Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5749 ggr
maxiq
0

RDI D?

Mina D-vitaminer av märket Holistics börjar ta slut så nu när jag var på Apoteket så frågade jag om de hade D-vitaminer. Hon bakom disken halade upp en pytteburk D TillVal och när jag plirat tillräckligt för att kunna läsa texten på burken så muttrade jag "Det var inte så starka grejer det här" eftersom det bara var 400IE. De hade inget värre så jag köpte dem i alla fall.

När jag kom hem så kollade jag på den gamla burken och de har 2000IE. Nåväl tänkte jag, det är väl bara att knapra fler. Det var då jag upptäckte detta på burkarna som leder fram till min fråga: 2000IE motsvarar 500% av RDI (Rekommenderat dagligt intag) medan 400IE är 200%

Vad är RDI av D-vitamin? 2000/5=400IE eller 400/2=200IE?

lizaohman
0

Hä, inte bryr du dig väl om RDI, maxiq?? Vårt behov lär klart överstiga båda dessa rekommendationer. Mysko att de inte kan räkna, alternativt läsa innantill. De kanske kollat i något index från olika länder, för si det skiljer sig där också.

Muskrat
0

beror helt på vem du frågar, frågar du officiella s.k. experter så är det vad? 7mikrogram? minns inte hur många IE det är, spelar ingen större roll om det är 200 eller 400 ie. Och det gräns är satt som vad du MINIMUM behöver för att undvika de värsta bristsjukdommarna.

De som forskat på området har snarare satt minimum intaget till 3000IE per dag för att 100% av de som tar dem ska ligga på ett optimalt D-vitamin värde i kroppen.

PatrikHagglund
0

RDI är enlikt den svenska Wikpedia-sidan 5-10ug (dvs 200-400IE). Så båda har rätt.

Enligt den engelska Wikipedia-sidan är maximal kroppsegen produktion 10 000 IE/dag. Toxiska effekter har inte rapporterats under 40 000IE/dag (1mg/dag).

mannepanne
0

Är "IE" samma som "IU" (som det verkar stå på engelska burkar)?

Känns som att det betyder "Internationell Enhet" samt "International Unit", är det så enkelt?

// Manne

Wtn3
0

Det är så enkelt.

MarlaS
0

Jag har kollat upp detta det senaste och allt mellan 200 och 10000/dag är med stor säkerhetsmarginal säkert. De flesta i sverige om inte alla har brist under vintern utan tillskott. Jag har sett kurvor på hur befolkningen fördelar sig på olika tillskott och om man tar 1000IU så kommer medel ligga runt 40 enheter i blodet och en stor del fortfarande ha brist, medan på 2600IU så flyttar man värdet mot 80 och då är enbart 15% i brist. Sedan behöver man äta en större dos om man är mycket överviktig eftersom att vitamin-d är fettlösligt och kommer ha en större fördelningsvolym så man inte kan utnyttja allt. Detta gör även att överviktiga har en större brist än normalviktiga från början.

Men sammanfattat -  sveriges rdi säger 200 el 400 men är förlegat och allt upp till 10000 är safe så 2000IU är väl ett bra mått att sikta mot - tages med fet mat - inga problem för de flesta här :) Det sura är att holistics inte är tillverkat enligt gmp så man inte kan lita på att det är 200IU man får och kapslarna är dåliga, menmen… det är nog mycket säkrare att ta sådana i oljekapslar för att försäkra upptag och dos.

maxiq
0

Tack för alla svar! Nä jag bryr mig egentligen inte om rekommendationerna men jag blev bara så konfunderad över att det stod så olika på burkarna. Jag kommer att käka dem som smågodis nu när skymningen faller över Norrland.

mazen
0

Enligt lifsfarligaverket är Rdi 300 ie men i den här artikeln sägs det, för att hålla sej frisk behöver man 2000 ie eller mer

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitamin-d-och/index.xml