Selen?
Läste nånstans att vi som äter enligt LCHF-modellen kommer att drabbas av alla möjliga åkommer för att slutligen dö i förtid eftersom vi inte får i oss nog med Selen.
Skulle någon kunna förtydliga?
äsch vilken skrämselpropaganda
Våra jordar har sugits ur och inte innehåller så mycket selen längre. Men selen finns bl a i kött. Vi riskerar alltså mindre än vegetarianer. De två pojkar som dog i Kanada i selen-brist åt visserligen kolhydratreducerat, men sen då? Vad åt de mer? Inte fett kött i alla fall.
Selen finns i flera av de livsmedel vi äter. Det är bara att kolla på Google.
Ok då avbokar jag min tid på Fonus ;)
Jo, du blir nog kvar hos oss en stund till, frukaos 
Tja, om man kollar på
de hundra livsmedel med högst selenhalt
så kan man tro att en vegan skulle kunna få selenbrist, kanske.

Väldigt mycket mat importeras men framförallt så importeras en hel del djurfoder som växt på selenrika jordar!!
Det är ju brödet o potatisen som odlats här hemma som är selenfattig.. djuren får selentillskott.. så det e nog veganer som äter närodlat som får mest problem!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag är så väldigt osäker på vad som är vad, så jag slog upp det där med vegan/vegetarian och hittade följande info som jag härmed bifogar till andra undrande. Jag hittade infot här på iFokus. (Jag undrar dock vad "kött" är för djur
. Dessutom hittar jag inget direkt motsägelsefullt mellan vegan/vegetarian.)
"VEGETARIAN är en person som inte äter kött som kommer ifrån djur som exempel ko, gris, fisk eller kött.
VEGAN äter all mat från växtriket och väljer bort allt animaliskt.
LAKTOVEGAN äter all mat från växtriket och även mjölprodukter (lakto betyder även mjölk). Även kallad laktovegetarian
**
OVALAKTOVEGAN** äter all mat från växtriket och även mjölkprodukter och ägg men inget annat animaliskt eller kött. Även kallad ovalaktovegetarian, de äter sällan ost eftersom de flesta ostar har löpe vilket är innehållet ur magen på kor.
**
FRUKTERIAN**, då har man gått ett steg längre än vegan då äter man endast frukt och grönsaker som växer ifrån buskar och träd, det finns två olika sorters frukterianer de som lever på plockad frukt och de som bara äter frukter som fallit till marken (ibland får de känna på frukterna sitter de löst plockar de dem, sitter de fast så låter de den hänga kvar.)
DEMIVEGETARIAN även kallade SEMIVEGETARIAN är en vegetarian som äter ägg, mejeriprodukter men även fisk och kyckling men inget rött kött."
Frukterian kan väl ändå ingen "frisk" människa vilja vara?? Tänk om man inte har några äppelträd i närheten där man bor så man kan se om de trillar av självmant.. vad äter man då?? Och hur gör de på vinter/våren då??
Eller finns det särskilda fallfrukts-affärer nånstans??
Får de plantera/odla sina fruktträd själva eller måste det vara träd som "ploppat upp" av sig självt i skog o mark??
Sorry, lite OT. Blev bara så konfunderad över hur de egentligen överlever.. hmm..??
Jag tror att det finns extremt få (överlevande??) fruktarianer i världen :D
Luftarian, det finns människor som påstår sig kunna leva på luft eller prana, dvs livsenergi direkt ur luften. Det vore nå't!
Fast dom får säkert selenbrist ;)