fattig student
Tips på bra och billig lchf mat=)
all denna mat man ska äta både frukost lunch o middag,
har knappt råd att äta som de e, o så alla dessa dyra fina råvaror man ska köpa. Bra mat, men tips på billiga bra råvaror hade varit fantastiskt!
Jag vet en investering för livet, men vad gör man om man lever på miniminiminimum?=)
Har du tittat bland trådarna under "Mat - Billiga ingredienser"?
Köttfärs brukar ju vara billigt i storpack. Kör pannbiffar, köttbullar, baconbiffar och frys in i portionsförpackningar el matlådor.
Jag och min sambo är också studenter så vet hur det är med pengarna… Att äta lchf är inte billigt direkt:( Några i min klass har fått sluta pga ekonomin. Det vi försöker göra är att köpa ägg o liknande i gårdsbutiker, fisk från min klasskompis som fiskar på fritiden samt kött från gård som slaktar själv. Men det blir inte billigt för det…men som du skriver investering för livet och det är så vi tänker och försöker dra in på andra utgifter (dessutom är vi ju 2 och mer pengar totalt än ensam student). Tyvärr inga fler tips:(
Kolhydrarmat upplevde jag som klart billigare!

Inälvsmat är förhållandevis billigt. Ägg och smör ger mycket energi. Kokkött med ben - koka med lite grönsaker och spar buljongen, bra bas till soppor.
Inälvsmat, vitkål, karre kan man oxå hitta billigt, likaså stekfläsk. Fråga butiken när de säljer ut kortdatum etc. Sånt kan man alltid stoppa i frysen
#3 jag vägrar sluta pga ekonomi iaf, det här ska klaras av
#1 nej men snart har jag!
ska ta till mig det där med ägg o smör som mesta bas och köttfärs och vitkål, tror det är bland det gosatde som finns!
tack för tipsen alla, tyvärr åker ngr bort då det inte finns ngn frys i min lilla student etta, ni kan ju förstå att matkostnaderna va höga redan innan…
Kolla butikernas extrapriser på intressanta varor! Denna vecka har "min" butik fläskstek för 40:-/kg, högrev för 60:-/kg och nötfärs för 50:-/kg och 15-pack ägg för 15:- Ta er till vana att kolla sådant innan ni går och handlar, de flesta butiker lägger ju ut sina extrapriser på nätet.
Att handla direkt på gårdar är sällan särskilt billigt utan ofta dyrare än i vanliga livsmedelsbutiker. Att man sedan kanske vill gynna någon lantbrukare är ju en annan sak.
/Désirée

Hårdkoka 3 ägg per person, skala och mosa dem med en gaffel och blanda med 50 g smält smör. Smaksätt ev med salt och peppar. Låt stå en liten stund så det stelnar lite. Äts med sk kallskuret, korv eller som det är.
Kostdoktorn eller möjligen Pasi som är aktiv på det här forumet har räknat ut att det billigaste man kan äta är sidfläsk med gräddsås.
Några tips på mat som brukar vara billig (läs säljas till extrapris)
* fläskkött, t ex karre, flintastek, skinkstek, kotlettrad, ibland kassler
* hel kyckling, färsk eller fryst
* köttfärs
* djupfryst cevapcici på LIDL, LIDL har ibland billigt smör också
* kokosfett i silverpaket eller ister för att höja fetthalten, billigare än smör
Kolhydratmat är inte billig, det bara känns så. Äter man LCHF kan man ta bort en massa onödigt som brukar hamn i kundkorgen.
Flintastek kan stekas i ugn 250 grader 30 minuter. Lägg en bit folie i formen så den inte blir vidbränd och besvärlig att diska. Övrig fläskkött kan tillagas som stek i ugn eller gryta, kassler är färdig bara att värma på något lämpligt sätt. Hel kyckling kan stekas i halvor i ugnen eller kokas. Köttfärs kan tillagas på hur många sätt som helst.
Inga konstigheter, bara fett och protein i någon form.
#7 Kanske för jag känner bonden som det blir billigare för min del då:) kanske inte är generellt billigare i gårdsbutiker.
Ägg är billigt bra protein och mättar fantastiskt. Gör soppor de mättar också mycket och blanda i grädde. Köp frysta billiga fiskar ocg grönsaker.

