Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7844 ggr
tusselisa
0

Bregott med havsalt

Är det någon mer än jag som äälskar denna lilla uppfinning jag hoppas inte det är något minus med den:S

annatornberg
0

Min favvo också! mjukare än vanligt smör. Om jag inte minns fel innehåller den ca 70% smör och 30% rapsolja och salt. Borde vara godkänd, men kanske inte lika bra som vanligt smör?

tusselisa
0

Nej det e sant

Men om man har den som kryddsmör iåför sig kan jag äta den rakt av det kan jag inte med vanligt smör….Hoppas de kommer på fler smaker smör med citronsmak kanske…

annatornberg
0

Jag älskar att äta halverade kokta ägg med en klick bregott havssalt på, godare än med vanligt smör.

Tisdag
0

Bregott med havsalt känns lyxigt också (förutom gott).

tusselisa
0

Äggen var en bra ide tackar tackar:)

[iovis]
0

Låter gott, måste prövas! Smakade det en gång på den tiden då jag åt bröd och tyckte saltflingorna knastrade konstigt mellan tänderna… Men nu kan jag faktiskt tänka mig att ompröva intrycket

Floydian
0

Jag gillar när det stänker om det när man tar med kniven… Glad

[iovis]
1

Tungan ute

DesK
0

Det är bara såå gott tycker vi här hemma  Tungan ute Synd att det bara säljs i små förpackningar!

/Désirée

cgdelfin
0

Jag gillar bregott med havssalt Glad

JAUS
0

Jag försöker undvika rapsolja så mycket som möjligt, så jag använder smör istället, för egen del.

Wtn3
0

Inte lika bra som smör nej, men jag skulle kalla den godkänd, jag undviker inte raps i lika stor utsträckning som en del gör. Gillar inte smaken av kallt smör, det ska vara smält och ljummet/varmt för att smaka okej, bregott (både vanlig och havssaltsvarianten) däremot är supergott i ost- och skinkrullar och annat kallt.

JAUS
0

Smöret ska ju självklart stå framme i rumstemperatur. Det fanns ju inga kylskåp förr.

Wtn3
0

Det fanns inte avlopp eller rinnande vatten i hemmen förr heller, vad är din poäng? =)

Andina
0

#14 - Jag fick en sinnebild framför mitt 3:e öga…
;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

lizaohman
0

Man KAN ju låta osaltat smör stå framme en stund och sedan blanda ner flingor själv. Själv är jag för lat för det hehe

JAUS
0

#15 Min poäng är att smör skall inte förvaras i kylskåp utan i en smörask på bordet.

Sen hade man utedass och brunn förr, så man överlevde nog alldeles utmärkt även på den tiden. Flört

Aliki
0

…och på den tidenFlört…bakade min mormor världens godaste tunnbröd, sedan tog hon ett smörpaket, saltade och rörde med olja i en kruka.

Den krukan stod alltid i skafferiet….bredvid tunnbrödetFlört

Puhlo
0

Jag skulle, även om jag kanske är lite OT, gärna vilja veta vad som karaktäriserar en bra smörask , då jag gärna vill ha en.

JAUS
0

En smörask ska helst vara av keramik, och absolut inte av plast, och det skall ha ett lock. Det är de enda kraven jag har på en smörask, sen kan man välja den designen man gillar bäst själv.

Wtn3
0

Ska och ska, det håller längre i kylen och jag konsumerar inte så mycket smör att jag är bekväm med att ha det stående framme, och så förutseende att ställa ut lite i taget orkar jag inte vara.

Visst, det finns mycket människor har klarat sig utmärkt utan… TV, musik (bronsålderstutor och indiantrummor inte inräknat), kyl och frys, internet, tidningar osv, jag skulle inte vilja leva utan dem. Jag vill inte tillbaka till grottstadiet, utvecklingen som skett de senaste hundra åren har överlag varit positiv, medellivslängden blir högre och gamla tiders faror existerar inte längre, det optimala är som jag ser det att äta som grottmänniskan och leva som den moderna.

JAUS
0

Smör har bra hållbarhet även i rumstemperatur. Nog äter du väl ett paket inom en månad åtminstånne? Smör smakar ju betydligt bättre när det är rumstemperat än när det är kylsåpskallt.

Wtn3
0

Nja, 20 gram om dagen ungefär, 1 paket på 25 dagar, steker äggen i 20 gram smör och 30 gram kokos, till köttet senare på dagen blir det i ister istället. Och en månad i rumstemperatur gäller väl om det är nytt…? Och det man köper kylt i affären är ju inte sällan en månad efter 'tillverkat'-datumet. Orkar jag nån gång ska jag prova att ställa ut en bit i rumstemperatur ett tag och se hur det smakar på ostrullarna.

