Äggmuffins.. tips på "kryddning".
Jag brukar göra ägg och baconmuffins men undrar nu om någon har lite tips på vad man man ha i istället för bacon varje gång? Jag äääälskar ägg och baconmuffins men min man vill ha dom till frukost och skulle gärna variera dom lite… tips??

Vad är det grundläggande receptet? Låter gott!
// Manne
Här är grundreceptet
Japp, ända skillnaden är att jag gör dom med 1 tsk bakpulver och har dom i långpanna med bakplåtspapper under. Sen smörjer jag bakplåtspappret med baconfettet och skär dom i rutor när dom svalnat. Behöver dock smakvariation..
I oopsies finns en variant med philadelphia ost, eller vanlig riven ost.
#5 Det är riven ost i redan… Men vad tror ni om fetaost och lite oliver?? Någon som testat?
Kanske Margaretas kycklinglevermousse - och bre´på… kanske inte passar 
Jag gör "muffins" i annat grundrecept utan riven ost och smular i ädelost + lite av antingen broccoli (finhackad, lättkokt i vatten med smör) eller knaperstekt bacon.
Super gott!
oregano kanske?
Rökt skinka och oregano ger ju lite variation i alla fall, eller varför inte både och. Den ost du använder kan du prova att använda en mer smakrik lagrad typ. Tonfisk kanske? För tonfiskomelett är det bästa jag vet!! (Både varm och kall), ha då även i lite stekt lök…

Rödlök och fetaost skulle jag testa, med oregano i också..
Vitlök och paprikabitar kan vara gott också..
lite finhackade soltorkade tomater, kalamataoliver och lite fetaost…
Jag gjorde enligt grundrecept idag, men la till en nypa vitlökssalt. Det blev väldigt fylligt och gott (gör extrastora - 6 st istället för 12 och gräddar längre). Jag har svårt att tänka mig något annat än bacon dock …
Osten kan jag tänka mig att variera 
Jag har testat med oliver, blev jättegoda. Man kan nog ta precis vad som faller in. Fetaosten ger nog ganska salta muffins. Örtkryddor blir säkert jättegott.
Jag ska experimentera lite i helgen och se vad jag kommer fram till. Tusen tack för alla tips, nu har jag fått lite mer inspiration iaf.

ni som bakar i metallformar, är det dom så kallade mazarinformarna?
Jag gjorde mina i större formar, amerikanska muffins. Om formarna inte är stadiga så ta två i varandra. Det rinner lätt utanför annars.

Mervi, Hur många fick du ut då?
penslade du dom innan?
Lossnade dom lätt?
Tänkte detta skulle få bli min frukost i fortsättningen, är inte så morgonpigg av mig och då blir det lätt att jag hoppar över frukosten istället.
Svamp? (brukar jag ha i min omelett)
Rökt fisk? (känns som att det borde kombineras med något)
Spenat?
Castello vitlöksost?
Jag bara spånar; har inte testat.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
De största muffinsformarna ger 6 st muffisar, alltså hälften så många. Dubbla papper eller papper i muffinsform. Längre gräddningstid, beroende på ugn. Jag gräddar 200 grader i ca 30 minuter för de större.
tänke på det nu när man inte gör Janssons, - Ansjovis och lök kanske….
testade att göra dessa idag men tyckte de belv så äggig smak samt lite "blöta" eller svampiga kanske man kan säga- ska de vara så? Hade sånna förhoppningar på dessa muffins- men tyckte inte om dom =(
För er som gillar dom kan dessa fyllningar kanske vara goda:
fetaost, broccoli, källarrökt skinka( vet ej om det är ok), creme cuisine, antingen med gult lock eller med grönt, köttfärs, soltorkade tomater(vet ej om de är ok), körsbärstomater, ruccola (ok?), oliver,lök,stark ost.

