Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7672 ggr
JigokuShoujo
0

Rågbröd

Var en tur och handlade idag och tittade runt lite bland bröden. De innehåller ju som sagt en hel del kolisar och jag har tidigare hållt mig till finncrisp och wasa fiber plus som brukligt bör. Men mjukt bröd är ju väldigt lockande ibland. Så lite för nöjes skulle så tittade jag på de "riktiga" fullkornsbröden, de där kompakta sakerna, och hittade faktiskt ett bröd som jag vågade att köpa. På det stod nämligen att per skiva så innehöll det 4g(!) kolhydrater. Nu tänker ni säkert att "jo, men stärkelsen då". Under kolhydraterna stod det 1,3g socker och 2,7g stärkelse = 4g kolhydrater. Så en halva av en sådan macka skulle nog, med rikligt med smör och pålägg så klart, mätta en bra stund!! Skrattande

Brödets namn kanske ni också vill ha: van der Meulen Rågbröd. Hittade det på coop. För er som tröttnat på de andra bröden alltså och klarar av att äta lite kolisar!

anispanis
0

Låter ju bra! måste kolla…har nyss bakat mitt goda morotsbröd…det är superduper gott!! testa vättja! Jag har lagt ett recept under länken med bröd…

MimLan
0

Vill du ha spannmål/bröd borde du ta en titt på riktigt surdegsbröd, det är iaf inte antinutrient som vanligt bröd är.

Allt handlar inte om antalet kolhydrater, det är mer en fråga om hälsa.

JigokuShoujo
0

Den minimala mängd bröd som man nu någon gång ibland skulle inta kan ju knappast skada, trots dess antinutrienta egenskaper.

Hälsa är dessutom något individuellt. Vad du anser vara hälsa kanske inte jag anser vara hälsa.

Det enda jag ville var att säga att det finns mer att välja på än bara finncrisp och wasa fiber plus i brödväg för de som nu vill välja att någon gång ibland ta sig en smörgås utan att behöva baka detta.

[vaargen]
0

Tycker att det är bra med lite alternativ, inte så lätt att göra varma mackor på finncrisp :D

JAUS
0

Har du bild på påsen?

JigokuShoujo
0

#5 Tyvärr inte, men den låg i en genomskinlig kompakt förpackning.

#4 vet inte hur rågbröd skulle smaka som varma mackor egentligen, men det är ju bara å prova sig fram. Glad

#1 ska leta reda på ditt morotsbröd, får se när jag har tid att baka bara Obestämd

starhawk
0

Hur mycket fibrer är det i det där brödet? Jag är lite känslig på den punkten!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

Jag själv har alltid blivit sur i magen av rågbröd, men jag tänkte egentligen mest på de andra här i hushållet.

texarcana
0

Det är aldrig kul att agera glädjedödare, men här är det ofrånkomligt.

Jag var på COOP idag och fann brödet ifråga. Redan från början tyckte jag att det lät smått omöjligt att ett konventionellt bröd, dvs bakat på mjöl, skulle kunna ha så låg kh-halt. Så jag studerade nyfiket förpackningen och efter någon minuts förvirring insåg jag att fabrikanten råkat begå ett misstag.

Förpackningen väger 500 gram och innehåller 9 skivor bröd. Näringsvärdet redovisas både per 100 gram och per brödskiva. Misstaget fabrikanten gjort är att man i uträkningen för en brödskiva råkat ta siffrorna för 100 gram och sedan delat med 9 (= antal skivor i paketet). Såklart helt fel, eftersom det av 9 skivor bestående paketet ju inte väger 100 utan 500 gram - och alltså väger en brödskiva cirka 55 gram. Nu minns jag inte de exakta siffrorna, men kolhydraterna låg runt 38 gr/100 gr bröd. Således blir det för en skiva bröd 38 x 0,55 dvs cirka 21 gram kolhydrater!

Slarv av tillverkaren ledde alltså till falska förhoppningar i det här fallet. Tyvärr, tyvärr… Gråter

storost
0

Vanligtvis har surdegsbröd (råg) omkring 40/45 gram kolhydrater per 100 gram. Annat bröd med vete osv. omkring 50/60.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.