JAUS
0

20 gram?! det var inte mycket, Jag kommer lätt över 100 gram per dag, och då äter jag annat fett också.

Wtn3
0

Jag äter bara två lagade mål om dagen, 50 gram fett i stekpannan per måltid, 20 gram smör, 30-55 gram kokosfett, 25-50 gram ister blir det sammanlagt, tidigare blev det bara i smör men jag började byta ut lite av smöret till frukostäggen mot kokosfett, och sen bytte jag smöret till middagen mot en blandning av ister och kokosfett, eller bara ister, tycker det blir både fetare och godare.

mazen
0

Varför inte göra bregott själv då kan man få vilken smak man vill. Bara ta osaltat smör och havssalt eller ännu bättre flingsalt, raps &linolja finns ju med citronsmak och det går ju att förstärka med lime eller citron och dessutom kan man halvera oljan och ta vatten         Jag har alltid smöret i en så där smörask med kupa som förmodligen från Tupperver i kylsåpet sen är det osthyveln som gäller

JAUS
0

#26 Eller varför inte använda macadamiolja istället och slippa rapsen helt och hållet.

JAUS
0
mazen
0

Vad är det för fel på raps?

JAUS
0

Raps är en giftig växt, oljan åts endast i nödfall förr i tiden. Den huvudsakliga användning var som smörjolja.

Wtn3
0

Rapsen idag är förädlad nog att inte vara giftig, det är i alla fall min och många andras bedömning, vissa andra håller inte med, enda anledningen till att jag håller igen på (men inte undviker) rapsolja är omega 6-halten, om man förtär några större mängder av det dagligen behöver man troligen kompensera med rätt mycket omega 3 (jag säger troligen eftersom vissa hävdar att omega 6 inte är så värst inflammatoriskt för oss som äter LCHF), är man orolig för det kan man använda macadamia, det är nästan bara enkelomättat fett, men det är inte gratis direkt.

JAUS
0

Bara för att mängden gift är lägre nuförtiden betyder det inte att den är giftfri.

Det finns olivoljor i samma prisklass, så om man har råd att köpa dem så har man råd att köpa macadamiaolja med. Det är ju så sällan man behöver flytande olja.

Wtn3
0

Inget är giftfritt, allt går att överdosera, även sånt som i rätt mängder är supernyttigt.

JAUS
0

Men det är dumt att äta sådant som man vet är giftigt när det är så lätt att undvika det.

Wtn3
0

Under förutsättning att man vet (eller tror) att det är giftigt även i små mängder ja, men eftersom raps inte är farligt (notera; subjektiv åsikt, inte objektiva fakta) i lagom dos och förhöjer smaken i sallader och dressingar så finns det ingen anledning att undvika det.

mazen
0

Chefen skriver att det är okey men du kanske vet bäst?http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

JAUS
0

#35 Håller inte med dig om att raps är helt ofarligt.

#36 Det är Annikas åsikt inte min, jag håller inte med om allt hon säger, jag kan tänka själv och tror faktiskt att jag vet bättre än Annika i just i denna fråga.

Wtn3
0

Det finns inget objektivt facit, de flesta gör sina egna tolkningar av vad som är rätt. Oliv- och rapsolja är i foldern godkänt eftersom de innehåller rätt lite omega 6 i förhållande till oljor rikare på fleromättat fett såsom majs- och solrosolja, men vissa här skippar även olivolja trots att den inte innehåller mycket fleromättat alls, vanligen för att de räds även den förhållandevis lilla omega 6-halten. Foldern godkänner mjölk och fil också, personligen ser jag ingen anledning att konsumera dem, för lite fett till den mängden kolhydrater, och foldern avråder från silverpaketet (kokosfett), men jag kör med det, billigt och bra, enda möjliga anledningen till att avstå det skulle väl möjligen vara att det marknadsförs av unilever.

Nej, jag har förstått det vid det här laget =) Jag har dock sett tillräckligt för att övertyga mig själv om att jag inte behöver rädas rapsolja i sig, det enda jag håller koll på med konsumtionen av det är omega 6-halten.

mazen
0

Ja du verkar ju veta bäst om det mesta

JAUS
0

Det viktiga är ju att alla åsikter får komma fram, sen får ju var en välja vem de litar mest på eller ännu bättre undersöka saken själv och dra egna slutsatser.

Så jag kommer fortsätta varna för rapsolja, då jag känner att jag har en moralisk skyldighet att göra det.

