Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3359 ggr
cathrine70
0

Gås/ Ankfett

Är det  ngn som steker i  gås  eller ankfett sin mat?

Jag  har  funderat att köpa gåsfett från hallen.

Skulle vara nyfiken hur smaken varit ?eller om det  varit ngn skillnad mellan det och  80% smöret i matlagningen. inkl.smak

marialan
0

Inte länge till Mårten som en hel del firar här nere i skåne Tungan ute

Ofta har den bytts ut till kalkon som även jag förr tyckte var bra då det var mindre fett! Tänk vad man lär sig….

Även om det är ganska dyrt blir jag nyfiken på att skaffa en nu till hösten. Tror nämligen att man upplever den på ett helt annat sätt med LCHF. Gåsen är ju ordentligt fet! DET skulle kanske vara något att unna sig nu när man varit så duktig hela sommaren.Glad

Men visst måste det ge lite smak med gåsfettet när man lagar annan mat. Är det främst saluhallar som har det då eller?

Borde väl vara lika säsongsbetonat som gås…

Roarkish
0

Testade bade ank- och gasfett, som saljs hos de flesta slaktare aret runt i London dar jag bodde tills nyligen. Jag markte ingen smakforbattring, utan foredrar vanligt smor eller olivolja.

ijonsson
0

#1 Ja,gås är relativt dyrt och i år lär svensk gås bli ännu dyrare då ca 50% av den svenska gåsbesättningen drabbats av salmonella och nu är ihjälgasad. Så om du köper gås var lite observant då den ev är importerad och salmonella risken är då stor… Men se bara till att steka den ordentligt så är det ingen fara.