Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 8890 ggr
Sindri
5

OT - Läka benbrott?

Här finns så många som vet så mycket så jag chansar på att fråga om det finns något kosttillskott eller mat man kan äta för att hjälpa kroppen att läka benbrott.

Wildrat
0

Kalcium, magnesium och D-vitamin. Alltihop är byggstenar till skelett. Förutom detta behövs även fett och kolesterol för att ta upp näringsämnena men sånt fattas väl inte…

Sindri
0

Tack! Allt detta finns i huset utom D-vitamin, men "patienten" är helt solgalen så han har nog så det räcker…….

Får truga i lite mera smör bara!

Tvillingsyster
0

Det kan vara bra med ytterligare D-vitamin som kosttillskott med i våra breddgrader.

Sindri
0

OK - rekommenderad burk?

Wildrat
0

Holistic D-vitamin, 1-2 kapslar om dagen (vuxen) tillsammans med något fett för upptagets skull.

Wtn3
0

Extra D-vitamin denna årstid tror jag inte vi behöver ens på dessa breddgrader, särskilt inte personer som är "solgalna", under förutsättning att det inte regnar och är molnigt hela tiden då, personligen börjar jag med extra D-vitamin till hösten. Jag använder Vitamin D3 från Bättre Hälsa, den är billigare än Hollistics.

Tvillingsyster
0

Med fett behövs också proteiner och omega-3-fettsyror via fiskolja (ej växtoljor, där är fettsyrorna för korta för att vi skulle kunna använda dem).

Snart är sommaren förbi så man kan förbereda sig redan och skaffa extra D3-vitamin. Börja kan man göra t ex 1 september…..

mikaelj
1

Det är viktigt att inte äta för lite mat (= se till att du inte går ned i vikt) vid skador, annars läker kroppen aldrig.

babo
0

Om de nu går … så kan det vara bra att belasta - t.ex. om det är benet ?

lizaohman
0

wtn3:

Blir det billigare? Den innehåller ju bara 400 IE. Inte för att jag har räknat på det, men gissar att du har gjort det??

Alltid på hugget att minska kostnader :)

[iovis]
0

Man måste väl dock se vad man får för pengarna, dvs innehållet. Sen är det ju upp till var och en att bestämma själv.

Sindri
0

Belastar gör han, om än under stor smärta. Men vi kör med kosttillskott, skall strax inhandla D-vitamin, även fast han mest sitter ute nu.

#8 Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket han äter - trots att jag tycker han rör sig så lite. Fast det är förstås med mycket möda!

Wtn3
0

Vitamin D3 från Bättre Hälsa innehåller 2000 IE, precis som Hollistics.

Monky
0

Kom hem från Inodesien med krossad armbåge en gång. Där borta petade de i mig allt möjligt som var "good for bone" men i Sverige skakade läkarna på huvudet och sa att det går inte att påskynda läkningsprocessen genom vitamintillskott.

Tvillingsyster
0

Det går kanske inte påskynda läkningsprocessen med vitamintillskott men utan vitaminer och rätt kost får man kanske dras med benbrott i evigheter………

Monky
0

Nja, jag tror inte att själva läkningsprocessen går att påskynda med extra tillskott av vitaminer, men en fraktur läker ju så småningom, det ska ju inte ta evigheter med rätt vård.

Jag minns också att jag var mer hungrig under ca en månad efter operationerna, trots att jag inget gjorde eller gick upp vi vikt. Dessutom växte naglarna på just den armens hand hälften så sakta som på den andra.

Kroppen brukar ju fixa det mesta själv.

Wtn3
0

Näh, överskott av vitaminer och mineraler läker knappast benbrott fortare än om man har normala mängder i sig, men det är aldrig fel att peta i sig lite sådant som är bra för skelettet ändå, om man skulle haft underskott från början kan ju tillskotten hjälpa så att det läks så fort som det bör göra.

lizaohman
0

Vad otroligt intressant, Monky, att naglarna på den sidan växte märkbart långsammare! Det tyder ju på att kroppen fördelar mineraler mm jämnt över kroppen och har vänstra halvan behov av extra, så får den inget ifrån högra halvan!!

Monky
0

Jo, jag tyckte det var lite lustigt. Det var som att all energi som gick till högerarmen gick till att läka frakturer alt hål efter skruvar och dyl.Att naglarna skulle växa var ingen prio för kroppen.

Lite besvärligt blev det eftersom naglarna på vänster hand skulle klippas oftare och höger handen var inte så himla händig under rehabtiden.

Aniara4
0

Hemkokt buljong på rediga märgben borde vara bra?