Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1394 ggr
Blow
0

Kalorier

Jag undrar vad som händer om man under en kortare period, säg tre veckor, minskar sitt kaloriintag till under rekommenderat.

Exempel: Jag väljer att enbart äta kött i en sån mängd att jag uppnår 1 g protein per nuvarande kroppsvikt och ser till så att jag får i mig alla näringsämnen, men hamnar på ett kaloriintag under 500.

Jag gissar att jag skulle gå ner till önskad vikt, men skulle mina muskler behållas? Vad händer om jag därefter fortsätter med strikt LCHF? Är det troligt att jag då går upp allting igen? Tar kroppen stryk av en kortare tids kaloriminskning (och i så fall på vilket sätt?), även om jag får i mig tillräckligt med proteiner och vitaminer etc., eller använder den sig av mitt överviktsförråd?

Jennix
0

Risken finns ju att om man utsätter sig för svält under en period, att kroppen vill lagra då man börjar äta mer.

Svälter man längre så…ja, svält är väl svält oavsett vad man äter tror jag. Rynkar på näsan

Men exakta tider vet jag inte, vet bara att jag själv inte är utformad för fasta eller svält. Jag mår fruktansvärt av det!

Intressant dock att diskutera… 500 är väldigt lite.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Blow
0

Om man tappar muskelmassa förstår jag att kroppen lägger på sig när man börjar äta igen, eftersom man då får svårare att förbränna. Annars har jag inte riktigt förstått hur det funkar.

Tisdag
0

Om kroppen känner att det är dåliga tider (svält) så gör den allt för att behålla det den har, sen när du börjar äta igen vill kroppen bygga upp ett lager ifall det blir dåliga tider igen. Det handlar om överlevnad.