Jag har sparat massor med pengar på LCHF, tänk på allt onödigt som du inte blir sugen på nu. LCHF är inte dyrt, du måste bara lägga mer pengar på en gång, men du slipper småhandla…kan inte tänka mig att du bara levde på makaroner och ketchup förut… (ketchup är förresten dyrt och nånting som du slipper köpa nu :) Inte kommer du lägga pengar på drinkar och fika heller….vatten är det enda du kommer vilja dricka.
Basera din kost på ägg, och tex mosad blomkål eller broccoli med smör och grädde i så att den blir fet, lägg till billigt protein där du kan, har råd. Om du är hungrig, ät fett och skippa proteinet lite då och då, det är det som är dyrt och du ska ändå inte äta mer protein än vanligt…
Om jag inte orkar fixa nåt särskilt äter jag två ägg och två skivor bacon, ibland bara en skål vispad grädde, det blir man mätt på, jag säger inte att man ska äta det varje dag, men nån gång då och då bara för att bli mätt.
#11 nej du, jag har alltid ätit bra mat (dock kolhydratrik, men bra mat) aldrig halvfabrik, bakat bröd själv o all mat lagas i min lilla etta =) problemet jag har är ju faktiskt mellanmålen.. middagarna/luncherna i sig blir inte dyrare än innan…
Men just mellanmålen harj ag alltid haft väldigt billigti nnan.. bara vaniljyoggi med banan o hallon(hemplockade) =smoothie,
så nu ber jag visst om bra o billiga mellanmål oxå=)
men om man som jag är nu, hungrig efter att ha ätit lunch kl 12, vad ska jag ta då, ska även träna kl 17? jag äter kanske för lite fett? åt kyckling med bacon runt plus broccoligratäng(ost o äggstanning) och massa cremefraiche, men kanske ska smöra ner broccolin lite?
TACK
Ost och skinkrullar är bra mellanmål.
Jag flyttar tråden till gruppen för "billiga ingredienser"
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har en burk jordnötssmör som jag tar en sked av på eftermiddagen för att stilla ev hunger.
Jag brukar steka upp ägg och bacon och lägger två av varje i små tupperware, sen värmer jag i micron till frukost eller innan jag ska träna. Om bacon är för dyrt en viss tid av månaden gör äggröra med smör och grädde.
Häll grädde och en klick smör i kaffe eller te, mättar bra och är billigt, det låter konstigt i början men gör ingen skillnad i smaken.
Som sagt, för att spara pengar fokusera på var du kan lägga till fett för att bli mätt.
Äggmjölk ensamt eller i kaffe mättar också bra 
/Désirée
Usch, jag minns prexis hur det var! Själv kokade jag ris i en jättegryta och blandade i lite vitlökskryddade grönsaker (ratatouille på burk) och så lite, lite köttfärs. Grytan stod på spisen dygnet runt och värmdes mellan målen, så jag åt röran morgon, middag och kväll. Beroende på hur mycket jag var hemma förstås. Det hann inte förstöras, blev bara godare… hrrmm. Nu är ju ris uteslutet förstås. Du har säkert fått finfina förslag och fler finns i andra trådar. Jag bara undrar, om man inte kan sänka matkostnaderna (det kan vara RIKTIGT svårt) finns det någon annanstans man kan skära? Skippa dagstidning, tjuvsurfa på grannens modem osv. Kanske har ni bra tips om detta också, Kif-are?!
#12 Du kommer inte att behöva bekymra dig om mellanmålen, det märker du när du har kommit in i ätandet. Det ständiga ätandet i tid och otid på kolhydratkost försvinner när man äter riktiga måltider där fokus är på protein och fett istället. Dagar när jag äter helt efter hunger ätar jag oftast bara två måltider. Arbetsdagar anpassar jag ätandet så att jag är hungrig till lunchen med kollegorna, det brukar bli tre måltider de dagarna. Skillnaden är att jag äter en liten frukost så att jag inte är för ohungrig när lunchen kommer.
#18 Jag hoppas på det, svårt just nu, just nu är jag alltid hungrig efter ett stort mål, ca 2-3 timmar efter..
Man funderar ju på vad jag ska lägga till för att få bättre mättning (och längre) för jag var verkligen proppmätt efter lunchen, antar att det var för mycket protein och för liteg fett,
vad tror ni?

Billiga mellanmål:
Drick grädde direkt ur förpackningen.
Gör en kopp te eller kaffe med hälften te hälften grädde eller använd kokosfett i silverpaket eller smör istället för grädde, nu pratar vi om tsk inte halva koppar.
Vad kostar en banan? 3 kr? Lägg till 2 kr för vaniljyoughurten. Ett LCHF-mellanmål för 5 kr kan vara 1 dl vispad grädde + de hemplockade hallonen eller 2 ägg med smör på. Vad kostar Lindahls turkiska youghurt? Är det 1 kg för 20 kr? 1 dl kostar då 2 kr. Hemplockade hallon därtill. Eller strö över lite kakao och några kokosflingor, det kostar såpass lite att det knappt blir 1 kr. Vill man öka fetthalten så kan man hyvla över lite "silverpaket".
Smör kostar ca 40 kr / kg, det blir ca 4 kr per hekto. Ungefär lika dyrt som nudlar, men man klarar sig betydligt längre på 1 hg smör än 1 hg nudel.
Om du har en citygross i närheten har du tur, de har ofta nötfärs, eller blandfärs eller fläskfärs för 20 kr kilot. Då passar jag på att handla mycket. De har som regel alltid bra priser på något för oss lchfare. en liter arla grädde kostar 29 kr.

