Vitaminer
Jag har en lite fråga!
Det är många här som äter extra vitaminer, mineraler osv. hur vet ni att ni behöver dom? Jag äter inget extra!
Kan det inte läggas ut en "ikon" som heter vitaminer, lite om vilka som finns vad dom hjälper för samt hur man vet ifall man behöver dom. Samt biverkningar.

Puffar upp lite.
Jag är oxå nyfiken på det här med vitaminer o mineraler.

Jag käkar extra D-vitamin, tanken av naturen är att det vi får i oss när vi på sommaren utsätts för stark sol nästan dagligen ska räcka som förråd under vintern när solen inte är stark, men täckande kläder och solkräm förhindrar att huden producerar D-vitamin, så inte många av oss har tillräckligt.
Andra vitaminer får jag tillräckligt av (Jag sitter inte och väntar på bristsymptom innan jag börjar äta mer av det, jag kollar i hälsovakten att jag kommer upp i RDI av väsentliga ämnen), men några mineraler, såsom magnesium, kalcium och kalium tar jag tillskott av ibland, i form av B-Calm-tabletter. Men många kan få tillräckligt av dem i kosten ändå, det finns inga vitaminer eller mineraler som man behöver frukt eller spannmål för att få i sig.
Äter man varken mycket grönsaker eller lever så kan man behöva extra B9 (Folsyra) och C-vitamin.