Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4707 ggr
kricko1
0

Högtidsstund!

Surströmmingspremiär ikväll. Detta speciella tillfälle kräva mao. något "sött" efteråt, enligt traditionen Glad

Alltså har jag i år experimenterat fram en anpassad HALLONKAKA med inspiration från "Julias sockerkaka i ugn, med Pofiber".

Den blev kanonbra, både i konsistens och smak och var dessutom busenkel att göra. Den kommer garanterat att räcka till minst 8-10 pers och hela kakan innehåller inte mer än 1,8 gram kolhydrater från Pofibern (15 gram bara) och 1,5 gram kolhydrater från grädden + lite från de färska hallonen. Men det ska inte var mer hallon än att kakan blir vackert rödprickig på toppen, så det kan inte bli så speciellt mycket allt som allt Flört

• 3 stora ägg, separerade i gulor och vitor
  • 1-1,5 dl. strösöt Hermesetas
  • 0.8 dl Pofiber (ca. 15 gram)
  • 0.5 dl ovispad grädde
  • 150 gram smält smör
  • 2 tsk. bakpulver
  • vaniljpulver
  • lite färska hallon att strössla på toppen

Vispa vitorna med sötn.medlet till en tjock smet, men gör det för hand så den inte blir lika fast som marängsmet. Smeten ska inte bli så tjock att bunken går att vända upp och ner.

Rör ihop gulorna med bakpulver, vaniljpulver, smält smör, grädde och Pofiber. Blanda ner äggvitevispet med sked och häll ut smeten i form. Smeten ska vara tämligen lös för Pofibern absorberar så mycket vätska att det är extremt lätt att sätta för mycket så att alltihop blir torrt och smuligt.

Till sist strösslas lite färska hallon överst på smeten så den blir vackert rödprickig (inte för mkt. hallon alltså). Grädda i 175 grader, mitt i ugnen i max 20 minuter. Det går fort med den här smeten. Servera med lite lättvispad grädde eller färskostcreme och en kopp starkt kaffe!

Smaklig spis ikväll till alla surströmmingsälskare (och till Er andra oxå förstås) Glad /K.

Tisdag
0

Det får vi prova!

julia61
0

Ja, det lät gott, min hasselnötssukrin kaka blev ok i konsistens men bittersmakande?

Kan bero på nötterna, det här lät supergott!!!

Tack

[Pennylane1]
0

jag funderar över det där med att inte vispa vitorna för hårt menar du att det skulle vara för att pofibrerna absorberar vätska? Men äggvitorna innehåller väl lika mycket vätska hur de än är vispade… man får tillsätta mer vätska tror jag om det skulle bli torrt. Svårt när det redan är torrt förstås Flört men till nästa gång…

kricko1
0

Jag gjorde den på fm. och den har stått på bänken under dagen. Hela sällskapet åt den ikväll efter surströmmingen med god behållning (trots att ingen annan än jag äter lchf) De flesta trodde dessutom att det som egentligen var smaken från Pofiber kom från någon form av havremix istf. mjöl Flört

Den blev mao. riktigt saftig och god faktiskt. Möjligen kan man dra ner på smörmängden en aning så blir den aningen luftigare/lättare. Nästa gång ska jag ta 125 gram smör och möjligen lite mer grädde (ca. 0.75-1 dl istf. 0.5).

Annars en riktigt god kaka, gjord på vad som måste vara ett av världens enklaste recept. Men ändå med ett stabilt slutresultat och med minimalt med kolhydrater. Passade utmärkt att servera rumstempererad med en klick iskall lättvispad grädde och en gnutta nykokt sockerfri vildhallonsylt som tillbehör.

Varsågod! Glad /K.

kricko1
0

Njaaa, Penny… jag menade nog inte att det blir mindre torrt direkt. Men smeten blir ju lösare i slutänden och med Pofiber är min (dock begränsade) erfarenhet att det går väldigt fort i ugnen och en lös smet är att föredra för slutresultatets skull. Men jag tillhör iof. dem som alltid föredrar ett bakverk som är lite lösare och degigare, före ett som är mer torrt och smuligt. Där tycker man nog bara olika. Min egen pappa har i alla tider muttrat över att mamma och jag aldrig kunnat "lära oss" att ha tålamod nog att låta bullar (och allt annat bröd oxå för den delen) stå kvar tillräckligt länge i ugnen Flört

Första gången jag gjorde något liknande det här, med Pofiber som bas (som rabarberpaj den gången) så vispde jag äggvite-smeten med elvisp som man gör med maräng ungefär.. men det blir bättre tycker jag om smeten inte är så fast. Men mitt vad det är så har du rätt, dvs. att det kanske är en helt betydelselös detalj. Jag vet faktiskt inte med någon direkt säkerhet.

