Ny medlem 21 augusti
Hej alla!
Jag är en kvinna 60+, som måste gå ner i vikt och hålla mig undan "sockerfällan". Eftersom jag har morbus dercum (fettvävnadsreumatism) och fibromyagi (muskel- och mjukdelsreumatism) så innebär övervikt stor smärta och dåligt mående. Jag behöver gå ner minst 15 kilon.
Jag lyckades gå ner 23 kilo på ett år 2004-2005 då jag först räknade kolhydrater -12 kg och sedan kalorier -11 kg. Vad gäller kolhydraterna så låg jag på en nivå av 30-40 gr per dag, alltså ingen LCHF (hade inte ens hört talas om denna metod då)
Jag har ett sockerberoende som är jättejobbigt och försöker hålla mig i skinnet, men det har inte varit så framgångsrikt de två senaste åren. Jag har gjort några försök att gå ner i vikt, men det händer ingenting. Ett kilo kissar jag ut och sen står det still.
Jag vet att det är väldigt svårt att minska mina förstorade fettceller, men jag vet ju också att det går!
Så, nu tänker jag försöka med LCHF.
Ett problem är för mig hur jag ska kunna fixa frukosten utan bröd. Jag brukar äta två tunna skivor fullkorn (60 gr) och två kokta ägg. Denna frukost står jag mig länge på. Att jag ska äta stekta ägg på morgonen och bacon, det gör mig direkt illamående!!
Eller kan jag äta en skiva på 25-30 gram fullkorn på morgonen? Denna ger ungerfär 20 kolhydrater.
//Morgaine

Välkomen!
Ät du din skiva bröd nu i början.. så småningom så kan du försöka trappa bort även den.. fast det är bättre att starta dan med fett o protein.. då står man sig längre utan att få sug!
Allt är ju individuellt så det handlar ändå om att hitta det som passar dig och som du kan leva med resten av livet!
Förstorade fettceller har en benägenhet att fyllas på igen ja.. men du vet kroppen byter ut alla celler inom loppet av 5 år.. så det handlar om att se det hela rätt långsiktigt!!
Man kan ju även göra en sån här macka;

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Välkommen säger jag också och tycker Zepp redan gett kloka råd.
En liten FinnCrisp med massor av pålägg ger lite mindre kolhdyrater ändå om du kan tänka dig det.
Det är din väg du skall gå och då måste det fungera!
Mosa/skiva kokta ägg och ät dem med lite majonnäs eller smält smör och det stekta blir dig övermäktigt. Jag förstår det!
Lycka till!
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack för välkommen 
# 1 - WOW! Den där skulle jag ……………..nej inte gurkan förresten, men annars 
Jag ska ta en skiva nu till att börja med och så får jag se om jag kan undvara även denna. Det är ju väldigt mycket med vanor man har när det gäller frukostar.
# 2 - FinnCrisp är ju jättegott! Bra förslag 
Detta är första dagen och har hittills gått bra (med en skiva fullkorn).
Förresten, så kan jag berätta att min bror var till doktorn i våras då han inte mådde så bra. Doktorn gav honom ett gult kort eftersom hans värden överhuvudtaget var urusla, och ett rött kort vad gäller sockervärdet. Så hans läkare tipsade om LCHF. Brorsan har gått ner 10 kg på några månader och mår jättebra. Han börjar dagen med ägg och bacon och en tallrik filmjölk.
Kan han så ska väl jag kunna!!! 
Välkommen igen! 
Välkommen hit och lycka till.
Vilken klok läkare din bror har.
Tack :-)
Ja det är ju positivt att läkarkåren har börjat få upp ögonen!
Kul med brorsan!
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen ocn naturligtvis kan du också.
välkommen Morgaine! Så småningom kan du kika efter de bröden som man ändå kan baka rätt snabbt. Ett enkelt bröd är gjort på sötmandel eller nötter och blir som scones. Om det blir för mycket mandel blir det lite stabbigt
- 1 dl mandel, ca 60 gr males eller mixas
- 1 ägg
- ½ tsk bakpulver
- 1 rejäl klick rumsvarmt smör
- rör ihop allt och kleta ut på en tallrik och in i micron på 2- 2,5 minut
- skär i fyra bitar
Det går också att göra en storsats och grädda i ugnen. Spara sen i kyskåp.
# 9 - Tack korseett 
Ja det där verkar ju vara både lättgjort och gott. Jag har ingen mixer, hur mycket ska mandeln malas? Hackar man för hand så blir det ganska ojämnt. Jag tar vara på receptet.
Finns här andra recept också på sajten? Jag har Atkins receptbok och där finns ju en del läckerheter. Men det är väldigt mycket speciella rätter, kanske inte vardagsrätter. Det skulle jag vilja ha tips på.
Kram
det finns massor av recept här. Om du tottar till vänster bland kategorierna så finns flera som börjar på mat. Kika där
Jag ska in och kolla!
Lördag 22 augusti
Vågen står på 88,2 kg
Till mina 158 cm över havet så blir det stort BMI. Nu kommer vägning ske varje lördagsmorgon och redovisas här. Så nu gäller det 
Till frukost åt jag: 25 gr fullkorn, äggröra på 3 ägg och en skvätt vispgrädde. = 11 kolh
Till Lunch blir det: Räkor, avocado och 100 gr keso = 5,3 kolh
Mellis: 50 gr blåbär och vispad grädde = 4,5 kolh
Middag: Fläskkotlett, stekt haricotverts, bearnaise-sås = 6 kolh
Kväll: ostbitar och stekt ägg till "natta"
Totalt = 26,7 kolhydrater i dag
Igår var min första sockerfria dag. Jag fick några lätta yrselanfall och var ganska hungrig, speciellt på kvällen.
Nu på morgonen har magen haft "utrensning" vilket känns mycket bra. Gammalt skräp ska bort.
Ja nu får ni hålla tummarna för mig att jag kan minska de 15 kilon som jag har bestämt. 
Kan jag dessutom lära mig att skippa fullkornsbrödet på morgonen så kommer det bli mycket lättare. Men nu kör jag en vecka med så får jag se hur resultatet är nästa lördag.

#10 Mandelkvarn
Receptet har funnits har ett tag men jag hittade den forst igar. Testade det och det var kanon. Anledningen att jag namner det ar att jag at den kall till frukost idag ocksa, och det var nog annu godare an varm. Kanske kan ersatta mackor for dom som ar vana vid det? Botten var den absolut "brodigaste" botten jag stott pa i LCHF pizza recept.
Att starta dagen med 20gr kolhydrater ar u ingen hojdare, sa vore ju bra om du kunde gora dig av med brodskivan.