Wtn3
0

Det tycker jag du ska göra. Och jag kommer fortsätta säga att de som gärna tar lite grann i salladen kan fortsätta göra det med gott samvete. Förhoppningsvis nöjer sig ingen med bara våra ord utan gör egna djupare efterforskningar för att se efter vilket som verkar trovärdigast =)

JAUS
0

#41 Håller med dig fullständigt att det upp till var och att bestämma, gärna efter de gjort ordentliga efterforskningar. Och om de lyckas hitta något som visar att raps skulle vara helt ofarligt så skulle jag gärna vilja veta, jag är endast ute efter sanningen.

mazen
0

Ger inte så mycket för dom ordentliga efterforskningarna, du rekomenderar Macadamiaolja men nämner inte att det kan vara problem för nötallergiker

JAUS
0

Ska jag varna nötallergiker för att de kan få en allergisk reaktion av en nötolja, det är väl ganska självklart för dem. Att macadaminötter är även giftiga för hundar glömde jag nämna dock, men det har jag nämnt i andra trådar.

Tror att jag ska skapa en egen tråd för macadamiaoljan, så slipper jag skriva samma sak igen.

Wtn3
0

Hmm, ja macadamia är ju en nöt, är inte det rätt allmänt känt?

JAUS
0

Ja, alla nötallergiker vet nog mycket väl att macadamia är en nöt, men jag kanske även bör varna glutenintoleranta att det finns gluten i mjöl ifall någon mot all förmodan missat det.

Wtn3
0

Jo, eller varna alla laktosintoleranta att det finns laktos i mjölk…

mazen
0

Jag är inte nötallergiker och hade inte in tanke på att det kunde påverka, kunde mycket väl ha använt det i matlagning där allergiker kunde ha fått problem och det kanske inte bara jag som inte förstått eftersom en importör skriver en speciell varning

Wtn3
0

Okej, så macadamiaolja har inte ordet "nöt" i sig till skillnad från t ex valnötsolja, men är det inte sk "sunt bondförnuft" att ha lite koll på vad oljan görs av innan man använder den? Vi tycker väl att det är bisarrt att på McDonalds i USA måste de varna (för att undvika att bli stämda om någon spiller på sig) för att kaffet i muggarna är varmt, men är det inte typ lika bisarrt att det måste varnas för att macadamia är en nöt, ska inte det typ vara lika självklart som att kaffe är varmt?

JAUS
0

Får jag fråga vad du trodde att macadamiaolja var gjord av då? En nötallergiker hade frågat om vilken olja du använt de är noga med det.

mazen
0

Innan jag började med lchf hade jag aldrig hört talas om macadamiaoljan. Har haft några nötalergiker på mat genom tiderna men ingen har frågat vad jag stekt i

Wtn3
0

Men stöter du på något du aldrig hört talas om förut ska väl den initiala rekationen vara att försäkra sig om att den är bra snarare än att hoppas på eller gissa att den inte är dålig?

JAUS
0

Du hade nog sett nötterna på bilden när du tagit fram flaskan ändå. Om jag skulle laga mat till en nötallergiker skulle jag själv kolla varje ingrediens noga om jag var det minsta tveksam. Jag skulle inte använt en olja som jag inte vet av vad den är gjord iallafall, man kan ju inte bara chansa.

DesK
0

JAUS du som verkar ha läst på en del om olika sorters olja, kanske kan tala om vilken neutral olja man, med gott samvete, kan använda till att göra majonnäs med eftersom du avråder från rapsolja, macademiaolja är ju inte heller något vettigt alternativ p g a priset och nötallergiker i bekantskapskretsen.

/Désirée

JAUS
0

Kokosolja eller ghee (smörolja) kan man anväda det blir väl lite tjockare konsistens men det är inte hela världen.

Sugiyama
0

Hur är det med kallpressad rapsolja då, är det också giftigt?

JAUS
0

Japp, eftersom giftet finns naturligt i växten, men det väl upp till var och en att bestämma vilka nivåer man accepterar.

Diran
0

Bregott med havssalt är den dummaste skiten jag någonsin köpt. Vi kör med Bregott mellan eftersom den normal feta är stenhård, det är den med havssalt också plus att det skvätter vatten överrallt när man försöker ta utav den.

lizaohman
0

Bregott mellan innehåller väl höga halter av vegetabilisk olja?

Diran
0

#59 ingen aning, äter sällan av den ändå. Tar hellre från de stora smörpaketen.

lizaohman
0

Men de är väl minst lika hårda som normalfeta Bregott? Förvånad

[Pennylane1]
0

skvätter vatten? Obestämd

Diran
0

#61 Lättare att få bitar från smör än bregott paketen.

#62 Ja, av någon anledning blev det pyttesmå pölar i paketer av saltet som gjorde att det skvätte när man drog med smörkniven

lizaohman
0

Jo, jag har också testat med salt. Det var för salt för mig och maken och det skvätte. Fast just skvättandet spelade mindre roll :D

mazen
0

Smör och osthyvel är bra

JAUS
0

Ostkniv går också bra.