Håller med om att ädelost eller fetaost är supergott att ha i. Fetaost och spenat är en favorit, alt. en "kryddigare" ost som t.ex. västerbotten är gott att variera med dill el. dyl.
ROTTIZZ: det var min erfarenhet också - en aning smaklösa och äggiga - en klar besvikelse. Det var först när jag tillsatte en aning vitlökssalt som smaken blev riktigt, riktigt god. Jag talar då förstås om grundreceptet. Och du, om man tar extra mycket ost, gärna lite smakrikare, så försvinner det äggiga i smaken. Toppenmat att ha med sig till fika, lunch och/eller mellanmål!
lizaohman: bra tips detta skall jag testa- tyckte oxå att det kunde vara bra lunchmat osv…. Hade stora förhoppningar på dessa, därför jag blev så besviken, men ska inte ge upp =)
Nu för tiden gör jag mina muffins i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Smörjer med baconfett och sen skär jag i rutor när den är färdiggräddad. Mycket smidigare än att behöva hälla upp i olika formar.
Jo, Mojjan73, det är pyssel runt det där med formarna - men det är också bekvämt att ta med sig färdiginpackad mat :D
Jag har ju också investerat i muffinsplåtar, asdyra!! Men jag har tänkt att om man gör dubbel sats så är det nog bäst att använda långpanna. Hur stor sats har du till en bakplåt??
jag provade att göra dem med min egen kryddning..
http://gingerbeerblog.blogspot.com/2009/07/kryddiga-agg-baconmuffins.html
#27 Jag stoppar i muffinsbitarna i en plastburk lr liknande när jag ska ha med till jobb, utflykt osv. Har gjort enligt grundreceptet till en långpanna men jag har i 1 tsk bakpulver i också.
Jag gjorde en sats med pesto (nästan en halv burk) och en normalförpackning med feta ost. Så.jäkla.gott! Jag äter dem uppvärmda (helt fantastiskt mumsigt med den krämiga fetan) med lufttorkad skinka bredvid!
#30 Jösses, det lät ju helt vansinnigt gott! Tack för tipset! :-)
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
# 30
Varianten med pesto lät helt sinnesjukt god! Men, är pesto tillåtet? Jag har en röd pesto burk i kylen och i den är det 8.8 g kh / 100 g. Är det mindre i grön pesto? Vilken pesto använder du, marissan?
#32 Hur mycket pesto har du tänkt använda i dina muffins? Procenten är ju bara en riktlinje; det som är intressant är ju hur många gram kolhydrater det blir på en dag. Så om du häller i en liten mängd pesto blir det…hur många gram per muffins?
chilipeppar!
#33 Jag är bara nybörjare på det här med LCHF, ännu, och alltså inte så hemma på att räkna bland alla proteiner, fetter och kolhydrater. Men jag ska göra mitt bästa och återkommer om pestomängd och exakt kolhydratsantal.
#35 Jag anade det. Vad jag försökte säga var att om man har lite smaksättning av något med hög procent kolhydrater i, så blir det inte mycket kolhydrater totalt. Om man däremot häller i mycket, så blir det en annan sak. Gör bara en snabb uppskattning. 10 gram av peston ger 0.9 g kolhydrater, 50 gram ger 4,4, 100 gram 8,8, 1/2 kg 44 gram…Har du ingen våg; kolla hur mycket det är i förpackningen och uppskatta hur stor andel du tar.

Varför gör du inte Jansson????

Jag gjorde ägg- och baconmuffins (grundrecept)med fetaosttärningar och soltorkad tomat i olja som jag skar i strimlor.
Så här gjorde jag:
vispade smeten med elvisp så att den blev fluffig. Brynte baconet i tunna strimlor och lät det svalna lite. Fyllde i baconstrimlor i botten på varje muffinsform (stor amerikansk) och stoppade i ett par fetaosttärningar och ett par strimlor av soltorkad tomat. Droppade oxå i lite av fettet från baconen i varje form för att de ska släppa bättre. Sen slog jag i äggsmeten i formarna och sen skjuts in i ugnen. ca 20-25 min på knappt 200 gr i varmluftsugn.
De blev supergoda. 
#32 gör egen hemmagjord pesto så blir det både godare och nyttigare