som kritik mot DIG. Om du hade bett någon köpa smör så är det ju den som ignorerar dig som gjort fel och brist i respekt, tycker jag.

Jag tycker inte det är fel att säga vad man tycker eller vad man tror på, det är inte det det handlar om. Att däremot ignorera någons önskan är brist på respekt.

Som om man gav griskött till en muslim utan att tala om det…

julia61
0

Nä, jag tog det inte som kritik, inte då. Bara lite ledsen över arbetskamrater som inte förstår att jag vill dem väl.

Har börjat att fundera över alla färgämnen och smakförstärkare osv. eftersom jag är den som fixar fika och bakar (fast jag inte smakar!) så vill jag att det jag gör ska vara bra.

#18, det är så att de får inköpslapp av mig och de far o handlar. Efter eget sinne, verkar det som. Det är deras val, men nog må väl smörbakade småkakor vara godare och bregott på mackan.

Nja, jag får väl se vem som handlar nästa gång.

Vet ni det var riktigt äckligt att skiva margarin över kakan idag, som om jag skar mjuk plast på något sätt……Usch!! Stackare.

Jag kände att jag gjorde fel när jag bakade  m margarinet, ingen glädje liksom….

kricko1
0

Hej Julia!

Lite känslig fråga kanske… eller egentligen inte, inte för mig iaf. Men väl för dig verkar det som..

Hoppas du förstår mig rätt här, för min tanke är att du ska börja ta lite mer plats nu på en gång, det är tid för det Kyss

Det är så att du bakar åt dina arbetskamrater, för att de vill det och gärna fikar av det du bakar… men du äter inget själv oavsett om det innehåller smör eller margarin om jag förstått rätt…

Alltså min åsikt är, antingen bakar du som du vill, för att du tycker det är roligt och då är det bara att de ser till att komma med det DU skriver på lappen….. om de inte vill baka själv. Gör ett nytt försök och testa responsen. Beter de sig som styvsystrarna i Askungen och kommer tillbaka med andra ingredienser än du behöver för DITT bak så säg för katten ifrån!

Om man tillåter folk att behandla en respektlöst så fortsätter de lätt av gammal (o)vana. Dessutom kan det mycket väl vara så att de inte förstår hur du upplever det. Människor är dåliga tankeläsare och det du anser vara ett riktigt övertramp kanske de tycker har noll eller ingen betydelse. Kankse för att du egentligen aldrig låtit dem förstå hur illa du tar vid dig. Men det kan också vara så att de 'bara' tog vad som var billigast eller det första de kom att tänka på som de kanske ansåg likvärdigt. Har du tänkt i de banorna?

Innan du tar det som slughet, intrigerande eller respektlöshet så fundera igenom noga om det kan finnas andra förklaringar. Finns det inte några rimliga andra förklaringar… så se till att de tveklöst förstår hur du tänker i frågan en gång för alla. Det innebär att du vanligtvis iaf. måste säga det du tänker och känner högt. Inte förvänta dig att de ska förstå ändå… en del människor förstår nämligen aldrig något annat än klarspråk.

SEDAN… när du väl VET att de förstått hur och varför DU (som faktiskt är den som ska baka) vill ha det så skicka en ny lapp. Händer samma sak igen… tjaaa, bakar du (än)då så måste jag säga att då får du allt lite stå ditt kast, like it or not!

Men mitt råd är inte att du ska starta bråk med dina arbetskamrater, det tror jag du kommer att må mest illa av själv. MEN…. då säger DU tex. (nästa gång de kommer dragandes med andra ingrdienser än du, dvs. bagaren, beställt) med ett glatt leende att "-Kul! ser att ni tänker baka något själva idag, mmmmm… ska bli spännande att smaka!" eller nåt åt det hållet.

Du måste börja stå på dig, annars gör andra så lätt det istället! Att kräva respekt är sällan någon direkt hit…. respekt förtjänas och den som först måste visa att DU förtjänar respekt är du själv. Sluta "kryp" för dem och visa en gång för alla att du är en tjej som (likt Grynet) "INTE tar nån skit!" Skrattande

Men… gör det vänligt och respektfullt! Flört

Kram!/K.

andrea365
0

jag håller med, jag tycker det kan vara ganska jobbigt att se vad folk stoppar i sig…samtidigt sitter min tjocka kollega och småflinar när jag äter bacon och ägg på morgonen (jag har alltid varit normalviktig), det här är en mkt skadeglad människa som bara väntar på att jag ska komma upp i hennes omfång…jag blir så trött på människor som bara accepterar "sanningar" utan att orka undersöka saken själv, som direkt bara slår tillbaka en teori för att motsatsen är allmänt vedertagen…denna process är ungefär som en demokratiseringsprocess, gud vad jag längtar till den dagen när jag kan skrika: VAD VAR DET JAG SA!!!!

man får ju inte säga så men jag har fasiken skitlust att säga det i det här fallet!!!