VH! /K.

Ballo
0

Men hermesetas är det inte en massa dolda kolhydrater i det som det är i canderel som är min favorit.

Vad hade du till surströmmingen (som jag älskar) i stället för tunnbröd, mandelpotatis?

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Aliki
0

Samma fråga…Jag gillar surströmming …kräver varken lök, gräddfil, cf. eller mjukt tunnbröd att rulla i. 

Jag vill ha fisken, hårt tunnbröd med mycket smör och ev. potatis. Ska äta nästa helg och funderar på att fuska…

Frågan är potatis eller tunnbröd? Det lutar åt en (1) stor tunnbrödsklämma med smör, lite potatis och många strömmingar…..Tungan ute

Och sedan ta konsekvenserna…..

kricko1
0

Hej Ballo!

Ajsan bajsan, din stygging! Komma här och sätta mig på pottkanten med sådana frågor Flört Glad

Vi börjar med Hermesetasfrågan, den är lättast. 1 dl strösöt väger cirka 10 gram (om du inte komprimerar 'dammet') vilket ger i runda slängar 5 gram kolhydrater. Blir försumbart i en hel kaka enligt min personliga mening. Men därom kan de lärde tvista och alla har förmodligen lite olika inställning till vad som är mycket och lite så det får man ta ställning till själv.

När det gäller den välsignade surströmmingen (guuuuud så gott det var) så åt jag exakt det du nämner och inget 'istället'-substitut alls. Jag åt två halvsmå bitar hårt glödbakat tunnbröd på kornmjöl, mycket bregott och en mosad mandelpotatis på var bit och därtill massor av surströmming (törs inte ens nämna hur många strömmingar det faktiskt blev, men i dem kan det väl inte finnas så mycket kolhydrater iaf.) och hackad lök…. guuudoooomligt gott! Skrattande

VH!/K.

PS: Min devis när det gäller tillfällen som surströmmingspremiär (EN gång per år) är att "en gång är ingen gång, men två gånger är två gånger för mycket"… *aka* "vardags-pragmatism när den är som bäst"  Flört

kricko1
0

Aliki - du ser, jag gjorde exakt det som du funderar på att göra och jag tvekade inte en sekund över om jag "borde" eller inte.

Livet är till för att levas.. inte bara (inte så "bara" förvisso) överlevas Glad

Vänliga hälsningar! /K.

Aliki
0

Längtar….Kricko - Har du hembakat tunnbröd?

Vilket märke strömming? Måste bli rätt om det bara blir en klämma…

kricko1
0

Ja, fast inte bakat av mig.

Mina favoriter i år var (som vanligt) "Oskar's" och ett för mig helt nytt märke som hette typ "Måsen" (om jag inte missminner mig alldeles här).. riktigt bra bägge två.

Men som sagt "Oskar's" brukar alltid vara ett relativt säkert kort vad min smak anbelangar. Lyckost där som har ditt goda kvar Glad

Godnatt! /K.

elwn
0

vad är profiber? var köper man det?

Tisdag
0

Måsens och Mannerströms surströmming vann i Aftonbladet test. Jag har aldrig haft tillfället att testa surströmming men måste göra det någon gång.

Tisdag
0

Pofiber görs av potatis (mycket av kolhydraterna är bortagna men vissa är kvar). Du hittar det i gluten- eller bakhyllan på din vanliga affär.

missaz
0

Åh, låt4er mums! Bokmärker… MEN vad är profiber…? Inte samma som fiberhusk väl?

kricko1
0

Pofiber är precis som Tisdag skrev gjort av potatis. Torkad potatisfiber som fungerar lite som potatismjöl kan man väl säga. Fast där potatismjölet reder via stärkelsen så "förtjockar" Pofiber via vätskeabsorbtion. Jag gissar att Pofiber kan vara en restprodukt som återstår efter att potatismjöl har producerats.

Fast det där sista vet jag inte om det stämmer, det är mest mina egna funderingar.