Du måste ju inte frysa in. Tillaga det du kommer över billigt och ät samma mat så länge det räcker.
Tittade lite på vad du skrivit i din andra tråd och vaniljyoghurt, fetaost och champinjoner är väl inte direkt billig mat. Gå på kött, ägg och smör så klarar du dig bättre - både ekonomiskt och ur mättnadssynpunkt.
Ibland kan man köpa skivspill = lite ojämnt skurna karrekotletter mycket billigt. Jag har hittat det både på ICA o Citygross.
Håller med vad andra skrivit, samt köp billigt fläskkött oftast karre eller skinkstek, skär i skivor och stek. De kan ligga ett bra tag i kylen ( i en platlåda), värm dem eller ät kalla (typ som en macka), suveränt. Praktiskt att ta med sig i plastfolie i väskan.

Jag upplever att jag med lchf SPARAR pengar. Jag är mättare, mindre sugen och köper ingen "smyg-ätar-mat/godis", inget fika på stan och jag upplever även att jag handlar mindre totalt sätt - tex handlar mindre tidningar, kläder, "onödiga" prylar som bara samlar damm, åker mer sällan in till stan, inga öl på fredagkvällen osv osv
Sedan kan man alltid jaga priser - beroende på var du bor så kan man köpa ägg direkt från de som har höns.
Ett annat sätt att "spara" pengar är att då du handlar försök handla mycket på en gång = mindre besök i affären = mindre risk för "fusk köp" + det blir mindre resor TILL affären.
Men det är tufft att vara student och leva på den "lönen"
tack alla för tipsen, guld värda när man försöker lära sig sitt lchf och är relativt fattig student, och ang mina "dyra livsmedel" detta är ngt jag måste ha, det är livets lyx, precis som mjukt toapapper =)
tur är väl att mina lyxvaror är kolhydratfattiga =)

Som fattig student levde jag i stort sett på fläsk, ägg o vita bönor!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lusläs all matreklam !!! Handla billigt……
Netto har billiga ägg till vardags
Lidl har billigt smör till vardags
Willys har billigt bacon i storpack

#26 klart man måste få lite lyx ibland
Leverbiff är billigt och supernyttigt. Lite gräddsås och egengjord lingonsylt så blir det inte många kronor per portion. Den riktigt ambitiöse gör sin egen leverbiff från lever. Då pratar vi några kronor per måltid.
Coleslaw är supergott och kan ätas som den är eller till lite stekt kött/fläsk. Strimla vitkål och lite morot fint. Blanda majonäs och vitvinsvinäger, krydda med salt och svartpeppar (ev. vitlök). Blanda alltihop. Håller sig flera dagar i kylskåpet och blir bara godare när det stått och gottat till sig nå'n dag.
Omelett med bacon.
laga mycket mat (t.ex. köttfärs i storpack) och frys in eller ha i kylen och ät samma mat under flera dagar
tackar igen för alla tips,
men än en gång, det där med att köpa storpack (går ej, finns ingen plats i mitt kök/kyl att förvara)
göra många portioner och frysa in, går ej för jag har ingen frys…
jag vet, studentboenden är skitusla, menmen what to doo=)
jag har iaf fått en del supertips så tack =)
Även jag upplver att man sparar pengar. Behöver inte köpa frukt, chips, godis mm som ändå är ganska dyrt för att inte tala om läsk och alkohol.
När jag var student levde jag billigt på pasta och kött, det åt jag nästan varje dag. En fördel är att som student har man lite mer tid att kola priser då man är eldig mer än de som jobbar.
Det var säkert bra och nyttigt för då motionerade jag nästan varje dag och förbrände mycket mer än vad jag sedan gjorde som yrkesarbetande.
Så min erfarenhet av studentlivet var att äta kan man göra, problemet kan vara att man gör av med pengar på annat, tex vissa utbildningar har dyr litteratur, det kan gå att påverka.
Jag har fastnat för äggmuffins där du kan ha bacon eller salami eller lök som du lägger i. Jag gör många på en gång så att jag har i kylen eller frysen. Man behöver inte värma dem om man inte vill, jag tycker att de är godare kalla. De är bara att ta fram när man blir sugen.

Jag är student och äter lchf men bor däremot med sambo i en 3:a vilket underlättar med en stor frys.
För mig blir det mycket köttfärs(den fetaste brukar ju vara billigast :), ägg, smör, lever, strömming, kycklinglår. Försöker passa på att köpa kött och sånt när det är bra priser.
cole slaw är nyttigt och väldigt mättande. Vitkål, lite riven morot och en lite klick majonäs eller creme fraich
äntligen börjat märka att man äter mindre, men jag gillar mina mellanmål, så alla mina mål är lite mindre fettrika än många andras.
Student = ledig = ha tid att kolla reklam, var det dummaste jag hört, går i skoolan 8:30-16:30 varje dag, som om jag har mer tid än en vanlig arbetare, skäms!
men jag kollar reklamen för de =)
tack för tipsen