Pussgurkan
0

#22 Jag har oxå lust att upplysa folk om VAD margarin osv består av - men jag har insett att det är upp dem själva att VÄLJA för sig och sitt liv. Vill de äta en smörjan som margarin är så ryck på axlarna och vad glad att du kan välja bort margarinet.

Jag har en styvmor som ALLTID är sjuk samtidigt som hon säger att hon önskar hon kunde jobba osv. Men konstigt nog så finns det alltid en anledning till att gå till doktorn, tända en cigg till, äta mera godis trots insulin, mera tabletter osv osv. Jag har många gånger försökt att prata med henns om att lägga om kosten och har tänkt att berätta för henne om gi och lchf men har insett att hon VILL INTE må bättre och bli friskare. Det kanske är så med dina arbetskamrater oxå - de vill inte förstå. Det är bara att lägga ner så att säga.

Läste ett citat en gång:

"You will suddenly realize that the reson you nerver changed before was because you didn't want to"

Robert H Schuller.

Anders-S
0

Är det inte lite omoraliskt att fortsätta att baka oavsett om man bakar med bra eller dåliga fetter.  Man behöver inte propagera för sin inställning men att negligera den helt känns som att skylla ifrån sig, att inte ta ansvar för vad man gör.  Jag bjuder inte andra på sådant jag själv inte vill äta. Diskuterar det inte heller och försöker undvika att missionera.

mumin61
0

Jag jobbar i en servicebostad för funktionshindrade. Vi har en boende som är överviktig o ständigt hungrig. H*n är uppe på nätterna o äter allt vad h*n kommer åt (försöker koka pasta o pulvermos i mikron bl a). Jag mår riktigt illa när jag ska fixa frukost i den lägenheten, minilätta, mjukost 4% fett, riskakor bl a. Det är ju inte så konstigt om h*n är hungrig, får ju inget fett alls. Den personal som ansvarar för denna person är "gamal" viktväktare o tror stenhårt på att det är det enda rätta. Plus att anhöriga o dietist "skriker" om att allt fett måste bort o att portionerna ska bli mindre o mindre. Jag känner mej förtvivlad över hur personen behandlas, men ingen lyssnar utan tycker jag har så fel o äter livsfarlig mat, så jag har slutat berätta om LCHF. Men tänk så många som inte själva får en möjlighet att välja vad de vill, både vad det gäller mat o allt annat.

Förlåt att jag la mej i diskussionen med nåt som kanske inte hörde till riktigt, men jag var tvungen att skriva av mej lite för det här gör mej riktigt ledsen.

julia61
0

Jo, jag har ju det arbetet att jag fixar fika, och bakar till diverse konferanser och dylikt. Jag är tvungen att arbeta med det material som jag får levererat till arbetet.

Men jag funderar starkt på att åka och handla själv till det jag bakar och fixar fram till fikat.

Nog för att jag inte kan bära så mycket för min dåliga rygg, det kan det vara värt!!

Roarkish
0

#23 Superbt inlagg.

keja01
0

#28, En shoppingväska med hjul under kanske.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80162970

kricko1
0

Roarkish - Tack för vänligheten! /K.

parsley
0

#27-30 Jag tänkte också föreslå en shoppingväska på hjul.

Det verkar finnas personer i var och varannat boende för funktionshindrade som kan äta hur mycket som helst och aldrig blir mätta. Tänk om det är så enkelt att det beror på att de får fel mat. Fick de mat mat mycket fett och lite kolhydrater så kanske de bli betydligt mer harmoniska och även gå ner i vikt.

Rent allmänt så blir smaken på det man bakar godare med smör. Därför ska du naturligtvis ha smör när du bakar.

julia61
0

Tack för all fin respons, jag har idag pratat mer med en av mina arbetskamrater om varför jag ogillar att använda margarin och hon samtyckte och förstod.

Jag arbetar vidare med resten senare utan att pracka på dem min livstil men att få förståelse och att jag blir respekterad för den jag är.

Det är så underbart att ha er alla som stöd och få bolla tankar, ni är guld värda allihop!!

Kramar från köksan!