Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6084 ggr
Roarkish
0

Bästa Grädden?

Nagra tips om bra gradde som finns att kopa i Sverige? I England fanns det Double Double Cream med 1.8gr kolhydrater och valdigt hog fetthalt. Kommer inte ihag vad den var exakt, men det var mer an 40%. Den smakade ocksa mer an den 36-40% gradden i Sverige.

Finns det liknande att fa tag i har?

goldcamilla
0

Jag har inte sett högre än 40% och under det skall du inte gå. Jag undrar om det är någon annan här om känner till någon?

fiskenihavet
0

Sorry, bor inte heller i Sverige och här finns inte ens 40%ig utan högsta som säljs är 35 eller 38 eller nått sådant…

Edit: Så eg undrar jag varför jag skrev inlägget i detta sammanhang… Ganska orelevant…Tungan ute

Monky
0

Jag har hittat Clotted Cream i The English shop som finns både i Stockholm och Göteborg.

Den innehåller 60g fett och 2,5g kolhydrater och det är gudomligt god!! Perfekt att ha i kaffet eller på chokladmoussen!

Den säljs fryst för ca 30:- styck, ganska små förpackningar på 113g.

Tungan ute

spkn1
0

30 kronor för 113 gram?

Jämfört med 7-8 kronor eller vad kostar en 3 dl-tetra på konsum?

Monky
0

#4 Så det är dyrare ja, men det var lite information om vad som finns på marknaden, vilket jag tolkade tråden som. Sen är det ju upp till var och en om man vill köpa.

spkn1
0

Jo, jag blev bara så grymt förvånad. Att någon ens kan komma på affärsidén att sälja något till ett så enormt överpris.

Men det är klart, det finns ju folk som föds rika och inte har något pengabegrepp, och tror att ju dyrare, ju finare/bättre.. vilket givetvis långt ifrån alltid är fallet.

Monky
0

Jag tror att det är för att det är importerat från England. De lägger väl på en slant. Skulle ju va smaskens om ARLA fick för sig att göra en liknande produkt.

Den går ju inte att vispa och jag tror inte att det är nåt att göra sås på heller så man använder inga stora mängder, men dyrt är det…fast ruskigt gott! Värt att testa!

spkn1
0

Fast transportkostnaden borde väl inte kunna vara så dyr.. när man säljer importerad frukt från andra sidan jorden för några få kronor per kilo borde väl ett hekto grädde från ett stenkast (i jämförelse) inte kosta många ören att frakta

spkn1
0

vore även intressant att veta hur man gör grädde som är så fet. Grädde har ju en naturlig fetthalt runt 40%. Tillverkningsprocessen kanske är dyr?

Monky
0

Den är opastöriserad har jag förstått, man skrapar bort det översta lagret ovan grädden (eller nåt) som tydligen är fetare. Och så får man det där.

Googlade och hittade detta;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Clotted_cream

spkn1
0

tack för länken! låter gott. Dock inte till det priset. ;). Den "acceptabla ersättningen" kanske kunde provas?

Monky
0

Ska nog maila ARLA och kolla om de inte kan tänka sig att göra en svensk variant Tungan ute

Tilda-T
0

#12 Gör det och vidarebefodra svaret här, klart intressant!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

goldcamilla
0

Jag har skrivit till Skånemejerierna och frågat, vi får väl se vad de säger.

MimLan
0

#0 Stockholmare kan även få sig double creme (fransk) till livs på NK. Ljuvligt gott på blåbären var det häromdagen iaf.

Monky
0

#13 Mailat och får förhoppningsvis svar inom ett par dagar. Återkommer här med svaret.

Glad

Endtyme
0

Man kan också göra sin egen clotted cream. Har inte provat själv, och det verkar ju ta lite tid, men blir nog såpass mycket billigare att det kan vara värt det ändå? Här finns recept.

Roarkish
0

Ar inte priskanslig sa tack for tipset om clotted cream. Det var nagot jag at pa scones pa den gamla onda tiden nar man at brod. Tyckte om det. Ska nog inhandla lite.

Jag saknar dock Double Double Cream. Den var sa fet att om man bara skakade en aning pa paketen sa tjocknade den.

frukaos
0

Arla har en ekologisk grädde med 40% fett. Har en hemma och en på jobbet till kaffet. Är lite dyrare men det är väl de flesta KRAV produkter…du får vad du betalar för.

Monky
0

Sådärja! Nu har jag fått svar från ARLA, bifogar min fråga;

Hej,

Jag undrar om ni har planer på att komma ut med en produkt liknande clotted cream på marknaden?

Hej!

Tack för ditt mejl.

Det är fantastiskt roligt att få in produktönskemål från konsumenter. Det visar på att vi har intresserade och engagerade konsumenter. Detta vill vi så klart uppmuntra.

Vi tittar alltid på hur vi kan vidga och expandera vårt sortiment med produkter som underlättar för konsumenten. Behov och efterfrågan på marknaden är alltid en viktig parameter som vi väger in i beslut för lansering. I dagsläget har vi inte någon plan att lansera denna produkt däremot så vi vill inspirera konsumenten till att använda våra produkter på olika sätt och det gör vi genom att leverera recept, som i detta fall därjag bifogar en länk till vår receptsida på arla.se.

På sikt är det dock inte omöjligt att en liknande produkt lanseras men det är då viktigt att det finns ett behov/efterfrågan för att den ska vara intressant att lansera. Tills vidare får vi erbjuda dig som vill njuta av Clotted Cream ett recept som finns på vår hemsida. Vi bifogar en länk till vårt tema för afternoon tea.

Jag har ju ingen lust att stå och tillverka produkten hemma, vill ju att den ska finnas i butiken men men……jag fick ju svar snabbt i alla fall… Glad

Jennix
0

#20  Man vet aldrig vilka tankar det kan skapa hos producenten. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Pussgurkan
0

#3 Var i Göteborg finns The English shop? Hade så gärna tagit mig en resa dit och köpt den grädden för att prova. Skit i att det är dyr - ibalnd får man kosta på sig det. Tänk bara på skillande mellan choklad och CHOKLAD!

frukaos
0

Återigen, den ekologiska grädden från Arla ligger på 40% fett så jag tror inte att den är så värst långt ifrån clothed cream…

Banon
0

Att produkter från Storbritannien är dyra är inte så konstigt. Det beror på hur pundet står i förhållande till kronan. Och så är det ju en färskvara som kräver kyltransport. När jag tänker efter var det inte så länge sedan som det inte gick att få tag i riktig yoghurt i Sverige heller. Den översyrliga variant  som fanns kallades för "matlagningsyoghurt" så att vi inte skulle drista oss för att äta den som den var.

raphanus
0

I Rinkeby och på andra ställen där det finns en betydande gruppering av turkar finns i butikerna ofta den turkiska mejeriprodukten kaymak, som är en sorts tjock grädde. Den smakar ungefär som mascarponeost och är snarare fast än flytande. Den fungerar bra som sås- och gratängingrediens.

goldcamilla
0

Pussgurkan, enligt deras hemsida så skall den ligga på Plantagegatan 3.

Banon
0

#25. Låter vansinnigt gott! Den borde man kunna hitta på Möllevångstorget i Malmö också. Får göra en expedition dit.