Nybörjare - frukost?
Efter att flera bekanta börjat äta LCHF och tappat ordentligt i vikt har jag och maken bestämt oss för att prova.
Jag läser och läser för fullt om denna typ av kost, men måste ändå lägga in en liten fråga.
VAD äter man till frukost? Bacon och ägg har jag sett är vanligt, men om man inte vill dra i gång spisen varje morgon när man ska iväg tidigt, vad äter man då?
Vad brukar ni äta till frukost? Vill ha många tips då jag är en sån som vill ha lite variation ;)

Mina frukostvarianter:
kokt ägg m smör(kan förberedas kvällen innan)
ostomelett
bacon & äggröra
stekt fläsk (kan förberedas kvällen innan)
makrill & creme bonjourstuvad bladspenat (2 min)
kescarpone/ mascarpone & keso rörd i lika delar (kan förberedas)
creme fraiche m hallon
köttfärsbiffar m bregott (kan förberedas kvällen innan)
stekt halloumiskiva m bregott (kan förberedas kvällen innan)
leverpastej m bacon eller bregott
lövbiff m kryddsmör
virgin mary & kokt ägg
äggmjölkslatte (äggmjölken kan förberedas)
äggmjölkschoklad (äggmjölk m kakao, kan förberedas)
nötscones m smör & ost (2min i mikron)
avocado m creme fraiche & rom eller baconflis
Fabricati diem, pvnc!

Vill man inte laga mat på morgonen kan man laga extra på kvällen och värma i micron lite snabbt, eller äta kallt. Att frukost "ska" vara fil/yoghurt och macka med pålägg eller motsvarande är något man gärna kan vänja sig av med, det jag äter på morgonen hade lika gärna kunnat vara min middag.
Håller med om vad som sagts, man äter mat, helt enkelt. För min del blir det en massa köttgryta den här veckan för jag har gjort ett par baljor av sånt. Rester/storkoksprylar, ostskivor, kalla stekta ägg, är mina stående måltider på morgonen.

I början hade jag svårt att äta mat till frukost, då åt jag turkisk yogurt som jag blandat lite hallon i.

Det får jag ju lov att erkänna att köttgryta till frukost låter liiiite underligt *fniss* Men man vänjer sig väl säkert.
På tal om fil, är det ok med vanlig typ 3-4% fil? Naturell yoghurt?

Tja, vanlig fil innehåller inte över 5% kolhydrater, men däremot får man komma ihåg att man får väldigt lite fett till priset av rätt mycket kolhydrater, inget mättande direkt, välj hellre 10%ig turkisk yoghurt.
Jag äter rester från gårdagens middag oftast. Riktig mat, alltså. Fokuserar på fett kött och sen lite grönsaker.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Allright! Turkisk yoghurt får det nog, bland annat, bli i början i af ;)
Jag äter äggmuffins med bacon eller salami som jag gjort innan. Har dem alltid i kylen. Bara att ta fram och värma i micron på morgonen eller också äter man dem kalla- Turkisk yoghurt med grädde och kanel i är gott.

Jag gör offtast äggröra och omelett kvällen innan och värmer på morgonen. Orkar inte stå kl 5 på morgonen och laga mat.

Aggmuffins vad e det? ;)

Man gör en smet av ägg, grädde och kanske lite ost, sen häller man upp det i muffinsformar, och lägger i lite färdigstekt bacon i dem, och sen in i ugnen. Har inte provat dem själv men med de ingredienserna kan jag inte tänka mig annat än att de är supergoda. Ett exempel på recept har du här
#5 Jag förstår att det kan låta underligt, men tänker du ett varv till tror jag att du nog tycker att det är märkligt hur fixerade vi har blivit vid att frukostar skall se ut på ett speciellt sätt. Fullkomligt kolhydratdränkta och spannmålsfokuserade. Var kom det ifrån? Inte kom det från vad vi är skapta att äta eller från vad som är bra för vår hälsa.