Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7295 ggr
Halice
0

Järn-tillskott?

Nu har jag fått svar ifrån min läkare och mina blodvärden är låga. Vilket inte är så ovanligt för mig då jag har blodbrist.

Jag började äta LCHF för för 1 år sedan, och hoppades lite på att jag inte skulle behöva äta tillskott. Men mina värden är fortfarande låga, dock inte lika låga som de var innan LCHF och utan tillskott. Så med den här kosten så blev det bättre, men inte tillräckligt bra.

Så nu har jag snurrat runt på stan till olika Apotek, hälso-kraft och Livs…. vad svårt det var att hitta ett tillskott som bara innehöll järn!

Har ni några tips på bra järn-tillskott? Rena djungeln av tabletter och andra tillskott…..

Mycket av tillskotten innehåller även en andra tillsatser och stärkelse som jag vill undvika….

Tips?

Tisdag
0

Blutsaft ska väl vara ganska "rent" (förutom vtaminer och mineraler).

Halice
0

*puffar*

Jo blutsaft är ganska rent men innehåller druvsocker och fruktos. Visserligen blir det inte så mycket per dos, men enligt deras hemsida så blir det 3,5 g per 20 ml. Vet inte om det känns så bra.

Jennix
0

Jag får järn via apoteket, med recept. TYcker nog du borde få det också?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Gredelin
0

Niferex eller Duroferon. Finns på apoteket.

Halice
0

Duroferon har jag ätit mycket förr. Min mage blir som en sten! Niferex har jag aldrig testat…. kan gå upp till Apoteken och fråga men de har inte nämnt något om det tidigare.

Järn på recept har jag aldrig fått….  borde jag ju absolut få!

Gredelin
0

Det är nog så att även Niferex ger förstoppning. Det gör 2-värt järn,

Hemofer är snällare mot magen men det är hemjärn och det är inte på långa vägar lika effektivt som 2-värt järn.

Du kan ju köra med extre kokosfett, det kanske du inte använde när du senast tog järntabletter.

Jennix
0

Orättvist, varför blir jag aldrig hård i magen av järntabletter?! Gråter

Jag blir lös i magen, som vanligt, så jag äter inte så ofta som jag kanske borde. Äter hellre lever eller blodpudding men det funkar ju inte lika bra.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fellfrosch
0

Jag blir med lös :(
fast jag vet inte om det är orättvist

Zepp
0

Är du säker på att det är så.. annars så är Hemjärn det vi har i kroppen!

"En funktion hos hemgruppens är att binda syremolekyler, O2, och tillhanda dessa för enzymatiska reaktioner. Eftersom cellens huvudsakliga centrum för oxidation är mitokondrien, innehåller denna många olika enzymer som innehåller hem. En liknande funktion för hemgruppen är i syretransportören hemoglobin, där hemet bär syre från lungorna till vävnaderna och där istället tar upp koldioxid. Dessutom kan hemgruppen fungera som elektrontransportör i t.ex. cytokrom c, och som prostetisk grupp i enzym som peroxidaser. I båda dessa fall upptar och avger hemgruppen elektroner. En ytterst mångsidig biomolekyl vars betydelse knappast kan överskattas.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemgrupp"

Allt järn måste vara organiskt bundet för att tas upp.. det är därför man alltid tar C-vitamin samtidigt med järntabletter!

I princip är det praktist omöjligt att få järnbrist på en animalisk kost då köttet innehåller massor av hemjärn.. och detta är dessutom lätt för kroppen att ta upp!

Har man låga järnvärden trots en animalisk kost så är det förmodligen annat som ligger bakom.. kanske någon sjukdom som borde undersökas nogrannare!?

"Det finns olika typer av anemi med olika orsaker. Anemi klassificeras ofta efter de röda blodkropparnas storlek och järninnehåll."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anemi

"När man har blodbrist har man ett för lågt antal röda blodkroppar eller för lite av det syrebindande ämnet hemoglobin, eller både och. Blodbrist kan ha många orsaker och kan uppstå till exempel på grund av

• låga järnnivåer - som en följd av att man har en blödning eller inte äter allsidigt kan man få så kallad järnbristanemi

• vitaminbrist, till exempel B12-brist som kan orsaka en sjukdom som kallas perniciös anemi

• att en sjukdom, till exempel njursjukdom eller cancersjukdom, gör att bildningen av det blodkroppsstimulerande hormonet, erytropoietin, minskar

• att de röda blodkropparna faller sönder, så kallad hemolytisk anemi

• benmärgssjukdomar, till exempel leukemi

• medfödda sjukdomar i de röda blodkropparna

• allvarliga inflammationer och infektioner. "

"Två vanliga typer av blodbrist är blodbrist som beror på järnbrist, så kallad järnbristanemi, och blodbrist som beror på vitaminbrist, till exempel perniciös anemi.

Blodbrist som beror på järnbrist har fyra huvudorsaker:

• Blodförluster, till följd av exempelvis kraftiga menstruationer, olycksfall, magsår eller tumörer i tarmen.

• Ökat behov av järn, exempelvis under graviditet och när man växer fort under puberteten.

• Att man får i sig för lite järn via maten, till exempel hos barn, vegetarianer och äldre med dålig mathållning.

• Försämrat upptag av järn via tarmen, till exempel på grund av någon tarmsjukdom.

Brist på vitamin B12, som finns i kött, ägg och mjölk, kan leda till blodbrist. Oftast orsakas B12-brist av att man har en försämrad förmåga att ta upp detta vitamin via tarmen till följd av sjukdomar i mag-tarmkanalen, till exempel inflammation i magsäckens slemhinna, som kan leda till perniciös anemi. Brist på vitaminet folsyra, som framför allt finns i färsk frukt och bladgrönsaker, kan leda till blodbrist på liknande sätt."

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25518&Preview=

Tilläggas kan att just kycklinglever är rikt på folsyra.. mer än annan lever.. och gott.. gtäddstuvad lever..Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Stek allt i järnpanna om du inte redan gör det.