Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10945 ggr
JAUS
0

Björksav

Björksav verkar vara ett ok alternativ som måltidsdryck:

Nutritional values of birch sap

Contents of birch sap
Mg 11 mg/l
Mn 1.2 mg/l
Na 0.2 mg/l
Ca 70 mg/l
K 120 mg/l
Fe 0.1 mg/l
Zn 1.5 mg/l
P 6.4 mg/l
Fructose 0.5 g/100 ml
Glucose 0.3 g/100 ml
Dry solid content 0.7 - 1.5 %
pH 5.5 - 7.5

100 g Koivu™ birch sap contains:
Energy : 10 kJ
Fat: < 0.1 g
Protein: < 0.1 g
Carbohydrate: 0.62 g
fruit acids (malic 100-600, succinc 10-300, phosphoric 10-50, citric 5-20 mg/l) 
free amino acids: 25-700 mg/l 

Note: The natural values can vary widely during the season and from year to another.

Taget härifrån.

andreas0
0

Jag är förvånad över att det inte var mer socker än så, jag trodde det var mer.

Men vad är poängen? Smakar det gott? Näringsvärdet var väl inte direkt högre än annan mat, så det finns väl ingen anledning att dricka det för innehållet skull.

ebet
0

Jag trodde också att det var mer socker i det. Den är ju jättesöt! Jag samlade in häromåret, innan LCHF, det sades att den skulle vara nyttig. Fast på den tiden nöjde jag med det som 'sades'. Himla intressant att veta det riktiga innehållet.

Taktur
0

Saven dracks mycket förr runt 1:a maj. Den ansågs vara ett hälsomedel, satte i gång trög mage bl.a. Saven har använts mot specifika sjukdomar som kolik, tuberkulos, blåssten o njursten. I Japan har det under 2000-talet forskats om savens effekt på bl.a. hosta, urinvägsbesvär, gikt o reumatism. I dag forskas det också i Finland, Sverige o Danmark på olika arter av björksocker. Man vet att xylitol motverkar karies och man tror att naftylxylosid kan hämma tumörtillväxt.

Just nu har jag en björk på min tomt där jag tappar sav. Dricker det till maten för det är inte speciellt sött. Har också lagt kefirsvsamp i saven för att få lite "bubbeleffekt" har funderingar på att göra björkvin.

Coturnix
0

Magnesium!?
Bjorkknopp.jpg
Tappade också björksav igår.

Andina
0

Nämen va spännande. Undrar hur det smakar…? Sött har jag förstått… men mer?

Jag har en hel del björkar på tomten, jag måste prova.
Men hur gör man för att få sig ett glas sav från björken? Sticker ett hål bara, med vadå? Hur ofta kan jag i så fall punktera en björk utan att den "mår illa"? Eller ber jag snällt med ett glas i handen…?

(P.S. Enligt veterinärer är björk rätt så giftigt för burfåglar, dock, så håll björken ifrån era små papegojor och parakiter Flört .)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Tilda-T
1

Mg 11mg/l, då får man dricka en väldans massa för att få i sig det som en tablett (120mg) innehåller . Jag vet inte om jag tycker att det är sååå gott!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Luccy
0

Hur gör man för o tappa sav från björken???

Tilda-T
0

Jag har egna björkar på gården , annars måste man fråga markägaren om lov.

Skär ett V med kniv och lätta lite på barken , tryck dit ett vformat föremål ungefär som en ministupränna ställ en pyts under och låt det rinna, när jag tappat klart trycker jag tillbaka barken in i V et och björken ser inte ut att ha tagit någon skada. Man behöver inte borra sådär djupt och förstöra björken för saven finns också alldeles under barken. Då kan björken självreparera skadan som man åstadkommit.

Före lchftiden använde jag björksaven och bakade på det blev ett mycket gott bröd.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

JAUS
1

#1 Sägs hjälpa mot pollenallergikers besvär dessutom motverkar xylitol karies och naftylxylosid tros hämma tumörer.

#7 kolla här.

#2 Mycket av sötman kommer från xylitolet. Man kan ju spä med vatten om det är för sött.

#5 xylitol är giftigt för hundar också, så inget björksav till dem.

Björksav har ganska kort hållbarhet men går bra att frysa in.

dufva
0

Har använts från vikingatiden och framåt för att avhjälpa skörbjugg och mineralbrister efter den långa vintern.

Mineralerna är inte i speciellt höga koncentrationer men att dom finns i en såpass utspädd form kan också vara en fördel ur upptagssynpunkt.

Den har rätt låg sockerhalt vilket ju är bra ur vår synvinkel Skrattande

Luccy
1

Cool Har egna björkar jag med ska försöka få fart på gubben min, hihi, tack för alla tips.

Lotte
0

#7 Jag brukar skära av en gren, och sen peta in den i en petflaska som jag knutit fast. Det ska vara en gren som växer något så när nedåt.. Tyngden av flaskan gör också förstås att grenen åker ner. Men då droppar det ner, och man kan plocka bort flaskan när det är dags att tömma den.

#5 Jag har av nån anledning alltid "lyckats" att få en aningens "ton" av kokos från min björksav.) Vet inte om det är inbillning, men nåt åt det hållet tycker jag det kan smaka. Gott, hur som  helst!

[Pennylane1]
2

det var en bra ide! Får ge mig ut på spaning i vår dunge här nedanför, dvs det är inte VÅR dunge… får man ta sav från kommunal mark (tror den är kommunal)?…

raphanus
1

Jag hade nöjet att smaka björksav när jag extraknäckte som lärare på kvällstid för fem år sen. Jag är en mycket lättväckt människa, som har svårt för att somna, så jag slår verkligen vakt om min nattsömn, och särskilt på den tiden när jag både hade ett heltidsjobb på dagen och ett extraknäck på kvällen. Nu för tiden kan jag sällan sova när jag får, vilket får som följd att jag nickar till på jobbet rätt ofta.

Natten efter att jag hade druckit björksav sov jag inte en blund, och var rätt irriterad över det och trodde att jag inte skulle klara av att arbeta. Men jag arbetade hela dagen utan problem, och nickade inte ens till en enda gång under dagen!

I förrgår fick jag tag på björksav igen och tog mig en slurk i går morse. (Jag jobbade igår, fast det var söndag.) Jag jobbade hela dagen utan att nicka till. I natt sov jag nästan ingenting, men kände mig inte trött eller grinig i morse. Jag tog mig en slurk innan jag gick till jobbet i morse igen. Nu ska vi se hur det går att jobba idag!

Sägas bör att jag numera aldrig intar sömnrytmstörande stimulantia såsom kaffe och svart té.

Så, vad är det som gör att björksaven är ett sådant uppåttjack? Det smakar ju nästan ingenting!

HerrKaos
0

Jag har tappat sav genom att borra 14mm hål i björk, tryckt in slang som sedan passat direkt i 20liters dunkens "Lufthål" på så sätt kommer inte myrorna åt saven. Jag har även gjort mjöd på saven…jäst ut honungen så mjödet blev torrt. Länk till hur jag gjorde: Björksavsmjöd

a k a Smedhalvan

JAUS
0

Ok, så sockerhalten i mjödet är låg.

HerrKaos
0

Precis….när jag jäst ut det till 0 eller rent av -

frukaos
0

Brorsan har gjort mjöd med björksav. Nu är det ju tillsatt socker i mjöd men tydligen användes björksav även inom mjödtillverkning. Det finns också ett vin som heter Sav på systemet som görs helt av björksav. Var inte riktigt min favorit men klart intressant att testa.