Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 829 ggr
finataender
0

Skolmaten, vad ska jag fråga efter?

Hej!

Jag går andra året på gymnasiet och är nybliven LCHF:are (firar 1 månad idag) och har några frågor ang. skolmaten, eller rättare sagt; vilka frågor ska jag ställa till mattanterna ang. innehållet i maten?

**Vad och vilka tillsatser ska jag undvika äta om jag vill hålla det så LCHF som möjligt?
**

Är det en god idé att beställa glutenfri mat, eller kan de proppa i ännu värre (mer LCHF-ovänliga) tillsatser i den maten?

Till exempel; vad för läskigt kan de ha tänkas stoppa in i köttbullarna, pannbiffarna och köttgrytorna?

Alternativet är ju att ta med sig egen matlåda, men det är lite jobbigt att aldrig kunna äta med sina kompisar ju.

Lisabet
0

Får du inte sitta i matsalen om du har med egen mat?

Tvillingsyster
0

Köttbullar och pannbiffar kan innehålla mjöl och socker men köttgryta kan vara OK. Såser brukar innehålla mjöl…. så man får vara försiktig med dem också. Kan du be om att få extra smör istället för sås.

Glutenfri mat blir nog värre istället. Kan du säga att du tål inte kolhydrater och att du skulle föredra lite mer fett i maten istället. Om mattanterna inte förstår vad kolhydrater är för nå't så får du förklara att det är socker och stärkelse.

Wtn3
0

Tja, inte sällan är köttet utdrygat med ströbröd dessvärre, så egentligen finns det inte mycket som passar någon som vill äta så ren och kolhydratsnål mat som möjligt, bäst är väl att ta med eget kött och komplettera med sallad i matsalen, men det är ändå värt att kolla med mattanterna, när ändå skolmaten är gratis (peppar peppar, skatt betalas ju såklart) så är det dumt att inte utnyttja den de gånger de serverar något ätbart.