Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1173 ggr
Novisan
0

Novisans tråd

Nystart:

Efter att ha börjat med lchf i januari -09 insåg jag under våren att jag är socker/kolhydratberoende och matmissbrukar därmed en del produkter. Jag har alltså inte klarat att utesluta kolhydratrika produkter och sötsaker utan blivit mentalt besatt av att äta det. När jag väl börjat äta EN glass eller EN macka har jag inte kunnat nöja mig med EN. Då har jag ätit typ 10 glassar eller 10 mackor. Naturligtvis med stor ånger efteråt.

Efter 2 föreläsningar av Annika Dahlqvist gick det upp ett ljus för mig. Hon sa "… om man KAN sluta med kolhydrater, det är inte alla som kan … " Jag var en sån person.

Nu har jag fått en matplan från en dietist som är duktig på sockerberoende. Det är nu min mission att följa den.

Frukost:
100 gram av något proteinrikt - t ex 100g kött eller 2 ägg
26 gram fett
60 gram frukt eller bär

Lunch:
100 gram av något proteinrikt - t ex 100g fisk
150 gram grönsaker
26 gram fett

Mellanmål:
30 gram av något proteinrikt - t ex 30g ost
10 gram fett

Middag:
100 gram av något proteinrikt - t ex 100g kyckling
150 gram grönsaker
26 gram fett

Mmmm…, min kropp mår bra av detta Kyss

Tisdag
0

Lycka till! Glad

Novisan
0

Tack Tisdag :)

Igår gick det väl sådär.

Frukost: 1 burk makrill med tomatsås, 15g ost, 26g smör, kaffe
Lunch: 100g kyckling, 150g paprika/sallad/soltorkade tomater, oliver, creme fraiche, cashewnötter
Mellanmål: cashewnötter
Middag: 100g kyckling med gräddsås, 150g vitkål/paprika

Kände mig ej mätt efter middagen. Åt 3 smörgåsar med Bregott och prickig korv. En timme efteråt var jag så mätt att jag höll på att spricka.

På kvällen åt jag upp en smörgås med leverpastej som min dotter ej orkade. Väldigt onödigt.

Ny dag, nya tag.

Jennix
0

Lycka till!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

frigge
0

jag har exakt samma problem!!

AnnaLundgren
0

Lycka till!

Novisan
0

Jag är en riktigt dålig människa och förmodligen ett hopplöst fall. I förrgår åt jag 1 bit mandeltårta och ett halvt wienerbröd på IKEA + raggmunk med fläsk till lunch. Inte mycket lchf i raggmunken. Igår åt jag en muffins och en Mc Feast. Hmm…

lizaohman
0

Det är betydligt bättre att registrera dagsintaget i minmat.net så du ser varför du trillar dit. Jag tror att du då kommer att se att denna dag har du överätit kolhydrater så rejält att det inte kan kallas LCHF. Kanske. Prova får du se.

Men en dålig människa är du inte. Och det är en väldigt bra början att skriva här på Kif!

Jag får anta att du läst Vanliga frågor och svar, som finns fastnålat här till vänster, nästan högst upp. Kunskap ger dig verktygen att motarbeta kolhydratsuget.

Novisan
0

#7 menar du för mycket kolhydrater innan mackorna? För mackor ska naturligtvis inte ingå i min lchf-kost

lizaohman
0

Jag menar att kolhydratsintaget under dagen är för högt, vilket i sig triggar sötbegär. Tanken är att du ska byta ut kolhydrater mot fett, det tar garanterat bort sötbegäret. Så är du hungrig/sugen så försök ha annat till hands än mackor. Det är så väldigt lätt att ramla tillbaka i gamla vanor. Rulla en ostskiva med smör på. Ta en näve mandlar (helst rostade i ugnen), en kopp the med smör/kokosolja/grädde som mellanmål.

Vad jag här skriver är förstås självklart, du vet att du inte ätit okey enligt dina egna uppsatta mål - och du vet var felet är (kolhydrater). Så allt som finns att tillägga är att minmat är ett bra redskap och så får vi se om någon kan kommentera intaget. Hur står intaget av fett i relation till kolhydrater/protein och/eller hur står intaget protein i relation till din kroppsvikt. Sådana saker.

Novisan
0

Obestämd

Jag hade ju inte ätit särskilt mycket kolhydrater under hela dagen, enligt min mening, ändå kunde jag inte låta bli mackorna på kvällen. Hur gör jag för att inte bli sugen på just dem då, vad ska jag öka och minska på tidigare under dagen?