Egentligen så fungerar det väl i viss måtta som husk, men det ger en betydligt större känsla av fyllnad i sig själv. Husken är ju mer som ett geléämne som inte direkt ger någon "egen" substans (om det där går att begripa hur jag menar) och ingen egen smak. Husk är ju bra för sin extremt neutrala framtoning där man eftersträvar just den aspekten som i en kräm tex. Medan Pofibern ger en helt okej smet/deg-känsla som jag inte tycker att jag får via husk. Dessutom har Pofiber en egen smak som definitivt inte är oangenäm. Den påminner lite om havre och det är för mig personligen en smak som jag uppskattar högt. För mig är Pofiber den produkt som gett störst utbyte när det gäller att ersätta olika mjöl/grynsorter. Fungerar mycket, mycket bättre än tex. kokosflingor och olika frön/nötter som har för högt energivärde och faktiskt även pris tycker jag för att användas som allmänt mjölsubstitut. Men det är naturligtvis bara min personliga smak.

VH! /K.

PS: Pofiber kostar drygt 10 kronor (minns inte exakt kanske 11-12) i min COOP-butik för 125 gram. Igår använde jag ca. 15 gram (som varken behöver skållas, skalas, malas e.dyl) till en hel kaka vilket ger ett effektivt pris i kronor och ören som är svårslagbart.

[Pennylane1]
0

jag kanske ska börja använda pofibern mer , har ju ett paket i skåpet men ajg är sååå hemfallen åt husk!

kricko1
0

Penny - det här är ju ingen promotionkampanj för Pofiber. Så fortsätt med Husk om du gillar det Glad

Det är väl lite olika vilka vanor man har och alltså hur man använder olika produkter. Beroende på vanor så passar säkert olika produkter olika bra för olika människor. Sedan ska jag erkänna att jag tror att du är betydligt mer styv i köket och vid bakbordet än vad jag är som inte är någon mästare när det gäller bakning precis.

Så personligen har jag väl kanske inte så höga krav på annat än att det ska vara så stabilt som möjligt ur så många aspekter som möjligt och mao. fungera i princip varje gång. Utan alltför mycket krångel, konstigheter och tidsödande extramoment i processen. Det sistnämnda är ett viktigt krav för att jag ska bli nöjd med en produkt.

Och faktiskt gillar även jag husk, men jag får inte riktigt till det med bakning och kanske beror det på att jag inte gärna använder nöt/mandel/frön som mjölersättning… eller vad tror du? För Du har väl inte bara husk (förutom ägg, fett, kryddor och vatten/mjölk/grädde förstås) i smeten/degen när du bakar, eller?

Trevlig fortsättning på dagen! /K.

missaz
0

Måste köpa och prova profiber, har använt fiberhusk i bak men gillar det inte riktigt pga att brödet blir "knastrigt".

[Pennylane1]
0

# 18 hehe nä det tror jag inte att det var heller, promotion för pofiber, men du talade så övertygande att jag kände att nää nu måste jag testa det ordentligt!!  Jag har nog bara inte insett dess storhet!Glad

[Pennylane1]
0

ska förresten genast gå och testa!! Ägg och pofiber, ett typ nötbröd ska jag göra!! Fast med pofiber då alltså…

POFIBER!!!!

goldcamilla
0

#6 Använd Stevia eller Sukrin istället för Hermesetas och Canderel, de är naturliga och innehåller inga kolhydrater

[Pennylane1]
0

Nu har jag testat! Vispade upp ett ägg i en djup tallrik, satte till ca 1 msk Pofiber och lite salt. Blev ett helt ok bröd, såg inte så gott ut (lite fesigt i färgen) men hade en fin smak. Kan inte karaktärisera den riktigt, inte havre men… hmmm nånting som jag kände igen. Riktigt gott med smör och ost på Kanske ska man ta lite bakpulver i så det inte blir så kompakt.

kricko1
0

Just Sukrin skulle jag väldigt gärna vilja kunna köpa i butik. Jag hade köpt det för länge sedan om det hade funnits tillgängligt.

Jag tillhör de som mycket ogärna handlar via nätet, tyvärr! Men jag är förstås gammalmodig, jag vet Flört

VH!/K

PS: Penny - jag har ju en mandel/nötter/jornötsallergisk unge så jag känner mig mycket obekväm med de ingredienserna och det kan vara en anledning till att jag egentligen bara haft kokos och husk att tillgå och kokos-"flisen" nästan sp*r jag ärligt talat på i dagens läge Skäms

asaml
0

Pennylane1!

När jag gör nötbröd brukar jag strö på lite svarta vallmofrön innan jag gräddar. Ser gott ut o smakar då lite mer bröd. Tycker jag i alla fall. Kanske kan vara värt att pröva på Pofiberbröd?

[Pennylane1]
0

ja, det låter mums! eller svart sesamfrö, det brukar jag strö lite på sesambrödet som jag oftast gör om jag ska göra mjukt bröd. Men vallmoförn smakar nog mera!