Energi kcal:

1593,97

Energi kJ:

6667,62

Proteiner:

80,85

Fiber:

10,47

Kolhydrater:

23,00

Vatten:

461,59

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

130,20

Kolesterol:

403,21

E-mättade:

52,29

Mättade:

52,33

F-mättade:

15,80

Vitaminer:

A:

568,07

B1:

0,54

B2:

0,79

B3:

26,02

B6:

1,81

B9:

233,43

B12:

8,44

C:

153,05

D:

4,64

E:

12,55

Mineraler:

Fosfor:

931,41

Järn:

8,18

Kalcium:

351,53

Kalium:

1940,85

Magnesium:

233,93

Natrium:

3033,10

Selen:

138,67

Zink:

7,26

80Gram Makrill konserv
45Gram Tomatsås
15Gram Ost hårdost 31% fett
26Gram Smör 80% fett
100Gram Kyckling höns kokt grillat stekt
25Gram Spenat
50Gram Oliver svarta m olja konserv
30Gram Cashewnötter
30Gram Crème fraiche 34% fett
100Gram Kyckling
50Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Vitkål
50Gram Paprika röd
20Gram Soltorkade tomater i olja avrunna

lizaohman
0

Du ska öka på fettet, gärna smör! Det tar bort hunger och sötsug. Om du har väldiga problem i fortsättningen, så måste du nog ta till drastiska metoder :D  Bort med mjölkprodukter, frukt, bär och nötter för att få ner kolhydratintaget. Skippa tomater och minska ostintaget. Jag brukar aldrig rekommendera fakir när man börjar, men det är kanske just det du behöver för att bli ohungrig, osugen och nöjd. Prova en vecka:

Kött, fisk, smör, fågel, kokosolja, mer smör. Inga grönsaker, men ta en multivitamin, så du inte oroar dig för vitamin/mineral. Inte för att det behövs men men. Det vore väl 17 ifall du inte ska få bukt med kolhydratmonstret. Och du - ät ordentligt! Är du hungrig - ät mer, men av de ovan nämnda livsmedlen.

En formel för välbefinnande är att protein ska man äta 1 gram per kroppsvikt - mer ifall man är en rörlig person. Fettet ska överstiga kolhydrater plus protein. Kolhydraterna ska ligga under 20 gram per dag.

Man beräknas vara i ketos vid högst 100 gram kolhydrater per dag, men för de flesta av oss som vill bli friska, gå ner i vikt eller slippa ett sötberoende är detta mycket, mycket för mycket. Där stämmer 20 gram/dag mycket bättre (och ännu mindre för en del).

Novisan
0

Torsdag:

Frukost: 130g köttfärssås gjort på nötfärs och passerade tomater o grädde, 22g Bregott, kaffe
Lunch: 130g köttfärssås, 150g vitkål och paprika, 26g smör, 2 havrebollar
Middag: 100g kyckling, 50g smör

frigge
0

2 havrebollar?

jag älskar delicatobollar!!

va du hunrig hela dagen igår?

va lite du äter till middag

Novisan
0

#13 Nej- det var inte dom där -  i min mening - äckliga Delicato-bollarna. Jag har en kollega som bor granne med fabriken som gör sådana där ljusa havrebollar som smälter i munnen! Hon köper ibland en kartong direkt på fabriken på morgonen på vägen till jobbet. Jag kan inte motstå dem! Men jag är glad att jag nöjde mig med 2 igår. Innan lchf kunde jag trycka i mig 6 st på rad utan problem!

Jag ska testa fakir (tror jag att det är, har inte läst definitionen på fakir). Bara protein + fett. 60g protein per dag (dvs 100g kött per måltid) pga att jag vill väga 59 och nu vägen 65 kg, sen tänkte jag äta 50g fett till varje måltid :)

Jag var inte hungrig igår :) (proppmätt efter havrebollarna)

frigge
0

hmm skulle gärna vilja ha en kväll där man proppar i sig så mycket havrebollar man orkar

goldcamilla
0

Så fort du äter något med socker eller mycket kolhydrater i så triggar du igång sötbehovet. Jag gjorde som så att jag redan från första dagen mer eller mindre vräkte i mig fett och jag var inte längre sugen på att äta något sött. Har varit ett kak-och chokladmonster. Så fort jag känner att jag är sugen på något sött, mackor, potatis eller något annat så vet jag att jag har ätit antingen för lite överhuvudtaget eller för lite fett. Tar en stor bit ost med smör och sedan är det sötbehovet fixat.

Novisan
0

#16 kanon att det funkar för dig. Det har tyvärr inte hjälpt mig. Ska nu testa fakir och se om det hjälper mig.

lizaohman
0

Det kan vara så att du behöver en rejäl fakirare, Novisan. Kör gärna in varje dag i minmat första veckan, så du får kvitto på att det är rätt nivåer på energi, fett och protein också. Kolisarna slipper du ju bekymra dig om :)

Novisan
0

Jag gillar inte minmat. Och om jag äter 60g protein och 150g fett varje dag så borde det duga? Gör det inte det testar jag att öka på fettet tänkte jag.

Hur mycket fett behöver man per dag egentligen?

lizaohman
0

Om du inte gillar minmat så finns det andra bra sajter, som jag tyvärr inte minns vad de heter - men det dyker det strax upp någon och talar om för dig.

Väger du 60 kilo och är en liten, äldre, stillasittande kvinna? Då är 60 gram protein lagom för dig, absolut.

Om du lägger ihop protein och kolhydrater, så ska summan av gram fett inte understiga detta. Rådet brukar lyda: fett tills du blir ohungrig och därför inte sugen på kolhydrater. Jag tror 150 gram är rätt okey.

Hur mycket fett man behöver är ju styrt av hur mycket energi som behövs och det kan variera jättemycket dag från dag. Man får lyssna på vad kroppen säger, helt enkelt.